april 29, 2024, 09:17:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: motorproblemer, går ikke på tomgang.  (Lest 3909 ganger)
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« på: september 12, 2009, 18:48:50 pm »

nå har jeg endelig fått skiftes plugger og ledninger på bobla mi, men den går enda ikke skikkelig. nå går den på alle sylinderene men den "dauer" ut når den står på tomgang, høres nesten ut som at den går tom for bensin. når jeg gir gass og ruser den går den pent.
noen som vet hva feilen kan være? å ja jeg har bensin på bobla.
trenger hjelp fort. tenkte meg ut på en lang tur med bobla på tirsdag.

hva gjør den jeg har tegnet en ring rundt?? jeg fikk høre at vis man tok av ledningen på den, slo på tenningen og satte ledningen på igjen skulle man høre et klikk. det gjør jeg ikke. kan det være problemet??
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #1 på: september 12, 2009, 19:25:35 pm »

Ja for dette er tomgangsdysa.
Loggført

Tlf 92062314
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #2 på: september 12, 2009, 19:59:18 pm »

da er det den som er feilen? noen som vet pris på de?
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: september 12, 2009, 20:17:39 pm »

Repsett til forgasser koster ikke så mye... Hør med HotShop, Unneberg eller noen andre..
Så bytt dyser, pakninger og rengjør den, så burde den funke bedre  Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #4 på: september 12, 2009, 20:19:59 pm »

okey da skal jeg gjøre det:)
trenger alt av pakninger og dyser til forgasseren da? tar den av å gjør den skikkelig rein:)
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
VWOlga
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Ålesund


Vis profil

« Svar #5 på: september 13, 2009, 12:21:31 pm »

okey da skal jeg gjøre det:)
trenger alt av pakninger og dyser til forgasseren da? tar den av å gjør den skikkelig rein:)
Jeg hadde lignende problemer med bobla mi. Da var det nok å demontere og blåse rein forgasseren. Mye dritt inni, og i etterkant har jeg montert på et ekstra bensinfilter foran forgasseren. Når jeg ser hvor mye dritt som har samlet seg i det filteret, forstår jeg godt at det kunne tette seg til i forgasseren...
Loggført
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #6 på: september 13, 2009, 12:31:27 pm »

okey:) skal dra å gjøre det idag tenkte jeg. tar det lang tid?? må få gjort det før alarmen slår seg på på jobb:P
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 16, 2009, 15:12:15 pm »

Her var det mange blindskudd ja... Den "klikkingen" du snakker om er en såkalt solenoid (elektromagnet) somklikker ut og inn. Dette er en magnetisk bryter som ÅPNER for tilførsel av ferdig blandet bensin/luft på TOMGANGSKRETSEN idet den får påført 12 Volt. Mange kaller dette for ei tomgangsdyse, og det er feil...

Har du ikke denne åpen når tenninga er på, så får ikke motoren ferdig blanda "suppe" på tomgangskretsen. Motoren vil svive fint når du gir gass, men ikke når spjellet er lukket (ingen fot på pedal). Denne delen får du IKKE med i et vanlig rep.-sett. Jeg har noen liggende som fungerer utmerket hvis det skulle være ved behov. Kan sende i posten.

Gi meg en PM.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #8 på: september 16, 2009, 15:33:55 pm »

aha da har jeg lært noe nytt:)  med en gang man gir gass så stenger den da?

jeg har bestilt en "ny" (brukt men en som fungerer), pluss rep sett til forgasseren. så får se om det fungerer bedre da:)
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 16, 2009, 15:37:56 pm »

Nei, den stenger ikke før du kutter tenninga, jfr. at dette er en elektromagnet som åpner ved påført spenning. Men den tar over idet du lukker gassspjellet. Da får du sug i denne kretsen som sitter under selve spjellet (som blir lukket). Hvis du skjønner?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #10 på: september 16, 2009, 15:42:51 pm »

ahh ja jeg tror det. skal gjøre ren forgasseren om fredag og da får jeg sikkert sett hvordan det ser ut innvendig:)

er det noen plasser jeg kan finne tegning av forgasser?
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: september 16, 2009, 15:46:43 pm »

Søk på youtube. Her har du MEGET illustrative filmer av Boble-forgassernes oppbygning helt fra den tidlige 28mm-gasseren og frem til den moderne 34 PICT-3-gasseren. Tror flere her inne på forumet burde tatt en titt før de skyter teorier i hytt og gevær. Kan jo skape mer skade enn forebgygging i værste fall...

Sjekk link: Dette er filmer som ble brukt for opplæring av VW-mekanikere på 70-tallet.


Lykke til med åpning og rengjøring. Hold styr på delene og ta deg god tid!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #12 på: september 16, 2009, 16:18:08 pm »

skal ta en titt:)

og takk:) gleder meg til bobla går skikkelig:) blir kanskje litt mer motivert å kjøre da.

men synes det er rart at den går normalt vis jeg ruser den skikkelig først, da går den godt på tomgang.
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 16, 2009, 16:22:52 pm »

Kan være at det er noe lekkasje i setet til solenoid-ventilen, og at det ekstra suget du får akkurat idet du slipper spjellet og varven er på tur ned, greier å suge litt suppe FORBI denne ventilen pga. at setet ikke tetter 100%. Helt inntil undertrykket som kompresjonen skaper faller og du ikke får luft/bensin på tomgangskretsen lenger.

"Just my two cents"
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #14 på: september 16, 2009, 16:28:50 pm »

okey:)

har du peiling på bremser også?
jeg har luftet bremsene og strammet bandene, og har trykk f.eks vis jeg trykker 5 ganger, den 6 gangen kan pedalen gå neste helt i gulvet, 7 gangen igjen så er den normal.  er det hoved pompa som er gåen?? fant ingen lekasjer
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 16, 2009, 16:33:41 pm »

Jeg har skiftet rør på min forran og luftet uten problemer. Da fungerte bremsesystemet utmerket i utgangspunktet. Jeg har mao. ikke store erfaringen med bremser, men synes dette hørtes temmelig merkelig ut... Det KAN dog ha noe med at en ev luftboble blir presset ned i bunnen idet du får slakk pedal, og at den siver opp igjen.

Når jeg luftet bremsene mine etter at jeg byttet bremserør forran (McPerson, skivebremser) presset jeg væske inn fra luftenippelen med ei sprøyte helt til volumet steg i bremsevæsketanken. I så måte var jeg sikker på at all luft var borte siden luften alltid søker det høyeste punktet. Jfr. at bremsevæske har en langt høyere massetetthet enn luft og vil derfor samle seg i bunn. Når en lufter bremser slik en vanlighvis gjør, så tvinger en jo luften mot sin naturlige retning...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #16 på: september 16, 2009, 16:55:16 pm »

ok:) jeg har bestilt en ny pumpe, får se om det blir bedre, vis ikke blir jeg antagelig nødt å skifte rør osv. kanskje sylinderene på tromlene også.
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #17 på: september 16, 2009, 17:58:04 pm »

Veggen hovedsylinderen er montert på, er dobbel. Her kan det lekke ut store mengder bremsevæske uten at man ser noen åpenbar lekkasje annet enn at nivået i bremsevæskebeholderen synker.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!