november 19, 2019, 11:42:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Girkasse tråden  (Lest 105345 ganger)
vw61
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #120 på: september 20, 2015, 20:54:15 pm »

Noen som vet hvor mye den store spesialmutteren som sitter på/fester pinion`en i en nyere IRS kasse skal skrues til med  Hæ
(I boka mi står det bare moment på den eldre typen med 4 bolter)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #121 på: september 20, 2015, 21:39:16 pm »

091 busskassene bruker samme mutter og den skal ha 160 ft/lbs
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #122 på: september 20, 2015, 21:47:30 pm »

edit.
« Siste redigering: september 20, 2015, 22:53:09 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
vw61
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #123 på: september 20, 2015, 23:28:02 pm »

Flott! da satser jeg på det. Tror jeg legger på litt loctite også så jeg er sikker, det kan vel ikke skade
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #124 på: september 20, 2015, 23:30:55 pm »

blir bare litt mere utfordring når det skal demonteres igjen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3389
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #125 på: februar 19, 2016, 13:24:11 pm »

091 kasse fra Transporter T3 diesel, er denne i hovedsak lik 091 til bensin men med annet clutchhus? Ser jo at utvekslinger osv. er forskjellig men det lar seg jo endre på.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 802
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #126 på: mai 02, 2016, 20:52:24 pm »

Noen som kan si meg hva slags girkasse dette er??


* girkasse.jpg (43.85 KB. 450x600 - vist 306 ganger.)

Loggført

46 84 69 59
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1678
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #127 på: mai 02, 2016, 22:57:08 pm »

Noen som kan si meg hva slags girkasse dette er??

[ Vedlegg ]


* image.jpg (30.91 KB. 337x600 - vist 360 ganger.)

Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 802
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #128 på: mai 02, 2016, 23:44:09 pm »

Mulig jeg er dum, men hvordan finner du ut hva slags kasse det er utifra det bilde der pWolf??
Loggført

46 84 69 59
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3366
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #129 på: mai 02, 2016, 23:51:58 pm »

har ikke du AT kasse da JK ?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 802
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #130 på: mai 02, 2016, 23:57:12 pm »

har ikke du AT kasse da JK ?
Denne kassa sitter i ei boble jeg henta i går.. De andre kassene jeg har hatt har det stått bokstaver på. Denne her fant jeg bare tall på.
Loggført

46 84 69 59
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1678
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #131 på: mai 03, 2016, 00:04:07 am »

Ut ifra det jeg kan lese på bilde så står AT , evt AL etter tallene.

AT = 1600 kasse fra feks 1303.
AL = Kasse fra thing(181)
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 802
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #132 på: mai 03, 2016, 00:12:44 am »

Jeg syntes det stod 47 til slutt.. Skal vaske reint litt mere i morra. Kassa sitter i bil og det er ei svingaksel kasse. Tror bilen er en 67 modell..
Loggført

46 84 69 59
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4150
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #133 på: mai 03, 2016, 19:24:13 pm »

Jeg syntes det stod 47 til slutt.. Skal vaske reint litt mere i morra. Kassa sitter i bil og det er ei svingaksel kasse. Tror bilen er en 67 modell..

Er en 1200 eller 1300 kasse før 68 hvis det ikke er bokstaver foran.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Matsheg
Juniormedlem
**
Innlegg: 70
Bosted: Strømmen



Vis profil
« Svar #134 på: mai 21, 2016, 11:58:23 am »

Her var det enormt med girkasse kunnskap Sjokkert

Jeg sitter nå på randen av å sette inn en 1776 eller 2165 motor i min 1960 boble.
1776 yter ca 110, mens 2165 motoren er bygget for bunndrag så den yter ikke mer en 95hk(benket).

De fleste forteller meg at den girkassen jeg har i bilen min takler dette fint så lenge jeg ikke slipper clutchen brått og drar av gårde. Stemmer dette?
Jeg skal ikke bruke bilen på stripa eller slikt.

