ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« på: august 30, 2009, 03:02:08 am » |
|
Jeg fikk byttet til meg en Karmann Ghia 1959 modell mot en god flaske cognac som jeg skal få i orginal stand igjen. Per dags dato er det et rullende karosseri med en del rust, bilen ble påbegynt for 15 år siden og har stått lagret siden. Mye nye deler og papirer fikk jeg med bilen så det er et bra utgangspunkt. I første omgang skal jeg få sandblåst karosseri og rammeverk for å lokalisere rust/skader. Er det noen i Rogaland som driver med Ghia hadde det vært kjekt å komt i kontakt.
|
|
« Siste redigering: januar 29, 2010, 00:48:30 am av ess »
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #2 på: august 30, 2009, 08:12:22 am » |
|
I første omgang skal jeg få sandblåst karosseri og rammeverk for å lokalisere rust/skader.
Påse at de som skal gjøre den jobben vet hva de driver med. Det er veldig fort å blåse karosseriet til bølgeblikk, og da har du fått deg masse ekstra timer med retting. BS Teknikk på Fornebu kan syreduppe karosseriet ditt. Det blir ennå bedre enn sandblåsing. Bare et tips
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #3 på: august 30, 2009, 21:38:16 pm » |
|
I første omgang skal jeg få sandblåst karosseri og rammeverk for å lokalisere rust/skader.
Påse at de som skal gjøre den jobben vet hva de driver med. Det er veldig fort å blåse karosseriet til bølgeblikk, og da har du fått deg masse ekstra timer med retting. BS Teknikk på Fornebu kan syreduppe karosseriet ditt. Det blir ennå bedre enn sandblåsing. Bare et tips Jeg skal blåse karosseriet selv. Jeg blåser selve rammeverk og profiler med industiblåser med lavt trykk og forsiktig over karosseri med en punktsandblåser. var planen.Er det en dyrt med syrebad?
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
moon
Seniormedlem
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen
|
|
« Svar #4 på: august 30, 2009, 22:26:07 pm » |
|
gratulere m ghia ....du må poste bilder av bilen din
|
|
|
Loggført
|
Karmann ghia 1957 mod Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #5 på: august 30, 2009, 23:06:17 pm » |
|
Hei Even, og velkommen til forumet. Høres ut som om du har gjort en fin deal :-) Hvor på Sandnes holder du til? Jeg er på Bogafjell selv. Har du bilder av prosjektet ditt? Lykke til, og hold oss oppdatert :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #6 på: august 30, 2009, 23:17:51 pm » |
|
I første omgang skal jeg få sandblåst karosseri og rammeverk for å lokalisere rust/skader.
Påse at de som skal gjøre den jobben vet hva de driver med. Det er veldig fort å blåse karosseriet til bølgeblikk, og da har du fått deg masse ekstra timer med retting. BS Teknikk på Fornebu kan syreduppe karosseriet ditt. Det blir ennå bedre enn sandblåsing. Bare et tips Jeg skal blåse karosseriet selv. Jeg blåser selve rammeverk og profiler med industiblåser med lavt trykk og forsiktig over karosseri med en punktsandblåser. var planen.Er det en dyrt med syrebad? Ja, desverre er det veldig dyrt. 12.000 for karosseri, også er det 4-5.000 for dører, panser, motorlokk osv. Men skal man få et firma til å blåse bilen, så er fort det 6-8.000, så det er nok verdt å betale litt ekstra. Men veldig greit om man har tilgang på utstyr og kan blåse selv da:)
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #7 på: august 31, 2009, 07:51:46 am » |
|
Hei Even, og velkommen til forumet. Høres ut som om du har gjort en fin deal :-) Hvor på Sandnes holder du til? Jeg er på Bogafjell selv. Har du bilder av prosjektet ditt? Lykke til, og hold oss oppdatert :-)
Heisann. Eg holder til på Gandal men verkstedet er på sola, skal få lagt ut noen bilder til helgen
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #8 på: august 31, 2009, 07:56:36 am » |
|
I første omgang skal jeg få sandblåst karosseri og rammeverk for å lokalisere rust/skader.
