mars 29, 2024, 06:12:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Espens brannbil  (Lest 51022 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: februar 03, 2008, 23:22:00 pm »

Dette blir ingen stor prosjekttråd om totalforvandling av bilen, men et sted hvor jeg samler de småtingene jeg gjør med bilen. Jeg er helt amatør, så det kan likevel bli noen morsomme poster og tabber som dukker opp her Glad





* Brannbil henting vyou5scenic1.jpg (36.39 KB, 343x257 - vist 485 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #1 på: februar 03, 2008, 23:32:00 pm »

Det siste prosjektet mitt har vært å fikse hjulkapslene. Det er sikker noe gutta med peil og utstyr ville fikset på en ettermiddag, for meg tok det to helger Glad


Jeg starta først med diverse runder Duxola malingfjerner. Fordi jeg ikke har noe mekkelokale, ble nærmste snøfonn arbeidsbordet Glad Duxolaen virket egentlig ganske dårlig først, jeg tror det må smøres ganske tykt på, og jeg innbiller meg at det funket dårlig utendørs i kaldt vær og at Duxolaen også fungerte dårlig på den siden vinden blåste fra. Så etter seks timer med påføring av malingfjerner, venting, skraping, mer malingfjerner, venting, skraping, installerte jeg meg heller på kjøkkenbenken hjemme.


* kapsel1.jpg (107.59 KB, 717x538 - vist 295 ganger.)

* kapsel2.jpg (108.08 KB, 717x538 - vist 289 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: februar 03, 2008, 23:36:34 pm »

Innendørs derimot gikk resten av malingen raskt av med Duxolaen. Spesielt to av felgene var veldig rustne der den gamle malingen var borte. Det ble endel timer med rustfjerner og stålbørste, etter hvert gikk jeg over til å bruke det fine sandpapiret jeg egentlig skulle bruke til å slipe grunningen med. Det var faktisk vel så effektivt. Et annet effektivt våpen var faktisk rustfjerner og en teskje, den skarpe kanten på skjeen tok mye av rusten.

Det er endel timer mellom disse to bildene, og selv etter det ble det enda noen timer med gnukking for å få bort all rust.


* kapsel3.jpg (67.79 KB, 717x538 - vist 296 ganger.)

* kapsel4.jpg (73.37 KB, 717x538 - vist 301 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #3 på: februar 03, 2008, 23:41:25 pm »

tøft med brannbil, stå på!! Blunker
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #4 på: februar 03, 2008, 23:47:52 pm »

Så var det tid for spraying med primer, og siden det også er rimelig håpløst å gjøre utendørs, så virket kjøkkenbenken dekket med mye avispapir som et godt arbeidssted (med kjøkkenvifta på fullt og vinduet åpent). Må dog innrømme at det stinka ned hele leiligheten og det nok ble litt primer på både vegger og gulv....

Jeg la på tre tynne lag med primer og var egentlig veldig fornøyd med meg selv, det var minimalt med rennende maling jeg fjernet med sandpapiret. Men så dreit jeg meg selvfølgelig ut...

Før jeg startet å grunne, hadde jeg vasket kapslene og var nok ikke så nøye med å tørke bort vannet. Når jeg var ferdig med å spraye "smørsiden" skulle jeg legge litt primer på innsiden av kapslene også, med det resultat at små vanndråper rant ut over kapslene. Der dråpene rant og stoppet forsvant mesteparten av primeren. Så da ble det veldig mye pussing og enda et lag med primer. Skal innrømme at jeg ble for utålmodig i denne prosessen og det ble ikke et helt perfekt resultat.

Denne helgen fant jeg frem kapslene igjen og la på noen lag med rødmaling. Det ble ikke helt perfekt hvis man ser nøye - at kapslene var litt bulka fra før også gjør det ikke så mye bedre - men når de kommer på bilen igjen og man kan beundre det på litt avstand, så tror jeg det blir greit.

