mars 28, 2024, 09:14:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Zezner's 1303 S BIG  (Lest 36320 ganger)
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« på: september 09, 2009, 19:30:42 pm »

Det var i sommer at jeg og en kompis snakket om kompisen min sin boble. Han syens det hadde vært kult om jeg også hadde kjøpt det! Jeg er jo ganske bil intressert men i en alder av 16 år har jeg aldri eid en egen bil  Rekker tunge. Uansett, jeg begynte å lete frebilsk etter 1303 'er, det er de jeg synes er kulest.
Noen dager senere fikk jeg melding av han kompisen som hadde funnet en boble under Beetle katalogen på Finn.no, det var en gullfarget 1303s BIG orginal, fint interiør. I anonsen sto det (ordrett):
"dette er en fin gamel boble som trenger litt stell noe rust en eierfamilie siden ny og kun gått 95000 km siste oljeskift tatt i 2004 men fortsatt ca 2000 km til neste skift Dette sier jo litt om den årlige kjørelengden bilen er i god kjørbar stand for mer info RING selges til bud over 17000".

Jeg snakket litt med selgeren, hørte med noen verksteder ang hjullager osv. Jeg klarte til og med å dra pappa med meg for å se på den! (Når han var yngre hadde han en 1302 '71 modell og sikla etter en 1303s big som en i gata eide, så han var nok litt intressert han også!) Selgeren kjørte bilen litt frem for at det skulle være lettere å se den, og idet han vred om nøkkelen hadde jeg bestemt meg Glad Selgeren kjørte den til å med hjem til meg den 4. august. Da var jeg lykkelig Osteaktig Og jeg fikk den for 16000,- ! Er kjempe fornøyd selv om jeg ikke har fått kjørt den enda Rekker tunge

Noen bilder:












På mangellappen står det:
- Morken bremseslange høyre bak
- Parkeringlys mangel høyre foran
- Ulyd og slakk i hjullagerne, bytter alle når jeg først er i gang
- Eksoslekasje (skifte lyddemper)
- Rust: Farlig rust i kanaler, gulv, hjulbrønn høyre + venstre foran, hjulbrønn høyre + vestre bak rust, rust høyre feste støtdemper foran

Andre ting:
- Knapp/føler for lys til kupeen
- Noen lys som må byttes pga knust eller dårlig feste (sideblinklys, baklys)
- stereo anlegg
- Kanskje fikse ryggelys Rekker tunge
- Teppesett til bagasjerom foran
- nye skjermer foran (og kanskje bak?)
Sikkert noe jeg har planlagt som jeg har glemt...


Mvh. Zezner
« Siste redigering: februar 08, 2010, 22:40:13 pm av Zezner » Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #1 på: september 09, 2009, 19:44:14 pm »

Ting jeg har gjort til nå:

Skiftet horn
Gammel:


Ny:


Skiftet lyddemper
Den gamle var det litt hull i Rekker tunge



Den nye pusset jeg ned, den var litt rusten i utseende..
Før:


Etter:


Også lakka jeg den med hot paint


Jeg sleit til med å sette denne inn, det viste seg nemlig at den ikke var helt lik som den jeg hadde fra før (ny i sort)


Men tilslutt var den på plass med nye rustfrie enderør Glad

Jeg har fått på plass en ny lås i det ene håndtaket.
Bilder fra den forrige tråden:




Har en følelese av at bilen har blitt stjålet pga av at låsen i døra var tukla med også er tenningslåsen byttet...

I det siste har jeg begynt på hjullagrene, de to foran er tatt og har igjen de to bak. Sliter med splinten som sitter utenfor trommelen, har nesten klart å borre den ut nå Rekker tunge


Mvh. Zezner
« Siste redigering: november 29, 2009, 20:29:32 pm av Zezner » Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #2 på: september 09, 2009, 19:54:17 pm »

Blir mange poster etter hverandre nå, MEN dette med stereo anlegg!
Har sett på noen pakker fra bilstereo.no:

http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=4103&katid=166&mid=m436&id=&vn=736 JBL GTO Power Pack
http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=235&katid=40&mid=m436&id=&vn=736 Sony / Sound Storm komplett lydpakke

Hva mener dere om disse? Vil helst velge Sony / Sound Storm pakken fordi den inneholder alt, men hvordan er kvaliteten på lyden på disse? Jeg får vel uansett ikke den beste lydopplevelsen i en boble kupee?
Siste spm: Vet noen om bilstereo.no kan sende til oslo området? Eller er det dyr frakt?
Takker for alt av svar som kommer!


Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 09, 2009, 21:59:38 pm »

Gratulerer med det som ser ut som en kjempefin Big - denne ser veldig original og nærmest urørt ut? Den er kanskje omlakkert siden "Big"-stripen er borte? Disse fås som repro, tror det er en her inne som har dette på programmet.
Er sikkert ikke det du vil høre (men du ville jo ha svar!), men jeg anbefaler i alle fall å gjøre stereomontering til en mest mulig usynlig affære, om du skjønner? Det er nok av bobler som har utskårne dørplater og opphakkede dashbord, fullt av hull borret her og der, ledninger og kabler i øst og vest... Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt med iPod-tilkobling og uttagbart stereo som du kan ta ut når du skal campe ved stranden? Hvis du skal spille musikk for din egen del - og ikke for en masse tilskuere - så er dette plenty godt nok for de fleste behov Blunker
Loggført
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #4 på: september 10, 2009, 11:51:20 am »

Hei, takk for svar. Hva er denne BIG stripen du snakker om og hvor sitter den evt. hvor skulle den sittet?

Når det gjelder stereoanlegg så skal det være i "hattehyllen" og det rommet som er der, det skal være mulig å bare ta det ut sånn at den er helt orginal. Altså ingen inngrep! Men jeg kommer nok til å ha et ordentlig stereoanlegg i stede for en vanlig boomblaster e.l.

Så da trenger jeg fortsatt tilbakemeldinger på de to pakkene eller tips om andre pakker.

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #5 på: september 10, 2009, 12:02:46 pm »

Hva skal du gjøre med sveisingen?. Så noen bilder av det i den tråden som ble vekk.
Loggført
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #6 på: september 10, 2009, 12:23:03 pm »

Han kompisen som fant bilen for meg skal også "hjelpe" meg med å sveise (han skal gjøre det meste, håper jeg Rekker tunge). Evt så får jeg noen andre til å gjøre det... En kompis av pappa som har litt peiling.
Hvis du snakker om rusten rundt demperen foran, så har jeg skaffet meg en del rep del. Trenger bare å skjære ut støtdemper feste og sveise inn nytt. Litt vanskelig å forklare, jeg skal ta bilde av det nå jeg kommer hjem Rekker tunge

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #7 på: september 10, 2009, 13:23:38 pm »

Da kan jeg komme med den gledelig beskjed at det er nettopp dritbra lyd du kan forvente deg om du bygger et skikkelig anlegg , Kupeen er bortimot optimal og det er lite som skramler og lager bi-lyder. Har ikke kikket på de "pakkene" du nevner så de kan jeg ikke uttale meg om. Men skjær istykker så lite som mulig,og gå evt,for kickpaneler som kan fjernes ved en senere anledning.
Bilen ser jo veldig hel og grei ut, Gratulerer!
Loggført

Seaside VW Klubb
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: september 10, 2009, 13:36:11 pm »

Big- stipene sitter nederst på sidene , er vel i høyde med nederste dørhengsla.

HB4596 her på forumet har laget opp noen sett.

Eller se på :http://www.vvwklubb.no/ og gå inn på kjøp og salg, og deretter salg av vw-deler.
Har du en Big, SKAL den ha disse stripene være på, mener jeg.

Og du har fått ei flott boble, gratulerer!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #9 på: september 10, 2009, 17:38:44 pm »

Takk skal du ha Gullik! Jeg skal som sagt ikke gjøre noen inngrep!

Big- stipene sitter nederst på sidene , er vel i høyde med nederste dørhengsla.

HB4596 her på forumet har laget opp noen sett.

Eller se på :http://www.vvwklubb.no/ og gå inn på kjøp og salg, og deretter salg av vw-deler.
Har du en Big, SKAL den ha disse stripene være på, mener jeg.

Og du har fått ei flott boble, gratulerer!

Helt enig med deg om de stripene, er det en big skal det se sånn ut! Men da får jeg skaffe meg de stripene!