Påse at de som skal gjøre den jobben vet hva de driver med. Det er veldig fort å blåse karosseriet til bølgeblikk, og da har du fått deg masse ekstra timer med retting. BS Teknikk på Fornebu kan syreduppe karosseriet ditt. Det blir ennå bedre enn sandblåsing. Bare et tips Jeg skal blåse karosseriet selv. Jeg blåser selve rammeverk og profiler med industiblåser med lavt trykk og forsiktig over karosseri med en punktsandblåser. var planen.Er det en dyrt med syrebad? Ja, desverre er det veldig dyrt. 12.000 for karosseri, også er det 4-5.000 for dører, panser, motorlokk osv. Men skal man få et firma til å blåse bilen, så er fort det 6-8.000, så det er nok verdt å betale litt ekstra. Men veldig greit om man har tilgang på utstyr og kan blåse selv da:) ja det var litt i det dyreste laget. Så jeg får nokk ta på meg blåsemasken å gjør det selv hehe noen som har kjennskap til fosforsyrebad? Det er veldig effektivt mot rust men er litt usikker på hvordan man skal få nøytralisert delene igjen så det ikke tærer på stålet?
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #9 på: august 31, 2009, 11:36:28 am » |
|
Det er en kis på Sviland (rett ved aboréet) som gjør sandblåsing rimelig. Betalte han kun noen lapper for bunnplate og karosseri (ikke de store overflatene på karosseriet) Gravdal Sandblåsing, 91366991
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #10 på: september 01, 2009, 17:38:25 pm » |
|
er det noen som har erfaring med blåsing av bil karosseri? av større plater
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #11 på: september 01, 2009, 18:57:33 pm » |
|
Du bør bare blåse på profilerte deler. Problemet er vel at det blir varmgang i karosseriet ved sandblåsing, og det slår seg. Spesielt på store flater.
Var en gang på et karosserimøte med Veteran VW klubben, hos Rett-lakk i Horten. Innehaveren fortalte at det fantes mange som kunne sandblåse biler, han visste tilogmed om en i Vestfold!
Han har dessverre slutta.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #12 på: september 01, 2009, 21:34:01 pm » |
|
Du bør bare blåse på profilerte deler. Problemet er vel at det blir varmgang i karosseriet ved sandblåsing, og det slår seg. Spesielt på store flater.
Var en gang på et karosserimøte med Veteran VW klubben, hos Rett-lakk i Horten. Innehaveren fortalte at det fantes mange som kunne sandblåse biler, han visste tilogmed om en i Vestfold!
Han har dessverre slutta.
Ja men da får jeg prøve meg litt frem forsiktig takker
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #13 på: september 09, 2009, 21:47:21 pm » |
|
Hvordan legger jeg ut bilder? HEHE
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #14 på: september 09, 2009, 22:19:59 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #15 på: september 09, 2009, 23:31:24 pm » |
|
Då fekk eg lagt ut et bilde av prosjektet mitt!
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #16 på: september 09, 2009, 23:40:23 pm » |
|
se her ja Ikke lenge før den er på veien
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #17 på: september 09, 2009, 23:42:05 pm » |
|
se her ja Ikke lenge før den er på veien HEHE
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #18 på: september 10, 2009, 07:37:03 am » |
|
Se der ja. Det her absolut fint ud, men en Karmann Ghia kan vel ikke andet? Det er bare at sige til hvis du vil bytte med en 72-modell fastback
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
moon
Seniormedlem
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen
|
|
« Svar #19 på: september 10, 2009, 07:46:03 am » |
|
se der ja:) såg jo ikke ille ut det der.....men er fronten ombygd, er jo ikke nå 59 mod front d der???
|
|
|
Loggført
|
Karmann ghia 1957 mod Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #20 på: september 10, 2009, 08:23:15 am » |
|
60 mod regget i 59? se der ja:) såg jo ikke ille ut det der.....men er fronten ombygd, er jo ikke nå 59 mod front d der???
