april 27, 2024, 14:20:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kverdagsen, 1958 T1.... å da var vi igang  (Lest 2429 ganger)
EirikVW
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: juni 07, 2010, 22:50:27 pm »

Må jo ha ut en liten "prosjekttråd" på min bil.
Kjøpte bilen for en snau måned siden, og den har siden stått trygt å ventet på at jeg skulle få mer fritid.
Med eksamens fjas unnagjort er det kun full jobb å tenke på, så det åpner for ettermiddager fylt av "finne ut hva jeg har kjøpt" tid.

Kjøpte bilen i skien, å kjørte de 550km hjem tilnærmet problemfritt.
Oppdaget allerede da denne bilens unike evne til å tiltrekke folk som vil snakke om gamledager, hvilke bobler de selv har hatt, mekkehistorier og annet småprat.
Kjempetrivelig!

Bilen er stort sett original, og ser veldig hel og pen ut.
Har puma, Rader felger og noen veldig hvite setetrekk, ellers er ting originalt
Har ikke funnet noe rust av betydning, det er veldig lovende.

Har handla for noen tusen i servicedeler (rep.kit. til forgasser, bensinpumpe, plugger, pluggledninger, rotor, kondensator, fordelerlokk, dynamobørster, pakkningsett, olje og enda litt småplukk), så nå er det på tide å bli kjent med bilen, å studere tilstanden på den.

Har enkelte andre deler som og må skaffes, men har allerede kommet i kontakt med flere trivelige entusiaster som kan hjelpe meg med å få tak i dette.

I morgen går turen til min dekkpusher for å få nye dekk foran.
Bilen ruller nå på 195/65/15 rundt hele, og selv om dette er akseptabelt bak, er det altfor mye fremme.
Så i morgen skos fordekkene om til 145/15
Regner med dette skal se mer rett ut, og samtidig muliggjøre litt senk ute å ta i skjermene så mye som det gjør nå.

Ellers lurer jeg veldig på i hvor stor grad de ulike delene står i forhold til hverandre når det gjelder alder.
Har studert litt på thesamba, og alle delene ser ut til å være ivertfall innenfor et par måneder, kanskje mindre, fra hverandre.
Tror allikevel nummerene er for ulike til at alt kan være originalt, ivertfall motor.
Hva mener dere?

Motor                                    2426929  sen mai?
Bunn/idplate foran                1885283  sen feb?
Karosseri                               241890    sen feb?

Hvilket nummer bør jeg ta utgangspunkt i for eksakt alders identifisering? Har jo lyst på en attest fra Vw museet. Regner med det er bunn/idplate.

Lurer og på originalfarge, bilen er omlakkert utvendig, så utvendig farge er en anelse anderledes en inni.
Utifra nummerene sier thesamba at dette må være L 334 glacier blue eller L 335 capri. Hva tror dere?

Kan forresten anbefale en tur til Wolfsburg på det varmeste. Meg og fruen startet en Europa ferie der for to år siden (hadde akkuratt kjøpt en ny Golf GT, så da var det naturlig at første stopp på første langtur var i hjembyen.)
Fabrikkområdet, Volkswagen sitt opplevelses senter, med alt tilhørende og det "uofisielle" Volkswagen museet var alle opplevelser de fleste volkswagen entusiaster vil kose seg stort med. Fikk og en fin tur i fabrikken hvor bilen min hadde blitt produsert noen måneder tidligere.
Selv fruen storkosa seg.
Resten av byen er desverre ikke noe særlig, men hva gjør vel det.

Har satt kompaktkamera på lading, så skal få ut noen bilder etter hvert. Synes det er kjekt å se hva andre driver på med, så da må en jo bidra selv og!
Har smertelig erfart at D90 skal få ligge hjemme når jeg skal skru bil.

Legger ut noen bilder fra salgsannonsen sålenge. Håper selger synes det er greit.


* bil front.jpg (46.95 KB. 575x383 - vist 229 ganger.)


* Bil side.jpg (52.88 KB. 575x383 - vist 242 ganger.)


* bil inni.jpg (33.78 KB. 575x383 - vist 223 ganger.)