Hvis jeg skulle byttet, hva kan dere anbefale? Vil ha en holdbar bil som jeg kan bruke som vanlig uten å være redd for så alt for mye...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5350
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #135 på: mai 21, 2016, 17:53:44 pm »

Her var det enormt med girkasse kunnskap Sjokkert

Jeg sitter nå på randen av å sette inn en 1776 eller 2165 motor i min 1960 boble.
1776 yter ca 110, mens 2165 motoren er bygget for bunndrag så den yter ikke mer en 95hk(benket).

De fleste forteller meg at den girkassen jeg har i bilen min takler dette fint så lenge jeg ikke slipper clutchen brått og drar av gårde. Stemmer dette?
Jeg skal ikke bruke bilen på stripa eller slikt.

Hvis jeg skulle byttet, hva kan dere anbefale? Vil ha en holdbar bil som jeg kan bruke som vanlig uten å være redd for så alt for mye...

Alle girkasser holder så lenge du selv vil og selv den aller beste girkasse ryker med for hard gass og clutchfot. Med trimma motor så vil du raskt oppdage hvor morsomme og startraske våre biler er og dermed så er du i gang. En annen ting du vil oppdage er at du raskt går tom for gir med trimma motor og dette er ofte grunnen for at folk gjerne benytter den girkasse som originalt har lengst ben, nemlig en 1300S kasse. Da går turtallet, støyen og forbruket ned. Gode 1300S kasser begynner å bli temmelig vanskelig å få tak men ikke umulig.

PS; jeg hadde valgt den 1776 motoren  Glad

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4150
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #136 på: mai 21, 2016, 19:54:30 pm »

Her var det enormt med girkasse kunnskap Sjokkert

Jeg sitter nå på randen av å sette inn en 1776 eller 2165 motor i min 1960 boble.
1776 yter ca 110, mens 2165 motoren er bygget for bunndrag så den yter ikke mer en 95hk(benket).

De fleste forteller meg at den girkassen jeg har i bilen min takler dette fint så lenge jeg ikke slipper clutchen brått og drar av gårde. Stemmer dette?
Jeg skal ikke bruke bilen på stripa eller slikt.

Hvis jeg skulle byttet, hva kan dere anbefale? Vil ha en holdbar bil som jeg kan bruke som vanlig uten å være redd for så alt for mye...

Det er egentlig ikke bare antall hk på topp som betyr noe for girkassa, men Nm pr omdreining på akslinger og drev i kassa.
Derfor vil samme girkasse holde fint hvis den får kreftene på høyere turtall, spredt jevnt utover, men ryke fortere hvis den får mye Nm på lavt turtall.
Derfor tror jeg 1776-motoren er mer skånsom mot kassa ved vanlig og småfrisk kjøring , pga lavere Nm på lavt turtall. Selv om den er sprekere på toppen.

Men hva slags kasse har du i bilen din? Originalkassa i en 60-modell er en splittkasse med usynkronisert 1. gir. Den har omtrent samme utveksling som en 1500-kasse, dvs nær en 1300S kasse. Men den tåler ikke masse hk.
« Siste redigering: mai 21, 2016, 20:12:03 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Matsheg
Juniormedlem
**
Innlegg: 70
Bosted: Strømmen



Vis profil
« Svar #137 på: mai 22, 2016, 21:25:52 pm »

Takker for svarene jeg har fått her! Glad

Den er vilt sterk den 2165 så jeg tror også 1776 er motoren jeg velger. Litt morsommere motor også:)

Jeg har ikke sjekket nummeret på kassen min, men skal sitte original 1200 kasse der.
Loggført
Matsheg
Juniormedlem
**
Innlegg: 70
Bosted: Strømmen



Vis profil
« Svar #138 på: mai 23, 2016, 00:32:03 am »

Kan girkasse fra nye boble(irs) passe i min?
Loggført
ædolf
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: haugesund



Vis profil
« Svar #139 på: juni 07, 2016, 10:31:36 am »

Har en cu kasse på ein t4 1800,sko ønske og fått ned turtall ved lengre kjøring,noen så har en ide.er det enklest og få tak i en 091 kasse eller.passer final drive fra t3 inn i cu kassa,og har dette noe for seg.ble noen spørsmål her.håper noen kan hjelpe 😃
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6713
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #140 på: juni 07, 2016, 11:07:36 am »

Kan girkasse fra nye boble(irs) passe i min?
Ja, hvis du får tak i en med to sidedeksler og bygger den om til svingaksel.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt

