april 25, 2024, 07:32:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"  (Lest 212432 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: august 29, 2009, 18:35:58 pm »

Nå som vwnorge er oppe igjen har jeg tatt beslutningen om å starte byggetråden min på nytt. Jeg har sanket sammen dataen jeg trenger igjen for å rekonstruere denne tråden slik den var helt fra starten av, og helt frem til den blei dratt med i "dataflowens dragsug" da vwnorge brøt sammen. Mye av det som kommer blir en eksakt kopi av det som tidligere har vært postet. Dette gjør jeg for å skape en helhet av prosjektets tidligere progresjon slik at nye lesere også kan starte helt fra begynnelsen og se hvordan prosjektet utvikler seg.

Here we go again:

Så var det endelig min tur til å lage en motorbyggetråd! Som takk for at jeg hjelper Race-buggy med porting av et par topper, har jeg vært så heldig at jeg har fått en T3 longblock som betaling for arbeidet. Tusen takk, Race buggy! Dette er en motor som har stått lenge ute både under presenning og i friluft... Mer konkret 6 år etter at T3-en den stod i ble hugget  Gråter Mildt sagt bærer den preg av det (Bilder følger). Denne motoren blir mest sannsynlig satt sammen med ymse deler fra en annen 1915-motor jeg har fra før som jeg vil forbedre litt.
Dette blir et bygge der jeg legger litt mer planer underveis ettersom at jeg blir mer kjent med tilstanden på motoren. Til syvende og sist skal resultatet finne plass i en blå 1303S fra 73 som jeg har hatt i ca. 3 år nå.

Mine planer foreløpig for motoren er:

- Kontrollmåle og inspisere blokka
- Frese anleggsflate mellom blokk og syl.
- Ballansere veiv og svinghjul til 0
- Vektjustere råder til 0,1 g tolleranse
- Drille og tappe for full-flow
- Linjeborre og endetruste (mest sannsynlig)
- Friske opp og porte topper (Hvis gode/brukbare)
- Lette svinghjul
- Sanblåse: Blokk, veiv, råder, svinghjul, topper
- Konvertere fra T3- til T1-oppsett

Jeg har nå drevet med bygging av T1-motorer i ca. et år, og har som intensjon å lage en meget detaljert step-by-step-tråd som kanskje kan hjelpe nybegynnerne der ute også. Mye av inspirasjonen er hentet fra Endre Ds og Race-buggys motortråder som jeg leste med store øyne (uten egentlig å skjønne stort) for ca. et år siden. Jeg husker jeg leste motortråder opp og ned for å lære, men alikevel savnet detaljer og forklaringer. Dette vil jeg prøve å gjøre noe med i denne tråden. Hvis noen lurer er det bare å kommentere eller spørre. Send meg gjerne PM hvis det er mer ønskelig eller hvis emnet er off-topic.
Jeg setter også pris på tilbakemeldinger på tråden underveis, både positivt og konstruktivt. Det er tross alt min første motorbyggetråd...

Her har vi vraket, eller long block-en om dere vil. Den ble hentet hos Race-buggy 14/8-09:


* 01 Henting hos Race-buggy (Large).jpg (149.61 KB, 1024x768 - vist 574 ganger.)

* 02 Henting hos Race-buggy (Large).jpg (143.53 KB, 1024x768 - vist 442 ganger.)
« Siste redigering: august 30, 2009, 23:04:29 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 29, 2009, 18:39:09 pm »

Da var motoren klar til tapping i benk. Spent på hva som kommer ut...


* 03 Satt i benk (Large).jpg (106.71 KB, 1024x768 - vist 502 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Feil i databasen
Prøv på nytt. Om du kommer tilbake til denne feilmeldingen, rapporter feilen til en administrator.
Tilbake
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!