juli 17, 2019, 07:12:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Girkasse tråden  (Lest 100414 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: august 27, 2009, 10:21:52 am »

Motorbygge tråder er det mange av, men kanskje noen av de som har kunnskap kan dele en girkasse byggetråd med oss også?

Svake punkter, forskjeller på kassene, forbedringer ut i fra hva man ønsker å oppnå etc, i tillegg til vanlige slitasjeskader etc.

Ville vært svært spennende lesing.

« Siste redigering: september 01, 2009, 21:51:35 pm av JTWE » Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #1 på: august 28, 2009, 22:26:38 pm »

http://www.longenterprises.com/


Les litt på denne linken , han er vel en av de som kan VW luftkjølt girkasser , han har holdt på med girkasser like lenge som jeg , i over 40 år, men det som er viktig å lære ligger på CD platene som han selger , jeg har dem alle, det ligger litt om dette på Agder Vw klubbs forum også.

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=877.0


http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=879.0




« Siste redigering: august 29, 2009, 08:13:19 am av rallybugs » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 945
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #2 på: august 29, 2009, 00:34:04 am »

Artig med girkasse-tråd. Vet lite om dette!

Spørsmål: Jeg har en 1302 med 1300-motor. Hvilken girkasse har den? Er det samme kasse som på 1600, eller var 1302 uten S levert med egen kasse med høyere giring? Hvordan leser jeg hvilken kasse som står i bilen?

Har snust opp disse dataene på nettet. Sikkert et dumt spørsmål. Hva betyr egentlig "Final drive ratio"?

1302 - 77mm bore x 69mm stroke, 1285cc
...
44bhp (DIN) at 4100 rpm
Final drive ratio 4.375:1

1302 S/LS - 85.5mm bore x 69mm stroke, 1584cc...
50bhp (DIN) at 4000rpm
60bhp (DIN) at 4400rpm - US 12.70
Final drive ratio 4.125:1
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #3 på: august 29, 2009, 07:43:43 am »

http://volkswagens.wikia.com/wiki/Gearbox_codes

her er en link til girkasse nr. på luftkjølt.


Dette finner du ut av ved å lese av nr. som sitter på kassa , final drive er utvekslingen på kronhjul og pinjong  , her i europa hadde de fleste 1302 uten S (1300)  4,125:1 kronhjul og pinjong utveksling og 1303 S (1600) hadde 3,875:1 utveksling , ønsker du lavere turtall og høyere fart så bruker du kassa til 1302 S eller 1303 S på 1303 S er forskjellen kun det fremre sjaltehuset pga av annet feste , men det kan du bytte over på 10 minutter fra 02 kassa.Den siste kassa fra 1974 på 1303 S som har et sidedeksel ved kronhjulet er den som har sterkest hus.
« Siste redigering: august 29, 2009, 08:00:51 am av rallybugs » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: august 29, 2009, 13:45:35 pm »

Takk for flotte linker!

Jeg har vært inne på Longenterprises sider før, og har tenkt å bestille CD`n for å lære litt, man er jo nysjerrig.

Og gjennomgangen til Rallybugs var flott, mye å absorbere, men man får lese det flere ganger.

For de som er helt nye; denne linken forklarer prinsippene bra!

http://www.carbibles.com/transmission_bible.html
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 945
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #5 på: august 29, 2009, 15:42:42 pm »

http://volkswagens.wikia.com/wiki/Gearbox_codes

her er en link til girkasse nr. på luftkjølt.


Dette finner du ut av ved å lese av nr. som sitter på kassa , final drive er utvekslingen på kronhjul og pinjong  , her i europa hadde de fleste 1302 uten S (1300)  4,125:1 kronhjul og pinjong utveksling og 1303 S (1600) hadde 3,875:1 utveksling , ønsker du lavere turtall og høyere fart så bruker du kassa til 1302 S eller 1303 S på 1303 S er forskjellen kun det fremre sjaltehuset pga av annet feste , men det kan du bytte over på 10 minutter fra 02 kassa.Den siste kassa fra 1974 på 1303 S som har et sidedeksel ved kronhjulet er den som har sterkest hus.

