april 29, 2024, 02:49:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: risting ved clutching  (Lest 7539 ganger)
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« på: august 29, 2009, 19:18:08 pm »

når jeg skal ta igang med bobla (54 oval, original motor osv) rister det noe gæli, hele motoren hopper og bilen rister. det blir hverken verre eller bedre, har vært sånn hele tiden.

noen tips jeg har fått er olje på lamellen, men siden det hverken blir bedre eller verre, så skulle man jo tro at dette ikke er tilfellet. det ville vel fordelt seg eller blitt slitt vekk over tid.

andre tips er at girkassefestene er dårlige, det virker mest sannsynlig.

noen andre meninger?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #1 på: august 29, 2009, 21:43:41 pm »

1. Manglende bøy på strømpa til clutchvaier. Denne skal ikke være rett, men ha en liten bøy slik at den avviker ca. 20mm fra en rett linje direkte fra føringsrøret til øyet på armen.

2. Fjærplaten er defekt; enten en sprekk dersom du har moderne tallerkenfjær eller en eller flere av spiralfjærene i gammeldags trykkplate er defekte.
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #2 på: august 29, 2009, 22:13:29 pm »

1. Manglende bøy på strømpa til clutchvaier. Denne skal ikke være rett, men ha en liten bøy slik at den avviker ca. 20mm fra en rett linje direkte fra føringsrøret til øyet på armen.

2. Fjærplaten er defekt; enten en sprekk dersom du har moderne tallerkenfjær eller en eller flere av spiralfjærene i gammeldags trykkplate er defekte.

hvordan kan en bøy på strømpa føre til slik risting..?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #3 på: august 29, 2009, 23:55:39 pm »

Hei
Tips "hvis" det er olje på lamellen. ta i gang på 4gir, slur det du klarer med mye gass = Olja på lamellen blir brent bort og ristingen er nesten borte Øyerulling.
Dette er en nødløsning Blunker
Husk olja kommer antagelig fra en dårlig simmring som må byttes.

Mvh Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: august 30, 2009, 05:07:10 am »

Kast i trykkplata - da kan hele bilen riste som om dommedag vær nær.
Slitt aksel for utløserlageret - dette kan også medføre vibrasjoner.
Loggført
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #5 på: august 30, 2009, 07:04:26 am »

...Sjekk bøyen på strømpa ja,fra 30-40mm ,chims med skiver eller lingnende....det var i allefall problemet mitt... Blunker
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #6 på: august 30, 2009, 07:25:22 am »

Hei
Tips "hvis" det er olje på lamellen. ta i gang på 4gir, slur det du klarer med mye gass = Olja på lamellen blir brent bort og ristingen er nesten borte Øyerulling.
Dette er en nødløsning Blunker
Husk olja kommer antagelig fra en dårlig simmring som må byttes.

Mvh Svein.
Ja eg har oljelekkasje frå simringen bak clutsjen, og min bil oppfører seg slik...jækla risting når eg "tek-laus" dette er på 1600 AD motoren, og den skal no ut for sjekk og rens, og utskifting av nødvendige deler.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #7 på: august 30, 2009, 08:48:20 am »

jeg har bare risting i revers jeg på 411`n   Hæ
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #8 på: august 30, 2009, 09:07:05 am »

1. Manglende bøy på strømpa til clutchvaier. Denne skal ikke være rett, men ha en liten bøy slik at den avviker ca. 20mm fra en rett linje direkte fra føringsrøret til øyet på armen.

2. Fjærplaten er defekt; enten en sprekk dersom du har moderne tallerkenfjær eller en eller flere av spiralfjærene i gammeldags trykkplate er defekte.

hvordan kan en bøy på strømpa føre til slik risting..?

Jeg klarer ikke forklare deg hvorfor det er sånn, bare at det stemmer at det kan være en årak.. Og veldig verd å sjekke da det ikke tar lang tid.
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #9 på: august 30, 2009, 09:36:55 am »

jeg kan også klare å ta igang uten noe særlig risting, hvis jeg liksom treffer riktig turtall og belastning av clutchen. vel å merke, det fungerer kun på flatmark da. i bakker hvor jeg må belaste mer, så funker det ikke. da rister det. men jeg skulle jo tro at hvis det er noe fysisk galt med selve clutchen, så ville det rista uansett eller?

hjelper det dere til en annen konklusjon?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #10 på: august 30, 2009, 10:41:54 am »

