april 18, 2024, 21:12:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Girkasse tråden  (Lest 156395 ganger)
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #60 på: juli 11, 2011, 18:03:22 pm »

Noen som vet om en side hvor jeg finner utvekslinga til forskjellige busskasser? Jeg har en 091 301 103 kasse som jeg gjerne skulle visst utvekslingen på.
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #61 på: august 16, 2011, 21:54:56 pm »

hei.bobla mi sto parkert i nedoverbakke i dag noen timer.når jeg kom ut fra jobb hva det rent girolje ned på asvalten fra v stikkaksel.noen som har anelse på hva som e galt?
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #62 på: august 16, 2011, 22:39:16 pm »

det renner jo olje ut i stikkaksel rørene så hjullagerene får smøring. men hvis du har hull i moffene ut av girkassa renner det ut derifra, eller om skjøtene på moffene er vendt nedover.

men kan jo alltids skamsenke bilen så holder jo olja seg i girkassa, siden det ikke kommer olje ut til lagerene Gliser Gliser Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #63 på: august 17, 2011, 11:43:50 am »

Oii.. Det har jeg aldri tenkt på.. Ved negativ camber får ikke lagrene smøring? Eller vil nivåforskjellen være nok til å presse olja i "oppoverbakke"?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #64 på: august 17, 2011, 21:11:25 pm »

ah så med andre ord kansje pakning til lageret på innsida tromlen e gåent.bilen har vært skammsenka men biltilsynet stoppa meg.så nå e den høy og lekker.men har levert skiltene nå.skal gå gjennom pakninger til girkassa og bremser.bestiller nye bremsesko og alt av bremser nytt.skiltene skal på til våren igjen og ned skal den uansett og de sier.
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #65 på: august 17, 2011, 21:47:16 pm »

@formula vee. olje renner dårlig oppover gitt  Gliser er vel derfor mange kjøper lokket lager, eller som mange senke pøbbeler gjør, bytter lager hvert år  Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #66 på: august 18, 2011, 12:55:21 pm »

Godt jeg har IRS på den jeg satser på. Men greit å vite.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #67 på: august 18, 2011, 14:51:21 pm »

ah da må e bytte lager snart da
Loggført
Kenneth Johnsen
Medlem
***
Innlegg: 244
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #68 på: desember 17, 2011, 22:33:36 pm »

Fin tråd dette her. Trenger noen tips og råd om hvordan kasse jeg skal bruke i min 02. Skal ha inn en 2332 t4 (182hk/220ish nm), i løpet av vinteren å har ei irs kasse som sitter i som jeg tenkte jeg skulle bruke for å kjøre inn motoren. Men regner med at denne ikke vil være noe særlig holdbar når jeg skal "tullkjøre".  Har satt 15-20k som maks pris på kasse. Selv er jeg fan av nytt og shiny, men dette regner jeg med koster både mi å resten ta nabolaget sine skjorter..  Forslag?
« Siste redigering: desember 17, 2011, 22:35:16 pm av Kenneth Johnsen » Loggført

-72 1302 < 2332ccm Jubileum nr 20002234 - Porsche look
-95 MB 250 diesel

type3 notch prosjekt ønskes kjøpt  Ring 95739181
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #69 på: desember 18, 2011, 10:08:20 am »

Har samme bil, effekt, girkasse og problem. En løsning er å kontakte Unneberg og få et forslag til kasse ut fra et budsjett. Tommy har sikkert prøvd ut noen typer på egen bil.. Jeg har ikke kommet lengre enn deg, men har lest litt og funnet ut at det er vanlig å sette inn superdiff, forsterket sidedeksel, og sveise 3. og 4. giret fast i akslingen. (mener de er presset/krympet på originalt)
Og så er det viktig at kassen sitter fast. Der har jeg montert HD fester og ekstra fremre feste. Når du oppgraderer til hardere trykkplate, bør du også montere en sterkere skiftegaffel. Det har jeg også gjort.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kenneth Johnsen
Medlem
***
Innlegg: 244
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #70 på: desember 19, 2011, 21:35:18 pm »

