alask
|
|
« på: mai 13, 2009, 20:45:01 pm » |
|
jeg har bytta allt av bremser inkludert hoved sylinderen. og har kjørt bobla i ca 2 uker.. men når jeg dro fra jobben i dag så var bremsepedalen lav... og ble lavere og lavere på vei hjem... helt til den var i bånn kom hjem og sjekket om det var bremseveske i beholderen, det var det men det kom en form for damp/røyk opp fra beholderen... samt at det var bremseveske rundt beholderen ...
Hva er galt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
|
« Svar #1 på: mai 13, 2009, 23:02:59 pm » |
|
ingen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
|
« Svar #2 på: mai 13, 2009, 23:12:02 pm » |
|
Jeg har en hunch om at du har gammal bremsevæske som har kokt. Bytta du væske når du bytta sylindre osv?
Bremsevæske er hygroskopisk(?) dvs at den trekker til seg fuktighet over tid - og vann har slett ikke samme egenskapene. Skal ikke rare trykket og varmen til før det koker.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
|
« Svar #3 på: mai 13, 2009, 23:16:16 pm » |
|
har jo pumpa igjennom bremsevesken når jeg pumpet bremsene... fylte opp beholderen flere ganger så vil jo tro at alt er nytt men. får vel prøve å pumpe bremsene igjen og håpe at det hjelper... eller er det noe som er ødelagt nå som vesken har kokt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
|
« Svar #4 på: mai 13, 2009, 23:19:21 pm » |
|
har jo pumpa igjennom bremsevesken når jeg pumpet bremsene... fylte opp beholderen flere ganger så vil jo tro at alt er nytt men. får vel prøve å pumpe bremsene igjen og håpe at det hjelper... eller er det noe som er ødelagt nå som vesken har kokt?
Usikker på det. Må isåfall være gammel væske som har kokt, ikke den nye. Men har du fukt i systemet, så er vel egentlig det beste å tømme helt og starte fra scratch med ny væske. Vil jeg tro.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #5 på: mai 13, 2009, 23:21:59 pm » |
|
Et eller flere bånd må ha ligget litt "på". Kjør en liten tur uten å bremse og kjenn etter på tromlene...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
alask
|
|
« Svar #6 på: mai 13, 2009, 23:25:20 pm » |
|
og hvordan tømmer man systemet helt? jeg har ny lakkerte tromler og kan se at det er litt missfarging på venstre bak.. da er det vel der feilen ligger?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #7 på: mai 13, 2009, 23:32:39 pm » |
|
Sikkert "hoppa" av noe inne i den trommelen...fyll på ny væske og sug opp etter noen dagers kjøring...fyll på nytt osv...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #8 på: mai 13, 2009, 23:38:42 pm » |
|
Ved å skifte ut innholdet i reservoaret med noen dagers mellomrom og at man "bruker" bilen i perioden, vil man kunne "skifte ut" mye av bremsevæsken på denne måten. Du burde vel også bygge om til 2-kretser, Alex, om det ikke er gjort fra før...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #9 på: mai 13, 2009, 23:42:26 pm » |
|
Men "korrekt" tømming inkluderer at man pumper med pedalen og åpner og stenger lufteventilene på hver hjulsylinder...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
alask
|
|
« Svar #10 på: mai 14, 2009, 00:32:05 am » |
|
jeg mener at allt da må ha blitt bytta for det har jeg jo gjort...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #11 på: mai 14, 2009, 11:16:11 am » |
|
Fiks bremsen din og fyll opp med ny væske. Luft om det trengs...Tut og kjør så ser du om det virker...
HN
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #12 på: mai 14, 2009, 11:19:29 am » |
|
Mao trenger du ikke skifte "all" bremsevæske" før du prøver dette!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
alask
|
|
« Svar #13 på: mai 14, 2009, 21:30:41 pm » |
|
skal se på det i morgen formiddag. håper allt går som det skal..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eirik82
Medlem
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag
|
|
« Svar #14 på: mai 14, 2009, 22:31:07 pm » |
|
Hei Alask.
Man får kjøpt lokk og slange som passer på bremsevæskebeholderen din, men jeg bruker alltid hjemme metoden.
Vist du har et ekstra lokk til bremsevæskebeholderen så borrer du hull i det og setter i en nippel og slange, så kobler du luft trykk på slangen som går i lokket, ca 2 bar. så har du en som åpner lufteniplen, da spruter bremsevesken ut, pass bare på at ikke beholderen går tom, og du kan samle opp vesken som kommer ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eirik82
Medlem
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag
|
|
« Svar #15 på: mai 14, 2009, 22:33:38 pm » |
|
men du kan også bruke en bremselufter med tilbakeslags ventil som du får kjøpt på biltema, jeg laget meg en egen siste gang jegluftet, brukte en tilbakeslagsventil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
|
« Svar #16 på: mai 14, 2009, 23:29:11 pm » |
|
har en slik slange med ventil som jeg har brukt mange ganger.. bare stusset på hvordan man skulle tømme hele og begynne på nytt.. det gjør man kanskje med trykkluft og lar beholderen gå tom!? blir vanskelig den trykkluft metoden da det er en 54 det er snakk om og der er det bare en gummi propp på beholderen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #17 på: mai 14, 2009, 23:50:35 pm » |
|
Spørsmålet er vel om du trenger å begynne helt på nytt...Jeg hadde gjort det på måten som jeg har beskrevet over om du ikke har fått luft i systemet...
Halvard
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
alask
|
|
« Svar #18 på: mai 15, 2009, 00:03:48 am » |
|
jepp blir til det..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
|
« Svar #19 på: mai 27, 2009, 08:46:01 am » |
|
da ser det ut til at problemet er funnet. den eneste bremsedelen jeg ikke har byttet i vår! mremselys sensoren som sitter i enden av hoved silynderen!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|