Tusen takk for svar - du har peiling!

Har en 1303 (1976) med veldig "behagelig" utveksling, så hvis jeg gjør noe med 1300-motoren, skal jeg fikse meg ny kasse.
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #6 på: august 30, 2009, 07:58:59 am »

Har du en girkasse fra en 1976 modell , så tvihold på denne , det er den sterkeste kassa VW har laget til type 1 bilen , forskjellen ligger på 3-4 gir , hvor kilen som låser inner hubben til sjaltemuffen mot hovedakselen er erstattet med splines og diamateren på sjalte muffen er blitt større mot inngrepet på girdrevene , det som er svakheten er reversen  , har du en gammel girkasse så tapp av oljen , se på hvordan oljen  ser ut + at magneten på tappepluggen forteller deg som regel om hvordan tilstanden er , er det mye spon på magneten så obs.
Det som er hyggelig med VW luftkjølt girkasser er at det fremdeles finnes deler å få tak i etter alle disse åra.

Jeg holder nå på å bygge opp en 1977 Golf Gti å der er det håpløst med deler



http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1553.0
« Siste redigering: august 30, 2009, 08:04:30 am av rallybugs » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 28, 2009, 13:30:21 pm »

En kjekk start for de som er nye på emnet:

http://auto.howstuffworks.com/clutch.htm
http://auto.howstuffworks.com/gears.htm
http://auto.howstuffworks.com/transmission.htm
http://auto.howstuffworks.com/differential.htm
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 31, 2009, 14:31:56 pm »

Lagde en enkel kalkulator for å se litt på hvordan motoren og girkassen vil samarbeide.

Hastighet som funksjon av turtall i alle gir, samt RPM drop når man girer til neste ved et gitt turtall.

* Gir_kalkulering.xlsx (67.25 KB - lastet ned 564 ganger.)
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #9 på: november 19, 2009, 08:07:58 am »

http://www.quaife.co.uk/Speed-Calculator

Jeg bruker altid denne kalkulatoren som ligger på Qaife til nedlasting , da har du også grafer i forskjellige farger en kan legge opp på hverandre , da er det letter å velge rett utveksling på alle gear.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 24, 2009, 00:00:36 am »

Kan prøve å ta med kamera neste gang jeg står med nesa nedi ei kasse. Men det er som med motorbygging.. mange meninger rundt emnet. Så ikke les deg blind på alt som står rundt på nettet.
Under mitt første girkasse bygge fulgte jeg Gene Berg instrukser om girklaringer osv. Synes det var litt rart med ned mot 3 hundringser klaring på drev. Men regnet med at dette var gull siden kjentfolk hadde satt det på trykk. Resultatet ble skjæring og masse ekstra jobb. Nå legger jeg aldri klaringene under en 1/10 mm. Olja må få plass den også.

Angående meninger. Ikke for å kverulere mot Rallybugs på noen måte. Men kun for å illustrere de forskjellinge meninger vi som holder på med dette har.
1976 IRS 03 kasse. Sterkeste som vw har laget. Ja.. og samtidig definitivt NEI!  Ring/pinion og 1st gir er thumbs up. Definitivt det beste VW laget. Splines på Sjaltemuffen OK. Men her finnes Hardere kiler og sette inn fra før. Så dette ser jeg ikke som noen pluss. Men så er det nedturene på denne kassen. De er flere. Utvendig har den kun lokk på ene siden. Noe som gjør den umulig og bygge om til svingaksel eller reduksjonsbokser. I steden for 4 bolt retainer på pinion. Har denne kassa en stor spesialmutter. Med dimensjon M80x0,75 eller noe. Og denne mutteren er elending som orginal. Men fåes i Crmo. (Eller ta fra en sen T-181. Disse er beefet opp med mer metall i mutteren).
VW fant også ut på disse kassene at de skulle bruke mindre og samtidig flere tenner på 3 og 4de gir. For reduksjon av støy. Støyen ble borte den. Men det ble også styrken. Med seriøst moment opp mot 300nm spruter disse tennene. Inngreps hub'n er også laget slik at det kreves mye maskinering ved sveising. Da de har felt drevet inn bak hub'n. (3 og 4de girs drevene må sveises på alle girkasser fra Type 1. da inngreps kransen kun er presset fast i selve drevet. Litt moment på disse.. og de vrir seg. I værste fall vris de fra hverandre og presser mot feil deler og fremskynder skjæring. Eller de rett og slett løsner.. virker som bilen står i fri)
Men det værste med VW's seneste girkasser er lagerne bak drevene. to og to nåler festet i nylon. Ved belasting får nålene bevege seg dit de selv vil. Og har opplevd kasser med en klump nylon på den ene side av drevet. og en haug med moste nåler på den andre. Stryk karakter! De gamle lagerene er mye stadigere. En og en rulle forankret i et aluminiums hus.
At de seneste 03 kassene også kom med messing skiftegafler, er vel ikke akkurat noe å skrive hjem om.

