Girkasse tråden

(1/33) > >>

JTWE:
Motorbygge tråder er det mange av, men kanskje noen av de som har kunnskap kan dele en girkasse byggetråd med oss også?

Svake punkter, forskjeller på kassene, forbedringer ut i fra hva man ønsker å oppnå etc, i tillegg til vanlige slitasjeskader etc.

Ville vært svært spennende lesing.

rallybugs:
http://www.longenterprises.com/


Les litt på denne linken , han er vel en av de som kan VW luftkjølt girkasser , han har holdt på med girkasser like lenge som jeg , i over 40 år, men det som er viktig å lære ligger på CD platene som han selger , jeg har dem alle, det ligger litt om dette på Agder Vw klubbs forum også.

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=877.0


http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=879.0




JFP:
Artig med girkasse-tråd. Vet lite om dette!

Spørsmål: Jeg har en 1302 med 1300-motor. Hvilken girkasse har den? Er det samme kasse som på 1600, eller var 1302 uten S levert med egen kasse med høyere giring? Hvordan leser jeg hvilken kasse som står i bilen?

Har snust opp disse dataene på nettet. Sikkert et dumt spørsmål. Hva betyr egentlig "Final drive ratio"?

1302 - 77mm bore x 69mm stroke, 1285cc
...44bhp (DIN) at 4100 rpm
Final drive ratio 4.375:1

1302 S/LS - 85.5mm bore x 69mm stroke, 1584cc...
50bhp (DIN) at 4000rpm
60bhp (DIN) at 4400rpm - US 12.70
Final drive ratio 4.125:1

rallybugs:
http://volkswagens.wikia.com/wiki/Gearbox_codes

her er en link til girkasse nr. på luftkjølt.


Dette finner du ut av ved å lese av nr. som sitter på kassa , final drive er utvekslingen på kronhjul og pinjong  , her i europa hadde de fleste 1302 uten S (1300)  4,125:1 kronhjul og pinjong utveksling og 1303 S (1600) hadde 3,875:1 utveksling , ønsker du lavere turtall og høyere fart så bruker du kassa til 1302 S eller 1303 S på 1303 S er forskjellen kun det fremre sjaltehuset pga av annet feste , men det kan du bytte over på 10 minutter fra 02 kassa.Den siste kassa fra 1974 på 1303 S som har et sidedeksel ved kronhjulet er den som har sterkest hus.

JTWE:
Takk for flotte linker!

Jeg har vært inne på Longenterprises sider før, og har tenkt å bestille CD`n for å lære litt, man er jo nysjerrig.

Og gjennomgangen til Rallybugs var flott, mye å absorbere, men man får lese det flere ganger.

For de som er helt nye; denne linken forklarer prinsippene bra!

http://www.carbibles.com/transmission_bible.html

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side