Jeg har lært masse, og mot våren skal jeg gi felgene samme behandling. Da bør jeg klare å heve meg et hakk eller to.



* kapsel5.jpg (68.24 KB, 717x538 - vist 304 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #5 på: februar 03, 2008, 23:56:34 pm »

Neste oppgave på brannbilen blir å få ut bolten som holder festejernet til batteriet. Den har brukket akkurat kant-i-kant med gulvet. Har prøvd med store mengder WD-40 og en tang, men bolten er stuck, så nå skal jeg kjøpe meg en grisepikk og prøve å få den ut. Eneste jeg er litt usikker på er at grisepikken vel skrur bolten opp (?), mens jeg strengt tatt vil fortsette å skru den videre ned og ut



* brukket bolt.jpg (89.66 KB, 717x538 - vist 304 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #6 på: februar 04, 2008, 08:44:13 am »

Hvis du får varmet det som er igjen av skruen rød, og lar den bli kald igjen kan du trolig skru den ut meget lett Glad
Grisepikk kan du bare glemme siden bolten er fastrustet.
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: februar 04, 2008, 10:06:49 am »

Ditt eneste håp er store mengder varme, når du oppdager dette starter en ny tidsalder i din mekking.
Selv for deg som er fersk i game't. Du har hatt flaks som ikke har revet av mutteren på bilen om du har forsøkt med tang før varmen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #8 på: februar 04, 2008, 10:29:44 am »

Du sknart lakkere motorluke og nå Espen Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #9 på: februar 04, 2008, 11:06:39 am »

Takk for rådene, da blir det istedet en tur på Biltema for å kjøpe noe å varme opp skruen med Glad

Og ja OTO, har en jobb å gjøre med den motorluken Glad men jeg synes å ha lest her på forumet at sprayboks-lakkering er drit, og at det bare er ordentlig lakk og sprøytepistol som gjelder, så jeg er litt rådvill på hvordan jeg skal løse det.
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #10 på: februar 04, 2008, 11:18:44 am »

Disse kom i posten. Skulle visstnok være NOS og selgeren har lang historie med salg av NOS-deler, men hvem vet hva det egentlig er... Spiller liten rolle egentlig, kosta bare 40 dollar pluss frakt og de kommer til å se bra ut ihvertfall Glad


* lapper.jpg (64.57 KB, 717x538 - vist 248 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #11 på: februar 04, 2008, 13:26:58 pm »

Dette blir ingen stor prosjekttråd om totalforvandling av bilen, men et sted hvor jeg samler de småtingene jeg gjør med bilen. Jeg er helt amatør, så det kan likevel bli noen morsomme poster og tabber som dukker opp her Glad





Digger bilen din Glad Likte også bildet. Er det tatt oppi nord der den kommer ifra?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #12 på: februar 04, 2008, 13:58:52 pm »

Akkurat der bilen er fra, Kautokeino er det ganske så flatt (finnmarksvidda). Bildet er tatt på turen ned til Oslo, vi kjørte i en fantastisk dal ikke så langt syd for Bodø tror jeg. Lurer på om Svartisen lå over dalen der, så da snakker vi kanskje Saltfjellet eller noe sånt. Man får noen enorme og ikke minst varierte naturopplevelser i løpet av 2200 kilometer gjennom Norge Glad

Å kjøre over Dovrefjellet den siste helgen før snøen la seg var også en mektig opplevelse (selv for meg som ikke er så opptatt av natur). Anbefales Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Hippo
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: februar 04, 2008, 20:31:02 pm »

Ser jo kjempe bra ut dette!!

