mars 29, 2024, 08:07:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 86 87 [88] 89 90 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964666 ganger)
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #2610 på: april 29, 2017, 16:10:14 pm »

Oja😬 Trodde oljesyatemet var samme og, lærer noe nytt hver dag Glad)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2611 på: april 29, 2017, 19:53:58 pm »

tykkere olje hjelper deg i 10 min extra.
så er den like tynn som den du har.
inn med tørrsump før det er for seint. noe muffens er det når oljetrykket er såpass lavt.'antageligvis pumpe relatert
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2612 på: april 29, 2017, 20:34:07 pm »

Ja, det dukket opp noen weld-in bungs i posten i dag, så nå skal det sveises tank. Tror jeg har alt annet som trengs allerede.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2613 på: april 29, 2017, 21:21:14 pm »

Byttet til Motul olje på Rabalder i fjor og fikk langt mindre trykkfall ved varm motor, kan anbefales! Glad
Benytter denne: http://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/13771-motul-competition-300v-15w-50-2ltr

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2614 på: april 29, 2017, 21:33:34 pm »

Ikke utenkelig at det er trykktapet fra termostat og ekstern radiator du merker.
Hvis du går til en olje med høyere siste siffer ala 20w50, 10w60 elns så vil det hjelpe litt på trykket.
Hva er oljetempen når du har det lave tomgangstrykket?

Kan varmt anbefale WT50 Redline racing olja som man kan få kjøpt hos mekonomen (må kanskje bestilles, tar to dager).
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2615 på: april 29, 2017, 21:49:43 pm »

Oljepumpa leverer i utgangspunktet grovt sett flow x trykk. Så ved å gå opp på viskositet, vil du få dårligere flow. Er oljepumpa/lokket shimset riktig?

Ellers vil jeg sterkt anbefale Motul-olja som Berger også anbefaler, den har utrolig sterk oljefilm. Vi brukte den på jobben for å løse kamproblemer på problem-mc.
Mens de fleste oljer er sot og brent ved 240 grader, smører 300V fortsatt 20% ved 270 grader 🙂 Og molekylene i olja og molekylene i stål, tiltrekker hverandre, så man hele tida har en syltynn oljefilm (olja er på esterbasis), noe ikke mineralolje gjør. Kan bla kjøpes hos Honda-mc forhandlere.

Lykke til!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2616 på: april 29, 2017, 23:35:16 pm »

å prøve å fikse lavt oljetrykk på en motor som skal ha bra oljetrykk på vanlig 10w40 olje er tvilsomt
som dalland og kjellroar nevner. kanskje forsøke å kople vekk oljekjøler/termostat og utelukke trykk/flowtap,sjekke klaring lokk.
for du hadde oring på denne pumpa?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2617 på: april 29, 2017, 23:37:18 pm »

Jupp.  Oring og klaring til drev skal være på stell.  Skal prøve uten termostat
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2618 på: april 29, 2017, 23:48:51 pm »

Skal prøve uten termostat

OG kjøler.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2619 på: april 29, 2017, 23:54:41 pm »

Selvsagt.  Får ikke koplet til kjøler uten termostat
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2620 på: mai 05, 2017, 19:20:55 pm »

Ligget rett ut en uke, men var på bena i dag, og kjørte pent og pyntelig til verkstedet for EU-kontroll i dag. Men den ble ikke godkjent pga oljelekkasje... Fordelen var at de tok seg tid til å vaske undersiden mens bilen sto i løftebukken, så vi fikk se hvor det lakk, og det var på to andre støtstang-rør enn de jeg hadde fikset. Tipset er: IKKE gjenbruk støtstangrørpakniger....

Jaja. Fikses ganske enkelt.

Er konfirmasjon på gang her neste helg så blir ikke mye tid til Ghia, men jeg skal gjøre et forsøk med å kople bort sandwich-plata for å sjekke om det er der trykket forsvinner. Oljepumpa er også en kandidat i seg selv. Er det noen som kan gi klare anbefalinger på hvilke pumpe(r) man bør bruke? Mener dette er en standard Melling 26mm pumpe fra Unneberg som jeg har slipt slik at det kun er (den tynne) papirpakningen i klaring mellom lokk og drev. Den er maskinert for o-ring.

Eller så viste det seg at mekanikeren på verkstedet var ganske dreven på MS og datasprut, så vi diskuterte oppsettet mitt mer enn mangellappen... Moro å treffe entusiaster Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2621 på: mai 05, 2017, 20:22:46 pm »

her er forøvrig bilde av området som lekker så mye at den ikke ble godkjent:

* under.jpg (65.12 KB. 800x600 - vist 280 ganger.)