Hvordan fungerer det til vanlig kjøring med kassa si med de modifikasjonene du har gjort da? Har selv lest litt å fundert på 901 porsche kasse men vet ikke om i det hele tatt denne passer eller vil fungere til litt røffere bruk. Såklart kan jeg få den til å passe, men vil ikke skjære i filler bil min.
« Siste redigering: desember 19, 2011, 22:16:55 pm av Kenneth Johnsen » Loggført

-72 1302 < 2332ccm Jubileum nr 20002234 - Porsche look
-95 MB 250 diesel

type3 notch prosjekt ønskes kjøpt  Ring 95739181
Kenneth Johnsen
Medlem
***
Innlegg: 244
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #71 på: desember 19, 2011, 22:33:57 pm »

 Er dette noe som kan passe i min 02?
http://www.ebay.com/itm/VW-BUS-TYPE-2-PRO-IRS-Bus-002-Style-Transmission-3-Rib-/300451017664?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item45f446b3c0
Loggført

-72 1302 < 2332ccm Jubileum nr 20002234 - Porsche look
-95 MB 250 diesel

type3 notch prosjekt ønskes kjøpt  Ring 95739181
jimmi
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #72 på: desember 28, 2011, 14:33:43 pm »

091 kasse med frontskift(T2 bay) V.S 091 med sideskift(T3 buss), hvilken kasse er sterkes? Har 091 sideskift noen andre bakdeler enn at den er sideskift?  har sideskift svakheter som ikke frontskift har, eller omvent?
Loggført

mvh. Jimmi
tlf. 988 92 666
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #73 på: mars 04, 2012, 16:07:32 pm »

Jeg liker denne tråden med mye bilder om montering av buss kasse i boble og informasjon om de ulike kassene.
Sticky under offroad på thesamba.....
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=143138&start=120&postdays=0&postorder=asc&highlight=091+002

Jeg antar det er wbs kasse du tenker å benytte.. Den er vel ikke sideshift men mid shift tror jeg - 094?
Mener det er kraftigere revers og main shaft på den, men at det var noe svakheter med hub på de to øverste gir (som kan oppgraderes)
1 giret er lavgir, så det er egentlig ikke en 5 trinn men 4 trinn kasse

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #74 på: mars 04, 2012, 16:28:33 pm »

Jeg liker denne tråden med mye bilder om montering av buss kasse i boble og informasjon om de ulike kassene.
Sticky under offroad på thesamba.....
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=143138&start=120&postdays=0&postorder=asc&highlight=091+002

Jeg antar det er wbs kasse du tenker å benytte.. Den er vel ikke sideshift men mid shift tror jeg - 094?
Mener det er kraftigere revers og main shaft på den, men at det var noe svakheter med hub på de to øverste gir (som kan oppgraderes)
1 giret er lavgir, så det er egentlig ikke en 5 trinn men 4 trinn kasse



TAKK!!! tråden som svarer på alt jeg lurte på =)
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
vinju
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Knapper , Nord-Odal


Vis profil

« Svar #75 på: mai 19, 2012, 13:35:51 pm »

Jeg har ei girkasse som det står 113301103 på , den D.en er eneste bokstaven jeg finner, kan noen si meg hvilken kasse dette er                       D
                                                       

                      Trond                             
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #76 på: mai 26, 2012, 18:35:28 pm »

Jeg har ei girkasse som det står 113301103 på , den D.en er eneste bokstaven jeg finner, kan noen si meg hvilken kasse dette er                       D
                                                       

                      Trond                             

Tror det nummeret er delenummeret på kassa, muligens uten innmat.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #77 på: mai 26, 2012, 18:48:11 pm »

Aha, nå dukka denne tråden opp Glad Søkte etter den men fant mye annet rart..

Prøver igjen! Glad

Har fått ei girkasse i dag som for meg ser ut har påmontert gamle akslinger mens synes kassa ser nyere ut en "vanlig 60 talls" boble..

Noen som vet hva dette er for noe?