Disse kom i posten. Skulle visstnok være NOS og selgeren har lang historie med salg av NOS-deler, men hvem vet hva det egentlig er... Spiller liten rolle egentlig, kosta bare 40 dollar pluss frakt og de kommer til å se bra ut ihvertfall Glad

Hvor fant du dem?? Trenger sånne sjæl!
Loggført

72 bay
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #14 på: februar 04, 2008, 20:41:56 pm »

Jeg har sendt en mail til han jeg kjøpte dem fra. Jeg vet han hadde hvite skvettlapper, vet ikke om han har et par svarte til. Gir beskjed så snart han svarer.
Loggført

1969 Militær-buss
FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #15 på: februar 04, 2008, 20:42:27 pm »

Hei!! Osteaktig Kautokeino?? Står det "Kautokeino" på døra di? Hehe, så makan bil i Byen (Oslo) her i forrige uka. Var vel deg det? Hehe...stilig bil! Syns du er knalltøff som bruker sneskavel og kjøkkenbenk til arbeidsbenk!
Stå på. Det blir bare varmere i været nå, vet du.... Kult
Loggført

- har ikke bil -
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #16 på: februar 05, 2008, 09:23:18 am »

Hehehe, så du en Bay med Kautokeino på førerdøra var det nok meg ja, regner ikke med at det er andre som har det. (Nå om dagen kjører jeg uten stige og blålys, så den ser litt mindre brannbil ut). Opprinnelig sto det "Kautokeino Brannvesen" på den ene døra og "Masi Brannvesen" på den andre (bilen var stasjonert i Masi, "under"-stasjon til hovedstasjonen i Kauto.) Jeg har fått go-ahead fra brannsjefen der oppe, så i løpet av vinteren/våren skal jeg sette tilbake teksten slik den opprinnelig var.

Nicstar, fyren hadde flere skvettlapper, PM to you.
Loggført

1969 Militær-buss
Hippo
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: februar 05, 2008, 11:11:00 am »

Nice thanks!! Forresten hvor i Oslo holder du og bussen vanligvis til?
Loggført

72 bay
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #18 på: februar 05, 2008, 11:55:19 am »

Nice thanks!! Forresten hvor i Oslo holder du og bussen vanligvis til?

Jeg bor på St Hanshaugen, men bussen har garasje ved Majorstua så den står litt både her og der Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #19 på: februar 05, 2008, 11:59:46 am »

PM.
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #20 på: februar 05, 2008, 15:41:33 pm »

Neste oppgave på brannbilen blir å få ut bolten som holder festejernet til batteriet. Den har brukket akkurat kant-i-kant med gulvet. Har prøvd med store mengder WD-40 og en tang, men bolten er stuck, så nå skal jeg kjøpe meg en grisepikk og prøve å få den ut. Eneste jeg er litt usikker på er at grisepikken vel skrur bolten opp (?), mens jeg strengt tatt vil fortsette å skru den videre ned og ut

Espen, du er en helt som forvandler kjøkkenet ditt til lakkeringsverksted.

Bli med ut i garasjen i dag etter jobb, så skal jeg sørge for at vi får varmet opp bolten mm. slik at den løsner. Bare ring så avtaler vi, jeg skal ut sånn i 17-18 draget..

Loggført
Boerge
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige


Vis profil

« Svar #21 på: februar 05, 2008, 15:49:26 pm »

Hvis du bruker ørneøynene ser du at det står "Velkommen til Ballangen" på skiltet  Blunker

Bildet er tatt på kommunegrensen mellom Ballangen og Tysfjord (ikke mange mil sør for Narvik). Noen timer tidligere hadde brannbilen akkurat rundet 18.000 kilometer.

En times tid etter bildet ble tatt fungerte sirenene igjen etter et hobbymekanisk krafttak med å montere strømledningene under fremre støtfanger.

Uansett en kjøretur uten sidestykke!

Legger med et stemningsbilde fra en photosession ved Svartisen. Holandsfjorden og Engenbreen i bakgrunnen (hjem, kjære hjem).

