april 29, 2024, 09:38:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rengjøre understell  (Lest 2809 ganger)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: august 28, 2009, 09:14:28 am »

Jeg vurderer å rengjøre understellet på bayen skikkelig, for å kunne sjekke alle eventualiteter ordentlig.. Hvordan gjør dere dette på mest mulig effektiv måte?
Vaske med noe lurium (diesel kansje?), eller slipe ned? Og hva er best til etterbehandling? Glad
Ser sånn ut pr nå;
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1 på: august 28, 2009, 09:24:13 am »

Jeg vet FOMA hadde en løsning med høyttrykkspyler MED sandblåser på da blir det gullende rent ,også for lakk ... kunne det være noe?
Viktig med tørr og varm lagring etterpå ,men så deilig å vite at det er gullende rent
Loggført

Seaside VW Klubb
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: august 28, 2009, 09:26:04 am »

Ja det er jo et spørsmål.. bør man gå helt til metallet - og hva gjør man hvis man ikke vil det?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: august 28, 2009, 09:27:19 am »

Sjekk prosjekt tråden til Surfer;

Bussen på bukker, spray med whitespirit, la virke og deretter steam av med høytrykkspyler. Gjenta etter behov.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: august 28, 2009, 09:45:20 am »

Her får du en gammel klassiker:
Finn ei myr... legg ut en presenning og kjør bussen ut på den... la den synke ned til den ligger på buken... så bretter du opp kantene på presenningen og fyller diesel til alt tomrommet under bussen er fylt...
La virke i ei ukes tid og trekk den opp igjen... og så er det frem med høytrykksspyler!

 Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: august 28, 2009, 09:52:55 am »

Her får du en gammel klassiker:
Finn ei myr... legg ut en presenning og kjør bussen ut på den... la den synke ned til den ligger på buken... så bretter du opp kantene på presenningen og fyller diesel til alt tomrommet under bussen er fylt...
La virke i ei ukes tid og trekk den opp igjen... og så er det frem med høytrykksspyler!

 Blunker

Herlig, det må jo bli løsningen.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 28, 2009, 09:59:08 am »

den originale vw grunningen , lakken og ikke minst metoden de brukte er av meget bra kvalitet.
de brukte skikkelig saker med mer  (i dag ulovlige) gurba kromater/tilsetningstoffer for å gjøre den best mulig.folk daua av disse kromatene i gamledager.... Sjokkert
så behold mest mulig av den såfremt det ikke er rustangrep noen steder.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: august 28, 2009, 10:05:20 am »

den originale vw grunningen , lakken og ikke minst metoden de brukte er av meget bra kvalitet.
de brukte skikkelig saker med mer  (i dag ulovlige) gurba kromater/tilsetningstoffer for å gjøre den best mulig.folk daua av disse kromatene i gamledager.... Sjokkert
så behold mest mulig av den såfremt det ikke er rustangrep noen steder.

Jeg vil absolutt beholde så mye som mulig av originallakken, så jeg tipper jeg prøver whitespirit/høytrykk metoden først. Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: august 28, 2009, 14:10:14 pm »

Ville nok latt det være slik det er og kun vasket rent der hvor du ser antydning til brunt. Hvitesprit er bra, tynner er bedre :-) men pass på.... dersom humøret stiger så kan det lønne seg å komme seg ut i frisk luft ...

god helg
Loggført

1961 T1 - Custom
ess
Juniormedlem
**
Innlegg: 77
Bosted: sandnes



Vis profil
« Svar #9 på: september 02, 2009, 16:47:52 pm »

Blanding av fosfor syre og vann fås kjøpt på felleskjøpet. spray bilen under og la det stå i noen timer og steam bilen under grundig. Prime understellet med sink. Dette skal herdes over lengre tid før du lakker. Da har du et understell på livstid Blunker Noen bilder av ting jeg har vasket med fosfor syre/vann


* xxh0br25awkhpsxw6znn.jpg (146.31 KB, 1024x768 - vist 213 ganger.)

* ne1fl15hw2dfst1x7pe2.jpg (149.72 KB, 1024x768 - vist 211 ganger.)
Loggført

KGhia 59
Audi TT
Boblå 66 1300
Golf II GTI
BMW E28 Turbo
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #10 på: september 02, 2009, 18:48:28 pm »

Du sier fosfor syre og vann, kommer dette ferdig blandet? Ser ut som dt fungerte fint på aluminium også.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: september 02, 2009, 23:19:31 pm »

Finn ikkje noko fosforsyre på nettsida til FK, kun gjødsel med høgt fosforinnhold. Vist denne metoden virker like bra som det virker som så hadde dette vert meget intresangt å prøvd!! Har du produktnummer på syra kanskje?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #12 på: september 03, 2009, 04:49:28 am »

Dette er min erfaring

Høytrykkspyler funker dårlig hvis det ikke er varmt vann, men kjenner du noen som har en spyler med diesel fyrt kolbe så funker det som bare d. Sett den på max varme, bilen på bukker og for all del bruk en vanntett dress da dette er ein skikkelig grappsajobb.
Kan også som nevnt tidligere gjerne være lurt å marinere den med diesel eller witesprit først hvis tectylen er veldig gammal og tørr, da er biltema oljeduch sprøyta meget bra for å blåse det på med, da får du blåst det skikkelig godt inn over alt i krinkler og kroker.

Grattis med ny bil forrestn Glad
« Siste redigering: september 03, 2009, 04:52:33 am av Eddi » Loggført

Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #13 på: september 03, 2009, 05:46:48 am »

Er det bare å spyle med varmtvann- fra høytrykkspyler når bilen ikke er underbehandlet?

Og hva gjør en så, når en har pusset ned alle den overflaterusten som evt. er der?

Jeg har sjekket opp litt rundt underbehandling av bilen, og mercansol er vistnok et godt produkt - noen som har erfaringer der?
Et annet produkt jeg har blitt anbefalt er Veng Tectyl + kompressor + ren bil og oljegrav... Så er det bare å sprute på 1-2 skikt.

Det er vell få som oljebehandler en veteranbil som skjelden luftes? - er det noen som bruker god gammaldags tectyl på kost nå?

Kort oppsummert: Når bilen så er ren, fri for rust og grunnet/lakkert opp på de feil man finner. Hva behandler man med etterpå?
Loggført

... it's an adiction ... 
ess
Juniormedlem
**
Innlegg: 77
Bosted: sandnes



Vis profil
« Svar #14 på: september 03, 2009, 07:21:42 am »

Finn ikkje noko fosforsyre på nettsida til FK, kun gjødsel med høgt fosforinnhold. Vist denne metoden virker like bra som det virker som så hadde dette vert meget intresangt å prøvd!! Har du produktnummer på syra kanskje?

syren må blannes ut med vann. bare 4-5 % syre. Har desverre ikke noe produkt nummer. Jeg fikk det av en bekjent som sa han hadde kjøpt det på felles kjøpet. men kan nokk ikke være så vanskelig å få tak i!
Loggført

KGhia 59
Audi TT
Boblå 66 1300
Golf II GTI
BMW E28 Turbo
mgrondal
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: slemmestad



Vis profil
« Svar #15 på: september 07, 2009, 05:59:36 am »

ta en titt her, hvis du skal gå grundig til verks. http://www.bs-teknikk.no/ dem har syrebad, kan syre dyppe hele biler, da er det reint å det er bare å sveise og grunne.:-)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!