april 20, 2024, 14:15:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"  (Lest 212030 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #30 på: august 29, 2009, 22:28:42 pm »

Sliter med at forumet tuller det til for meg akkurat nå. Bildene mine kommer og går i ett sett. Noe dere lesere legger merke til også? Synes det er merkverdig... Jeg fortsetter oppdateringene i morgen i alle fall. Håper det fungerer noget bedre da. God natt alle sammen.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #31 på: august 29, 2009, 22:45:07 pm »

Bildene som er lagt ut funker utmerket! men eg veit ikkje om det mangler nokon?

Uansett SUPERT att denne tråden er på beina igjen(snart) !!! Innføring i vw-motorer for det compleat idiot!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #32 på: august 29, 2009, 22:58:32 pm »

Hehe, det er godt.

Nei, bildene ER der, men de vises ikke ellers er de markert med et rødt kryss... Dette varierer mellom forskjellige bilder. Noen ganger der det mange som er sånn, noen ganger få. Og slik veksler det hele tiden...

PISSED!!!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #33 på: august 29, 2009, 23:13:15 pm »

Sit back, have a Coke and relax Blunker Eg får fram ALLE bildene utan problem eller raude kryss, så det må vera noko mongo med daten/nettet ditt!?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #34 på: august 29, 2009, 23:22:47 pm »

Haha! Fin den der. Ok, sålenge leserne ser det, så er jeg fornøyd. Det er jo nettop dere som skal ha noe ut av dette her. Får se i morgen hvordan det ligger an da. Mulig nettet her på brakka er shot for tiden. Har da vært uvær her i Kr.sand i det siste, hehe.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #35 på: august 30, 2009, 06:30:57 am »

Her har vi det ene av de seks kamlagerne i blokka. Den sorte og matte fargen er en finnish jeg ikke helt klarer å forstå hvordan har oppstått. Vanlighvis er de helt blanke. Har noen der ute noen erfaringer med dette fra før av? Noen var slik, mens resten var blanke og normale. Lagerbukkene til kammen så ellers fine ut. Er jo veldig skjelden at kamlagerbukkene må linjeborres, isåfall har vel motoren vært ute for skikkelig straff...
Kanskje dette lageret har vert ute for spesiell varmgang?? muligens av noe shitt i en oljekanal... Hæ
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #36 på: august 30, 2009, 06:59:31 am »

Jada, bildene er her. -supert dette, -skal bli spennandes å se det ferdige resultatet.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #37 på: august 30, 2009, 12:21:01 pm »

Ja, når det gjelder dette kamlageret, så er jeg åpen for alt, for jeg har aldri sett maken.

Spent på det ferdige resultatet selv. Dette kommer til å ta lang tid, da dette skal bli perfekt. Dessuten har jeg allerede en god 1915-motor i bilen som fungerer utmerket (lagt ut for salg, forresten). Jeg har også en standard overhalt 1600 stående som back-up, så derfor haster det ikke med det siste monsteret som er in progress.
« Siste redigering: august 30, 2009, 19:55:12 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #38 på: august 30, 2009, 20:58:58 pm »

Nå som blokka er vasket er det på tide å sette igang litt inspeksjon for å se hva vi har å jobbe med videre.

Det første jeg inspiserer er lagerbukkene og endetrusten.

Lagerbukkene er de sirkulære utskjæringene i blokka som rammelagerne (veivlagerne) og kamlagerne plasseres i.
Endetrusten er den delen av lagerbukk nr. 1 (svinghjulet) som tar opp for veivas/svinghulets bevegelser frem og tilbake i blokka.
Endetrusten kan bli slitt f.eks. pga. trykket til trykkplata som virker MOT blokkas endetrust og i så måte skaper slittasje, kort fortalt.

Mange overser dette med endetrust (noen vet ikke om det engang...), men det er etter min mening like viktig med denne biten som med "shapen" til lagerbukkene til veiva når en skal ha en frisk blokk å bygge i.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #39 på: august 30, 2009, 21:06:12 pm »

Først kan vi ta en titt på lagerbukkene til veiva.

Her kan vi både se og føle en klar slitekant etter lagernes smørespor (se bilde). Min regel på dette området er som følger: "Se, ikke føle". Altså, kan vi tydelig SE spor etter smøresporet, men IKKE FØLE det, så er blokka klar for nye eventyr uten videre. Kan vi derimot FØLE i tillegg, så skal den linjeborres. Kommer tilbake til linjeborring med mer informasjon senere.

