Hei,
Skal du først bygge et bur i bilen så burde du bygge etter regelboken til NBF. Den finner du her;
http://bilsport.no/sider/reglement/reglement-dragrace/ 4.9 Veltebøyler (roll bar)Biler med, ET. raskere enn 11.49 sek. (7,35 1/8 mile)eller raskere skal ha veltebøyle. Alle cabrioleter med soft tak skal ha velte bøyle uansett ET. Dette gjelder ikke cabrioleter med originalt montert hardtop eller oppfellbart tak av metall. Taket skal være oppslått eller montert under konkurransen.
Generelt for alle typer bøyler er at hovedbøylen skal ligge innen 15 cm bak førerens hode og at alle øvrige rør skal følge takplaten. Hovedbøylen bør strekke seg minst 8 cm over førerens hjelm ved normal kjørestilling og den skal være sikkert montert og godt oppstøttet. Der føreren risikerer å støte mot rørene skal rørene være beskyttet med ikke brennbar polstring. Se NSR § 11.2.2.6. Bøylen skal være minst like bred som førerens skuldre eller innenfor 25 mm fra førerdøren. Alle biler med original hel ramme som er bygget etter 01.01.2005, må ha en veltebøyle boltet til rammen. Biler med selvbærende karosseri kan benytte to kvadratiske plater på over- og undersiden av gulvet. Min. størrelse på platene er 152 mm x 152 mm. Min. tykkelse er 3,2 mm. Platene skal være festet med min. 4 stk. 10 mm bolter. Avstanden fra hjelmen til hovedbøylen skal være maks. 15 cm i loddrett stilling når føreren sitter i normal sittestilling. Alle rør skal være min. 44,5 mm x 3,0 mm sømløse stålrør. Hovedbøylen skal være laget i ett stykke og være utstyrt med et lett tilgjengelig 6 mm inspeksjonshull. Innfesting av aktre støtter skal være maksimalt 127 mm fra hovedbøylens hjørne. Radien på bøylen får ikke være mindre enn 3 x rørets diameter, og bøyene bør ikke være mer en 90°. Sveising av bøyle/bur bør skje med TIG- eller MIG sveising. Se FIAs reglement § 4.10,
www.fia.com, for spesifikasjoner og tegninger.
Biler som har hatt vognlisens før 01.01.97 kan frem til 01.01.2010 delta med hovedbøylen i mild steel 1.5/8” (41.3mm) x 0,118” (3m.m) godstykkelse.
4.10 Veltebur (roll cage) VELTEBURObligatorisk i alle biler med ET 10.99 eller raskere, eller med toppfart over 217 km/t.
På biler med uendret originalkarosseri (fra og med torpedovegg og bakover) som kjører saktere enn 10,00 kan veltebøyle benyttes i stedet for veltebur. Der føreren risikerer å støte mot rørene skal rørene være beskyttet med ikke brennbar polstring. Se NSR § 11.2.2.6. Ved kun nasjonal deltagelse se NSR § 304.11 Beskyttelsesbur, for spesifikasjoner samt dette regelverk se FIAs reglement § 4.11,
www.fia.com/sport/Regulations/dragregs.html, for spesifikasjoner og tegninger.
Biler som har hatt vognlisens før 01.01.97 kan med hovedbøylen i mild steel 1.1/2” (38mm) x 0,100” (2,5mm) godstykkelse.
Mvh
BB