november 01, 2024, 01:24:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Biler med "utenpåliggende" dørstoppere. - Reodor Felgen Søkes....  (Lest 7428 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: september 17, 2009, 11:19:14 am »

Min prosjektbil med selvmordsdører må denne gang bli utstyrt med skikkelige dørstoppere. Har lenge vært i tenkeboksen på å få sveist inn originale boble stoppere i B-stolpen og i forsterningene vi har sveist i døra. Det viser seg at dette blir umulig grunnet at dørene har så mye sideveis utover bevegelse i forhold til B-stolpen at dette blir en stor jobb og vil kanskje aldri bli bra.

Så, da må vi tenke tilbake til 80 tallet når folk brukte lær-reimer o.l. som dørstoppere etter å ha montert one piece vinduer. Jeg vil ha noe som ser bedre ut en det.

Er det noen der ute som kommer på biler som har slike stoppere originalt. Suzuki 410-413 er en modell. Er det andre ? Noen engelske ? Noen ?

Ville hatt noen utgaver å velge mellom så jeg kanskje kunne fått dette til å sett litt pent ut.
« Siste redigering: september 18, 2009, 23:12:01 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: september 17, 2009, 12:20:33 pm »

Hvorfor sitter det ikke en stopper på hengslene dine? Blir kanskje for mye krefter for innfestingen i døra?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: september 17, 2009, 15:47:15 pm »

Hengslene er fra en gammel volvo PV og det er ikke stopper i dem. Kan sikkert lage til noe men er redd dette vil bare holde en liten stund før jeg ødelegger dørene. Blir mye krefter der.
Loggført

1961 T1 - Custom
Golfblau
Medlem
***
Innlegg: 111
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #3 på: september 17, 2009, 17:56:29 pm »

Jeg tror muligheten for å få tips om noen gode Reodor-løsninger tidobbles med et bilde eller to  Blunker
Loggført

1960/61 T1
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 17, 2009, 19:40:17 pm »

Hva med hot rod-sjapper på nett da, Kjetil - har ikke de sånt? Helt grønn på dette, men et skudd i blinde;
http://www.myhotmustang.com/Custom/Vertical-Door-Kits/Suicide-Doors-Hinge-Kit-System/555091/
« Siste redigering: september 17, 2009, 19:41:53 pm av RZR-Andy » Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: september 17, 2009, 21:16:03 pm »

Jeg tror muligheten for å få tips om noen gode Reodor-løsninger tidobbles med et bilde eller to  Blunker

Jepp, skal fikse, må bare få montert den ene døra jeg har hjemme først. Skal fikse det i løpet av helga.
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: september 17, 2009, 21:18:31 pm »

Hva med hot rod-sjapper på nett da, Kjetil - har ikke de sånt? Helt grønn på dette, men et skudd i blinde;
http://www.myhotmustang.com/Custom/Vertical-Door-Kits/Suicide-Doors-Hinge-Kit-System/555091/

Dette går ikke. Dørene er allerede bygget etter prøv, feil og modifiser prinsippet i 1988-89. Må bare finne en måte å lage dørstoppere da denne bilen ble bygget uten. Etter mange års bruk går dørene nå så langt ut at hengslene tar i siden på bilen når de åpnes helt.
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: september 18, 2009, 18:10:12 pm »

Her er bilder, det blir veldig mye penere om jeg kan få til noe med hengslene og slipper utenpåliggende stoppere, er interessert i deres innspill.

Dørene er sandblåst i bakkant, innsiden er kappet ut, alt er forsterket rundt hengslene (og mellom) med 3 og 4 mm stål som er sveist i ett stykke solid L form og med avstivere ut både oppe og nede, 2 stk donordører er brukt for å få nytt stål til å lappe innsiden sammen etterpå. Ser fælt ut nå men det skal tinnes/sparkles/lakkes.

Sikkert mange som er drit lei av å høre om denne bilen, men trenger litt konstruktive meninger. Vil hengslene tåle belastningen hvis jeg sveiser på en klosse i selve hengsla slik den ikke kan svinge helt ut ? Er det bedre å få laget til noe med gummi som stopper som på en original stopper. Er ikke ment å tåle at døra går opp i fart, skal nemlig fikse låsemekanismen slik dette ikke kan skje under kjøring.

Døra svinger nesten bare utover, en stopper ser det ut som at må ligge inne med selve hengslene/innfesting i B-stolpene.


* hengsler1.jpg (181.73 KB, 1139x1709 - vist 283 ganger.)

* hengsler2.jpg (190.79 KB, 1139x1709 - vist 200 ganger.)

* hengsler3.jpg (81 KB, 453x910 - vist 194 ganger.)

* hengsler4.jpg (176.56 KB, 1709x1139 - vist 227 ganger.)

* hengsler5.jpg (153.98 KB, 1709x1139 - vist 187 ganger.)
« Siste redigering: september 18, 2009, 20:21:27 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #8 på: september 18, 2009, 19:27:38 pm »

Morgan har dørstoppere i skinn. Enkelt, men funksjonelt. Har gravd litt i bunken og fant et bilde hvor man kan se stoppern:


* IM000782.JPG (94.85 KB, 640x480 - vist 332 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 18, 2009, 19:30:26 pm »

Jaha, hengslene var greie, misforsto litt her. Ang siste innlegg: Splittbusser har tilsvarende løsning på lasteromsdørene, du kan jo sjekke ut disse? Kanskje du får tak i utkapp fra et skogsvrak?
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #10 på: september 18, 2009, 20:22:37 pm »

Morgan har dørstoppere i skinn. Enkelt, men funksjonelt. Har gravd litt i bunken og fant et bilde hvor man kan se stoppern:

Morgan så greit ut, enkelt og funksjonelt, men mine dører veier nok litt mer, i alle fall nå etter forsterkningene er på plass.
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: september 18, 2009, 20:33:37 pm »

Her er løsning fra Suzuki. Kunne kanskje blitt bra hvis brakettene hadde blitt lakka i samme indishrot fargen som bilen skal få.

