april 26, 2024, 10:32:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Volt meteret viser 14-17 Volt laddestrøm ved kjøring hva er galt?  (Lest 2984 ganger)
Sniper
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Florø


Mean Machine


Vis profil
« på: mai 13, 2009, 22:51:27 pm »

Eg har en 1303S 73 mod meiner det er likestrøm dynamo på denne, koblet til Voltmeter i går, det eg registrere er at når eg setter på tenningen så går viseren opp på ca 12,2 Volt (noe som er normalt),  når eg starter så går den ned på ca 8 volt og når eg har fått start på den går den på ca 14-16 volt, den går litt lengre ned når eg slår på hoved lysa, men når eg kjører så øker volten når eg øker turtallet, det vil si den visert ca 17 Volt når eg kjører vanlig (80km/t) har hørt at batteriet skal ikkje laddes med meir enn 14,2 volt om det er høgre enn dette er det fare for att batteriet utvikler knall gass.

No skal det seiast at børstanen i dynamoen blei byttet for ca 1,5 mnd siden, etter dei var bytta så lyste ladde lampa ofte, den lyste svakt og sterkt og plutteselig lysten dei ikkje i det heile tatt, sånn var det dei første 6-700km etter eg fekk skifta børstane, så pluttselig en dag så hadde eg ikkje problem med at den lyste lenger under kjøring, i dag så fungere alt som det skal, den lyser når tenningne kommer på og slukkes når bilen er startet så det skulle vell ikkje vere noe problem her?

Kjente på batteriet i dag med handa og det var litt varmt vil tippe ca 30-40 grader, batteriet står under baksetet der det skal stå, grunnen er vell kanskje at den blir laddet med for mye strøm?

Hva er galt og hva kan eg gjøre for å fixe opp i dette??

Loggført

VW Beach Buggy 1968, 1600 T1 Motor (Var Norges raskeste luftkjølte Beach Buggy) 
VW Beach Buggy 1967, 1600 T1 Motor (Million Dollar Baby)
VW 1303S 1973. 2Liter T4 motor (porsche styla) Solgt
VW 1303S 1973 1600 T1 Motor (Porsche Styla) Solgt
Ørjan Evensen
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: mai 13, 2009, 23:31:53 pm »

Høres unektelig ut som om dynamoen din har tatt kveld/er i ferd med å ta kveld. Jeg har hatt samme problemet med en split pick up jeg hadde. Begynte å lukte råtne egg og det sa til slutt pang. Den ladet forøvrig 21v, vanlig er mellom 13,8 og 14,2.
Lykke til! Blunker
Loggført
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #2 på: mai 14, 2009, 11:40:20 am »

Sjekk laderellet. Det er jo det som bestemmer hvor mange Volt batteriet skal ha.
Loggført
Sniper
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Florø


Mean Machine


Vis profil
« Svar #3 på: mai 14, 2009, 15:46:20 pm »

Høres unektelig ut som om dynamoen din har tatt kveld/er i ferd med å ta kveld. Jeg har hatt samme problemet med en split pick up jeg hadde. Begynte å lukte råtne egg og det sa til slutt pang. Den ladet forøvrig 21v, vanlig er mellom 13,8 og 14,2.
Lykke til! Blunker

Eg er plaget med vund lukt til tidere noe som eg har lurt på hva er, å etter en kar sa til meg at det kunne bli danna knall gass ved at den laddet med for høg volt så tenkte eg at lukta måtte komme fra batteriet, men har enda ikkje fått kontstantert dette.

Ladderellet er det som ligger i det rommet på andre siden av batteriet, (under baksete bak førersetet?) eller står det i siringsholderen som er montert under dashbordet der alle sikringane er?

Dynamoen har nettopp fått nye børsta? hva er grunne til at den skulle ta kveld da?

Loggført

VW Beach Buggy 1968, 1600 T1 Motor (Var Norges raskeste luftkjølte Beach Buggy) 
VW Beach Buggy 1967, 1600 T1 Motor (Million Dollar Baby)
VW 1303S 1973. 2Liter T4 motor (porsche styla) Solgt
VW 1303S 1973 1600 T1 Motor (Porsche Styla) Solgt
Hutchinson
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #4 på: mai 15, 2009, 01:30:37 am »

Laderelè/laderegulator i dynamoen er defekt. Ikke ukjent på en gammel dynamo:) Jo høyere turtall, jo høyere spenning ut av dynamo.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: mai 15, 2009, 16:52:32 pm »

Sjekk at du har god jording mellom laderele og chassi. Viss ikke kan ladereleet få feil referanse og bøtte på med spenning.
Det normale er at ladereleet er defekt...
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sniper
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Florø


Mean Machine


Vis profil
« Svar #6 på: mai 15, 2009, 17:33:51 pm »

Sjekk at du har god jording mellom laderele og chassi. Viss ikke kan ladereleet få feil referanse og bøtte på med spenning.
Det normale er at ladereleet er defekt...