Fant denne koden;

Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #78 på: mai 27, 2012, 11:49:33 am »

Er det noen her som har prøvd Cableshift her? Jeg kunne godt tenkt meg å montere en kasse fra T3 buss i bayen og cableshift ser veldig greit ut.

hvordan passer T3 busskasse fra 2.1L wbx på en type 4 motor?
passer starteren?
Er det samme girkassefeste rett over svinghjulet som på en 091 kasse?
Loggført
sleggemekk
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Båstad, Østfold



Vis profil
« Svar #79 på: mars 30, 2013, 12:34:22 pm »

Hei,
eg har eit par spørsmål til ang ombygging av irskasse til svingaksel.
Har no fått tak i ein svingaksel kasse, men når eg opna kassen oppdaga eg
,som du sa(H-mek), at det var 6 boltar på kronhjul/ring og 35 tenner.
irs kassen derimot har 8 boltar på kronhjul/ring, og 31 tenner.
Eg går ut i frå at Kronhjulet frå irskassa måflyttast over på svingaksel diffen, sidan pinjong og
kronhjul helst skal gå i par.( er irs kassen som skal få svingaksel diff)

Spørsmål: er det nokon som veit kva svingaksel kassar som har diff med 8 boltar for kronhjul, skik at ein kan skru over kronhjul frå irskasse på svingaksel diff?!
etter hva jeg har lest, kom 8 bolter i '67
Gaute

   
Loggført
Erik hoås
Supermedlem
*****
Innlegg: 871
Bosted:


Vis profil

« Svar #80 på: april 11, 2013, 10:33:36 am »

 Gliser Gliser
« Siste redigering: april 12, 2013, 11:02:44 am av Erik hoås » Loggført
57T1
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Eiksmarka, Bærum


Mob: 48106199


Vis profil
« Svar #81 på: juli 01, 2013, 12:36:40 pm »

Sat inn en 1300 kasse i min oval (1200 30hk). Fantastisk forvandling til det bedre. Mye bedre utvekslig på 3 og 4 gir. Anbefales for de som ikke må ha alt originalt. Må bytte nesekonet selvfølgelig.
Loggført

Har hatt:
2 x 75´ Jeans
61 T1
Ønsker:
En helt enorm garasje...
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #82 på: september 13, 2013, 22:51:02 pm »

Jeg bytter til 1915 motor til neste sesong og har ei 1300s kasse jeg vurderer å overhale/ oppgradere i vinter.

Har noen forslag til oppgraderinger og eventuelt tips om noen som kan ta på seg en slik jobb? Jee, Jørn Tangen ?

Setter stoor pris på tips  Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #83 på: november 13, 2013, 16:51:11 pm »

Hei! Noen som har oversikt over hvilke kodenr det er på 1300s kassene?
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
kaja
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #84 på: desember 07, 2013, 16:39:31 pm »

skal hugge ei 1300 variomatic. Noen som vet noe om den girkassa?
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2084
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #85 på: januar 18, 2014, 21:13:46 pm »

Eg skal ha meg ny girkasse i ghiaen. Forstår at det er ei lett modifisert  1300S kasse som gjelder. Hvor vil du handlet?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #86 på: januar 18, 2014, 22:37:24 pm »

Vwnorge forum, Unneberg, Finn.no
I den rekkefølgen.
Kjøpte en forsterker IRS i fjor for 15t på Vw Norge.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

stjernelada
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Frekhaug



Vis profil
« Svar #87 på: februar 27, 2014, 20:37:41 pm »

Har en gearkasse med kode 1039743.

Noen som kan fortelle hva dette er H&aelig;

Tror det er en T3.
Loggført
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #88 på: februar 27, 2014, 23:26:48 pm »

Hei, jeg har en 74mod 1303S 1,6L med orginalkasse. Har fått tilbud om å kjøpe en 73mod 1300s 1,6L med orginalkasse for vrakpant...

Er det forskjell på utveksling på disse kassene? Har ikke noe girkassenr desverre.
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #89 på: februar 28, 2014, 00:00:05 am »

Hei, jeg har en 74mod 1303S 1,6L med orginalkasse. Har fått tilbud om å kjøpe en 73mod 1300s 1,6L med orginalkasse for vrakpant...

Er det forskjell på utveksling på disse kassene? Har ikke noe girkassenr desverre.

Slå til på den! Motor og girkasse er fort verdt mer enn vrakpantem uansett !  Glad
Men klarer du å finne Nr til kassa så er det litt lettere å gi deg svar  Blunker
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!