juni 11, 2024, 05:40:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bur i bilen  (Lest 3611 ganger)
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: september 01, 2009, 11:54:49 am »

Vet dette er tatt opp før. Men:

Hvilke alternativer er det i norge.
Tenker da på skrudde bur.

Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Rune
Seniormedlem
****
Innlegg: 463
Bosted: Hamar


Tlf: 97753310


Vis profil
« Svar #1 på: september 02, 2009, 07:34:51 am »

Kalle kjører vel et bur herfra i sin bil. Skinne også etter hva jeg har forstått..
http://www.pedersens-racing.no/bil/bur/

Eller selger jo vår venn Mr Oboy i Sverige halvbur i chromolly...
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: september 02, 2009, 08:24:04 am »

Hei,

Skal du først bygge et bur i bilen så burde du bygge etter regelboken til NBF. Den finner du her; http://bilsport.no/sider/reglement/reglement-dragrace/

4.9 Veltebøyler (roll bar)

Biler med, ET. raskere enn 11.49 sek. (7,35 1/8 mile)eller raskere skal ha veltebøyle. Alle cabrioleter med soft tak skal ha velte bøyle uansett ET. Dette gjelder ikke cabrioleter med originalt montert hardtop eller oppfellbart tak av metall. Taket skal være oppslått eller montert under konkurransen.

Generelt for alle typer bøyler er at hovedbøylen skal ligge innen 15 cm bak førerens hode og at alle øvrige rør skal følge takplaten. Hovedbøylen bør strekke seg minst 8 cm over førerens hjelm ved normal kjørestilling og den skal være sikkert montert og godt oppstøttet. Der føreren risikerer å støte mot rørene skal rørene være beskyttet med ikke brennbar polstring. Se NSR § 11.2.2.6. Bøylen skal være minst like bred som førerens skuldre eller innenfor 25 mm fra førerdøren. Alle biler med original hel ramme som er bygget etter 01.01.2005, må ha en veltebøyle boltet til rammen. Biler med selvbærende karosseri kan benytte to kvadratiske plater på over- og undersiden av gulvet. Min. størrelse på platene er 152 mm x 152 mm. Min. tykkelse er 3,2 mm. Platene skal være festet med min. 4 stk. 10 mm bolter. Avstanden fra hjelmen til hovedbøylen skal være maks. 15 cm i loddrett stilling når føreren sitter i normal sittestilling. Alle rør skal være min. 44,5 mm x 3,0 mm sømløse stålrør. Hovedbøylen skal være laget i ett stykke og være utstyrt med et lett tilgjengelig 6 mm inspeksjonshull. Innfesting av aktre støtter skal være maksimalt 127 mm fra hovedbøylens hjørne. Radien på bøylen får ikke være mindre enn 3 x rørets diameter, og bøyene bør ikke være mer en 90°. Sveising av bøyle/bur bør skje med TIG- eller MIG sveising. Se FIAs reglement § 4.10, www.fia.com, for spesifikasjoner og tegninger.

Biler som har hatt vognlisens før 01.01.97 kan frem til 01.01.2010 delta med hovedbøylen i mild steel 1.5/8” (41.3mm) x 0,118” (3m.m) godstykkelse.

4.10 Veltebur (roll cage) VELTEBUR

Obligatorisk i alle biler med ET 10.99 eller raskere, eller med toppfart over 217 km/t. På biler med uendret originalkarosseri (fra og med torpedovegg og bakover) som kjører saktere enn 10,00 kan veltebøyle benyttes i stedet for veltebur. Der føreren risikerer å støte mot rørene skal rørene være beskyttet med ikke brennbar polstring. Se NSR § 11.2.2.6. Ved kun nasjonal deltagelse se NSR § 304.11 Beskyttelsesbur, for spesifikasjoner samt dette regelverk se FIAs reglement § 4.11, www.fia.com/sport/Regulations/dragregs.html, for spesifikasjoner og tegninger.

Biler som har hatt vognlisens før 01.01.97 kan med hovedbøylen i mild steel 1.1/2” (38mm) x 0,100” (2,5mm) godstykkelse.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: september 02, 2009, 11:14:07 am »

Ok. Men hva sier teknisk til de boblene som kommer med bur i dag. Feks. Erik sin oval, og gamlebilen til Kormi og Folke sin?
Det er vel ikke veldig mange andre biler som har kjørt på gardermoen som har bur.?
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: september 02, 2009, 11:52:27 am »

Ok. Men hva sier teknisk til de boblene som kommer med bur i dag. Feks. Erik sin oval, og gamlebilen til Kormi og Folke sin?
Det er vel ikke veldig mange andre biler som har kjørt på gardermoen som har bur.?