Fordelen med at de er i gummi er at de flekser litt så kreftene ikke blir så voldsomme akkurat når døra stopper.


* suzuki.jpg (11.39 KB, 300x225 - vist 217 ganger.)
« Siste redigering: september 18, 2009, 20:35:08 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: september 18, 2009, 21:53:01 pm »

samme effekten får du vel med skinn, det er ikke bom stopp da heller.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #13 på: september 18, 2009, 23:11:38 pm »

Stemmer. Skinn kan bli aktuelt det også, men det må i så fall bli noe skikkelig som eksempelet med morganen over her.

Hvordan gjøres dette på Jeep ? hmmm, må nok surfe litt på nettet jeg.

Har hørt med en jeg kjenner som har Suzuki 410 og han skulle skru av en så jeg fikk prøve den. Bare for å se at det passer mtp lengde av reim o.l. Disse selges nye (made in india eller noe) for $6,5 pr stk  Glad

Vingler litt frem og tilbake med hva jeg ønsker. Sikkert finest med skjult opplegg som sveises inn, men i og med bevegelsen i mine dører er stort sett kun utover blir det vanskelig.
På ei vanlig boble med hengsler utenpå døra går sikkert dørstopperen 7-8 cm ut fra a-stolpen, men her er det lite forover bevegelse, kun et par cm, men sikkert 5-6 cm utover.

Ikke alltid lett med sånne custom greier  Tvilende
Loggført

1961 T1 - Custom
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #14 på: september 19, 2009, 20:22:14 pm »

Siden hengslene kommer fra PV måtte jeg finne frem et gammelt papirbilde og se hvordan Volvo har løst det. På PVen er det tilnærmet samme som på boble. Et stag som er festet i dørstolpen og en gummistopper inni døra.


* 0025 (Large).jpg (33.94 KB, 520x768 - vist 258 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #15 på: september 19, 2009, 20:34:31 pm »

Og slik ser staget ut på nært hold....


* DCP_4229 (Large).JPG (118.34 KB, 1024x680 - vist 222 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #16 på: september 19, 2009, 22:36:55 pm »

Bra research svein terje... men jeg mistenker knut thomas for å ha endret litt på vinklene og lengden på hengslene når han bygget bilen. Spørs om han ikke rett og slett har brukt dem feil vei i forhold til hvordan de brukes på volvoen. Dørene mine har en veldig utover bevegelse og jeg tviler på at disse vil passe, men jeg skal se om jeg kan få tak i en og teste.

Får også et problem med vinduet hvis jeg lar stopper gå inn i døra, mulig det også blir vanskelig å finne plass i B stolpen til å la stopper gå inn der.

takker.
Loggført

1961 T1 - Custom
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: september 20, 2009, 14:32:40 pm »

PV løsningen er bare en stang som glir ut av et hull i a/b stolpen... har du ikke plass innover til stang så kan du jo bruke et kjede, kjetting eller wire (med lodd/stopper i enden)
Loggført

Speed is no substitute for direction
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #18 på: september 20, 2009, 15:10:31 pm »

Blir nok selvfølgelig vanskelig med en stang siden dørene er hengslet i "feil" ende. Kjetting eller kjede vil vel lett støye litt når du åpner/lukker døra, men Empi har jo disse for one piece vinduer: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D3245

Edit:
Ble litt hektet på den wire ideen. Kan det være mulig å lage et hull i hengsla, tre en wire med gummistopper på gjennom hullet og feste den i bilen ved hengslefestet?
Prøvde å illustrere litt på bildet under.


* hengsler4.jpg (109.34 KB, 905x1139 - vist 218 ganger.)
« Siste redigering: september 20, 2009, 19:31:24 pm av SveinT » Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #19 på: september 20, 2009, 18:11:35 pm »

Sist jeg eide denne bilen og restaurerte/omlakkerte den monterte jeg wire som stopper, hadde forsterninger i begge ender og med 2 stk wirelåser i hver ende. Dette holdt ikke, men hvis jeg går opp i dimensjoner så kan det gå. Sist brukte jeg 3 eller 4 mm wire. Følte at uansett hvor tight låsene ble skrudd til så røyk det.

Der du ser hengsla og den sveisejobben som ble gjort på 80 tallet er det på innsiden nå 4 mm plate med masse forsterkinger. Dørene tåler 10 ganger mer nå enn før kai satte saga i dem. Når vi slår med hammer i forsterkningene er det DØDT. kommer bare en klinkelyd.

Har sikkert økt vekta på bilen med en kilo eller to men det betyr ikke noe da bilen ikke skal bli noen ræser og når eier har potensiale til å kvitte seg med 20 kilo  Gliser

Tror jeg må ta en grubletime i garasjen en av de neste dagene.
« Siste redigering: september 20, 2009, 18:14:27 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #20 på: februar 08, 2010, 16:41:26 pm »

Har nå bestillt og fått hjem et sett med nye suzuki stoppere fra india og ved å montere de på døra på flaten mot b-stolpen rett under øvre hengsle og rundt B-stolpen blir dette solid og ser ikke så værst ut.

Enkel og grei løsning.
Loggført

1961 T1 - Custom
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #21 på: februar 08, 2010, 19:33:59 pm »

Brukte samme løsning på min 1302 på 80-tallet, funka meget bra!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #22 på: februar 08, 2010, 20:52:25 pm »

http://www.quadratec.com/products/13029_900X_PG.htm  
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!