juni 04, 2024, 11:54:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"  (Lest 216576 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #120 på: september 24, 2009, 06:38:25 am »

Oljetrykk = spenning
Oljemengde = ampere
Oljegangalleriets tverrsnitt = Resistans

Oljeflow = Oljetrykk / Tverrsnitt (Jfr. Ohms lov)

Det er vanskelig å få gjort noe med resistansen i dette tilfellet uten å begynne å borre og herje med blokka.

Skrur vi derimot opp "spenninga", så vil vi få høyere "ampere" med på kjøpet, og dette gjelder også oljeflowen. Blir en enkel måte å skape mer oljetilførsel på. Enig i det du sier, Knasten, helt klart.
« Siste redigering: september 24, 2009, 17:40:41 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #121 på: september 24, 2009, 17:57:07 pm »

Da har jeg vært en liten time på verkstedet i dag og hard-modda litt på blokka mi.

Nå skal oljesystemet være tilnærmet klart for bruk.

Vi kan ta dette helt fra begynnelsen med bilder som illustrasjon på hvordan dette vil fungere.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #122 på: september 24, 2009, 18:11:29 pm »

Her ser dere min "barnehageforklaring" og illustrering av hvordan oljen går i blokka. Dette er når blokka er ORIGINAL og ubearbeidet.

Rød = Varm olje
Blå = Kald olje (med høyere trykk, gitt når olja er kald pga. tykkere viskositet)
Lyseblå = Ferdig nedkjølt olje


* Forklaring av oljesystemet - originalt.JPG (99.22 KB, 1024x768 - vist 511 ganger.)
« Siste redigering: september 24, 2009, 18:45:15 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #123 på: september 24, 2009, 18:21:46 pm »

Det som regulerer dette fenomenet om olja skal gå opp til kjøler eller ta snarveien rett i oljegalleriene (når olja er kald) er et fjærbelastet stempel som sikkert flere kjenner til. Dette sitter i bakkant ved reimskiva. Dette er konstruert slik at olja hele tiden vil gå igjennom kjøleren, men ved åpning vil den også rute litt av olja direkte inn til veivas/løfternes oljegallerier.

Det høye trykket når motoren er kald vil åpne dette stempelet og la olja gå rett inn i galleriene. Dette reduserer trykket og mengden olje som går igjennom kjøleren (testet til maks 6 bar av VW. Fare for sprengning over dette). Det vil også sørge for at olja blir litt raskere varm, hvilket er en god ting.

Med dette fenomenet får vi en paralellkrets mellom kjøleren og den direkte veien inn til galeriene. Dette betyr at det hele tiden vil sirkulere olje både inn i kjøleren (selv når reguleringsstempelet står helt åpent) og direkte inn i galleriene sålenge dette stempelet står på gløtt. Men olja vil alltid ta minste motstands vei. Dette kan på alle måter sammenliknes med elektrisk strøm, om noen har et bedre forhold til det. Bruk Ohms lov! (Spenning = Strøm * Resistans)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #124 på: september 24, 2009, 18:24:56 pm »

Så kommer vi til den store modifikasjonen. Etter hva jeg fant ut i dag, så kan jeg gjøre dette temmelig enkelt uten å legge opp oljeslanger til kjøleren i det hele tatt men kun bruke de oljegangene som allerede er drillet i blokka.

Her er et bilde av hvordan mitt oppset vil bli seende ut.


* Forklaring av oljesystemet - modifisert.JPG (102.36 KB, 1024x768 - vist 429 ganger.)
« Siste redigering: september 24, 2009, 18:46:23 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #125 på: september 24, 2009, 18:30:29 pm »

Det som nå skjer er at all olja vil sirkulere igjennom kjøleren til enhver tid og dette vil gi mer effektiv kjøling av olja når motoren serlig er varm. Trykkreguleringsstempelet ved reimskiva kan med dette fjærnes. Da trenger jeg heller ikke bekymre meg om at olje med høyt trykk vil gå direkte inn i oljegalleriene og by-passe kjøleren, og dermed ikke få effektiv kjøling av olja.