Hva skal dem si? Reglene de skal følge er dem jeg har copy/pasted over her. Teksten kan tolkes slik at vi kan kjøre så fort som 10.00 med kun en bøyle såfremt du benytter originalkarosseri. Erik sin oval trenger ikke engang bøyle såvidt jeg vet. Om buret i Berserk, eller Safety Devices buret til Folke, er i henhold til reglene vet jeg ikke.

Med andre ord, du kan kjøpe dette settet til Petter Carlberg; http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,9284.msg148792.html#msg148792 og ha en godkjent bøyle inntil 10.00.

Mvh
BB
« Siste redigering: september 02, 2009, 12:34:43 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: september 02, 2009, 12:54:49 pm »

Ja. Petter sitt er veldig aktuelt. Men han må lage litt flere et ett stk. Han har ikke flere nå. Så om det er flere som vil ha så kan man lage en bestilling.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #6 på: september 02, 2009, 16:27:24 pm »

Hva er prisen på Petter sitt da?
Loggført

Mvh
Reiel
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: september 02, 2009, 16:57:02 pm »

Ca. 2800.- Venter på svar fra han.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: september 02, 2009, 17:01:12 pm »

Bemerk; Petter sitt er laget av chromolly. Lettere, sterkere og mye dyrere en vanlig stål.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: september 02, 2009, 18:13:02 pm »

Ja. Petter sitt er veldig aktuelt. Men han må lage litt flere et ett stk. Han har ikke flere nå.

Det er ikke helt riktig. Har du snakket med han siste uken?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 02, 2009, 21:24:50 pm »

Prater vi bøyle eller bur?

Bøylene til Jøran og meg er laget til formålet etter NBF's regelverk... og er i utgangspunktet godkjent. Det kan settes litt tvil til innfestningen til Jøran sitt. Men siden det er sveiset inn i bilen isteden for boltet ser jeg ikke problemet.

Min bil trenger ikke bøyle pga tiden den går .. Men p.ga taket! Får ikke kjøre i Sverige uten bøyle, med Ragtop.

Folke sitt "safety devices" følger ingen regelverk med tanke på rør osv. Men er bedre enn ingenting om han skulle være uheldig.

Neste år blir det vindusnett og armstraps på meg... Vil ikke snurre rundt på taket med armene dinglene rundt på utsiden. Begynner å bli eldre... Gammel ble jeg jo i fjor.  Osteaktig
Loggført

rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #11 på: september 03, 2009, 03:30:47 am »

CSP har et topp ferdig hel bur i sitt system dele nr.798 000 100 , og det koster kun € 899,- for dem som ikke vil sveise selv , de burene jeg har satt inn er byggesett i fra Pedersen racing , og de holder FIA kravene til buret etter App J .Rally produkter i Sverige setter også inn FIA bur , men det koster jo også litt penger, men sikkerhet har aldri vært billig.


* 17042.jpg (49.76 KB, 420x420 - vist 169 ganger.)
« Siste redigering: september 03, 2009, 07:20:58 am av rallybugs » Loggført
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: september 03, 2009, 11:53:09 am »

Petter Carlberg vil om ikke lenge lage opp noen eks. av bøyle til vw T-1
Venter på pris. Men dette kostet 3000.skr føt sommeren. 500.skr for bøyle ned ved førerdør.

Er det flere i norge som er interessert.

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,9284.0.html
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: september 03, 2009, 12:16:06 pm »

Her er litt om sveising av Chromoly:

http://www.bilforumet.no/amcar/189986-sveising-4130-crmo.html

Om noen husker bildene fra Heikki Vågs krasj så viste de med all mulig tydelighet at sveising av Cromoly er noen man KAN eller ikke kan...




« Siste redigering: september 03, 2009, 12:25:43 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
corvair
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: valnesfjord



Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 07, 2009, 20:43:17 pm »

bur er ingen dum ide nei.. lærte det på den smertefulle måten......!!!!


* 23072009_011.jpg (136.54 KB, 1280x960 - vist 184 ganger.)
Loggført

chevrolet corvair 969 61 mod
fiat 1300b 63 mod
vw 1300 69 mod
scania bf110 71 mod
volvo f85 74 mod
tempo standard 54 mod
osv............
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!