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #21 på: september 10, 2009, 09:05:27 am » |
|
på meg ser det ut som low-light skjermer, men nyere nesebor... Kan være en '60 modell, som TomR antyder, eller at det har vært gjort rust-reparasjoner eller noe på et senere tidspunkt. Kan du se noe i innerskjermer eller i reservehjuls-brønn som tyder på at det har vært noen og fiklet der før?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #22 på: september 10, 2009, 09:10:18 am » |
|
Dette er vel den bilen som Jee hentet fra sverige i hine hårde dager... den hadde fått forskjermene ombygget til Lowlight utseende. Etter det skulle den bli Gasser i bingen til Baboon, men han rakk vel ikke mer enn å kappe bort litt i motorrommet... før den gikk til Marius på Jæren.... Om det er den bilen vel å merke
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
primer
Medlem
Innlegg: 111
Bosted: Moss
|
|
« Svar #23 på: september 10, 2009, 09:59:35 am » |
|
Jeg fikk byttet til meg en Karmann Ghia 1959 modell mot en god flaske cognac som jeg skal få i orginal stand igjen. Per dags dato er det et rullende karosseri med en del rust, bilen ble påbegynt for 15 år siden og har stått lagret siden. Mye nye deler og papirer fikk jeg med bilen så det er et bra utgangspunkt. I første omgang skal jeg få sandblåst karosseri og rammeverk for å lokalisere rust/skader. Er det noen i Rogaland som driver med Ghia hadde det vært kjekt å komt i kontakt. Jeg har Ghia....og bor i Stavanger....ta en titt på denne linken : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16549.0.html
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #24 på: september 10, 2009, 10:26:26 am » |
|
Dette er vel den bilen som Jee hentet fra sverige i hine hårde dager... den hadde fått forskjermene ombygget til Lowlight utseende. Etter det skulle den bli Gasser i bingen til Baboon, men han rakk vel ikke mer enn å kappe bort litt i motorrommet... før den gikk til Marius på Jæren.... Om det er den bilen vel å merke
Nja, er vel ikke den vel? Hadde ikke nesebor den...
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #25 på: september 10, 2009, 16:10:15 pm » |
|
se der ja:) såg jo ikke ille ut det der.....men er fronten ombygd, er jo ikke nå 59 mod front d der???
Jeg er amatør på karmann ghia så hvordan karosseriet har forandret seg opp over årene vet jeg ikke. Papirene til bilen tilsier at det er en 59 modell!
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #26 på: september 10, 2009, 16:13:04 pm » |
|
på meg ser det ut som low-light skjermer, men nyere nesebor... Kan være en '60 modell, som TomR antyder, eller at det har vært gjort rust-reparasjoner eller noe på et senere tidspunkt. Kan du se noe i innerskjermer eller i reservehjuls-brønn som tyder på at det har vært noen og fiklet der før?
Det ser ut som fremsjermene kanal og baksjermer er skiftet i sin tid!
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
moon
Seniormedlem
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen
|
|
« Svar #27 på: september 10, 2009, 16:49:56 pm » |
|
Det var et karroseri endring i 1960...Så det kan være lurt å finne ut av hva du har,,,før du begynner å handle inn deler
|
|
|
Loggført
|
Karmann ghia 1957 mod Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #28 på: september 10, 2009, 16:56:51 pm » |
|
Modellskiftene var vel i august, gjelder det også for Ghia? Lykke til med prosjektet uansett!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #29 på: september 10, 2009, 17:13:11 pm » |
|
Modellskiftene var vel i august, gjelder det også for Ghia? Lykke til med prosjektet uansett!
Takk
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
|