april 29, 2024, 01:00:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Felgbredding  (Lest 1481 ganger)
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« på: september 08, 2009, 20:00:56 pm »

For tre dagar sidan bredda eg to felgar med 7" baner, og såg idag at Empiboy bredda slike felgar på same måten i fjor, (i han sin tråd om dette emnet).
Såg at han hadde litt annan metode til å få ut navdelene og også at han bukte ein gigg til å setta inn att VW navet. Den giggen er ein flott hjelpesak, men sidan eg ikkje hadde sett tråden hans på førehand, so gjorde eg dette på ein litt enklare måte, syntes eg no då.
Eg sliper vekk sveisen på baksida i den felgen eg skal bruke, det er fire punkt på kvar ca 6 cm, og passar då på å slipa på kasseringsdelen sin side av sveisen. snur felgen å dreg til innerdelen med slegga eit par gonger so ligg banen att på grusen, klar til å ta imot innerdelen av VW navet.
Gjer det samme med den VW felgen men då skjær eg også VWbanen i to deler og sliper ut sveisen på banesida. (dette er fordi lettare kan fjerne banen so eg ikkje skadar VW navet).
Eg har på førehand målt kor VW navet skal sitta på den nye banen for å få plass til opptil f.eks. 205 x 15 dekk, og forsikra meg om at då vil hjulet passe best under skjermen og mot fjørplata innafor.
På GM banen passar VW navet slik at eg må dunke navet inn med ei gunmmiklubbe dit eg vil ha den, så punktar eg eit lite punkt på navet og banen i eine sida, og skruve so felgen på trommelen til bilen. Der har eg sett ei kasse som eg legg ein tusj på mot ytreringen i felgen, å snur so felgen rundt ei halv gong og rettar opp felgen på navet på to av punkta. Markerer dette og skruvar av felgen og sveiser eit lite punkt på motsatt sida. so sett eg på felgen og rettar navet mot dei to siste punkta, målar felgen mot tusjen på trommelen att, når no trommeln svive jamt rundt er det berre å sveise slik som dei var før, i baksida att.

 


* 027.JPG (105.07 KB, 640x480 - vist 194 ganger.)
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #1 på: september 08, 2009, 20:55:36 pm »

Det finnes like mange måter å gjøre dette på som antall bredda felger på kloden Gliser Hvor lang tid bruker du på en felg?
Når jeg legger delene i jiggen min så har jeg i utgangspunktet laget denne med samme mål fra bakkant bane til bakkant senter på 95mm (ca det samme som på en orginal 4" felg til kortakslet svingakselboble). Da blir det trangt som pokker på baksiden hvis man klemmer på godt med gummi på felgene. Jeg har også shimsplater som jeg bruker når jeg sveiser felger med andre mål. Disse bruker jeg enten til å løfte banen fra plata på jiggen eller for å løfte senteret fra klumpen i midten.
Selve jiggen er et samensurium av deler fra div montasjeutstyr i en nedlagt fabrikk. Planslipt og maskinert på under 2 timer. Skal man drive litt med dette, slik jeg har gjort så sparer man fort inn en slik "klump med klump på". Det tar ca 30 min å dele to felger og sveise sammen til en med litt trening og en slik jigg. Og den kan brukes om og om igjen. Jo flere felger man skal lage jo fortere går det selvfølgelig Blunker Jeg breddet for et par år siden 8 par felger på 5,5 time.

Metoden du har brukt er helt sikkert like nøyaktig som min, men hvis du skal starte serieproduksjon så er nok "klumpen med klump" som jeg har laget en fin innvistering. Da går det unna for å si det sånn.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #2 på: september 08, 2009, 21:28:18 pm »

Ja heilt klart, hadde eg hatt ein slik jigg som du har so hadde eg brukt den, den er dessutan fin å ha med dei "shimsa" som du hadde til forskjellige breddingar også. Gliser
Men sidan eg rotar på for meg sjølv...(altso breddar berre til meg sjølv) so fann eg ut at å skruva felgen på bilen å tørne den rundt medan eg rettar inn banen, so kan eg sjølv bestemma kor nøyaktig felgen vert.
Enig med deg i tråden din at desse breddingane vert meir nøyaktige enn mange fæle eksempel eg har sett tidlegare på diverse breie felgar Øyerulling
Vel, eg brukte kanskje tre kvarter - ein time på kvar?? stressa ikkje då, men du veit sikkert også at når ein ha drivi med forskjelligt håndarbeide opp igjennom tidene, so brukar ein jo å tenkja ut prosessane på førehand.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!