Hva disse lagerbukkene angår, så kunne jeg både SE og FØLE. Denne skal linjeborres før jeg bygger noe som koster penger inn i den. Jeg kan erlig innrømme at det var såpass lite slittasje å merke etter at "føle-med-negelen-prosessen" var utført, at jeg ville ikke linjeborret om jeg skulle overhalt en 1600-motor ut av denne blokka. Men, det er en annen historie...


* 04 Lagerbukk 2 (Large).jpg (60.68 KB, 1024x768 - vist 348 ganger.)

* 05 Lagerbukk 1 (Large).jpg (92.8 KB, 1024x768 - vist 290 ganger.)

* 06 Veivlager 1 (Large).jpg (93.08 KB, 1024x768 - vist 338 ganger.)

* 07 Veivlager i bukk (Large).jpg (90.07 KB, 1024x768 - vist 329 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #40 på: august 30, 2009, 21:13:56 pm »

Så var det denne endetrusten som sto for tur.

Først plasserer jeg lageret i lagerbukk nr. 1 (ved svinghjul) og kjenner frem og tilbake etter slark. Neivel, så var det ikke noe slark frem og tilbake paralelt med lagerbukken. For å få en bedre indikasjon på slittasjen fant jeg frem skyvelæret. Jeg anbefaler et som viser 100-dels mm (micrometer).

Hva slitegrensen på endetrusten angår, så kunne jeg ikke finne noe informasjon om dette i haynes-manualen for 1303S (nesten samme 1600-motoren). Siden jeg ikke hadde noen tall å gå utifra måtte jeg bare se selv og finne ut om jeg var missfornøyd med tallene eller ikke.

Som bildene viser, så var det ikke store klaringen mellom lager og blokk. Det er slik vi vil ha det. Denne metoden er ikke 100% nøyaktig, men det gir en mer enn bra nok indikasjon på om blokka bør "endetrustes" eller ikke.


* 08 Veldig bra endetrust (Large).jpg (73.44 KB, 1024x768 - vist 303 ganger.)

* 09 Endetrust i blokk (Large).jpg (83.52 KB, 1024x768 - vist 300 ganger.)

* 10 Endetrust i lager (Large).jpg (79.34 KB, 1024x768 - vist 319 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #41 på: august 30, 2009, 21:19:50 pm »

Kongetråd! Håper denne blir "sticky"!  Jeg har også noen røde kryss på bildene dine, men ikke mange...

Stå på!!
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #42 på: august 30, 2009, 21:25:54 pm »

Konklusjon for blokk utført:

Linjeborring - JA
Endetrusting - NEI

Ok, så var den biten ute av verden.

Nå vil jeg ta en titt på resten som er i motoren, det være seg veiv og råder. Kamen og løfterne skal jeg overhodet ikke bruke, så den er uinteressant. Denne veiva skal heller ikke i akkurat denne motoren (har andre planer for detta "monsteret", hehe), MEN ei god veiv er fint å ha til en overhaling av en motor eller bygging av noe som ikke skal bli like rått som denne. Nokk skryt...

Jeg starter med å få rådene av veiva. For å lett få delt rådene velger jeg å spenne opp veiva i ei skrustikke. Ikke bli bekymret over å ta i litt. Overflatestrukturen på veiva i original tilstand er temmelig ru i utgangspunktet, så at dere skaper overflatespenninger i veiva ved å spenne den opp i ei skrustikke skal dere ikke bekymre dere for. Hade ho vært polert derimot...

Husk én ting: Spenn veiva opp og strekk rådene ut med nummereringen på de to rådedelene slik at alle nummersettene peker mot deg selv. TA SÅ ET BILDE! Hvorfor? Fordi at når rådene skal på veiva igjen er det viktig at de kommer på akkurat samme vei som de stod før du tok dem vekk. Dette har bla. noe å gjøre med at "øyet" for kryssbolten (stempelenden) er noe off-sett på råden (hvis du ser etter), og dette må stemme overens med stempelet/sylinderen når dette skal sammen igjen.

Når du har gjort leksa di er det bare å sette 14mm kopp på rådemutterne og dra til mot klokka. De bør sitte skikkelig i utganspunktet...


* 14 Veiv klar for demontering (Large).jpg (113.22 KB, 1024x768 - vist 333 ganger.)

