Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« på: september 17, 2009, 11:19:14 am » |
|
Min prosjektbil med selvmordsdører må denne gang bli utstyrt med skikkelige dørstoppere. Har lenge vært i tenkeboksen på å få sveist inn originale boble stoppere i B-stolpen og i forsterningene vi har sveist i døra. Det viser seg at dette blir umulig grunnet at dørene har så mye sideveis utover bevegelse i forhold til B-stolpen at dette blir en stor jobb og vil kanskje aldri bli bra.
Så, da må vi tenke tilbake til 80 tallet når folk brukte lær-reimer o.l. som dørstoppere etter å ha montert one piece vinduer. Jeg vil ha noe som ser bedre ut en det.
Er det noen der ute som kommer på biler som har slike stoppere originalt. Suzuki 410-413 er en modell. Er det andre ? Noen engelske ? Noen ?
Ville hatt noen utgaver å velge mellom så jeg kanskje kunne fått dette til å sett litt pent ut.
|
|
« Siste redigering: september 18, 2009, 23:12:01 pm av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1 på: september 17, 2009, 12:20:33 pm » |
|
Hvorfor sitter det ikke en stopper på hengslene dine? Blir kanskje for mye krefter for innfestingen i døra?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #2 på: september 17, 2009, 15:47:15 pm » |
|
Hengslene er fra en gammel volvo PV og det er ikke stopper i dem. Kan sikkert lage til noe men er redd dette vil bare holde en liten stund før jeg ødelegger dørene. Blir mye krefter der.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Golfblau
Medlem
Innlegg: 111
Bosted: Horten
|
|
« Svar #3 på: september 17, 2009, 17:56:29 pm » |
|
Jeg tror muligheten for å få tips om noen gode Reodor-løsninger tidobbles med et bilde eller to
|
|
|
Loggført
|
1960/61 T1
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #5 på: september 17, 2009, 21:16:03 pm » |
|
Jeg tror muligheten for å få tips om noen gode Reodor-løsninger tidobbles med et bilde eller to Jepp, skal fikse, må bare få montert den ene døra jeg har hjemme først. Skal fikse det i løpet av helga.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #6 på: september 17, 2009, 21:18:31 pm » |
|
Dette går ikke. Dørene er allerede bygget etter prøv, feil og modifiser prinsippet i 1988-89. Må bare finne en måte å lage dørstoppere da denne bilen ble bygget uten. Etter mange års bruk går dørene nå så langt ut at hengslene tar i siden på bilen når de åpnes helt.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #7 på: september 18, 2009, 18:10:12 pm » |
|
Her er bilder, det blir veldig mye penere om jeg kan få til noe med hengslene og slipper utenpåliggende stoppere, er interessert i deres innspill.
Dørene er sandblåst i bakkant, innsiden er kappet ut, alt er forsterket rundt hengslene (og mellom) med 3 og 4 mm stål som er sveist i ett stykke solid L form og med avstivere ut både oppe og nede, 2 stk donordører er brukt for å få nytt stål til å lappe innsiden sammen etterpå. Ser fælt ut nå men det skal tinnes/sparkles/lakkes.
Sikkert mange som er drit lei av å høre om denne bilen, men trenger litt konstruktive meninger. Vil hengslene tåle belastningen hvis jeg sveiser på en klosse i selve hengsla slik den ikke kan svinge helt ut ? Er det bedre å få laget til noe med gummi som stopper som på en original stopper. Er ikke ment å tåle at døra går opp i fart, skal nemlig fikse låsemekanismen slik dette ikke kan skje under kjøring.
Døra svinger nesten bare utover, en stopper ser det ut som at må ligge inne med selve hengslene/innfesting i B-stolpene.
|
|
« Siste redigering: september 18, 2009, 20:21:27 pm av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #8 på: september 18, 2009, 19:27:38 pm » |
|
Morgan har dørstoppere i skinn. Enkelt, men funksjonelt. Har gravd litt i bunken og fant et bilde hvor man kan se stoppern:
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #9 på: september 18, 2009, 19:30:26 pm » |
|
Jaha, hengslene var greie, misforsto litt her. Ang siste innlegg: Splittbusser har tilsvarende løsning på lasteromsdørene, du kan jo sjekke ut disse? Kanskje du får tak i utkapp fra et skogsvrak?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #10 på: september 18, 2009, 20:22:37 pm » |
|
Morgan har dørstoppere i skinn. Enkelt, men funksjonelt. Har gravd litt i bunken og fant et bilde hvor man kan se stoppern:
Morgan så greit ut, enkelt og funksjonelt, men mine dører veier nok litt mer, i alle fall nå etter forsterkningene er på plass.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #11 på: september 18, 2009, 20:33:37 pm » |
|
Her er løsning fra Suzuki. Kunne kanskje blitt bra hvis brakettene hadde blitt lakka i samme indishrot fargen som bilen skal få.