Det som må gjøres er å gjenge denne gangen inni blokka med 1/4 NPT-plugg. Gjengetappen kom lett inn, og borring på forhånd var ikke nødvendig. Så var det å gjenge seg langt nok inn slik at hele pluggen kom på plass. Det er altså HULLET innenfor det STØRRE HULLET som skal gjenges opp. Dette ser en enkelt hvordan henger sammen om en bestemmer seg for å gjøre dette. Fikk ingen bilder da det var for mørkt langt inni der...


* Gjenging av oljegalleri.jpg (54.38 KB, 1024x768 - vist 347 ganger.)

* Oljegalleri ferdig plugget.jpg (52.93 KB, 1024x768 - vist 367 ganger.)
« Siste redigering: september 24, 2009, 18:52:24 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #126 på: september 24, 2009, 18:33:55 pm »

Så er det viktig å IKKE gå i fella med at en glemmer "ventilasjonshullet" til reguleringsstempelet. Dette er et lite hull en ser på innsiden av blokka der stempelet sitter i sylinderen sin. Dette hullet er for at det ikke skal skapes overtrykk eller undertrykk i sylinderen når stempelet beveger seg opp og ned og regulerer strømmen av olje direkte inn til galleriene.

Siden stempelet og fjæra skal vekk, så vil olja potensielt renne rett tilbake i sumpen her hvilket vil skape et malplassert dårlig oljetrykk...

Drilles med 8mm borr og gjenges med 1/8 NPT-plugg.


*  (86.5 KB, 1024x768 - vist 355 ganger.)

* Ferdig plugget.jpg (75.82 KB, 1024x768 - vist 353 ganger.)
« Siste redigering: september 24, 2009, 18:39:07 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #127 på: september 24, 2009, 19:01:25 pm »

Nå gjenstår det å se litt nærmere på reduksjonsventilen ved svinghjulet som skal hjelpe meg å holde oljetrykket under 5 bar.

Her skal jeg bruke en løsning som gjør at jeg fortløpende kan justere fjærtrykket fra utsiden. Jo strammere forspenninga på fjæra er, jo høyere trykk vil jeg få. Først når fjærtrykket og oljetrykket utligner hverandre med arealet til stempelet tatt i betraktning, vil ventilen åpne og trykket vil slutte å stige.

Det var alt for i dag. Til helgen blir det som nevnt tidligere ingen progresjon da jeg skal hjem til Drammen en tur og på konsert i Oslo.

Hvis noen gjør seg opp noen matnyttige refleksjoner rundt løsningn min hadde det vært bra med noen tilbakemeldinger her i tråden. Det er tross alt første gang jeg prøver dette ut i praksis.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #128 på: september 24, 2009, 20:40:24 pm »

Jeg har kanskje misset poenget midt oppi all teorien, isåfall beklager jeg.
Men det jeg lurer på er om alle disse detaljene, samt å bane ny vei, er nødvendig på en slik motor som du bygger?
Har du hatt problemer med vanlig trykk/temp på tidligere motorer, eller er det å prøve dette ut som er motivasjonen din?
Virker på meg som om det blir en lang vei å gå for noe som i utgangspunktet ikke er et problem?

Dette er ikke ment som kritikk, jeg er bare nysgjerrig på hva som driver deg.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #129 på: september 24, 2009, 21:12:05 pm »

Interresant med folk som går nye veier synes jeg. Et alternativ til å blokkere oljekanalene og ta ut trykkstempelet på remhjulssiden er å stappe inn en mye stivere fjær (eller evt doble fjærer) under stempelet på remhjulssiden. Oppnår vel stort sett det samme, men med mindre jobb, samtidig som at man beholder stempelfunksjonen som en "sikkerhetsventil". Udo Becker hadde brukt doble fjærer på dette stempelet når han i sin tid bygde min 2332.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #130 på: september 24, 2009, 21:16:05 pm »

Sitat
Jeg har kanskje misset poenget midt oppi all teorien, isåfall beklager jeg.
Men det jeg lurer på er om alle disse detaljene, samt å bane ny vei, er nødvendig på en slik motor som du bygger?
Har du hatt problemer med vanlig trykk/temp på tidligere motorer, eller er det å prøve dette ut som er motivasjonen din?
Virker på meg som om det blir en lang vei å gå for noe som i utgangspunktet ikke er et problem?

