april 28, 2024, 20:38:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 77 78 [79] 80 81 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 979178 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2340 på: mars 21, 2016, 23:08:14 pm »

Det kan godt hende Blunker Skal se mer på det når jeg er hjemme fra hytta Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2341 på: mars 26, 2016, 18:16:43 pm »

Mens jeg venter på de siste motordelene, så koser jeg meg med å modde pedalstellet litt. Leste mye bra om disse Cruiser Pedalene, og bestilte en sånn. Så kjøpte jeg en billig EMPI roller pedal, og så ble det ene skateboardet til guttungen litt halt, så nå håper jeg det blir bra følelse i "the loud pedal" Glad

* pedal.jpg (48.5 KB. 490x600 - vist 293 ganger.)

« Siste redigering: mars 29, 2016, 10:32:10 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2342 på: mars 26, 2016, 18:19:19 pm »

Hadde litt 8mm aluplate til overs, så da laget jeg til en liten plate på innsiden av torpedoen som fordelere kreftene litt fra boltene til clutchpumpa:

Ser ikke så pent ut der med all isolering og tepperester, men det er rent og pent under uten rust, så nå gjenstår bare en liten brakett på selve pedalen, så er dette prosjektet snart i havn også


* clutch.jpg (24.31 KB. 390x284 - vist 263 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2343 på: mars 29, 2016, 21:05:37 pm »

Kom en pakke med Oteva fjører i dag, så da er toppene i orden. Mangler bare en pakke fra Skåne med kamdrevet mitt nå så er jeg klar til å få motoren sammen igjen Blunker
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2344 på: mars 29, 2016, 22:02:41 pm »

Dette blir bra. Da er du snart klar for Herbie Cup da  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2345 på: mars 29, 2016, 22:11:21 pm »

hehe. I så fall må jeg sørge for å ha hjemtransport på plass, så fruen slipper å kjøre langt inn i skogen og hente oss Blunker




evt la vær å "gasa tills det rasar"  Gliser
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2346 på: mars 29, 2016, 22:15:43 pm »

 Osteaktig Osteaktig
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #2347 på: mars 30, 2016, 13:56:27 pm »

hehe. I så fall må jeg sørge for å ha hjemtransport på plass, så fruen slipper å kjøre langt inn i skogen og hente oss Blunker




evt la vær å "gasa tills det rasar"  Gliser

Det ble tilbudt berging i fjor, men var kanskje ikke reklamert så mye om det  Osteaktig
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2348 på: mars 30, 2016, 15:10:12 pm »

Jada, fikk tilbud om både skyss av unga til Tønsberg og Ghian til Moss, så det var ikke hjelpsomheten fra VW-miljøet det sto på Glad
Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #2349 på: mars 30, 2016, 20:32:00 pm »

Da er det vel ingenting å klage på  Osteaktig
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2350 på: mars 30, 2016, 20:34:49 pm »

ser ingen som klager heller jeg Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2351 på: april 02, 2016, 20:51:52 pm »

Fortsatt ikke noe kamdrev, men jeg begynte så smått med å forberede sluttmontering med å renske blokkhalvdelene for alle løse deler og plugger. Så tok jeg de med ned på den lokale statoil-stasjonen hvor de fikk seg en god omgang med avfetting og høytrykks-spyler. Så nå er alt gullende rent, og monteringa er så smått påbegynt. Kosejobb Glad

« Siste redigering: april 05, 2016, 07:49:53 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2352 på: april 07, 2016, 22:50:32 pm »

Da dukket både kamdrev og eksosbandasje opp i postkassa, så da får jeg bare finne noen ledige timer Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2353 på: april 10, 2016, 22:03:29 pm »

Litt fremdrift. Blokka er sammen og ting roterer fortsatt Glad

* 20160410_225040-1.jpg (49.93 KB. 446x600 - vist 233 ganger.)

« Siste redigering: april 10, 2016, 22:32:42 pm av grelland » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2354 på: april 11, 2016, 07:05:09 am »

Nærmere mål nå  Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2355 på: april 11, 2016, 14:11:29 pm »

Litt fremdrift. Blokka er sammen og ting roterer fortsatt Glad
[ Vedlegg ]
Ikke glem de ranglene du fester stemplene i! Sjokkert


* rangle.jpg (23.33 KB, 375x500 - vist 191 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2356 på: april 11, 2016, 23:12:30 pm »

Jepp. Var i garasjen for å montere disse ranglene i kveld, etter at jeg fikk bekreftet fra Jens Ole at jeg faktisk hadde husket å kjøpe rådelager....

Men jeg plundrer med at når jeg drar til boltene, så sitter rådene dønn fast... før jeg drar til det siste så går de rund, og det er sideslark (har ikke målt, bare konstanterer at det ikke kniper sideveis, men når jeg prøver med moment, så sitter de altså dønn.

Noen tips til hva som kan være feil? Har målt journalene og de er ok i forhold til at de er slipt 0.25mm. Kan det være at lagerskjellene er for "lange" så de må files av en smule i endene?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2357 på: april 12, 2016, 05:13:56 am »

Sikker på at momentnøkkelen er riktig kalibrert?
Evt kan jeg ta den med på jobben og sjekke.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2358 på: april 12, 2016, 06:55:25 am »

Vi sjekker med plastigauge, kan du skaffe det? Da legger du en stripe med tynn plast nedi, drar til med moment og måler bredden på stripa etterpå. (Om du ikke har prøvd det før)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2359 på: april 12, 2016, 07:17:23 am »

Hvilket merke rådelager er det?
Har sett flere sett som er var stygge ved den tappen som holder dem fra å rotere, dette fører til at de kniper.
vet også om enkelte batcher som har vert for små i innerdiameter.