« Siste redigering: juni 07, 2010, 23:26:48 pm av EirikVW » Loggført

- T1 1958
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 08, 2010, 05:26:28 am »

Nydelig bil det der Eirik!
ID følger chassis, denne tipper jeg på capri. Lykke til! Vær obs på at det kan være en god del oval-spec på spes. chassisdeler som f.eks. bremser.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: juni 10, 2010, 20:08:16 pm »

Utruleg flott!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
EirikVW
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: juni 10, 2010, 20:55:11 pm »

Takker så mye folkens.

Bilen har fått 145/15 foran. Uvant smalt, men for all del, ser helt rett ut. Bilen ble jo plutselig en drøm å kjøre. Slipper å være redd for å rive av banjo rattet, og det er god klaring for å justere pumaen litt rett vei.

Mangler det bakre kjøleblekket i motoren.
Trodde det var løst da jeg fikk lånt et av Atle (Mr Jack), men dessverre passet ikke dette på min. Hans motor hadde ei annen bensinpumpe, så min bensinpumpe krasja i blekket. Føler ikke jeg kan kappe i lånte deler, så får fortsette leitinga.

Mangler og original luftfilteroppsett. Vil kvitte meg med "sportsfilteret". Det ser ikke rett ut på denne bilen.

Har og funnet ut, etter et bomkjøp av emblem, at panseret er 1964 ->. Hater å se de 3 tomme hullene på panseret.

Så, om noen av dere har noe av det overnevnte, ikke nøl med å gi lyd.

Skal ut å kikke i en garasje her i byen, håper det kan hjelpe noe.

Skal få tatt noen bilder av gliset en dag.

Her er uansett hjertet.


* hjertet.jpg (42.56 KB. 575x383 - vist 200 ganger.)

Loggført

- T1 1958
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #4 på: juni 10, 2010, 21:15:15 pm »

Da har jeg flere emblem liggende :-)
Har noen luftfilter liggende også, men hva er originalt på denne? (dersom det betyr noe)

Du må og få på den bakre kjøleplaten, slik at den ikke blir for varm.... (ser ut til at den mangler på bildet)
(det har jeg ikke)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
EirikVW
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: juni 11, 2010, 09:37:13 am »

Da hadde jeg luftfilter og panseremblem i hus.
Tok en hyggelig tur til Kverneland rundt midnattstider.
Takker så mye for delene tmatre kunne avse.  
Håper du har den flotte Bayen på veien snart!

Noen må vel ha dette kjøleblekket liggende?
Ingen problem å betale noen kroner for det, men jeg må ha tak i det.
Loggført

- T1 1958
EirikVW
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: juni 25, 2010, 20:07:52 pm »

Takket være jentekveld i heimen fikk jeg et supert påskudd til å flytte meg og kverdagsen til verkstedet.

Skal bli spennende å begynne å skru litt, se hva jeg har kjøpt.

Har fått tak i kjøleblekk fra en 64, så det må sveises og bankes litt, men tett skal det bli.

Har og planer om å få på original luftfilteret.

Det jeg lurer på i den forbindelse er om det går an å dele selve filterhuset/toppdelen, slik at jeg kan få vasket dette skikkelig.
Vurderer og å glassblåse og lakke det hele, men gjør ikke dette om jeg ikke får delt det, tror det kan være kjedelig med så mye småpærler inne i filteret.
Loggført

- T1 1958
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: juni 25, 2010, 23:22:20 pm »

luftfilteret kan delast ja, men ville ivertfall glassblåst det når det er tett, og heller ta ein god vask etterpå Glad

Vert bra detta!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
EirikVW
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: juni 26, 2010, 01:23:55 am »

Så selve filterdelen av luftfilterboksen kan deles?
Må kanskje bare ta i noe mer da.
Eller legge hele filteret i noe avfetting, slik som vw har foreslått i instruksjonsboka
Loggført

- T1 1958
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: juni 26, 2010, 10:18:50 am »

Luftfilteret er kun to deler, og filteret som vel består av noko hestahår/kokosskjegg etc er innebygt i toppdelen. Så skal du rense filteret so legg du da i eit bad med bensin eller noko, ogso blåser du reint med trykluft etterpå
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
EirikVW
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #10 på: juni 26, 2010, 11:55:53 am »

Var toppdelen med kokosnøtthår jeg lurte på å dele, men har innsett at dette ikke er meninga, så, har slengt det i ei bøtte med noe godsaker.
Loggført

- T1 1958
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!