Dette er ikke ment som kritikk, jeg er bare nysgjerrig på hva som driver deg.

Om du har misset poenget er det ikke nødvendig å beklage. Meg sårer du ikke, hehe  Blunker. Men jeg tror faktisk du har misset deler av poenget hvis du ikke ser hvilke goder denne modifikasjonen fører med seg for oljesystemet i en såkalt "dual relief case". Var ikke lange veien å gå heller, for å si det sånn. Brukte en time på å gjenge og plugge et par hull, samt å se det hele for meg og finne løsningen på hvordan dette skulle gjøres. Jeg føler forøvrig at jeg har gjort det hele temmelig klart tidligere i tråden om hvorfor dette er en stor fordel. Både med tegninger og tørre teorier, om du vil.

Problemer og problemer, blir vel en sak om preferanser... 0,5 Bar til oljetrykk på tomgang med varm motor er vel ikke akkurat noe ideelt for en motor uasnett hvor mye denne skal yte... Du kan si at motivasjonen min rundt akkurat dette arbeidet bunner ut i dette sørgelige faktumet som forpester det originale oljesystemets utførelse.
Oljetrykket er og blir for lavt på en originalmotor etter min mening (som ikke er veiledende på noen måte), og problemet blir værre med økt varme som desverre blir en del av dette med å lage flere hester.

Blir uansett spennende å sette dette ut i liv! Jeg spiser buksene mine om ikke dette vil ha noen som helst forskjell fra det originale opplegget... Hva kan jeg si annet enn teori? JP og Rallybugs har brukt dette tidligere er det flere som ymter om i tråden her. Har inntrykk av at dette er reklame de fleste kjøper.
« Siste redigering: oktober 06, 2009, 10:47:51 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #131 på: september 24, 2009, 21:18:03 pm »

Denne sikkerhetsfunksjonen finner vi lenger fremme i blokka ved svinghjulet. Der blir det ordnet med justerbart fjærtrykk for å redusere trykket ved ca. 5 bar. Ja, to dobble fjærer funker sikkert det, men føler meg tryggere ved å plugge faenskapet tett! For å si det på den måten Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #132 på: september 24, 2009, 21:22:35 pm »

Nei jeg ser jo at det ikke var rare jobben, hehe men var mer opptatt av behovet, og evt. risiko?
Fint at noen går veien, slik at vi andre kan lese om det og utføre det i ettertid når det funker :-)
Blir kjekt å resultatet av forsøket
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #133 på: september 24, 2009, 21:28:57 pm »

Hehe, ja, jeg håper jo at dette åpner opp for muligheter hos andre seinere. Jeg har ikke sett stort med dokumentasjon rundt denne modifikasjonen tidligere, så jeg så det som en nødvendighet å være såpass prippen på denne biten da dette har blitt en skikkelig kjepphest for meg den siste tiden.

Noen i Kr.sand-området som blir med på oppstart når denna "skrotebrota" (for å sitere Knastenrad...) står ferdig eller?! Jeg tar som en selvfølge at både Race-buggy og Svein T er til stede med moralsk støtte og brannslukkingsaparat! Gliser
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #134 på: september 24, 2009, 21:40:14 pm »

Hehe, ja, jeg håper jo at dette åpner opp for muligheter hos andre seinere. Jeg har ikke sett stort med dokumentasjon rundt denne modifikasjonen tidligere, så jeg så det som en nødvendighet å være såpass prippen på denne biten da dette har blitt en skikkelig kjepphest for meg den siste tiden.