* 16 Sjekk av merking & nummer (Large).jpg (109.19 KB, 1024x768 - vist 309 ganger.)

* 17 Sjekk av nummer mot merking (Large).jpg (82.51 KB, 1024x768 - vist 277 ganger.)

*  (96.37 KB, 1024x768 - vist 271 ganger.)
« Siste redigering: august 30, 2009, 21:29:24 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #43 på: august 30, 2009, 21:37:28 pm »

Her er rådene splitta og sortért for seg. Pass på nummerene. To og to hører sammen. Ikke mix og match her! Nuff' said...

Lagerne så noe ujevnt slitt ut, og igjen ser vi at noen av dem har samme svarte overflate som det ene kamlageret, delvis. Det kan virke som at det har vært en viss skjevhet mellom rådelagerne og rådejournalene på veiva siden lagerne virker skjeivt slitt. Uviss av endelig årsak til dette, så går de rett i søppla... Vi sparer ikke på kronasjene når enn skal værra storkar og bygge motor!


*  (140.28 KB, 1024x768 - vist 244 ganger.)

* 19 (Large).jpg (95.97 KB, 1024x768 - vist 247 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #44 på: august 30, 2009, 21:38:49 pm »

Slik ser da den halvnakne veiva ut. Eneste som mangler nå er drev og de to siste lagerne, men de tar vi senere.


*  (143.9 KB, 1024x768 - vist 282 ganger.)

*  (129.45 KB, 1024x768 - vist 281 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #45 på: august 30, 2009, 21:45:43 pm »

Rådene gikk til vask i et kar med Biltemas kaldafvetting. Denne tar som sagt alt!

Veiva har litt overflaterust på skinkene sine, og det må vi få gjort noe med. Jeg har tatt en beslutning på at denne skal sandblåses slik at den blir så fersk og fin som mulig siden veiva ellers virker veldig hel og fin. Jeg har ikke kontrollmålt den ennå, men de gamle tyske panzer-veivene pleier ikke å gå i filler med det første!

Før veiva skal blåses setter jeg den inn med litt CRC 556. Dette er et vidundermiddel (akkurat som WD40) som driver ut fuktighet og beskytter mot videre rusting. Er det ikke slik kjerlighet ei god gammal VeiW fortjener?

Veiva skal blåses samtidig med blokka siden jeg også har besluttet å bruke denne om igjen.


*  (112.37 KB, 1024x768 - vist 282 ganger.)

* 23 Beskyttelse av veiv (556) (Large).jpg (115.42 KB, 1024x768 - vist 267 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #46 på: august 30, 2009, 22:12:38 pm »

Ny dag, nye muligheter! (Sier jeg som sitter her i tussmørket og rekonstruerer tråden min... For en klisjé...)

Uansett, dagen etter at bla. rådene blei plukket av veiva, dro jeg en tur til Race-buggy. Målet for dagen var å få sandblåst veiva, og se om jeg fikk tatt blokka i samma slengen. Race-buggy har et temmelig beskjedent sandblåsekabinett, rent størrelsesmessig...
Som han sa selv: "Jeg har aldri giddi å sandblåse noen blokk inni der..." Og han har bygd noen, for å si det sånn... Jeg fant fort ut hva han mente, men staheten min klarte ikke la være.

Her er blokka klar til blåsing kun etter en runde i vaskehallen. Jeg tok først den ene blokkhalvdelen, og det blei med det også. For makan til trangt kabinett!

Her kan dere også se hvilke forskjeller en runde med sandblåsing kan gjøre med ei blokks utførelse.


*  (129.07 KB, 1024x768 - vist 298 ganger.)

* 02 Black & White (Large).jpg (161.23 KB, 1024x768 - vist 397 ganger.)

* 03 Black & White 2 (Large).jpg (153.69 KB, 1024x768 - vist 298 ganger.)

* 04 Black & White 3 (Large).jpg (164.14 KB, 1024x768 - vist 347 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #47 på: august 30, 2009, 22:21:05 pm »

Så skulle veiva sandblåses. Takk gud for at den ikke er like stor som ei blokk...

Først må veiva demonteres 100%. Med det inbefatter å fjærne: Én kile, en oljeslinger,lager (lite), én låsering, fordelerdrev, spacer, kamdrev og til slutt rammelager (stort) i den rekkefølgen.