Jeg har også sånn risting, etter å ha satt inn ny clutsj og en motor uten oljelekk. Fikk tips om at det går tregt på akslingen ut fra kassa, som skulle vært pussa og smurt opp? Men kanskje en idè å sjekke den strømpa først da..  Merker det nesten mest når jeg skal pent og pyntelig over i andre gir..  Trist
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: august 30, 2009, 10:53:56 am »

nå er vel kjerra di sånn att den har stått lenge.før du tok deni bruk.
tipper en morken simring svinghjul.olje på clutch.
for liten slakk på wirestrømpe kan vel føre til att når man tar i gang og får belastning på motorfestene slik att wire strammer seg bittelitt ...så vil dette føretil litt mere frigjøring av clutch som igjen fører til mindre  belastning på clutchen ..så har man en sånn vibrerende "circle of life kind'a thing"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #12 på: august 30, 2009, 17:41:34 pm »

nå er vel kjerra di sånn att den har stått lenge.før du tok deni bruk.
tipper en morken simring svinghjul.olje på clutch.
for liten slakk på wirestrømpe kan vel føre til att når man tar i gang og får belastning på motorfestene slik att wire strammer seg bittelitt ...så vil dette føretil litt mere frigjøring av clutch som igjen fører til mindre  belastning på clutchen ..så har man en sånn vibrerende "circle of life kind'a thing"

aha sånn ja. må få kontrollert dette med clutchvaieren ja.. bilen hadde stått 8-10 år, før det var den vel regelmessig, men lite brukt i 10 år. før det ble den totaltrestaurert.

noen som har noe bilde så jeg skjønne hva jeg skal se etter? hvordan vaieren bør ligge osv.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #13 på: august 30, 2009, 18:18:59 pm »

jeg hadde risting på 3 og 4 gir etter jeg bytta motor og martin stramma cluchwiren,,når vi slakka den igjen var ristinga borte  Glad det rista ordentlig med pådrag,,prøv og slakk den litt å se
Loggført

kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #14 på: august 30, 2009, 18:29:24 pm »

jeg merker det kun i 1. gir jeg egentlig?

men tenkte på dette i dusjen (hvem fantaserer vel ikke om bobler i dusjen?) hehe.. og jeg kom på at når jeg kjørte bobla like etter at jeg fant den så var ikke dette er problem? jeg måtte slure meg opp en låvebru når den ble parkert forrige høst og da rista det ikke i det hele tatt.

altså har dette oppstått i år.. og jeg har sett at motoren ikke er helt tørr under.. så det tyder vel rett og slett på at det er olje på lamellen?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #15 på: august 30, 2009, 19:38:37 pm »

Og viss det er wirestrømpen likevel, er oppskriften under her. For meg var det røret som strømpen stopper i ved karossereriet som sveisen var gåen på, slik at røret/stopperen forsvant lenger og lenger inn i tunnellen, og svaien på strømpen forsvant.


* kopling.jpg (30.26 KB, 2028x1452 - vist 298 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #16 på: august 16, 2010, 20:35:52 pm »

justerte idag denne bøyen, den var helt rett, så jeg trodde virkelig at det var årsaken. men det hjalp ikke nevneverdig egentlig.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: august 16, 2010, 23:31:11 pm »

Ta ut motor og sjekk litt korleis det egentlig ser ut i clutchhuset og ikkje minst ta ut cluchen og sjå
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #18 på: august 17, 2010, 07:16:42 am »

Ta ut motor og sjekk litt korleis det egentlig ser ut i clutchhuset og ikkje minst ta ut cluchen og sjå

spørs nok om motor skal ut i vinter ja.. men kan jo høres ut som det er girkasse/motoroppheng som er dårlig.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #19 på: august 17, 2010, 07:28:31 am »

Girkassefestene er alltid verdt å sjekke for slitasje, ja. Men hvor mye risting er det du opplever?

Har som nevnt opplevd å få en trykkplate med kast i, og da rista hele bilen så mye ta jeg skulle ta av fra stillestående at verden ble utydelig rundt meg...
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #20 på: august 17, 2010, 07:39:17 am »

Girkassefestene er alltid verdt å sjekke for slitasje, ja. Men hvor mye risting er det du opplever?

Har som nevnt opplevd å få en trykkplate med kast i, og da rista hele bilen så mye ta jeg skulle ta av fra stillestående at verden ble utydelig rundt meg...

det føles ikke så mye i bilen egentlig. det rister ikke så fort heller om man kan si det sånn. er ikke så lett å forklare. det høres veldig ut som motoren/girkassa gynger.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: august 17, 2010, 10:38:25 am »

Du kan jo ha ein kombinasjon av feil justert wire strømpa, utsletne girkassefester, og olja på cluchen pga lekkasje bak svinghjul eller simring rundt akslingen i girkasso......då ristar da!

Har ein 61modell som har veldig morkne girkassefester(har sjekka da) wirestrømpa er justert, det er ikkje olja på cluchen, men likavel..berre med dårlege fester so ristar bilen sopass mykje i 1. att spaken sprett ut i fri... Revers rister den mykje i og.. men løysing i 2. går somregel mykje bedre
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #22 på: august 17, 2010, 12:53:20 pm »

Du kan jo ha ein kombinasjon av feil justert wire strømpa, utsletne girkassefester, og olja på cluchen pga lekkasje bak svinghjul eller simring rundt akslingen i girkasso......då ristar da!

Har ein 61modell som har veldig morkne girkassefester(har sjekka da) wirestrømpa er justert, det er ikkje olja på cluchen, men likavel..berre med dårlege fester so ristar bilen sopass mykje i 1. att spaken sprett ut i fri... Revers rister den mykje i og.. men løysing i 2. går somregel mykje bedre

holder en knapp på girkassefester eller olje på clutchen jeg da. får ta ut motoren i vinter og se på clutchen.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!