 
Akkurat der bilen er fra, Kautokeino er det ganske så flatt (finnmarksvidda). Bildet er tatt på turen ned til Oslo, vi kjørte i en fantastisk dal ikke så langt syd for Bodø tror jeg. Lurer på om Svartisen lå over dalen der, så da snakker vi kanskje Saltfjellet eller noe sånt. Man får noen enorme og ikke minst varierte naturopplevelser i løpet av 2200 kilometer gjennom Norge Glad

Å kjøre over Dovrefjellet den siste helgen før snøen la seg var også en mektig opplevelse (selv for meg som ikke er så opptatt av natur). Anbefales Glad


* IMG_0304 (Custom).JPG (17.99 KB, 320x213 - vist 316 ganger.)
« Siste redigering: februar 05, 2008, 15:58:13 pm av Boerge » Loggført

Cowboys from Hell
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #22 på: februar 05, 2008, 23:29:10 pm »

Takk for linken KH, alltid gøy å lese om andre brannbiler.

Haz' invitasjon til garasjen i kveld gjorde susen. Der var Børge (som i tillegg til hjelpende hender også har bedre hukommelse enn meg) og vips var den umulige bolten løs. Det gikk veldig raskt, kanskje ti sekunders oppvarming, så kunne den skrus ut med en vice grip-tang.

Vi fikk også en litt skremmende episode, ingen av oss tenkte på hva som var på andre siden av den den bolten - nemlig batteriet. Og jeg kan forsikre at plata batteriet står på ble fort varm gitt. Plutselig røyk det baki motorrommet og man kunne høre at plastikken på batteriet smelta  Sjokkert Det gikk heldigvis bra, det var bare plastikk-"leppene" rundt batteriet som rakk å smelte, men jeg tror ikke vi hadde trengt så mange sekundene til før vi hadde hatt batterisyre rennende ut av batteriet. Jeg er på tredje batteriet på et par måneder (etter at de to første lada seg ut og frosten tok dem), så det hadde jo passet om jeg hadde herpa dette batteriet også Glad Men nå er nå ihvertfall originalt batterifeste på plass.

Loggført

1969 Militær-buss
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #23 på: februar 06, 2008, 08:17:56 am »

Good for you! Jeg klarte ikke å nyte mitt nye ytre drivledd på veien hjem, lyden av gåene hjullagre overdøvet nemlig den gleden...
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: februar 06, 2008, 09:13:50 am »

Morro at det funket såpass greit da, varme er helt konge på rust!
Og neste gang tar dere ut batteriet også  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #25 på: februar 06, 2008, 09:37:03 am »

godt gjort egentlig når såpas mange som ser på og ikke får med se g før lydene "sprekk, smelt.."  Gliser
Loggført
Boerge
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige


Vis profil

« Svar #26 på: februar 06, 2008, 10:15:34 am »

godt gjort egentlig når såpas mange som ser på og ikke får med se g før lydene "sprekk, smelt.."  Gliser
Er vanskelig å høre så mye når megalighteren (gassbrenner) freser, det høylydt slurpes kaffe og inhaleres nikotin med dype trekk.

Mitt idiotiske forsøk på å sette brannbussen i brann kvalifiserer nok til en tabbekasse eller to.

Må innrømme at det var en aldri så liten åpenbaring at varme fungerte så bra på rust.
Loggført

Cowboys from Hell
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #27 på: februar 06, 2008, 10:38:19 am »

ja, vi velger vel unisont å fokusere på det positive, 1. problemet løste seg og 2. man lærte at varme fikser/løser ting som sitter fast. Ikke at man lærte at ting kan smelte Glad
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: februar 10, 2008, 11:57:10 am »




Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #29 på: februar 10, 2008, 12:13:21 pm »

Jeg er på tredje batteriet på et par måneder (etter at de to første lada seg ut og frosten tok dem), så det hadde jo passet om jeg hadde herpa dette batteriet også Glad

Jeg var nok litt tidlig med å konkludere - noen av cellene i batteriet ble nok skada, uansett lading holder ikke batteriet over 11,8V Hehehe, nå blir det innkjøp av batteri nummer 4! Denne gangen skal jeg prøve å holde batteriet uskada kanskje en hel måned...
Loggført

1969 Militær-buss
Sider: [1] 2 3 ... 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!