Angående reversen. Helt enig. 90% av kassene jeg har åpnet av denne typen, har enten defekt drev. Eller er i ferd med å få det.
Loggført

TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #11 på: desember 29, 2009, 16:07:25 pm »

Er 1300s kassen litt lengere enn vanlige kasser?
Eller er det chassiet som er anderledes?
Clutch-wiren har forskjellige lengder ser jeg.
Loggført

Mob:92245040
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 07, 2010, 18:28:35 pm »

1300s er ikke lenger enn en 64 1200 kasse. Den største forskjellen er nesekonet. Om må byttes til eldre type på 1300s kassene for å få de inn i eldre chassi. Skal den inn i pre 60 chassi må nesekon fra splittbuss etter 1960 benyttes. Eller chassi sveises om..
Loggført

rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #13 på: januar 16, 2010, 19:35:26 pm »

Til Jee så kan jeg fortelle at det jeg snakket om var kun 02 og 03 kasser og ikke annet , 76  1303 kassa er den beste av dem , når jeg modifiserer den kasse typen så bruker jeg en stål drevsats fra Australia , som har skikkelig stål i 1ste og 2 dre gir , 3dje og 4 de girs stål drev er selvfølgelig automatsveiset til hubbene ,slik at de ikke kan spinne løs , alle nålelager med plast support til rullene blir kastet og erstattet med 100% stålnåler uten medbringere i det hele tatt , det som er bra med 76 kassa er at hubben i skiftemuffa til 3dje og 4de gir sitter med splienes til akselen og ikke kile , selv om denne kan skiftes ut med herdet kile , så er splines mye bedre en kile, skiftemuffa på 3dje og 4de gir i 76 er også den største i type 1 kassene , til reversen bruker jeg altid delene og drevet til 091 kassen , mutteren på pinjonglageret skiftes altid ut med en CM mutter, jeg bruker selvfølgelig også den siste av 181 army kassene ,vist de kan fremskaffes , da disse har et 40% sterkere kassehus i tillegg + at disse har ZF sperre og 4,125 slutt veksel som std , ved bruk av sperre så er 03 kassene med et sidedeksel de sterkeste etter 181 army kassa.Det er slike kasser jeg har brukt i Rally Monte Carlo , også to av mine Norske rally kolegaer med 1303 S kjører med disse 181 army kassene som jeg har laget , men desverre så er de meget vanskelig å fremskaffe .


* Late_113_002_1st_2nd_mainshaft.jpg (38.72 KB, 640x481 - vist 888 ganger.)

* Late_113_002_3rd.jpg (29.41 KB, 640x566 - vist 711 ganger.)

* Late_113_002_4th.jpg (36.98 KB, 640x659 - vist 752 ganger.)

* Racing_091_3-4_clutch_gear.jpg (46.04 KB, 596x479 - vist 805 ganger.)

