april 29, 2024, 05:58:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: porsche fuchs på 5x205 boltsirkel?  (Lest 6823 ganger)
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« på: juni 04, 2009, 14:44:24 pm »

finnes porsche fuchs felger eller replika til 5x205 boltsirkel? (det er vel det jeg har på min 54 modell boble?)

jeg finner bare til 5x112 og 5x130.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: juni 04, 2009, 15:24:27 pm »

Det ble produsert Fuchs replicafelger i 5X205 av American Eagle (tror jeg det var...) tidligere. Disse tror jeg ikke du finner nye lenger, men det finnes mange sett der ute, så de dukker opp på bruktmarkedet fra tid til annen Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #2 på: juni 04, 2009, 16:42:34 pm »

har søkt dem opp nå. synes ikke de ligner så veldig :S

fuchs


american eagle fuchs


synd egentlig. men det finnes vel adapterer for å endre boltsirkel, evt bygge om til riktige tromler?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #3 på: juni 04, 2009, 16:46:56 pm »

Jada... Adaptere finnes... Jøran,Unneberg og alle de andre selger sånne
Loggført

Mvh
Reiel
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #4 på: juni 04, 2009, 16:50:22 pm »

Jada... Adaptere finnes... Jøran,Unneberg og alle de andre selger sånne

De endrer sporvidden noe grasalt, så man bør ha god plass i skjermene, eller felger med høyt innpress om slikt skal benyttes
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #5 på: juni 04, 2009, 16:53:57 pm »

jepp, jeg kan tenke meg at de ihvertfall endrer en tomme på hver side og det er dumt.

men å bygge om til riktig boltsirkel vil vel ikke endre noe. det er bare litt synd, for jeg elsker den store boltsirkelen. spørs om jeg må finne andre felger da.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
98super
Supermedlem
*****
Innlegg: 664
Bosted: Oslo/Langesund


Vis profil

« Svar #6 på: juni 04, 2009, 17:33:00 pm »

Syntes de eagle fuchs felgene var skikkelig fete jeg, ikke mange som har dem. Kunne godt tenkt meg de jeg  Kult
Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #7 på: juni 04, 2009, 20:56:15 pm »

Syntes de eagle fuchs felgene var skikkelig fete jeg, ikke mange som har dem. Kunne godt tenkt meg de jeg  Kult


De hadde kledd bobla di Kammiz.
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #8 på: juni 05, 2009, 06:54:46 am »

hehe joda, men har googlet litt og søkt litt på samba osv.. ikke direkte lett eller billig å skaffe disse tror jeg . Rekker tunge
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #9 på: juni 05, 2009, 09:13:44 am »

Gå for stål!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #10 på: juni 05, 2009, 11:06:12 am »

Gå for det som ser best ut uavhengig av materialvalg Sint. Se på bilen og monter det som DU liker og som DU synes vil se best ut.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #11 på: juni 05, 2009, 11:17:40 am »

hehe ja jeg kommer nok til å gjøre det. Glad men i første omgang blir det originalfelga med whitewalls og forhåpentligvis litt bredding av bakfelga.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: juni 05, 2009, 11:32:56 am »

Det er en hyggelig kar her med en fin sort oval som har disse 5x205 fuchsene på bilen sin. Sjekk bilder fra SCC så finner dere sikkert bilen.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: juni 05, 2009, 11:42:12 am »

Heldigvis vet ikke folk hva de snakker om.... Originale Fuchs felger bygger så å si bare inn.
Alt som produseres av adaptere fra 5x205 er bare dritt... stansa tynnplate?? come on!
De eneste adapterne som er verd noe som helst er HotOwl adapterne, som er CNC maskinert av verktøystål! De bygger 19mm ut og skjuler boltene med fuchsens eiker. En annen finesse er at de har akkurat samme størrelse som tromelen, og dermed er usynlige ved først øyekast.
De er bare tilgjengelig på bruktmarkedet.

