april 19, 2024, 11:58:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor orginal er "orginal"?  (Lest 7201 ganger)
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« på: mai 26, 2009, 19:38:55 pm »

Jeg vet det er mange forskjellige meninger om hva som er "orginalt" og synes det hadde vært morro å se forskjellige meninger her inne om hvor orginal min 67mod er. Jeg ser selv på den som en orginal-ish for den er jo veldig nærme. Men på den andre siden er det jo flere ting som ikke er helt som orginalt lenger. Begynte å tenke på dette da jeg skreiv "orginal" når jeg skulle beskrive bilen på et treff.
Ting som jeg vet ikke er orginalt:

- Lakkert framskjerm pga rust
- Montert tilhengerfeste (tidsriktig vel å merke), med uorginalt ledningsnett til festet.
- Montert Takgrind og skistativ
- Repro Ledningsdeksel i bagasjerommet
- Holder på med montering av tidsriktig radio

Det er orginal:
- motor
- Interiør
- Kjøre-Høyde
- lakk (untatt 1 skjerm)
- 6v (selvfølgelig)

Starter ikke denne tråden for å få noen form for aksept eller noe, jeg er fornøyd med bilen min uansett så bare si hva dere mener utifra deres oppfattning av "orginal". Er ettermontering av tidsriktig utstyr "lov"? Hva med reprodeler? er det i det heletatt lov til opplakkeringer? Hva om en bruker Genuine deler men fra et annet år (selv om de er like)? Dere kan jo også komme med andre eksempler eller spørre hva andre folk synes om din bil.


* DSC_0065.JPG (121.41 KB, 1024x681 - vist 570 ganger.)
« Siste redigering: mai 26, 2009, 19:47:12 pm av RuneL » Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 26, 2009, 19:44:29 pm »

Den er Original! Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: mai 26, 2009, 20:23:40 pm »

Jeg har inntrykk av at mange har en ganske liberal definisjon av ordet original. Er ikke uvanlig å høre på treff ""Den er original. Men lakken er ny, motoren er byttet til 1600, ombygd til 12 volt blablabla"

Virker som mange kaller bilen sin original hvis den ikke har en typisk look a la cal look, resto look osv. Andre har en striktere definisjon av original - kanskje i retning av "urørt".

Din bil synes jeg i stor grad oppfyller begge betydningene av ordet og tidsriktig ekstrautstyr som takgrind, hengerfeste, radio osv synes ihvertfall ikke jeg at gjør bilen din mindre original.
Loggført

1969 Militær-buss
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: mai 26, 2009, 20:40:27 pm »

Jeg har inntrykk av at mange har en ganske liberal definisjon av ordet original. Er ikke uvanlig å høre på treff ""Den er original. Men lakken er ny, motoren er byttet til 1600, ombygd til 12 volt blablabla"
Jeg er veldig usikker selv mtp. hva jeg vil kalle orginal. Når en ser en HELT urørt bil ved siden av min vil jeg ikke klare å kalle min orginal. Men om min står ved siden av en looker av et slag er jo min nesten så orginal en får det. Det er vel kanskje best å ikke legge seg alt for mye opp i det.
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: mai 27, 2009, 11:02:51 am »

Jeg vet ikke helt hvor min står når det gjelder en
'orginal' boble.

1958 modell som har vært igjennom en del.

dvs at pilene og de orginale baklyktene ble fjernet på 70 tallet
og byttet ut med større baklykter og satt på blinkere på skjermene.

så ble motor byttet ut for noen år tilbake,
pga. havari, så det stod en 61 modell motor.

senka forstilling

Men til de tingene som jeg mener har hjulpet til å få meg på orginaltoget.