* Chromoly_pinion_nut.jpg (103 KB, 640x505 - vist 821 ganger.)
« Siste redigering: januar 17, 2010, 14:36:08 pm av rallybugs » Loggført
Mr.Jack
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Mandal



Vis profil
« Svar #14 på: januar 18, 2010, 18:43:36 pm »

Pm til deg Rallybugs Glad

Mvh Atle
Loggført

1955 T1 Sleeper
1958 T1 Ragtop
1967 T3 Notchback
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1835
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 10, 2010, 16:08:41 pm »

Hvis man skal bruke standard hus for 12v svingaksel da er det altså ett fett hvilken kasse man bruker?
Hvilke aksler bør man fremskaffe, altså inne i kassa, ikke drivaksler.
Drev finner jeg ut av selv, men stort sett alle ettermarkeds gir har vel færre tenner enn den nyeste typen?
Skiftegafler hvilke?
Hva mer?
trenger mer tips..
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 10, 2010, 21:56:43 pm »

1-Porsche 901-kasse. Helt grei kasse opp til 230-240nm med dogleg førstegir.

2-Porsche 911-kasse.Kasse bygget i dårlig legering(lettere), dette er "styr-unna"-kasse.

3-Porsche 915-kasse. Funker greit opp til ca 400 nm.Noen få kom i firetrinns. Denne krever litt mer ombygging enn 901 og 911-kassa, men er en mye bedre kasse hva angår holdbarhet.

4-Porsche G50-kassa (i 911 uten turbo) fra 87 mod og nyere. Disse kassene er noe helt annet hva anngår å gire. Helt super-presise å gire i motsetning til de tidligere kassene. Hva angår effekt, tja 1500 nm er i hvertfall ingen problem  Kult Krever omfattende ombygging for å få inn i boble. Skinne bruker denne kassa..

5-Porsche 930 75-76 mod (3,0 turbokasse) Samme utvendige mål som 915 med samme styrke som G50 kassa = Den ideelle kassa for mycket power i boble. Har samme dim. på innvendige deler som kassa i Porsche 917 (som hadde opp til 1560hk og 1280 nm)  Sjokkert

6- Porsche 930 78-88 mod (3,3 turbokasse) Ca, samme utvendige mål som G50-kassa, men da bare 4-trinns. Klarer du å havarere denne kassa, så har du gått inn for det! Original utveksling på denne kassa er ikke ideell for rattlås-racing med mindre du har en brutal motor. En std 3,3 turbo gjør ca. 100 km/t på første gir  Øyerulling og videre rundt 160 på andre og rundt 210-220 på tredje gir....
Dvs. Laaaaangsteget kasse.
« Siste redigering: april 06, 2010, 16:37:57 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1400
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #17 på: april 09, 2010, 21:37:41 pm »

Hvordan er det med busskassene, er ikke de solide ?
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: april 10, 2010, 00:23:41 am »

busskassene er ganske solide originalt ja.
men deter jo flere typer ute å går.
i hoved trekk 002 kasse 68-74 3 rib , -75 5 rib  og omtrenat alle 1600 bay , som er basert på sein boble drevsats som Rallybugs nevner her med splinet hub.
ellers har de mye sterkere hus, spesielt over diffen.og kraftigere Ring og piniong.
091 (2.0l bay) 6 rib. har en lengre drevsats med breiere drev og kraftigere mainshaft.
 for å sitere richie webb med turbomata Cab fra england. "før med type 1 kasse måtte jeg overhale kassa etter 7-8-9 drag.nå etter jeg har satt inn 091 har jeg kjørt over 100 drag og ikke plukket den opp"  var det scc 2006...? tro.

sjøl er jeg på 3 sesongen nå med en 002 5 rib kasse , med forsterket australsk drevsats og ha kjørt en del drag på preppa bane med 500nm og tung variant og den kassa holder enda.

Richie webb:




Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Silver (Kristoffer Lindh)
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 375
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #19 på: mai 03, 2010, 20:51:38 pm »

Hvordan er buss kassene til dagligdags bruk?
Tenker på kjøring til og fra jobb, kjøring til treff, crusing på E6?