Denne bilen har 6" (!) foran og 7" bak, begge deler montert med HotOwl


* HotOwl.jpg (60.39 KB, 600x600 - vist 178 ganger.)
« Siste redigering: februar 02, 2010, 14:16:32 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #14 på: juni 05, 2009, 11:51:50 am »

Jeg hadde nok gått for de man får i butikk før jeg hadde brukt årevis på å finne et sett med disse egenproduserte. Og hva finnes av dokumentasjon på at disse HotOwl adapterene er så bra? Sikkert solide (og tunge) saker, men de er vel like ulovelige å bruke som de man får kjøpt fra forhandler idag?
Og siden de fleste stålfelger er laget av 3-4 mm plate så hadde jeg ikke tvilt på at noen adaptere av samme tykkelsen stål hadde gjort jobben godt nok.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #15 på: juni 05, 2009, 12:13:33 pm »

takk for informative svar begge to.

jhu: jeg synes de bygget for langt ut på det bildet, men det er vel da heller ikke innkorta forstilling på den kanskje.

ang hva slags adapterer som er best, har jeg ikke mye peil på. men hvordan kan man bruke et adapter som bare er noen få mm tykt? hvordan skrur man fast adapteret til felgen?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #16 på: juni 05, 2009, 12:43:47 pm »

takk for informative svar begge to.

jhu: jeg synes de bygget for langt ut på det bildet, men det er vel da heller ikke innkorta forstilling på den kanskje.

Meninga blant mange er at dekka skal bygge ut til skjermkanten. Penest så.
Men står litt i veien for grisesenking. Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: juni 05, 2009, 12:47:39 pm »

Et annet alternativ for å få 5x130 boltmønster på eldre VW med 5x205 boltmønster, er (hvis man allikevel skal senke) å montere senkespindler beregnet for nyere skivebremser. Slike skiver med 5x130 boltmønster er som kjent hyllevare, og du vil samtidig få konvertert til skiver. Hjullager, calipere etc må også handles inn.

Bak bruker man tromler med boltmønster 5x130 til type 1 68-, som modifisereres ved å dreie dem ned.

På den måten vil Fuchs felgene være bolt-on. Havner da felgene for langt inne, kan man eventuelt benytte spacere for å finjustere.

Personlig er jeg skeptisk til adapterne som selges hos bl.a. Cip1, og det er vel eneste typen som finnes på markedet.

Hadde vi bare hatt Hot Owl!!
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #18 på: juni 06, 2009, 00:03:26 am »

jeg liker at hjula står ganske langt inni buene Osteaktig
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Fast Freddy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1493
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #19 på: juni 06, 2009, 05:28:07 am »

Har 2 stk Hot Owls tilsalgs. Tlf 98891786
Loggført

1979 Westfalia camper SOLGT
1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt
1987 Harley Davidson Softail
1971 Vw 1302s orginal cab solgt
1968 Vw Squareback
Member of Roof lifters garage og
Inntrøndelag Volkswagen klubb

Tlf 98891786
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: juni 08, 2009, 09:17:28 am »

takk for informative svar begge to.

jhu: jeg synes de bygget for langt ut på det bildet, men det er vel da heller ikke innkorta forstilling på den kanskje.

ang hva slags adapterer som er best, har jeg ikke mye peil på. men hvordan kan man bruke et adapter som bare er noen få mm tykt? hvordan skrur man fast adapteret til felgen?


Denne bilen har ikke innkortet forstilling, men den er likevel senket så mye at man må tenke seg om når man kjører her i Vestfold.
Jeg har lagt ved et bilde av selve adapteren.

Om noen kjenner til en CNC operatør som ikke skal finansiere hytta si på denne ene jobben så har jeg fortsatt arbeidstegningen liggende...
Helt enig med Jøran i at det er bedre å montere skiver i porsche boltmønster, men dette er nest beste måten.
Synes å huske at det var en slik taiwan/Empi/Cip1 adapter som gikk i oppløsning i lierbakken for 10 år siden...?