Fordelen med at de er i gummi er at de flekser litt så kreftene ikke blir så voldsomme akkurat når døra stopper.
|
|
« Siste redigering: september 18, 2009, 20:35:08 pm av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #12 på: september 18, 2009, 21:53:01 pm » |
|
samme effekten får du vel med skinn, det er ikke bom stopp da heller.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #13 på: september 18, 2009, 23:11:38 pm » |
|
Stemmer. Skinn kan bli aktuelt det også, men det må i så fall bli noe skikkelig som eksempelet med morganen over her. Hvordan gjøres dette på Jeep ? hmmm, må nok surfe litt på nettet jeg. Har hørt med en jeg kjenner som har Suzuki 410 og han skulle skru av en så jeg fikk prøve den. Bare for å se at det passer mtp lengde av reim o.l. Disse selges nye (made in india eller noe) for $6,5 pr stk Vingler litt frem og tilbake med hva jeg ønsker. Sikkert finest med skjult opplegg som sveises inn, men i og med bevegelsen i mine dører er stort sett kun utover blir det vanskelig. På ei vanlig boble med hengsler utenpå døra går sikkert dørstopperen 7-8 cm ut fra a-stolpen, men her er det lite forover bevegelse, kun et par cm, men sikkert 5-6 cm utover. Ikke alltid lett med sånne custom greier
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #14 på: september 19, 2009, 20:22:14 pm » |
|
Siden hengslene kommer fra PV måtte jeg finne frem et gammelt papirbilde og se hvordan Volvo har løst det. På PVen er det tilnærmet samme som på boble. Et stag som er festet i dørstolpen og en gummistopper inni døra.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #15 på: september 19, 2009, 20:34:31 pm » |
|
Og slik ser staget ut på nært hold....
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #16 på: september 19, 2009, 22:36:55 pm » |
|
Bra research svein terje... men jeg mistenker knut thomas for å ha endret litt på vinklene og lengden på hengslene når han bygget bilen. Spørs om han ikke rett og slett har brukt dem feil vei i forhold til hvordan de brukes på volvoen. Dørene mine har en veldig utover bevegelse og jeg tviler på at disse vil passe, men jeg skal se om jeg kan få tak i en og teste.
Får også et problem med vinduet hvis jeg lar stopper gå inn i døra, mulig det også blir vanskelig å finne plass i B stolpen til å la stopper gå inn der.
takker.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #17 på: september 20, 2009, 14:32:40 pm » |
|
PV løsningen er bare en stang som glir ut av et hull i a/b stolpen... har du ikke plass innover til stang så kan du jo bruke et kjede, kjetting eller wire (med lodd/stopper i enden)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #18 på: september 20, 2009, 15:10:31 pm » |
|
Blir nok selvfølgelig vanskelig med en stang siden dørene er hengslet i "feil" ende. Kjetting eller kjede vil vel lett støye litt når du åpner/lukker døra, men Empi har jo disse for one piece vinduer: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D3245Edit: Ble litt hektet på den wire ideen. Kan det være mulig å lage et hull i hengsla, tre en wire med gummistopper på gjennom hullet og feste den i bilen ved hengslefestet? Prøvde å illustrere litt på bildet under.
|
|
« Siste redigering: september 20, 2009, 19:31:24 pm av SveinT »
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #19 på: september 20, 2009, 18:11:35 pm » |
|
Sist jeg eide denne bilen og restaurerte/omlakkerte den monterte jeg wire som stopper, hadde forsterninger i begge ender og med 2 stk wirelåser i hver ende. Dette holdt ikke, men hvis jeg går opp i dimensjoner så kan det gå. Sist brukte jeg 3 eller 4 mm wire. Følte at uansett hvor tight låsene ble skrudd til så røyk det. Der du ser hengsla og den sveisejobben som ble gjort på 80 tallet er det på innsiden nå 4 mm plate med masse forsterkinger. Dørene tåler 10 ganger mer nå enn før kai satte saga i dem. Når vi slår med hammer i forsterkningene er det DØDT. kommer bare en klinkelyd. Har sikkert økt vekta på bilen med en kilo eller to men det betyr ikke noe da bilen ikke skal bli noen ræser og når eier har potensiale til å kvitte seg med 20 kilo Tror jeg må ta en grubletime i garasjen en av de neste dagene.
|
|
« Siste redigering: september 20, 2009, 18:14:27 pm av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #20 på: februar 08, 2010, 16:41:26 pm » |
|
Har nå bestillt og fått hjem et sett med nye suzuki stoppere fra india og ved å montere de på døra på flaten mot b-stolpen rett under øvre hengsle og rundt B-stolpen blir dette solid og ser ikke så værst ut.
Enkel og grei løsning.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #21 på: februar 08, 2010, 19:33:59 pm » |
|
Brukte samme løsning på min 1302 på 80-tallet, funka meget bra!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
BrorHund
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #22 på: februar 08, 2010, 20:52:25 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1957 Karmann Ghia Lowlight
|
|
|
|