- Byttet til 59 motor
- Satt på piler
- Riktige baklykter fra en boble med helt lik farge og år.
- Orginal lakk fra 58.
- Orginalt interiør

Er denne orginal da?
Loggført

OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #5 på: mai 27, 2009, 11:10:22 am »

Origial er original, eller retaurert som original..Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: mai 27, 2009, 12:32:29 pm »

Jeg velger å kalle bilen min en bruksbil. Dvs at lakken ikke er original så det ikke er 40 år gammel lakk som beskytter stålet mot vær og vind, diverse ting er bytta fordi de ble utslitt, en og annen skjerm har blitt bytta etter et par hendige uhell (blant annet et møte med et rådyr)... Om den er original? Tja, si det. Er nå ihvertfall hverken senka, bredda eller trimma på noen som helst måte - dvs uombygd, men ikke urørt.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: mai 27, 2009, 12:50:38 pm »

Mener selv at når bobla har blitt kovertert til 12v,
så forsvinner det orginale, da det ikke er et nødvendig
bytte.
    Med skjermer o.l, så blir ikke bobla mindre orginal om
det har vært en skade på skjermen, slik at den måtte byttes til
en repro.  Er jo et nødvendig bytte.
Loggført

Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 27, 2009, 13:15:30 pm »

Det høres ut som om du skal få en fin plassering på Vintage village på SCC i år:) Der er det forbeholdt originalbiler slik som din, og opp til siste produserte luftkjølte i Mexico. Vintage village finner du rett til høyre for inngangen.

Ledningsdeksel til din er å få kjøpt originalt. Se etter det på neste delesalg/treff, evt. søk i forumet eller annonser etter det.

Det er nok ikke mange som har originalt ledningsnett til tilhengerkobling.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Brurud
Supermedlem
*****
Innlegg: 580
Bosted: Eidsvoll Verk



Vis profil
« Svar #9 på: mai 28, 2011, 08:04:04 am »

Har lyst til å fyre liv i denne igjen. Jeg har akkurat kjøpt meg en 58 mod. Som er restaurert i 95, de satte da inn en 60 taller 1200 motor, den er lakket, satt på blinklys på skjermene og satt på større baklys. Ellers er resten originalt. Er dette en bil som passer inn på vintage village lenger?
Loggført

53 1200 Zwitter
62 1200 Panel
69 1500 Karmann Cabriolet
77 T2 Westfaila Berlin
86 T3 Syncro Doka
86 T3 Syncro Caravelle C
90 T3 Syncro halvpanel twinslider
90 Golf Country
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: mai 28, 2011, 09:04:02 am »

Alt dette er jo typiske ting som blei gjort på ei boble i den tiden den var en vanlig bruksbil, så jeg vil si ja.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #11 på: mai 28, 2011, 10:30:51 am »

Din bil er original etter min oppfatning. Hvis man restaurerer en bil til originalt utseende og tidsriktig ekstrautstyr mener jeg det er originalt. Urørt - er original og urørt.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #12 på: juni 20, 2011, 16:27:10 pm »

Jeg er enig i at bilen din er original. Hvis du tenker på hva som var originalt og vanlig i 1968 der -58 modellene hadde fått blinlys både bak og på skjermen og biler før -63 hadde fått tofargete baklys, sikkert et motorbytte ( til samme størrelse), radialdekk erstattet diagonal osv. I tillegg kom alle variantene av ekstrautstyr. Hvis en tar høyde for det tidstypiske tilpassningene mange gjorde i den tiden og velger å kalle dette for originalt, ja da er det unektelig mange gamle bobler som er orignale. Jeg mener at bilen ikke behøver å være urørt for å være original.
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
stroem1987
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Trondheim


Bobla mi ja :D


Vis profil
« Svar #13 på: september 04, 2012, 21:41:04 pm »

Jeg har akkurat kjøpt meg en ganske så strøk HELT original 66 T1.

Jeg velger da og senke bilen så ''luften'' er vekk fra undersiden på hjulbuen og øvre dekk kanten både foran og bak.

Fortsatt Original??

Min mening er eksteriør og interiør synlig originalt som sitter på bil fra den ruller ut fra fabrikken gjør en boble orignal  Blunker er det nødvendige orignaldeler som blir byttet på og den blir lakkert på nytt i originalfargen fra for eks. 66 som min er mener jeg også at den er original.

Men fullstendig enig med mange som sier at det er forskjell på original og urørt original  Blunker
Loggført

66 T1

Lenge leve Old Beetle Osteaktig
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!