Noen i Kr.sand-området som blir med på oppstart når denna "skrotebrota" (for å sitere Knastenrad...) står ferdig eller?! Jeg tar som en selvfølge at både Race-buggy og Svein T er til stede med moralsk støtte og brannslukkingsaparat! Gliser

takk takk,men tror neppe det trengs moralsk støtte til en slik gjennom tenkt motor bygg   Blunker

Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #135 på: september 24, 2009, 21:41:52 pm »

... Brannslukkingsaparat derimot...  Sjokkert Nei, Race-buggy, skal vi ta oss et glass vann i fellesskap og lese litt gammel VW-myte da? Blunker
« Siste redigering: september 24, 2009, 21:44:03 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #136 på: september 24, 2009, 21:43:57 pm »

... Brannslukkingsaparat derimot...  Sjokkert

jeg tar med hjelm og verne briller i tilfelle løse gjenstander kommer som prosjektil
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #137 på: september 24, 2009, 21:44:47 pm »

Den har jeg hørt før ja... Var ikke det 1776-en da? "Å fy faen for en respons i den motoren!"
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #138 på: september 24, 2009, 21:48:39 pm »

Den har jeg hørt før ja... Var ikke det 1776-en da? "Å fy faen for en respons i den motoren!"

hehehe,jo. den ble mere enn forventet  Blunker håper ny eier ble fornøyd med den
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #139 på: september 24, 2009, 22:02:22 pm »

... Brannslukkingsaparat derimot...  Sjokkert Nei, Race-buggy, skal vi ta oss et glass vann i fellesskap og lese litt gammel VW-myte da? Blunker

vi kan ta et glass vann,  Blunker  så kan andre lese bøkene å lære litt . . . .
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #140 på: september 24, 2009, 22:06:36 pm »

Nei, nå kutter vi syklubben der, så kommer det en fortsettelse etter hvert når jeg kommer tilbake igjen.

Good night, og takker for fin diskusjon og at såpass mange leser tråden. Noe av motivasjonen ligger jo der også.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #141 på: september 27, 2009, 21:14:52 pm »

Da var helgen over og jeg er tilbake på Kjevik. Ble en heseblesende lørdag på Dream Theater-konserten! Var et "øyeblikk av overordentlig skjønnhet"! Nok om så. Det kom "a truckload worth 10.000 kr" fra USA på fredag. UPS leverte pakkene direkte på teknisk depot, hehe. Blei oppringt i siste time av skoledagen, og kunne ikke vente med å plukke opp delene!

Om ikke annet, så fikk jeg i alle fall tatt noen bilder av hele forsendelesen.

Hvis noen lurer, så blei delene bestillt hos vwparts.net. Etter min mening, en vedlig rask og proff VW-sjappe i USA (har sikkert bestillt derfra rundt 15 ganger). Fikk 100$ tilbakebetalt i ettertid da frakten ikke blei like dyr som de hadde kalkulert ut i utgangspunktet. Det kaller jeg real service!

Litt off-topic:
Håper ikke disse bildene stiller meg i et dårlig lys hos enkelte her på forumet... Dette er nemlig ikke et bling-bling feilkjøp fra eBay. Jeg veit hva delene skal brukes til... Kunne vel støpt kamdrevet og smidd/dreid kammen selv, men jeg har ikke maskinparken til det... Enkelte lukter nok lunta allerede her skulle en tru'... Noen bør skaffe seg målestav og åpne smekken snart...

Håper det til nå fremgår av tråden at jeg trives best i verkstedet der magien skjer. Det skal ikke bare ligge i kjeften! Da håper jeg at jeg har ryggen min klar for enkelte veteraner her på forumet... Jeg ser opp til flere av dere tusenkunstnere for deres gode kreasjoner og ekstreme oppfinnsomhet. Dissinga er bare for de sjanseløse diskusjonene som angivelig er gjennomsyret av missunnelse og rivalisering her på forumet. Med dette har jeg nok skapt en del nye venner og fiender - Det er overhodet ikke min misjon med dette innlegget...

Bottom line: Ikke la dette bli en "slik tråd" om vibbene til missunnelse, selvgodhet, ignoranse og besservisshet skulle begynne å få en noe kraftigere fremtoning... Diskuter med måte og der det faktisk passer inn! Det finnes ingen inne på denne tråden som bør ha noe å bevise...


