april 19, 2024, 07:19:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Org 1302S, som ikke er original:)  (Lest 3112 ganger)
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« på: august 27, 2009, 22:01:25 pm »

Har jeg kjøpt katta i sekken nå? Glad

Har skrevet litt her før, men ser ut som at inlegget er borte.

Kjøpte ei 1302S fra 1972, og den skulle være original, 100%. Den er kjempeflott, og en del renovert, null rust... og det har jeg sjekka:)

Men da jeg ikke visste nøyaktig hvilken motor som skulle stå i, annet enn en 1600cc så viser det seg at det IKKE er riktig motor i den.
Motoren skulle ha kode AD, men den som sitter i er en industrimotor type 126A.  Ikke akkurat lik, men lik alikevell:)

Hvilke problemer vil det for meg å skaffe de deler som trengs for å få den lik orgmotor?  Vil tenningsinnstillinger være anderledes for disse?  Det er en 1584cc med solex 34-3 forgasser.... men noe er ikke riktig.  Ser jo på bilder at ting ikke stemmer, og det er litt irriterende...


hvor lett/vanskelig er det å finne en brukbar motor som er ifra den "era" altså 1600cc fra 1972 til en 1302S?

Burde jeg kreve mye i prisreduksjon?

takker for svar
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 27, 2009, 22:06:37 pm »

Ikke vanskelig å skaffe en AD motor. Mange slike...Det fleste godt brukte..

Men industrimotor med 1600 er jo en fin sak. Bruk denne mens du sporer opp en AD.

Du finner vel tvilsomt noe AD som ikke må overhales unasett...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #2 på: august 27, 2009, 22:17:49 pm »

men en ad som må overhales, koster jo litt penger også... jeg er kjempehappy over å eie en vw veteran da delene er så enkle å skaffe, pluss at de ikke er så gærent priset.

Men hva ligger brukte ad motorer i pris?  Hva må man regne med av delekostnader... skal diskutere dette med selger skjønner du:)

takker for svar
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 27, 2009, 22:26:50 pm »

Tja fra noen hundrelapper for "objekter" til 3-8 tusen for "gode" motorer...

Du får søke litt på "deler til salgs her så ser du fort nivåene.



Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #4 på: august 27, 2009, 22:43:42 pm »

ja, ser prisen, men den er ikke så gale.  Er flymotormekaniker av yrke, er ikke redd for å skru, og det kunne ha vært artig med et ovarhalingsprosjekt i vinter:)

noen andre steder som kan være greie å lete/legge ut ønske?  klubber, fora ol. ?

Takker for hjelp så langt, har lagt ut "ønskes kjøpt" annonse her inne:)


da er det bare å få spredt budskapet:)
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: august 28, 2009, 07:49:49 am »

Som regel er en industrimotor ett godt kjøp når du trenger ny motor, mange av disse har stått i beredskap i pumper og agregater, og lite brukt.

Du kan ha fått en singelportmotor, kjennes igjen på innsuget da en 1302 har originalt dobbeltporttopper (ett rør ned på toppen er singelport, mot støpt innsug m.2 utganger hver side på dobbeltport). Fordelen med singelporten er bedre bånndrag, men den har mindre på topp. Faktisk lest om noen som har trimmet motor med singelport pga mer drag/dreiemoment på lavt turtall (eks. Baja/offroad bruk).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #6 på: august 28, 2009, 14:58:42 pm »

 Gliser
Så du fikk deg ordentlig bil tilslutt.?
Du har jo sett min bil så da har du noe å legge planer etter... Sjokkert
ikke noe problem for deg det. du har jo fått god opplæring...  Kult

mvh ekskolega
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #7 på: august 28, 2009, 17:50:51 pm »

Hallais Øyvind:) jepp bilen er fin, men jeg var uforsiktig med å tro at bilen var 100% org:)
Men den ender vel tilslutt med å ikke være det uansett.... hehe:)

Tenkte å kjøpe meg en motor ekstra, for å sette i stand i vinter... må ha noe å gjøre:)
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 04, 2009, 17:55:43 pm »

AD er ikke noe spesielt å sikle etter, annet enn om du er "originalfrik" - og det er det jo fullt mulig å være! De fleste 1600 motorene (AD og AS) er skamkjørte av den norske 80-tallsungdommen, der det var om å gjøre å kappkjøre mot Asconaer og denslags. Men du kan være heldig å finne brukbare eksemplarer, sjekk først for endeslakk og når du stripper den, om den har vært linjeborret en eller flere ganger (overdim på lagre). Hvis ikke er det sannsynlig at den trenger linjeboring, men som nevnt, du kan være heldig.
Som fagmann har du jo et langt forsprang på oss glade amatører når det kommer til å vurdere slitasjen og arbeidet ellers, kjekt for deg, det!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!