For å trekke av drevene fikk jeg prøve en drevavdrager beregnet på VeiWer. Det må være noe av det beste spesialverktøyet jeg har prøvd. Gjør den vanskelige jobben med å fjærne dreva til en lek. Anbefales på det sterkeste!

Bildene sier mer enn ord både hvordan dette skal gjøres og hva du skal sitte igjen med til slutt.


* 05 Demontering, kilen (Large).jpg (133.42 KB, 1024x768 - vist 304 ganger.)

* 06 Demontering, drev (Large).jpg (136.98 KB, 1024x768 - vist 331 ganger.)

* 07 Veiv-hardware (Large).jpg (147.36 KB, 1024x768 - vist 301 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #48 på: august 30, 2009, 22:27:10 pm »

Nå kommer nøyaktighetsarbeidet: Rigge veiva for sandblåsing.

Veiva består bla av lagerbaner som er høyglanspolért. Dette er den delen du selvsagt IKKE skal blåse... Derfor er det viktig å maskere skikkelig.

Jeg spente veiva opp i ei skrustikke og fant frem en rull med sort elektrikerteip. Så teipet jeg inn samtlige lagerjournaler. I tillegg surret jeg en bit av en plastpose rundt begge endene av veiva som jeg teipet godt fast (se bilde).

Nå som dette var gjort var veiva klar for å entre det søte kabinettet til Race-buggy. Spendt på resultatet...


*  (148.49 KB, 1024x768 - vist 323 ganger.)

* 09 I kabinettet (Large).jpg (84.74 KB, 1024x768 - vist 345 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #49 på: august 30, 2009, 22:30:13 pm »

Det var en fryd å slenge denne på benken og avduke maskeringen...

Om denne VeiWa er totalt istykker og utenfor alle tolleranser (hvilket jeg tviler meget sterkt på), så kan denne bli en fin lysestake eller liknende for en hardcore VW-blodfan. Skulle gjerne hatt denne på bordet med et kubbelys oppi... Kanskje med et par råder sveist fast til støtte?


*  (130.18 KB, 1024x768 - vist 369 ganger.)

*  (106.34 KB, 1024x768 - vist 324 ganger.)
« Siste redigering: august 31, 2009, 17:19:03 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #50 på: august 30, 2009, 22:43:56 pm »

Men moroa er ikke over ennå... Veiva er laget av stål. Stål starter å korrodere med én gang det kommer i kontakt med fukt. Bla. i lufta vi puster i finner vi fukt. Denne veiva skal som sagt ikke brukes i denne motoren, så derfor skal den lagres til et seinere formål.

Det er ikke nok å legge den vekk i en eske og vente og se hva som er igjen etter et år eller to. Da må den garantert sandblåses igjen...

Det som nå skal gjøres er å vaske den skikkelig ren for forurensinger fra sand, støv og annen skit. Hjemme hos Race-buggy hadde vi nok av white-sprit som er fint å vaske med.

Veiva blei lagt i et kar med en del White-sprit. Så fant vi frem en liten pensel som jeg kunne gå over veiva med. Når det var gjort var det oljekanalene som er borret ut inni veiva sin tur. Vi fant frem noen piperensere som blei tvinnet sammen til grei tykkelse. Så var det bare å dra gjennom mange nok ganger. Poenget med dette er at all skit som kan føre til korrosjon av stålet skal vekk før lagring.


* 12 Vasking i white-sprit (Large).jpg (72.05 KB, 576x768 - vist 317 ganger.)

* 13 Rensing av oljekanaler (Large).jpg (66.68 KB, 576x768 - vist 316 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #51 på: august 30, 2009, 22:49:53 pm »

Når vaskingen var utført tørket jeg godt av veiva. Når veiva var tørr satte jeg den inn med motorolje. Her skal dere bli klinete på fingrene folkens! Motoroljen vil holde luft og fukt ute under lagring. Klart, veiva kunne jeg syregrunnet, men jeg er ikke gal heller!

Når veiva var satt inn skikkelig med motorolje i alle bauer og kanter fant jeg en ren og tørr passende plastikkpose som veiva fikk plass inni. Surret denne sammen, og teipet med elektrikerteip.

There you go! Veiv til bruk ved en senere anledning. Skulle noen trenge en kan jeg få ballansert opp denne til 0 ubalanse, så kan dere jo gi meg et bud?


