april 20, 2024, 07:55:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "klonke"-lyd fra syl 3 eller 4  (Lest 2501 ganger)
Finn Christian
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: mai 13, 2009, 12:41:58 pm »

Jeg har fått en "klonke"-lyd fra syl 3 eller 4. Jeg tror det er vippestell relartert etter å ha lest litt rundt andre steder. Jeg har prøvd følgende: justert ventiler på standard måte og prøvd å justere dem lobevis siden noen av de var løse etter standard måte når man turnet motoren. Klaringene jeg har prøvd varierer fra 0,15mm til "loose zero" og klonkingen er der fortsatt. Ellers har jeg tatt av en og en pluggledning for å sjekke om lyden forandrer seg, noe den ikke gjør. Sideveis bevegelsen i vippene har jeg også sjekket, det er muligens ørlite for lite klaring (det er hvertfall ikke for stor klaring).

Sylinder 1 og 2 er det ikke noen lyder fra.

Motoren er en 1915 med engle 130 kam , cromoly støtstenger, scat 1,25:1 vipper (skrudd vippestell) og swivel feet justeringsskruer.

Hva er neste skritt man tar for å finne feilen? Er det en ide å ta ut tennpluggen og så en og en støtstang til man evt finner hvilken vippe/ventil det er noe galt med?

Lyden er veldig lik denne (ikke min motor, men en som tydeligvis har samme problemet):

Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #1 på: mai 13, 2009, 17:17:59 pm »

det eneste jeg hørte på di film snuttene er ventil tikking  Gliser

ved bruk av cromoly støtstenger, så legger du ventil klaringen til 0
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Finn Christian
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 14, 2009, 16:41:18 pm »

Justerte ventilene på nytt i dag til null klaring og da forsvant lyden nesten helt. Blir det litt mer støy fra vipper osv med dette oppsettet kontra en orginal motor?

Men jeg mistenker at det er noe galt med komp'en på en sylinder. Er det noen i Oslo som har en kompresjonstester for 12mm plugghull som det hadde vært mulig å få lånt? Den jeg har er bare til 14mm og 16mm.
Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #3 på: mai 14, 2009, 19:40:01 pm »

Justerte ventilene på nytt i dag til null klaring og da forsvant lyden nesten helt. Blir det litt mer støy fra vipper osv med dette oppsettet kontra en orginal motor?

Men jeg mistenker at det er noe galt med komp'en på en sylinder. Er det noen i Oslo som har en kompresjonstester for 12mm plugghull som det hadde vært mulig å få lånt? Den jeg har er bare til 14mm og 16mm.

Jeg har - med konisk gummidings i enden som antagelig passer det meste. MEN den er type stutt, ikke munnstykke+slange+klokke, her sitter munnstykke/gummidings mer eller mindre rett på klokka - men med såpass vinkel at jeg tror det går. Har dog ikke testa. Ligger i Slackers.
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: mai 14, 2009, 21:37:31 pm »

Etter å ha prøvd sylinderlekkasjetester, synes jeg kompresjonstester egentlig er avleggs... Blunker

Anbefales. Man kan nemlig høre hvilken vei lekkasjen går. Genialt!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Finn Christian
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: mai 14, 2009, 22:09:52 pm »

Etter å ha prøvd sylinderlekkasjetester, synes jeg kompresjonstester egentlig er avleggs... Blunker

Anbefales. Man kan nemlig høre hvilken vei lekkasjen går. Genialt!

Hva er dette og hvor får man tak i det?
Loggført

Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #6 på: mai 14, 2009, 22:23:55 pm »

Etter å ha prøvd sylinderlekkasjetester, synes jeg kompresjonstester egentlig er avleggs... Blunker

Anbefales. Man kan nemlig høre hvilken vei lekkasjen går. Genialt!

Hva er dette og hvor får man tak i det?

Dette ba du om selv min venn Osteaktig Osteaktig

http://tinyurl.com/qryz26
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Finn Christian
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: mai 14, 2009, 22:28:48 pm »

Etter å ha prøvd sylinderlekkasjetester, synes jeg kompresjonstester egentlig er avleggs... Blunker

Anbefales. Man kan nemlig høre hvilken vei lekkasjen går. Genialt!

Hva er dette og hvor får man tak i det?

Dette ba du om selv min venn Osteaktig Osteaktig

http://tinyurl.com/qryz26

Hehe...har jo prøvd litt, det er jo helt utrolig hva to bokstaver utgjør på resultatene...http://tinyurl.com/rdgufb...for dette ga ikke mye resultater Glad
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: mai 15, 2009, 14:20:44 pm »

En sylinderlekkasjemåler er kort fortalt 2 manometer som står på samme linje, med en innsnevring (med svært lite hull) imellom. Den ene enden av linja (inn), altså det første manometeret, er koblet til trykkluft. Det andre manometeret (ut) er koblet til sylinderen. Man kjører så trykkluft inn og ser inntrykket på første manometer, og ser hvor mye som er igjen på det siste. Dessuten kan man høre hvor det lekker, suser det i eksosen, er det eksosventiler, suser det i forgasser, er det innsugsventiler.
Og suser det i veivhuset, er det... gjett!

Motoren må stå med stempel på topp, og ventiler være lukket.

Har man f.eks 85 psi inn (6 bar), og 80 ut, har man 7% lekkasje, noe som er akseptabelt.
Nå er det en stund siden jeg brukte det, men mener over 10% begynner å bli slitent, mens 20% eller mer er modent for overhaling.
Dette er mine erfaringer fra mc-motorer.

En sylinderlekkasjetester er relativt enkelt å lage for en nevenyttig person, men jeg husker ikke diameteren på innsnevringen mellom manometerne. Det er viktig at den er rett.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!