Andre ting jeg har tenk å skaffe meg:
Alarm som sier ifra om lyset står på når tenningen blir skrudd av http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=465&iItemId=75845
Stort høyt skilt til bobla, det jeg har er avlangt:  http://www.latorskilt.no/index.php?mapping=89
Kanskje turteller, men da må jeg gjøre noen inngrep og det er jeg litt motstander av..http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=460&iItemId=77499
Også har jeg bestilt et par av disse: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2211.0.html Glad

Hvis noen ser dette, så trenger jeg litt hjelp: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17088.0.html
« Siste redigering: november 19, 2009, 08:22:38 am av Zezner » Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 23, 2009, 22:32:41 pm »

tøff bil men den burde vært blå  Blunker ;
Loggført
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 24, 2009, 11:52:26 am »

Takk skal du ha! Blå er jo kult, men nå er ikke dette din bil!

Ps. Håper du kommer å hjelper meg i dag Rekker tunge

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #12 på: november 15, 2009, 11:47:13 am »

Hei alle!
Som dere sikkert ser har det ikke skjedd noe her på et par månder... Det er fordi det J**** hjullageret sitter godt fast Rekker tunge Men så tenker jeg litt fremover. Rust. Og jeg bare lurer på hvilke firmaer i Bærum/Oslo som driver med rustsveising? Tror det er best å sende den bort eller så kommer det til å ta lang tid før den er ferdig. Uansett så må jeg finne litt priser og se om det er noe poeng å gjøre det.

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 15, 2009, 11:58:00 am »

har sett denne Glad på stabekk ikkesant? ser bra ut synes jeg Osteaktig bra det er flere i området Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #14 på: november 15, 2009, 13:24:34 pm »

Om du trenger stereo så får alle forummedlemmer 15% rabatt hos oss.

www.installbay.no
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #15 på: november 15, 2009, 13:26:07 pm »

Kjøp sveiseapperat og les på prosjekttrådene til Tistlo, så blir det billigst (forhåpentlig vis)  Blunker
Og ikke fått av hjullager enda? ene ringen som sitter fast?
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #16 på: november 15, 2009, 14:02:41 pm »

har sett denne Glad på stabekk ikkesant? ser bra ut synes jeg Osteaktig bra det er flere i området Blunker
Jeg har sett den jeg også, men det er ikke min. Min står på bukker i garasjen Trist Har ikke fått kjørt den en gang!!!!

Om du trenger stereo så får alle forummedlemmer 15% rabatt hos oss.

www.installbay.no
Takk for tips!

Kjøp sveiseapperat og les på prosjekttrådene til Tistlo, så blir det billigst (forhåpentlig vis)  Blunker
Og ikke fått av hjullager enda? ene ringen som sitter fast?
Takk for tipset, skal lese den. Har sveiseapparatet til en kompis, men jeg er lite keen på å sveise på min egen bil  Tvilende
Og hjullageret sitter fortsatt fast, eller det er den lange ringen ja... Driver og prøver å varme det opp, klasker til med slegge, men det går ikke... Har fått tak i en kraftigere varmer, men den var det jo selvfølgelig ikke mer gass på.
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #17 på: november 15, 2009, 19:11:00 pm »

Vanskelig å få varmet skikkelig, uten riktig utstyr. Er herdet stål. Jeg brukte skjærebrenner, varmet til ringen ble rødglødene og banket  inn "stanga" hvor ringen og det sitter på. Da gikk det Osteaktig
Lykke til  Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #18 på: november 17, 2009, 08:40:08 am »

Får se om jeg kan skaffe noe å varme opp skikkelig med.

Men er det noen som vet om noen firmaer som driver med rustsveising?

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: november 17, 2009, 17:08:06 pm »

Er sikkert nokon firmaer som kan rustsveise for deg. Spørsmålet er om du vil! Det vert dyrt, og i dei aller fleste tilfeller så er det ikkje spesielt god kvalitet på arbeidet(les: Berre klatta på ei plata, og godt med sparkel over det, basert på eigne erfaringar frå bilverkstad..)

Det beste er å få ein privatperson som veit ka han driv med til å sveise for deg! feks. ein vw entusiast, som i tilleg kjenner bilen bedre!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #20 på: november 17, 2009, 17:12:30 pm »

Er sikkert nokon firmaer som kan rustsveise for deg. Spørsmålet er om du vil! Det vert dyrt, og i dei aller fleste tilfeller så er det ikkje spesielt god kvalitet på arbeidet(les: Berre klatta på ei plata, og godt med sparkel over det, basert på eigne erfaringar frå bilverkstad..)