*  (123.02 KB, 1024x768 - vist 279 ganger.)

*  (123.13 KB, 1024x768 - vist 271 ganger.)

* 16 Ferdig tettpakket klar til lagring (Large).jpg (134.5 KB, 1024x768 - vist 285 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #52 på: august 30, 2009, 22:54:04 pm »

Dagen etter var det å få blåst den andre blokkhalvdelen også. Satt opp en stor presenning for formålet inni verkstedet på Kjevik slik at jeg kunne fange opp sanda og resilkulere den. Her er noen bilder fra "teltet" og det ferdige produktet.


* IMG_0363 (Large).jpg (89.53 KB, 1024x768 - vist 339 ganger.)

* IMG_0366 (Large).jpg (80.34 KB, 1024x768 - vist 323 ganger.)

* IMG_0368 (Large).jpg (100.86 KB, 1024x768 - vist 257 ganger.)

* IMG_0369 (Large).jpg (103.26 KB, 1024x768 - vist 271 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #53 på: august 30, 2009, 23:01:35 pm »

Nå er jeg nesten ajour med oppdateringen av tråden. Det eneste som mangler nå er å få lastet opp dukementasjonen fra linjeborringen av blokka og utborringen av ventilstyringene i toppene. Dette blei gjort på lørdag kveld 29/8.

Det kommer etter all sannsynlighet i morgen kveld. Da vil jeg også utdype noe mer rundt dette med linjeborring (hvorfor blokka må linjeborres og hva det innebærer) da jeg har fått spørsmål spesifikt om dette på PM.

Takker for gode tilbakemeldinger fra leserne sålangt. Det hjelper litt på motivasjonen når det kommer til det å bygge opp hele tråden på nytt igjen. Så får vi endelig håpe at vwnorge ikke raser igjen...

God natt, så sees vi i morgen til flere oppdateringer.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #54 på: august 31, 2009, 00:35:05 am »



følger med  - stå på  Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #55 på: august 31, 2009, 00:41:38 am »

detta var en bra tråd,nesten like mye å skrive som å skru  Glad stå på ja
Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #56 på: august 31, 2009, 07:01:36 am »

Ja forumet trenger slike tråder, meget gode framstillingar, og gode bilete. TOPP. Glad Glad
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #57 på: september 02, 2009, 21:13:48 pm »

Så var det på tide med nye oppdateringer igjen. Den forrigen 1915-motoren jeg bygde som står i bilen nå har blitt solgt, så jeg har litt jobb med å forberede en 1600-bruksmotor som skal være i bilen under dette bygget. Derfor har det ikke blitt særlig med tid til å følge opp tråden de siste dagene.

Her kommer det en liten runde med dokumentasjon rundt linjeborringa av blokka og utborring av ventilstyringene.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #58 på: september 02, 2009, 21:51:44 pm »

Jeg kan starte med å forklare hva linjeborring er, og hvorfor det må gjøres siden jeg tidligere har fått spørsmål om dette på PM.

Dette er kun teorier jeg har gjort meg opp selv og jeg har ikke støttet meg på noe annen litteratur/andre kilder eller liknende. Det må derfor være opp til enhver å bedømme om dette er korrekt, delvis korrekt eller total skivebom. Sånn, da har jeg fri rygg fra de kritiske sjeler der ute, hehe. "Don't email me!"

Linjeborring utfører vi når lagerbukkene i blokka vår ser ut slik de gjorde på denne blokka (se bilder tidligere i tråd), nemlig at smøresporet til lageret har lagt igjen en kant (utgjør original lagerbukk-dim.) mens resten av lagerbukken der hvor smøresporet ikke har kontakt, har blitt hamret noe ut og skapt en større overflate. I så måte vil ikke lageret sitte helt tight i blokka, men vil ha muligheten til å vandre fra side til side. Det vil vi ikke ha noe av! Ergo, vi linjeborrer lagerbukkene for å starte med "blanke ark", dog et noe større areal over lagerbukkene som må kompenesres med et lager av STØRRE ytre diameter.

Så kommer det gitte spørsmål: Hvorfor skjer dette med blokka vår?