Få lånt deg et innvendig mikrometer og mål råden med lager i, problemer er nok den billigste delen heldigvis.. Glad
Å slipe på lengden av lageret er sjeldent en god løsning, om så det er problemet så kan det oppstå "fretting" skader der hvis klaringen er feil.
Loggført

kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2360 på: april 12, 2016, 07:20:27 am »

Vi sjekker med plastigauge, kan du skaffe det? Da legger du en stripe med tynn plast nedi, drar til med moment og måler bredden på stripa etterpå. (Om du ikke har prøvd det før)

Plastigauge har de på Unneberg, eventuelt om du har lyst på en Stokke-tur, Roy, så har jeg en del til overs.
Prøv å mål rådene med lagrene montert og rådeboltene trekt til.. Målene her trekker du ifra målene på veiva, og du har din rådeklaring. Jeg pleier å måle 3 steder per journal/rådelager.. Når råden er tiltrekt er det normalt at den blir "strammere" fra horisontal til vertikal (eller motsatt? husker aldri forskjellen på de to...  Øyerulling)

Sjekk også at råden er HELT ren og støvfri der lageret monteres, et lite "støvkorn" er nok til å påvirke.

Edit: Hvis du har hatt det sammen, og prøvd å "vri" på det - så kan du nok se på lagrene etterpå hvor det har vært trangt. Litt mer "metallfarge"?


* IMAG0162.jpg (35.59 KB. 339x600 - vist 215 ganger.)


Bilde fra min, 0.05-0.07mm (0.002") klaring..

* IMAG0166.jpg (28.75 KB. 339x600 - vist 232 ganger.)

« Siste redigering: april 12, 2016, 07:30:33 am av kb » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2361 på: april 12, 2016, 07:27:33 am »

Plastiguage hjelper vel lite når det først klyper, da vet du jo allerede at klaringen er for liten. Montere lager i løse råder med moment og måle med micrometer hele banen rundt er vel eneste løsning for å finne feilen?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2362 på: april 12, 2016, 07:31:38 am »

Mye bra innspill: jeg har plastigauge og både innvendig og utvendig mikrometer, så jeg begynner med å måle rådene innvendig med lager. Jeg har målt journalene; må bare finne igjen kladdeboka Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2363 på: april 14, 2016, 21:17:59 pm »

Blir ikke helt klok på dette, men jeg ser at jeg har ikke riktig pipe til disse boltene, så jeg får begynne med det; så jeg kan stole på momentsettingen, så tar vi det derfra.

Mens jeg forsøker å finne riktig verktøy, har jeg i kveld fått montert girkassa, så litt fremgang er det i alle fall Glad Ble litt trangt med slavepumpa siden jeg har en oljekjøler oppi der også, men det går akkurat.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2364 på: april 14, 2016, 21:31:44 pm »

Kjenner meg igjen på plass gitt..

Slave, coil brakett m/ 4 coiler (montert i "taket"), stag imellom dempertårn, 32mm rør imellom girkassefestet og opp til taket (buret), 2x 25mm vannrør, 2x AN8 fuel og gassvaier  Glad

Og ledningsnett.

Snart ikke plass til å skru  Øyerulling
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2365 på: april 14, 2016, 21:33:57 pm »

hehe, er litt busy der ja. har satt bensintrykkregulatoren også der, så det er mye slanger og rør overalt...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2366 på: april 18, 2016, 22:36:35 pm »

Fikk ca 10 min i garasjen i kveld, og eneste jeg fikk gjort var å verifisere at jeg har fått tak i verktøy som passer.

Jeg dro til den ene råden med moment, og den lar seg fortsatt rotere, men ikke akkurat lett... Skal teste me plastigauge i morgen hvis jeg får satt av litt garasjetid
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2367 på: april 21, 2016, 17:41:02 pm »

Har sjekket 2 og får omtrent samme. 0.025mm. Er det ok?


* WP_20160421_18_38_06_Pro.jpg (50.66 KB, 800x451 - vist 190 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2368 på: april 21, 2016, 19:54:28 pm »

Sjekket alle. Og de lå på det samme. Så når jeg dro til et par ganger med moment og løsnet mellom hver gang ble det mye bedre. Nå er det sånn at de sklir sakte ned når jeg slipper de så da tenker jeg at jeg er fornøyd.

Så jeg bestemte meg for å montere resten så nå likner det motor igjen. Alt sviver fortsatt rundt og ventiler er justert Glad

* WP_20160421_20_33_03_Pro.jpg (59.92 KB. 800x451 - vist 194 ganger.)

« Siste redigering: april 21, 2016, 19:58:05 pm av grelland » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2369 på: april 22, 2016, 11:10:24 am »

Jeg opplevde det samme med veiva mi. Måtte strammes skikkelig før den fikk satt seg der den skulle, så gikk den fint.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 ... 77 78 [79] 80 81 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!