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2622 på: mai 06, 2017, 07:51:40 am »

Er det LogMech rør? og er lekkasjen fra rørene ind mod blokken?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2623 på: mai 06, 2017, 08:39:10 am »

Er sannelig ikke sikker på hva slags rør det er; begynner å bli en stund siden jeg kjøpte de... Men de lekker ved pakningen mot blokka ja. Hadde ikke så mange nye pakninger, så jeg gjenbrukte noen gamle, og det tror jeg ikke var så smart...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2624 på: mai 21, 2017, 21:51:23 pm »

Er endelig på bena igjen, og har fått gjennomført en konfirmasjon av mellomste guttungen, så har fått kikket litt på dette igjen,

Unneberg hadde noen nye støtstangrørpakninger på lager, og nå er lekkasjen borte der i alle fall. Kommer noen dråper bak på motoren; kan se ut om det kommer fra området rundt oljepumpa... Men antakelig bra nok til at den blir godkjent Blunker

Prøvde å kople ut termostat/oljekjøler, men akkurat det samme skjer; veldig bra trykk med kald motor, men når olja blir varm, detter trykket. Eneste teorien jeg har nå er at det er selve pumpa som ikke er bra.

Så da forsøker jeg å få på plass tørrsump-pumpa i stedet for å bale med en ny våtsump...

Så da prøvemonterte vi oljetank-mockupen, og det blir bra tror jeg. Den stikker ca 10 cm ned i hullet ved siden av "hylla" rundt motorrommet, så håpet er at det ikke skal lekke for mye olje gjennom pumpa og inn i motoren når den står stille. Håper å slippe å montere en eller annen form for ventil.


* 20170520_185624.jpg (86.54 KB. 800x600 - vist 214 ganger.)

« Siste redigering: mai 22, 2017, 08:20:22 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2625 på: mai 21, 2017, 22:21:24 pm »

Fikk hentet et sveiseapparat i kveld, så da får guttungen vise sine sveisekunnskaper Blunker
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #2626 på: mai 22, 2017, 15:57:20 pm »

Du vil fylle motoren med olje når den står en stund, hvis du ikke har en kran når tanken ligger høyere en motoren.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2627 på: mai 23, 2017, 07:12:05 am »

Du vil fylle motoren med olje når den står en stund, hvis du ikke har en kran når tanken ligger høyere en motoren.

Geir har helt rett og resultatet av å overfylle motoren kan i verste fall bli havari. Studer oljesystemet til en Porsche 911 og forsøk å kopiere det eller monter en kran som Geir nevner.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2628 på: mai 23, 2017, 07:52:59 am »

Jeg er klar over dette; det er derfor jeg sier jeg håper å slippe å montere en kran; det antyder jo at jeg regner med at jeg må det Blunker
Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #2629 på: mai 23, 2017, 07:54:07 am »

Heisann.

Se på denne:
http://willhoit-auto-restoration.mybigcommerce.com/wr-anti-drain-back-valve-for-4-cam-and-911-up-to-1989/

Har ennå ikke fått sveiset min tank, men det kommer.

ghia69
« Siste redigering: mai 23, 2017, 10:29:00 am av ghia69 » Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2630 på: mai 23, 2017, 10:37:15 am »

Jeg har og for lite trykk på lavt turtall, med termostatblokk og kjøler. Men har brukt mineral GTX til nå. Bytter til syntetisk før bremsing, det skal visst hjelpe når motoren er varm. Ellers bruker jeg nå helt standard 26mm pumpe som jeg har blokkert selv. Lokket er en CSP sak med overtrykksventil.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2631 på: mai 23, 2017, 12:00:19 pm »

3-4 bar når jeg ruset litt, men med varm motor, var det under 1 bar på tomgang, og rundt 1.5 bar i cruise-fart. Ved ett tilfelle så jeg oljelampa blinket så vidt på tomgang.
Oljetrykkbryteren på bobla er originalt på 0,25 bar på tomgang, så litt under 1 bar bør være innenfor normalen.
Mange bytter til 0,5 bar trykkbryter (som selges som erstattning nå mange steder), det gir økt sjans for blinkende lampe, selv om oljetrykket er grei.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2632 på: mai 23, 2017, 13:18:54 pm »

3-4 bar når jeg ruset litt, men med varm motor, var det under 1 bar på tomgang, og rundt 1.5 bar i cruise-fart. Ved ett tilfelle så jeg oljelampa blinket så vidt på tomgang.
Oljetrykkbryteren på bobla er originalt på 0,25 bar på tomgang, så litt under 1 bar bør være innenfor normalen.
Mange bytter til 0,5 bar trykkbryter (som selges som erstattning nå mange steder), det gir økt sjans for blinkende lampe, selv om oljetrykket er grei.