I dette eksemplet tar jeg kun utgangspunkt i veiva UTEN råder, kryssbolder og stempler:

Alle er skjønt enige om at veiva roterer i rammelagerne. I roterende tilstand vil veiva hele tiden utøve en sentrifugalakselerasjon (krefter som virker UTOVER) mot rammelagerne. En idéel veiv vil være lik på to motstående punkter. For våre "VeiWer", derimot, som kommer fra fabrikk med temmelig breie tolleranser på hva som er akseptabel ballansering, vil ikke dette være tilfellet. Det kan være store variasjoner mellom VW-veivene når det kommer til ballanseringsarbeidet som har blitt gjort. Noen er tilnærmet perfekte, mens andre kan ha mange gram som må fjærnes. Det kan være lurt å få noen til å kontrollere veiva hvis dere vil bygge en motor som sliter mindre på blokk og lager. Bare et tips, ingen absolutt nødvendighet.

Så, hva skjer inni blokka når veiva roterer? Som nevnt utøver veiva en konstant sentrifugalakselerasjon mot lagerne, og da indirekte forplanter dette seg i blokka. Se for deg veiva bakfra som ligger i blokka. Hvis denne hadde vært 100% i ballanse ville den i roterende tilstand laget ei gitt senterlinje igjennom hele veiva. Denne ville vært helt rett og ville ikke beveget seg fra senteret i veiva. Dette fordi at sentrifugalakselerasjonene som er et forhold mellom MASSE og HASTIGHET ville vært likt på begge sider av veiva uansett hvilke punkt du tar utgangspunkt i. Det blir som et perfekt speilbilde av veiva hvis den blei kuttet til to.

Se så for deg ei original VW-veiv. Her har vi ikke det "speilbildet" på vekt vi er på jakt etter. Grunnen til dette er at det er vektforskjeller fra den ene siden til den andre siden hvis vi tar utgangspunkt i et gitt punkt på veiva. Det som skjer når veiva blir lagt i blokka vår er følgende:
Når veiva roterer VIL den skape en ossilerende senterlinje (slik jordkloden går i bane rundt sola, roterende rundt sin egen akse). Grunnen til dette er forholdet mellom MASSE (vektforskjell) og HASTIGHET som gir oss SENTRIFUGALASELERASJONEN i dette tilfellet siden vi snakker om rotasjon. (kg * v = N). Hvis denne akselerasjonen er større på den ene enn den andre siden, så vil veiva hele tiden "kastes" mot den ene siden fordi kreftene som vil rive veiva  ut av senter er tilstede, jfr. større akselerasjon på den ene enn den adnre siden. Jo værre denne ubalansen er, som kun er et resultat vektforskjell (siden hastigheten er konstant for hele veiva, selvsagt), jo større kraft vil være med på å "banke" ut lagerbukkene i blokka vår. Og endrer en hastigheten, altså varven, så vil kreftene i Newton (N) bli større, ergo kraftigere banking.

Så håper jeg denne illustrasjonen var forståelig og at den forklarte litt om hvordan blokka vår blir "banket opp" av veiva som er i ubalanse.
« Siste redigering: september 02, 2009, 22:08:38 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #59 på: september 02, 2009, 22:15:46 pm »

Så var det på tide å linjeborre vraket da.

Linjeborring er som bildene også antyder, et roterende skjærejern som friserer seg igjennom blokka. Skjæret blir av en gitt dim som i første steg er 0,25mm over originalen, ergo får vi 0,5mm større diameter over den sammensatte lagerbukken vår. De tre stegene er: 0,5mm, 1mm og 1,5mm.

Jeg reiste en tur til en kompis av meg, Svein T, for å få dette gjort. Det er ikke hvem som helst som har linjeborringsverktøy til luftkjølt!
Han har steg 1- og steg 3-jærnet, men heldigvis holdt det med steg 1. Det betyr at denne blokka kan ha MANGE mil med straff forran seg, og alikevel kan den linjeborres to ganger til.

Vi startet med å dra til de 6 store M10-mutterne som holder presset over lagerbukkene. Her drar vi til med ca. 35 Nm (VW-moment). De mindre M8-mutterne er ikke nødvendig for en linjeborring. Det en må være oppmerksom på er at en har de to styretappene som står i blokka. Det står en i nedre venstre hjørne og en i øvre høyre hjørne (sett ned i blokkhalvdel for syl. 3 og 4). Disse er ekstremt viktig for at halvdelene liner opp slik de skal når motoren til slutt skal settes sammen.



* 01 Tighting til moment (Large).jpg (122.04 KB, 1024x768 - vist 429 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: 1 [2] 3 4 ... 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!