april 20, 2024, 03:06:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mye HK tror DU det blir presset ut av denne?? ved ca 1 bar ++ladetrykk
40-60hk   Dette er bare idioti...waste of time - 1 (0.6%)
60-80hk   Noe mer får man ikke ut av 5000.- - 6 (3.6%)
80-100hk Oppimot en dobling er MAX for hva man kan presse ut av dette - 24 (14.2%)
100-120hk Dobbling av originaleffekten + 20% HK for overgang til  E-85 - 69 (40.8%)
120-140hk Turbo ruler!! - 41 (24.3%)
140+++   Cheeeezus!!! - 28 (16.6%)
Stemmer totalt: 167

Sider: [1] 2 3 ... 15
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: -75 Jeans Skrotebrote cheap'O turbo-innsprut-vanninnsprut-prosjekt  (Lest 107469 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: september 20, 2009, 23:26:07 pm »

Høsten er her så da virker det som jeg har Ueeendelig med tid før våren kommer til all slags prosjekter......
Så jeg har kjøpt en -75 Jeans uten motor, men med skilter!
Planen med denne er å bruke bilen som testbrakke for ett cheap'O prosjekt med en del skrot-deler (+ noen nye billigdeler) for å lage ett budget turbo bygge.


* IMG_0004.jpg (163.24 KB, 640x480 - vist 561 ganger.)
« Siste redigering: oktober 09, 2009, 12:10:19 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 20, 2009, 23:33:33 pm »

jeg høggde en veldig rusten -68 som det satt i følge forrige eier en God 1500 motor i
Denne blei  kjørt på plass og har stått i maaange år.
Dette blir utgangspunkt for motoren.
Glemte å sette inn motoren i fjor høst , så den har stått ute en hel vinter
men med luftfilter på .så antar den er like god.
Går rundt.

Har sjekket endeslakk og det er bittelitt.Så forløpig er den god nok
Planen er att den ikke skal splittes, hvis den starter opp greit uten noe særlig ånding.


* DSC08073.JPG (160.51 KB, 480x640 - vist 583 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 20, 2009, 23:36:41 pm »

mesteparten av delene vil komme fra SJEF's VW delemann "Raaen"
i det rike utvalget ligger det bl.a. noen 1,6L TD motorer fra "T3" transportere/caraveller.
denne motoren her må avse turboen
det er en kkk k-14.


* DSC08079.JPG (171.18 KB, 640x480 - vist 681 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 20, 2009, 23:39:56 pm »

fått demontert turbo og manifold
er ikke store tassen dette....
kappet opp manifold for å kanksje bruke flensen...men lager mest sannsynlig ny i vanlig stål.


* IMG_0035.jpg (132.68 KB, 640x480 - vist 536 ganger.)

* IMG_0034.jpg (141.6 KB, 640x480 - vist 470 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 20, 2009, 23:53:18 pm »

innsprut vil bli fra WBX
som har det fancy navnet "Digijet"
jeg kommer til å kjøre E-85 på denne . så det må modifiseres litt.
Pga innsprutet "må" jeg ha dobbelportet topper( skal bruke sånne dobbel port originale innsprut manifolder), noe denne motoren ikke har.
siden E-85 krever en del mere suppe enn benzin er planen å montere 2 extra WBX dyser ( 1 til hver topp/side)
ett stykke opp i hvert insugs rør
dette vil da gi ca 50% mere suppe som funker fint på E-85 på turbo motorer.. heller litt feit enn mager.(gjelder ikke damer)
mengdemåleren tar seg av resten.
( må sjekke om transistoreni WBX hjernen takler 2 extra dyser..ellers må denne skiftes til en litt større en.
WBX sprutet , spruter på alle dysene samtidig, så de er bare å paralell kople)
så  doppelport toppene skal muligens til Jee racing for justering av vendehøyde(vil ha høyere komp......)
 og samtidig da fresing av mindre diameter for 1500 sats'en..
HVIS han er intressert i denne jobben da.  Glad
ellers har jeg ett brukt 1600 syl sats  på lur.hvis det kniper.