Takker så langt for alle svar, er har forstått det sånn at lader relee`t ligger under bak setet bak fører setet? det befinner seg 2 stk relle der, eit lite på ca 2x2cm og eit som er større ca 5x6cm der går det noen litt tykkere kabler inn på så regner med det er det største rellet som er problemet? hvordan kan eg finne ut om det er det rellet som er problemet er det noen mulighet for å måle dette på noe vis med eit multimeter?
Loggført

VW Beach Buggy 1968, 1600 T1 Motor (Var Norges raskeste luftkjølte Beach Buggy) 
VW Beach Buggy 1967, 1600 T1 Motor (Million Dollar Baby)
VW 1303S 1973. 2Liter T4 motor (porsche styla) Solgt
VW 1303S 1973 1600 T1 Motor (Porsche Styla) Solgt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #7 på: mai 15, 2009, 20:51:28 pm »

Det enkleste er å sjekke dynamoen uten rele på den måten som er beskrevet her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html
Viss dynamoen er i orden, er det releet som er feilen......  Blunker
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sniper
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Florø


Mean Machine


Vis profil
« Svar #8 på: mai 31, 2009, 12:14:46 pm »

Eg har no skiftet Ladderelle`t, (det gamle virket ikkje lengre) det som da skjedde er att den no ladder max 12V både ved tomgang og ved turtall og er ned i mot 10.5Volt når eg slår på kjørelys. monterte stereo anlegg i bilen i går og merket da at ladde lampen lyser svakt når eg har både kjørelys og stereo anlegget på, stereo anlegget slo seg av til tider også, når eg slo av kjøre lysa så sluttet dynamo lampa å lyse og stereo anlegget slo seg ikkje av og på (sikkert grunnet for lite strøm) børstane på Dynamoen skal vere skiftet. Målingane som er gjort er gjort både med voltmeteret som står i bilen og eit multimeter.

Skal sjå om eg ikkje får utført den dynamotesten som SveinT snakker om her, men det er vell masse som tyder på at dynamoen er gåen?
Eg tenkte å montere ein større forsterker ++ i bilen på sikt, så skal dynamoen skiftes så bør eg vell få tak i en som produsere meir strøm? hvilken anbefaler dere? og ca pris?

Takker for alle svar sålangt Glad
Loggført

VW Beach Buggy 1968, 1600 T1 Motor (Var Norges raskeste luftkjølte Beach Buggy) 
VW Beach Buggy 1967, 1600 T1 Motor (Million Dollar Baby)
VW 1303S 1973. 2Liter T4 motor (porsche styla) Solgt
VW 1303S 1973 1600 T1 Motor (Porsche Styla) Solgt
t2aHippie
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #9 på: juni 24, 2018, 13:09:05 pm »

Eg har no skiftet Ladderelle`t, (det gamle virket ikkje lengre) det som da skjedde er att den no ladder max 12V både ved tomgang og ved turtall og er ned i mot 10.5Volt når eg slår på kjørelys. monterte stereo anlegg i bilen i går og merket da at ladde lampen lyser svakt når eg har både kjørelys og stereo anlegget på, stereo anlegget slo seg av til tider også, når eg slo av kjøre lysa så sluttet dynamo lampa å lyse og stereo anlegget slo seg ikkje av og på (sikkert grunnet for lite strøm) børstane på Dynamoen skal vere skiftet. Målingane som er gjort er gjort både med voltmeteret som står i bilen og eit multimeter.

Skal sjå om eg ikkje får utført den dynamotesten som SveinT snakker om her, men det er vell masse som tyder på at dynamoen er gåen?
Eg tenkte å montere ein større forsterker ++ i bilen på sikt, så skal dynamoen skiftes så bør eg vell få tak i en som produsere meir strøm? hvilken anbefaler dere? og ca pris?

Takker for alle svar sålangt Glad

Hei, interessant tråd.  Glad

Hvordan endte det med ny dynamo og hvilken modell valgte du?
Og hvordan målte du volt mens du kjørte? (lange ledninger på multimeter eller?) Skal kartlegge litt i motorrommet, men er helt grønn.. Glad
Loggført

…………… Ikke alle som kjører skal no sted...…………….
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!