april 19, 2024, 06:05:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: WBX tenning på T1 motor, montering  (Lest 2742 ganger)
ultimatevw
Seniormedlem
****
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« på: juni 04, 2009, 21:59:00 pm »

Fått tak i ett WBX el.tenningsett som jeg tenkte å montere på en T1 motor.
Hva skal jeg bruke og ikke bruke av dette?

holder det med fordeler, coil, tenningsmodul og den hvite saken?

Loggført

68 VW 1600TL
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1 på: juni 04, 2009, 22:03:31 pm »

er letter å ta fra en 1,9l med forgasser eller 2,0l t4. Skal du bruke dette må du enten splitte alle ledningene eller lage nye.
Men jeg pleier alltid og spørre hvorfor skal du bruke dette?
Loggført

Mvh

Marius
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: juni 04, 2009, 22:21:05 pm »

Den hvite saken er tomgangsstabilisering. Passer bare til wasserboxer innsprøytningssystem.
Du trenger coil, fordeler og tenningsmodul. Har tenkt på å bruke dette selv, da gnisten er veldig kraftig på disse. (Det ser jeg på avbrenning på tennplugger og fordelerlokk/rotor)
Loggført
ultimatevw
Seniormedlem
****
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #3 på: juni 04, 2009, 23:00:32 pm »

takker for svar.

Passer fordelern rett på?
Loggført

68 VW 1600TL
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #4 på: juni 05, 2009, 09:50:00 am »

Det har jeg ikke prøvd. Tror den går rett på.
Loggført
tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 05, 2009, 10:24:32 am »

dette har jeg gjort mange ganger. går som bare det!
Loggført
ultimatevw
Seniormedlem
****
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #6 på: juni 07, 2009, 18:01:38 pm »

Da har jeg montert og det fungerer.

Måtte modifisere ene enden på coil ledninga fra fordeler og bytte om vakuum klokka fra den gamle fordelern.
Den på WBX var alt for stor.

Hva med dere andre som har montert dette?
Det er 2 vakuum uttak på WBX og ett på bobla, har dette noe å si?
Hva bruker dere?
Loggført

68 VW 1600TL
tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 07, 2009, 18:09:48 pm »

bruker kun ytre
Loggført
ultimatevw
Seniormedlem
****
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #8 på: juni 07, 2009, 18:11:28 pm »

ok

vakuum klokka på min gikk rett i bensinpumpe så måtte bytte den ut.
Loggført

68 VW 1600TL
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 07, 2009, 22:08:28 pm »

du kan bare vri fordeleren 90-180 grader og flytte pluggledninger etter.
så passer vakumklokka
splitte ledningspakka og følg de tre ledningene fra fordeleren(hall giver)
 de går vel først til den hvite DLS boksen(denne kan fjærnes da pluggene er hunn/hann)
så går de videre til tenningsmodul

da sitter man igjen med +12 v (sort..?)og jording(brun) hvis jeg ikke husker feil
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ultimatevw
Seniormedlem
****
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #10 på: juni 08, 2009, 00:09:21 am »

har splitta ledningspakka,lett som bare det.
Alt er ferdig kobla og fungerer:-)

På min var det:

sort/gul= +12v
grønn= minus på coil
brun= jording
Hvit= Tach signal

Tach signal er det for kobling av turteller?

Loggført

68 VW 1600TL
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #11 på: juni 10, 2009, 09:05:50 am »

kjører samme tenningsystem på min trimma 1600 det fungerer utmerket har  nyere fordelerlokk og hjemmelagde pluggkabler.Vi solgte i metervis før på jobben så det var ikke noe problem.jeg bruker den lille hvite boksen for den regulerer tenningen noe når turtallet dropper i det du skal ta i gang.Er helt supert prøv med og uten Glad på sluttrinnet er det 7 pinner den 7ende er ofte ikke tilkoblet men der kobler du til turteller visst den har ledning koblet til så er den grønn/sort Glad
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 11, 2009, 10:35:03 am »

Tach er for turteller ja, hvis du skulle ha det montert i bilen din og ledning som er lagt opp deretter.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!