* DSC05356.JPG (141.11 KB, 640x480 - vist 354 ganger.)
« Siste redigering: oktober 08, 2009, 23:27:47 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: september 21, 2009, 00:58:16 am »

blir artig å se på dette. billig er musikk i mine ører da det fanger essensen i min boble interesse Blunker
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: september 21, 2009, 07:26:36 am »

Vil du kjøre standard kam? Og er det ikke litt spesielt å øke kompresjonen når du setter på trykkmating?
NB! Setter ikke spørsmålstegn ved kompetansen din, for den vet jeg du har  Blunker , er bare nysgjerrig.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 21, 2009, 07:32:56 am »

Denna har jeg venta på lenge... Kult at du er igang.
Petter'n.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 21, 2009, 09:41:11 am »

Billig er i ekte cheap'O stil  Rekker tunge
Ja petter jeg har ventet sjøl.. en stund, begynte litt smått nå i helga med delesanking
blir litt "mindre" prosjekt dette  enn vi pratet om en gang, sånn turbo/hk messig enn først antatt.
da jeg har en annen 1600 og en litt større turbo + litt hissigere kam liggendes. til senere..
MEN prøver med originalkam OG høyere kompresjon. dette fordi E-85 liker det + att kompresjonen i en original boblemotor er i laveste laget hvis man kan fylle 98-99 oktan .
og ikke minst E-85
det jeg har finni ut er att denne har 7.5:1 i kompresjon. vil opp på ca 9.0:1
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: september 21, 2009, 09:47:14 am »

Kjempespennende prosjekt, som alltid. Hva har du i komp på de andre to E85 motorene dine?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 21, 2009, 09:52:08 am »

blir spenende å se hvordan det fungerer ja kalle.
Jeghar hatt litt varierende kompresjon. men i alt fra 8.0 til 9.5 i kompresjon .
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #11 på: september 21, 2009, 10:35:10 am »

spenende prosjekt knasten, bugservice i DK har bygget på turbo på diverse 1600motorer som er meget std ellers, se link  http://www.bugservice.dk/index.php?id=3
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #12 på: september 21, 2009, 12:22:59 pm »

Så flott at det holdes liv i bilen! Ser frem til å følge med på tråden her!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 21, 2009, 13:35:14 pm »

ja ikke 1. gang dette blir gjort. Glad
ser de bruker suge turbo med gasser.
da må man splitte turbo og montere tetning i turboen , som gjør att den takler benzinen gjennom turboen.
med trykk opplegg slipper man i allfall dette.    Øyerulling  Glad
her i gården er det innsprut som gjelder

har fått startet opp donor motor og den passerte kvalitets kontrollen med glans   Kult
litt benzin oppi gasser så fyret den med EN gang!! Rekker tunge
en mer eller mindre ærlig selger.






Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 21, 2009, 13:41:05 pm »

exosen er som dere hører ikke helt i orden... det trur jeg denne kompisen her merket


* DSC08086.JPG (147.89 KB, 640x480 - vist 572 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
1302
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Åmot (Modum)



Vis profil
« Svar #15 på: september 21, 2009, 14:12:56 pm »

Hoi!

Ja det må jeg si.Nye prosjekter og nye muligheter. Mye pågangsmot og bra humør er tingen for å holde koken. Har ferien vært bra???

Steinar

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: september 21, 2009, 16:09:12 pm »

Heihei steinar.joda ferien var fiin og  fylt av mange deilige opplevelser.
pokker å,var skikkelig positiv til fremgangen her..men den jævla bakkelitt greia  til benzinpumpa skapte trøbbel.
den knakk jo sef ved demontering og noen biter datt nedi blokka.
så da er jeg i gang med demontering.

urk!!


* DSC08088.JPG (191.74 KB, 640x480 - vist 525 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 21, 2009, 16:11:22 pm »

kanskje like greit . så ikke så bra ut under det ene toppdekslet



* DSC08090.JPG (162.06 KB, 640x480 - vist 553 ganger.)
« Siste redigering: september 21, 2009, 16:36:52 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: september 21, 2009, 16:14:01 pm »

nå har jo svinghjuls innfestning vært ett hot tema.
her ser det ut som om anlegsflaten ikke har vært jevn og att den bare har hatt kontakt i den ytre delen av veiva og schwungrad
(der det ikke er brun oljefilm)


* DSC08092.JPG (178.41 KB, 640x480 - vist 487 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 21, 2009, 16:24:24 pm »