Det beste er å få ein privatperson som veit ka han driv med til å sveise for deg! feks. ein vw entusiast, som i tilleg kjenner bilen bedre!

som f.eks tistlo Gliser
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: november 17, 2009, 17:21:52 pm »

Har ikkje tid til sånt på ei god stund egentlig, sjølv om økonomien seier att eg bør det!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #22 på: november 17, 2009, 17:34:58 pm »

Er sikkert nokon firmaer som kan rustsveise for deg. Spørsmålet er om du vil! Det vert dyrt, og i dei aller fleste tilfeller så er det ikkje spesielt god kvalitet på arbeidet(les: Berre klatta på ei plata, og godt med sparkel over det, basert på eigne erfaringar frå bilverkstad..)

Det beste er å få ein privatperson som veit ka han driv med til å sveise for deg! feks. ein vw entusiast, som i tilleg kjenner bilen bedre!


Enig her! Det er mange som bare "tetter" med en plate og gjør finarbeidet med sparkel.. Hæ

Det fungerer jo selvsagt, skal ikke si at min bil ikke er jukset litt med.. Men det optimale(hva jeg iallefall drømmer om) er at det ikke skal gå an å se at bilen er reparert på, selv om sparkel etc er tatt bort.
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #23 på: november 17, 2009, 17:40:01 pm »

Sparkel og rustsveising SKAL IKKJE kombinerast! Vist sveisinga ikkje er skikkeleg under sparkelen, så er det vorte ei ny rustfelle, som etter nokon år, tid og stunder vil vera like rusta som den var før du begynte, om ikkje verre.

Zezner: Kva er det du skal sveisa?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #24 på: november 18, 2009, 10:07:42 am »

Takk for mange svar!

Det som skal sveises er:
Kanaler (de er helt spist opp, og jeg må kanskje kjøpe nye (?)
Feste til ståtdemperen foran (bilde var i den gamle tråden), har kjøpt en sånn ferdig rustsveise del

Tror ikke det er mer, der kun det som står på mangellappen. Gulvet ser bra ut inne og ute.


Dessverre har jeg aldri sveiset før, derfor er jeg litt redd for å gjøre det  Tvilende

Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #25 på: november 18, 2009, 17:05:08 pm »

hvis du bytter lagrene og skrur av høyre skjermene og bensintanken son at vi kan rulle den ut å jobbe på den skal jeg sveise den. men gjør det først  Blunker
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #26 på: november 18, 2009, 18:38:31 pm »

Hva er utfordringen med lagret,er det hele skiten som sitter eller kun inner-ringene ? Legg en sveis på lagerbanen innvendig så ramler den ut når du snur skiva på hodet. Det er selvfølgelig viktig å ikke sveise på noe annet enn lagerbanene som skal kastes uansett. To tre gode heft  med innbyrdes lik avstand vil holde. Varmen vil da krympe de ut for deg
Loggført

Seaside VW Klubb
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #27 på: november 19, 2009, 08:23:24 am »

Problemet mitt er forklart her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17088.0.html
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #28 på: november 25, 2009, 20:11:48 pm »

Vil først starte med å si at jeg er ganske skuffet over meg selv... Har gått flere måneder siden jeg hadde noe som helts progresjon på bobla.. Men nå er endelig hjullageret av, og i morgen skal jeg få bytta det og forhåpentligvis få bilen ned fra bukken. Men har jo fortsatt andre siden igjen da Rekker tunge
Men for å få opp motivasjonen igjen starta jeg den i dag, og det var godt å høre motoren igjen Rekker tunge

Filmet det også jeg Glad



Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #29 på: november 29, 2009, 13:08:50 pm »

Har da fått på plass hjullageret (endelig), men når jeg skulle montere trommelen igjen så jeg at bremsene ikke så så bra ut (skittent, tregt). Det var også justerings skruer som satt bom fast, ikke de hvor selve bremsene sitter fast, men jeg tror de er til å justere når bremsene tar.
Tenkte jeg skulle spørre om hva man burde bytte når det gjelder bremsene bak (kanskje jeg burde gå over de foran også (skiver)). Jeg har ny bremsepumpe (?) og jeg har bestilt nye sånne bremsebånd. Men er det noen andre ting man burde bytte?

Oppdatering over hva jeg har gjort i helgen og bilder kommer i kveld eller i morgen.


Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!