Vil gjerne ha en kasse som tåler litt samtidig som den kan brukes til kose kjøring også.

Loggført



kristoffer(at)lindh.no
Tlf: 92806127
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6711
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #20 på: mai 04, 2010, 10:01:25 am »

Har på hånd en 1998 T1 girkasse, fra Brasil, 4 trinn med ett sidedeksel.
Noen som kjenner til denne? Er det en bedre kasse? (Bortsett fra den er nyere)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6711
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #21 på: juli 13, 2010, 00:38:00 am »

Nå er den i hvertfall montert, så får vi se. Skal brukes på turbomotoren i roadsteren.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: juli 18, 2010, 17:23:39 pm »

20 Transaxle upgrades -

http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.volkspower.nl%2Ftech%2Fcode%2Ftransmission.pdf&ei=MxxDTKznLuCWOKqqldwM&usg=AFQjCNHKwXiik_I-axc0RTGbJmaXBfbdgg&sig2=T5CD5kRVpD4j2P_egk5YSQ
Loggført
BOBLI
Supermedlem
*****
Innlegg: 755
Bosted: ØRSKOG



Vis profil
« Svar #23 på: juli 18, 2010, 19:08:43 pm »

Hei!

Noen som kan fortelle meg hvordan man kan se på forskjellen på en 1300 kasse kontra en 1300s kasse?

Visst noen har tilgang på evt.koder så send meg linken på dette...
Loggført

73 1303S GL

73 T2 DOKA
+4748273889
Tidligere biler;
52 T1,54 T1,62»Herbie»65-68-69,T1,78Sika,T3Camper,T2Delux
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #24 på: juli 19, 2010, 23:23:26 pm »

Her står det oversiktlig og greit: http://www.shining-wit.net/rick/buggy/design/transmission/
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #25 på: juli 19, 2010, 23:27:01 pm »

Hva kan være årsaken når kassen lager litt hvinelyd når eg går av gassen etter et litt kvasst pådrag?
Olje eller noe mer skummelt ?
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
BOBLI
Supermedlem
*****
Innlegg: 755
Bosted: ØRSKOG



Vis profil
« Svar #26 på: juli 21, 2010, 21:49:13 pm »


Takk for den!
Loggført

73 1303S GL

73 T2 DOKA
+4748273889
Tidligere biler;
52 T1,54 T1,62»Herbie»65-68-69,T1,78Sika,T3Camper,T2Delux
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: august 29, 2010, 14:03:34 pm »

Så: selv har jeg en 1300s kasse. Til vinteren skal den ut for overhaling rent slitasjemessig, samt lett oppgraderes.

Kort info:
914 2.0 motor med ca 100hk pluss, ca 160Nm.
Dekk: 195/60,15 - disse er mao litt lavere enn standard.

Vil ha et langt 4-gir, men relativt tett på de første fortsatt. Ellers handler oppgraderingene jeg har lyst til å gjøre om å redusere sjansen for havari/skader.
Ser ikke helt behovet for en ZF-diff eller lignende mtp at bilen stort sett brukes til landeveiskjøring.

Noen forslag?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #28 på: september 07, 2010, 17:27:55 pm »

Ser Jee nevner dette lenger oppe her: Kan noen forklare i korte trekk hva som trengs å gjøre ved bytte fra en sliten svingakselkasse til en 2-lokks IRS? Planen er å bruke IRS-kassen og flytte over aksler og diverse. Antar at kanskje nesekonet må flyttes over også?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6711
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #29 på: september 08, 2010, 10:41:46 am »

Hva kan være årsaken når kassen lager litt hvinelyd når eg går av gassen etter et litt kvasst pådrag?
Olje eller noe mer skummelt ?
prøv å kjøre på andre gir enn 1.  Rekker tunge
Tror jeg ville sjekket olja først, men er du sikker på at det er kassen? Er det noen forskjell på de forskjellige girene?
« Siste redigering: september 08, 2010, 10:43:32 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt

Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!