* Adapter bilde.jpg (39.46 KB, 640x344 - vist 267 ganger.)
Loggført

Speed is no substitute for direction
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #21 på: juni 08, 2009, 10:01:24 am »

jeg tror nok jeg velger å gå for noen andre felger, da jeg ønsker å beholde 5x205 boltsirkelen. Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #22 på: juni 08, 2009, 10:25:38 am »

jeg tror nok jeg velger å gå for noen andre felger, da jeg ønsker å beholde 5x205 boltsirkelen. Glad


Høres enkelt og slettes ikke dumt ut Blunker
Det er beundringsverdig å se hvor mye enkelte legger av arbeide i å få felger som ikke er "bolt-on" til å passe på en bil. Adapteren til JHU ser heller ikke helt feil ut, men det er som han skriver. Man må kjenne en kar som ikke er ute etter å bli rik på jobben. Selv hadde jeg nok også priset meg ut for å slippe en slik jobb. Bare tanken på at når en er ferdig, og du er dritt lei, er det ennå tre igjen! Spy!!!! Slike jobber suger stort å gjøre i en manuel maskin.

Nok suttring fra meg Glad
Det finnes mange flotte alternativer du kan få med riktig boltsirkel til bilen din. Men problemet er nok at det nesten aldri blir unikt Blunker
ÅÅÅÅ! Nå forstår jeg hvorfor folk bygger om til en annen boltsirkel Blunker
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #23 på: juni 08, 2009, 12:35:14 pm »

kjenner en kar som nok kunne ha dreiet slike til meg for en grei pris, men da velger jeg heller å bygge om til riktig boltsirkel tror jeg.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #24 på: juni 08, 2009, 22:20:05 pm »


Det er beundringsverdig å se hvor mye enkelte legger av arbeide i å få felger som ikke er "bolt-on" til å passe på en bil.

Ja, og du er vel en av de. Med ditt 5" innkortaforstillingsprosjekt Blunker
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #25 på: juni 09, 2009, 05:41:39 am »


Det er beundringsverdig å se hvor mye enkelte legger av arbeide i å få felger som ikke er "bolt-on" til å passe på en bil.

Ja, og du er vel en av de. Med ditt 5" innkortaforstillingsprosjekt Blunker


Feil!
Det var for å felgene som "passet" på bilen til å "sitte riktig" på bilen Blunker Å det er noe heeeelt annet Hæ
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: juni 09, 2009, 08:15:32 am »

Jeg trodde du flyttet felgene inn for å få senket bilen ned... all den jobben gjorde du for at felgene hadde feil offset... eller "ikke passer" som vi sier...
Folk må legge jobb i hva dem vil... fuchs felgen er en av verdens 3 peneste felge design, skjønner godt at den lokker...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #27 på: juni 09, 2009, 09:02:29 am »

Det er en hyggelig kar her med en fin sort oval som har disse 5x205 fuchsene på bilen sin. Sjekk bilder fra SCC så finner dere sikkert bilen.

Muligens Henrik sin kanskje?


* IMG_1728 (Medium).JPG (77.31 KB, 800x600 - vist 256 ganger.)
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #28 på: juni 09, 2009, 09:05:29 am »

Det er en hyggelig kar her med en fin sort oval som har disse 5x205 fuchsene på bilen sin. Sjekk bilder fra SCC så finner dere sikkert bilen.



* IMG_1733 (Medium).JPG (76.75 KB, 800x600 - vist 217 ganger.)
« Siste redigering: juni 09, 2009, 09:51:23 am av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #29 på: juni 09, 2009, 09:42:35 am »

det så betydelig bedre ut på det bildet der! hmm... så var det å klare å få tak i sånne da, det er sikkert lett. Rekker tunge alt jeg finner på thesamba er ønskes kjøpt annonser.  Gråter
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!