mars 28, 2024, 23:20:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1915 motor  (Lest 9303 ganger)
53 zwitter
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Skien


Vis profil

« på: november 24, 2007, 23:06:00 pm »

Hvordan får jeg sjekket at motoren virkelig er en 1915 , og hvordan finner jeg ut hvilke deler som faktisk sitter i motoren ?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: november 24, 2007, 23:12:48 pm »

åpner den...

en 1915 har standard veiv (i alle fall slaglegde på 69mm) og 94mm borring, så en av toppene må i alle fall av for å måle diameteren.

Ellers må nok hele motoren demonteres for å finne ut hva slags kam, ventiler, vipper etc som finnes.

Det enkleste er kanskje å finne byggeren og spørre ham.

Roy
Loggført
53 zwitter
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #2 på: november 24, 2007, 23:31:23 pm »

Ok takker for hurtig svar, 94 mm er målt, men det er vel også bare det som er gjort foreløpig .
Vet desverre ikke hvem som har bygd den så vanskelig og spørre, det står to dobble 40 på motoren, holder/eller er dette passe for en sånn type motor? Er ikke veldig inne i dette enda derfor alle spørsmål.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 24, 2007, 23:44:55 pm »

kanskje man kan se noe info på kam ved å ta ut oljepumpa?'noen er jo stemplet på enden der f.eks engle
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: november 25, 2007, 03:25:13 am »

Det finnes motorer som har bremset i overkant av 140hk med dobble 40, så de passer nok helt greit.
Loggført
53 zwitter
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #5 på: november 25, 2007, 09:28:18 am »

OK takker for alle svar, kommer til og dele motoren for og gå igjennom den, så da finner jeg vel ut mer håper jeg.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 25, 2007, 18:20:49 pm »

Her er en kalkulator som er en pekepinn for hvor store gassere,dyser og halsringer du trenger..
http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/vergaserberechnung.php

Etter denne kalkulatoren så holder 40mm på en 1915 opp til 5300-5400 o/min, men som sagt er dette bare en pekepinn..

Grovt sett kan du vel si at litt små gassere gir bedre mellom-register og bunndrag, mens store gassere (i forhold til motoren) gir høyere topp-effekt(ikke nødvendig vis) og dårligere bunndrag. Ergo: Gatebruk : gå for heller litt små.., for race-bruk heller litt større. Du kan riktignok mikse og trikse litt her med halsringer som gjør ca. samme effekt..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
53 zwitter
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #7 på: november 25, 2007, 22:47:35 pm »

Hvor får en tak i pakninger-dyser-halsringer event? Etter tabellene csp så trenger jeg og bytte ut litt div.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: november 25, 2007, 23:25:28 pm »

hva slags gassere er det?
Loggført
53 zwitter
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #9 på: november 25, 2007, 23:31:54 pm »

Det er 40 idf weber
Loggført
KFS
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 26, 2007, 00:32:20 am »

vi har både dysesett og paknings sett på lager
Loggført

Karl Fredrik
har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM
33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.no

Steel can be any shape you want if you are skilled enough,
and any shape but the one you want if you are not.

http://www.unneberg-bil.no
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: november 26, 2007, 00:40:01 am »

da var Karl Fredrik raskere enn meg gitt :-) Skulle forelå å ringe ham
Loggført
53 zwitter
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #12 på: november 26, 2007, 08:29:17 am »

Kjempe flott all informasjon er god, Står det noen tall/bokstaver på toppene som indikerer hva slags topper det er?
« Siste redigering: november 27, 2007, 14:46:01 pm av 53 zwitter » Loggført
vwmorty
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:



Vis profil
« Svar #13 på: november 28, 2007, 01:00:00 am »

Hei

D er støpt inn et nummer på alle orginaltopper!!  Hvor store ventiler er d i dem??? Legg ut nr her så får du nok svar!!
Loggført

SCREWDRIVERS #4
53 zwitter
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #14 på: desember 09, 2007, 19:08:35 pm »

Ser ut til at det 32 og 35.6 ventiler, nr på toppene er 113 101 375 a . hvor står event merking på kammen ? Kan virke som at det er ende slakk i motoren, hva kan gjøres med dette ? Trist
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: desember 09, 2007, 19:26:40 pm »

Har du prøvd tipset til Knasten og tatt ut oljepumpa og sett på enden av kammen?
Har du for mye endeslakk, kan man shimse opp veiva på nytt. Er det for mye til å shimse opp må blokka overhales eller kjøpes ny.
Loggført
53 zwitter
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #16 på: desember 09, 2007, 20:11:29 pm »

Det står 4063 på enden av kammen
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: desember 09, 2007, 21:05:57 pm »

Bugpack 4063-10
Durasjon: 296º
Ved 0,050: 268º
Løft: 0.430", 10.92mm   
Lobe senter: 108º
Loggført
53 zwitter
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #18 på: desember 10, 2007, 11:20:59 am »

Ok, og dette vil si at det er en org kam?
Loggført
56 oval
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: skien

Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil

« Svar #19 på: desember 10, 2007, 11:26:50 am »

Det hørtes veldig sån ut tror jeg...
Loggført

T1 56
T1 63
passat 94
bmw 318 07
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: desember 10, 2007, 12:22:31 pm »

Bugpack 4063 er ikke no org kam nei. Den ligger vel mellom Engle 110 og 120. Tror den har litt råere ramper også (åpner/lukker tidligere) derav den høye durasjonen ved .5 løft. Dette er en fin kam til motoren din.
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #21 på: desember 10, 2007, 13:33:12 pm »

Veldig lik W 120 i alle fall.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
53 zwitter
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #22 på: desember 10, 2007, 16:30:33 pm »

Ok, takker for svar. Men ca hvor mye er "mye" slakk i forhold til og shimse veiva? Toppene er di org?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 11, 2007, 07:56:46 am »

Toppene later til å være originale dobbelport 1600.
Endeslakken kan du måle med f.eks. et sånt lite hendig verktøy, som sikkert Unneberg, Hot Shop, VWService osv. har i hyllen:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D7095
Loggført
53 zwitter
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #24 på: desember 11, 2007, 21:07:49 pm »

Ok , da får jeg se hvordan det drar i vei  Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!