Sist så blinket det ganske mye ved tomgang på varm motor, så jeg vil ikke kjøre noe mer før jeg har kommet til bunns i dette...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2633 på: mai 23, 2017, 13:36:07 pm »

Jeg har og for lite trykk på lavt turtall, med termostatblokk og kjøler. Men har brukt mineral GTX til nå. Bytter til syntetisk før bremsing, det skal visst hjelpe når motoren er varm. Ellers bruker jeg nå helt standard 26mm pumpe som jeg har blokkert selv. Lokket er en CSP sak med overtrykksventil.

Har også standard 26mm pumpe, men ikke blokkert, siden jeg kjører wbx blokk som har filterholder innebygd, så jeg trenger ikke å "full-flowe" blokka.

Har kjørt helsyntetisk hele tiden.

Nå har jeg vært innom Unneberg og kjøpt en helt vanlig 26mm pumpe til, så da skal jeg bare sjekke/slipe klaring til lokket på den, og se om det kan være pumpa mi som er problemet.

Ofret noen hundrelapper på det Blunker
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2634 på: mai 23, 2017, 14:16:38 pm »

Hvor varm er varm olje?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2635 på: mai 23, 2017, 19:17:39 pm »

Det vet jeg ikke... temp måleren funker ikke.

Men jeg gjorde et stunt og byttet oljepumpe. Guttungen hjalp meg å slipe pumpe og lokk og nå skal jeg snart ut og teste hva som skjer når det blir varmt.

Den gamle pumpa var ikke pen så jeg håper det er her problemet ligger.

* 20170523_194652.jpg (59.42 KB. 800x600 - vist 224 ganger.)


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2636 på: mai 24, 2017, 07:45:44 am »

Fikk en ganske lang kjøretur (20-25 min) i går kveld, og trykke detter når olja blir varm fortsatt... Begynner å bli litt rådvill nå.

Skal følge opp BeetleBug sitt innspill om temperatur. Kanskje olja rett og slett er for varm...

Kopler inn oljekjøleren igjen i alle fall.

Er det noen som vet om det finnes sånne sandvichplater mellom blokk og filter som ikke har termostat, men kjører alt gjennom kjøleren uansett? Tenkte jeg kunne prøve det, og så evt sette en termostatstyrt vifte på kjøleren.

Lenge til sommeren Glad
« Siste redigering: mai 24, 2017, 07:51:01 am av grelland » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2637 på: mai 24, 2017, 08:18:27 am »

Finnes flere som går rett ut ja. Men hvorfor egentlig bruke sandwichadapter? Ser for meg mange rare kriker og kroker inni adapteren der man taper oljeflow. Det finnes AN8 fitting som passer i hullet der du normalt skrur på oljefilteret. Så kan du kjøre normal sløyfe med filterholder og kjøler.


Er ikke lavt trykk et resultat av for store klaringer på veiv etc,  når pumpen er eliminert som uskyldig?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2638 på: mai 24, 2017, 08:27:56 am »

Oljetrykk er kritisk i alle motorer og noe man virkelig skal ha kontroll på. Jeg har alltid siktet meg inn på minimum 1 bar på varm olje (80C) og deretter 1 bar pr 1000 omdr opp til ca 4 bar. Jeg liker også å ha kontroll på oljetemperatur og forsøker å unngå noe særlig over 80 grader.

Jeg anbefaler dere som sliter med trykk og temp å lese denne tråden nøye: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2639 på: mai 24, 2017, 08:32:08 am »

Finnes flere som går rett ut ja. Men hvorfor egentlig bruke sandwichadapter? Ser for meg mange rare kriker og kroker inni adapteren der man taper oljeflow. Det finnes AN8 fitting som passer i hullet der du normalt skrur på oljefilteret. Så kan du kjøre normal sløyfe med filterholder og kjøler.


Er ikke lavt trykk et resultat av for store klaringer på veiv etc,  når pumpen er eliminert som uskyldig?

Men uten denne sandwichplata får du jo ikke returen... den går jo i området rundt der evt fittingen kan skrues i

* 352912.jpg (69.28 KB. 800x599 - vist 178 ganger.)


Normalt er vel laft trykk et resultat av for store klaringen ja, men det jeg observerer er jo bra trykk (3-4 bar) med kald olje, og så blir det dårligere ved varm.

Loggført
Sider: 1 ... 86 87 [88] 89 90 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!