Oisann, det var litt av noen ventiler, men alikavell gikk den jo ganske bra Gliser hehe
Men detta er veldig spennende!
Skal følge med her Gliser
Stå på Jørn Blunker

Rikard
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: september 22, 2009, 08:52:39 am »

nå har jo svinghjuls innfestning vært ett hot tema.
her ser det ut som om anlegsflaten ikke har vært jevn og att den bare har hatt kontakt i den ytre delen av veiva og schwungrad
(der det ikke er brun oljefilm)

Det blir best sånn!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #21 på: september 22, 2009, 22:07:39 pm »

Planen er att den ikke skal splittes, hvis den starter opp greit uten noe særlig ånding.

Muzik in meine Ohren! Splitting av blokker er en uting! Da blir det bare mas om linjeboring etc. Tenk på all tiden du sparer... Kan ta plansliping av veiv i benk på forespørsel, har verktøy til det nå. 4-bolt motorn har gått ca. 3000km på max. turtall hittil, no problemas.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: september 22, 2009, 22:11:59 pm »

den en toppen hadde lashcaps montert.   Kult
jaja.  før jeg demonterte motoren så tok jeg en Sande spesial i siste desperat forsøk på å "fjerne" problemet med den bakelit biten som havnet nedi blokka.
"Munch munch , bakelitt for lunch!!"
dro den rundt på startern for å mose bakelitt'en men det funka dårlig!!
trudde bakelitt var bløtere  ..hehe.
så må på med nytt fordelerdrev   Flau


* DSC08096.JPG (168.71 KB, 640x480 - vist 497 ganger.)

* dsc08097.jpg (165.2 KB, 640x480 - vist 508 ganger.)

* dsc08098.jpg (153.94 KB, 640x480 - vist 480 ganger.)
« Siste redigering: september 22, 2009, 22:25:12 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #23 på: september 22, 2009, 22:14:19 pm »

auda
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: september 22, 2009, 22:19:35 pm »

sorry Lynet , men den måtte opp! *unnskyld*  Hemmelig
les ovenfor
etterhvert som prosjektet har skredet fram har mange planer dukket opp.
bl.a
porting
annen kam
++ litt andre tanker

men etter en tlf samtale med selger av motoren så blei jeg overtalt til å ikke modifisere noe  
foruten en ting da att det blir en dobbeltportet 16oocc

så da blir det original kam
originale dobbelport topper
std kompresjon


venter til neste prosjekt med porting og annen kam ++.

delte blokka og ikke til min store overaskelse så var det en grei kant på midtre bærelager...  Øyerulling
det later jeg som jeg ikke har sett.
så planen er vaske blokka og delene og sette alt sammen som det var.
kam/løfter så bra ut.lagerene så ok ut.


* DSC08101.JPG (146.87 KB, 640x480 - vist 448 ganger.)

* DSC08102.JPG (158.66 KB, 640x480 - vist 400 ganger.)
« Siste redigering: oktober 08, 2009, 23:28:32 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: september 22, 2009, 22:31:16 pm »

noen som vet hva kompresjon blir med std dobbelport topper og 1641 sats??
sånn ca
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #26 på: september 22, 2009, 22:45:03 pm »

noen som vet hva kompresjon blir med std dobbelport topper og 1641 sats??
sånn ca

min endte på 8.0 med mexicotopper, 1,4mm vendehøyde. 50 cc i kammer

litt rask der....redigering
« Siste redigering: september 22, 2009, 22:47:28 pm av Lasse `65 » Loggført

Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #27 på: september 22, 2009, 22:53:49 pm »

noen som vet hva kompresjon blir med std dobbelport topper og 1641 sats??
sånn ca

Med 69 slag, 1,4 vendehøyde, og 55cc kammer (som det skal være i std. topper?) blir det litt mindre enn Lasse fikk; nemlig 7,48. Glad
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #28 på: september 22, 2009, 23:22:09 pm »

Plukket ut mitt fordelerdrev nå i kveld, kan sende det om du trenger. Tror det er nytt, i hvertfall fra nybygd motor gått 200 mil..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: september 22, 2009, 23:45:34 pm »

hei buggy
takk for tilbudet , men jeg antar WBX drev passer , og da har jeg opptil flere på lager.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1] 2 3 ... 15
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!