* IMG_0474 (Large).jpg (136.25 KB, 1024x768 - vist 531 ganger.)

* IMG_0477 (Large).jpg (131.1 KB, 1024x768 - vist 459 ganger.)
« Siste redigering: oktober 06, 2009, 00:50:21 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #142 på: september 27, 2009, 21:53:09 pm »

Venter også på noen av de samme delene fra vwparts.net  Blunker Hvorfor velger du skråskårne kamdrev? pga støy?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #143 på: september 27, 2009, 22:21:34 pm »

Jeg har aldri prøvd rettskårne kamdrev egentlig. Tenkte jeg kunne kjøre standard helical på denne motoren. Billigere er det også. Det lave støynivået tar jeg så absolutt som en bonus også ja!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #144 på: september 28, 2009, 17:42:59 pm »

Jeg valgte de rette pga støy.. mer ..  Kult
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #145 på: september 28, 2009, 18:07:36 pm »

Hehe, jaja. Jeg vil helst ha så lite mekanisk støy fra vippestell og kam osv. Da låter motoren friskere og sunnere etter min mening. Skal bare høre suget i gasserne og knurringa fra eksosen!

Henta Dell'Orto-gasserne istad også. To helt strøkne 36 DRLA-gassere. De var av den gamle typen med 11mm skruehode på bensinnipplene, så da passer oppgraderingskitet til 40mm-gasseren i disse uten modifikasjoner.
« Siste redigering: september 28, 2009, 21:29:35 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #146 på: september 28, 2009, 20:46:36 pm »

Hey...
Kan jeg spørre om hvilken kam du har fått fra web-cam? Har bestilt en selv ser du, så jeg bare lurer på om vi har tenkt i samme bane..  Blunker
Petter'n.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #147 på: september 28, 2009, 21:04:32 pm »

Web. 260 grader durasjon, 13mm løft m. 1,1:1-vipper (standard 1600-vippearmer).

Om det er betryggende å tenke i samme bane som meg kan nok diskuteres, hehe.

Så vil jo jeg også da vite hva slags data du har på kammen din.
« Siste redigering: september 29, 2009, 06:37:49 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #148 på: september 29, 2009, 07:52:20 am »

Halla...
Samme kam som jeg har i bestilling det.
Skal bruke den på en 1776 jeg skal til å begynne med nå. Denne kam'en sammen forholdsvis høy komp har jeg blitt anbefalt, så da prøver vi det..  Osteaktig
Moro å følge tråden din. Alltid fint med litt tips. Blunker
Petter'n.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #149 på: september 29, 2009, 09:03:19 am »

Hvilket fjærtrykk (i setet) har dere blitt anbefalt til denne kam profilen?
At fjærtrykket er riktig (eller litt for mye) er helt avgjørende for at motoren skal leve mer enn innkjøringen, om man da ikke har svinedyre løftere som tåler konstant juling (og da mener jeg konstant juling (samme hvordan du kjører)).

Kammer for bunndrag med 1.1 vipper er de mest brutale kammer man kan få kjøpt...  sier seg egentlig selv... på lavt turtall så er det utrolig viktig å få inn så mye blanding som mulig i sylinderen for å gi høyere sylinder trykk, eneste måten å gjøre det på er å åpne ventilen brått og mye og holde den så åpen det går til den smeller igjen... "digital åpning" er målet. Det blir en kjempe utfordring for fjærene å få løfteren til å følge knoken... så den ikke letter over "krøn"... om den letter klarer ikke oljefilmen å ta den imot når den kommer krasjende ned etter krøn... olje er god under press men verdiløs som "støtfanger". Derfor er fjærtrykket avgjørende... se bare på de som sliter med at kammene går seg ned... jeg tror det har med dette å gjøre.
Derimot med utvekslede vipper så kan akselerasjonen på selve løfteren holdes nede siden vippen vil overdrive bevegelsen ute ved ventilen.
Og det er disse tingene som gjennom fjærtrykket avgjør om det er lurt å kjøre med skrådrev eller ikke.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!