mars 29, 2024, 00:00:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: uoriginale deler?  (Lest 4034 ganger)
mgrondal
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: slemmestad



Vis profil
« på: september 06, 2009, 23:21:44 pm »

Heisann, Har startet på oppussingen av min 1969 boble, og ser at det er en del som må gjøres, planen er å gjøre den helt original, men hva mener entusiastene om det å eventuelt kjøpe skjermer og andre karosserideler på f.eks. veng? er bilen da original? eller er det fy fy? burde jeg heller få delene fra en annen boble? Hæ

Hilsen Morten G.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 07, 2009, 06:20:38 am »

Tror du må føle litt på dette selv, ikke bry deg om hva andre mener;)
Men objektivt sett: en god del reprodeler er generelt av lavere kvalitet enn original, men prisen er også lavere - om du tenker nytt. Det innebærer gjerne feil i pressinger, tynnere stålkvalitet, feil fasong, osv. Skjermer er ofte laget universale for å passe to kategorier; før og etter det store modellskifteåret 1968. Din årsmodell er grei sånn sett, dette kommer an på hvor opptatt du er av originalitet og kvalitet.
Det er hugget utrolig mange folkevogner og restene av dem ligger overalt i norske garasjer og kjellere... det gjelder bare å finne dem. Prøv å annonser etter det du trenger, så skal du se at fullt brukbare originale VW-deler dukker opp for en grei pris. 1969 er jo et av toppårene med ca. en million produserte biler, dette er av de enkleste årene å få tak i deler til.
Noen fnyser av reprodeler, andre bygger biler med bare reprodeler og gidder ikke bruke tid på gamle skjermer - der har du spennvidden. De fleste faller inn et sted i mellom på skalaen. Ikke få biler kjører med litt av hvert, men gjenbruk er jo god miljøtenking i disse dager! Glad
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 07, 2009, 22:44:41 pm »

Se om du kan få tak i originale fremskjermer. Disse passer bedre, er tykkere i godset og vil trolig holde lenger enn nye ettermarkedsskjermer. Gode, rustfrie originale bakskjermer er vanskeligere å finne. Her kan du bruke repro.
Loggført
mgrondal
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: slemmestad



Vis profil
« Svar #3 på: september 08, 2009, 11:52:21 am »

takker for svarene Glad
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: september 08, 2009, 14:33:32 pm »

Min bruksboble har repro skjermer, noen år etter lakkering er de fulle av rust. Mine er jeg redd har blitt lakkert rett oppå lagningslakk uten grunning, men jeg er ikke sikker. Tror ikke mine kan være beskytta under heller da de ruster masse.

Lurer på om noen har kjøpt repro skjermer, fått dem sandblåst (når nye), syregrunnet eller epoxy grunnet dem, understellsbehandlet dem skikkelig og sett hvor lenge dette holder. I teorien skal jo dette holde noen år lenger enn slik mange med hastverk monterer repro.

Til min prosjektbil har jeg hentet daymolding skjermer fra England. Disse er i glassfiber men i en kvalitet som er av en annen verden. Lette lenge etter NOS skjermer men fant ut at daymolding var det enkleste. Aberet er at disse må hentes på døra i england da produsent ikke sender.
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!