SSRT
Seniormedlem
****
Innlegg: 345
Bosted:


Vis profil

« Svar #141 på: juni 14, 2016, 19:16:14 pm »

Er så heldig at jeg har ei AW girkasse, men finner ikke utvekslingene til denne i farta. Noen som har tilfeldigvis?
Loggført
MortenA
Juniormedlem
**
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy


Vis profil

« Svar #142 på: juli 29, 2016, 20:54:00 pm »

Hva er forskjellen på 1300s ab og as? På forhånd takk  Blunker
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #143 på: august 01, 2016, 23:56:03 pm »

Er alle 091 kassene til buss like med samme utveksling?

EDIT: Fant info! :-)

http://www.type2.com/library/drivetra/091data.htm

« Siste redigering: august 02, 2016, 00:04:23 am av StarBugs Geir » Loggført

75 Type 2 sika
64 Type1 "Birger"
73 1303s

Vespa: 69 Rally, 68 50S, 83 PK50
Honda: XBR 500 CR
Nic1983
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« Svar #144 på: august 29, 2016, 18:07:18 pm »

Nå har jeg søkt og søkt, men blir ikke noe klokere Sint. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvordan kasse dette er???


* image.jpg (55.9 KB, 451x600 - vist 251 ganger.)
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4150
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #145 på: august 29, 2016, 19:47:30 pm »

Nå har jeg søkt og søkt, men blir ikke noe klokere Sint. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvordan kasse dette er???

Antar det er ei 1200/1300 kasse fra første halvdel av 1966, men er ikke helt sikker.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Leif
Seniormedlem
****
Innlegg: 426
Bosted: Askoy


Vis profil

« Svar #146 på: mars 20, 2017, 18:57:08 pm »

Hei.
Har stående en kasse med nr. 9985446 antar utifra lest tidligere i tråden her at det er en 1200/1300 kasse fra før 67(eller noe sånt)
Hvordan er det å putte den sammen med en 1641 motor? Noe forskjell på hva denne tåler og en 1300s kasse tåler? Eller er det bare at man får høyere turtall?
Loggført
Amzoch
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted:



Vis profil
« Svar #147 på: juli 06, 2017, 09:39:55 am »

Noen som vet hvordan girkasse som står i en 73 mod 1303S ?



Edit: fant ut trur jeg.. irs kasse..
« Siste redigering: juli 06, 2017, 09:55:39 am av Amzoch » Loggført

1960 Vw bobble
Korfitts
Medlem
***
Innlegg: 238
Bosted: Re, Vestfold


Åsså koser vi vors..


Vis profil
« Svar #148 på: juli 21, 2017, 10:53:54 am »

Utfordring som jeg sårt trenger hjelp til!!

Satt inn en 1300 s kasse med T2 nesekon i min boble. Når jeg nå skal finne girene, så finner jeg kun et lavt gir og kun et høyt, har prøvd å justere spak, men føler at det står bom.

Har koblet av giroverføringen under baksetet og prøvd å gire der, men klarer kun å dra den frem og tilbake ( hører at den går i gir når jeg treffer det laveste giret) Finner ikke flere gir og når den står i hva jeg tror er et høyt gir så får jeg vridd hokeystikken rem og tilbake akkurat som om den skulle vært i fri?! Har jeg montert hokeystikken feil og kan dette evt endres uten å ta alt ut av bilen igjen??

Vil gjerne få kjørt litt bil nå, så all info er jeg takknemlig for!
Loggført

56 Oval - Olivia- Solgt
76 Polo - Solgt
72 T1 - Solgt
75 T1 - Solgt
58 cab T1 - Pågående prosjekt
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3366
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #149 på: juni 08, 2018, 00:01:23 am »

nesten ett år siden siste innlegg her, men, jeg spør alikevel . jeg har en 30 hp motor, og tre girkassevalg til bobla. eneten, orginal 55 modell kasse, eller ei fra en 64modell, evt ei fra ei jenns-boble .. hvilken kasse er det best å bruke ift en slik std motor ? jeg har dessverre ikke noen girkassekoder her nå.. setter stor pris på litt innførsel i dette emmnet her
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!