mars 19, 2024, 03:26:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 109 110 [111] 112 113 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 959173 ganger)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3300 på: mai 06, 2019, 08:39:27 am »

Ja jeg hørte når du dro fra Grava i går at det tikket og skrangla i motoren din.
Hørtes ut som ventiltull på avstand   Rekker tunge

Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3301 på: mai 06, 2019, 08:40:46 am »

Hadde jeg hatt så mye lyd fra ventilene, hadde jeg nok ikke kommet helskinnet hjem Blunker
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3302 på: mai 06, 2019, 08:41:54 am »

 Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3303 på: mai 06, 2019, 11:42:13 am »

Hvor høyt er mye turtall og hvilke vifte har du? Viftespreng var jo et kjent problem og også grunnen for at det finnes sveiste vifter på markedet. Kjører du med stram viftereim så slurer ikke viftereimen nok og faren er da tilstede at turtallet på viften for høyt med originale dimensjoner på begge reimhjul.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3304 på: mai 06, 2019, 14:20:35 pm »

6500 rpm og std vifte som jeg har sveiset. Viftereima er "for slakk" så jeg er mer bekymret for at den slurer for mye enn at den ikke slurer.

Std størrelse på reimhjul også.
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #3305 på: mai 07, 2019, 07:55:01 am »

Hørte lyden når du dro jo. Helt sinnsyk skranglelyd. Som om det var løs mutter i toppen. Bra den startet når den stoppet og:) efi  Kult
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3306 på: mai 07, 2019, 07:58:33 am »

Tror løs mutter i toppen hadde hatt andre konsekvenser, men ja skranglet godt Glad
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #3307 på: mai 07, 2019, 10:59:47 am »

Tror løs mutter i toppen hadde hatt andre konsekvenser, men ja skranglet godt Glad
Var fin lyd på pådrog når man så bort fra skranglingen Kult
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3308 på: mai 07, 2019, 11:29:55 am »

Jupp, er jo en grunn til at man tømmer girene i tunnel Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3309 på: mai 08, 2019, 10:21:22 am »

Hmm, etter en ganske lang kveld i garasjen har jeg litt rynker i panna...

Først begynte jeg med å sjekke de åpenbare tingene, og som jeg regnet med er viftereima alt for slakk, og i tillegg var det noe oljesøl på den, så her er en liten snutt som viser hvor lett generatoren/vifta går rundt. Det er da ganske lett å se for seg at reima spinner mer enn den burde på høye turtall...

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3310 på: mai 08, 2019, 10:47:55 am »

Så jeg tok av reimhjulet og får med en gang mistanke til at her er det noe annet en vifta som subber, for vifta ruller veldig lett uten antydning til subbelyder...

Så da starter jeg motoren uten viftereim, og jaggu er ikke lyden der fortsatt Trist

Høres ut som det kommer fra høyre topp, så da må jeg selvsagt ta av eksosen for å komme til toppdekselet, men alt virker normalt. Om noe, så er kanskje den ene ventilen justert litt stramt.

Ender opp med å ta av vippestellet, for å sjekke støtstengene, da det jo kan være at en av stengene subber borti et støtstangrør.

Eneste uregelmessighet jeg oppdager, er at en av dual-tapered støtstengene har merker som tyder på den har vært borti "noe", så jeg tar ut alle, og så ser jeg at jeg antakelig har gjort en bommert for to år siden når jeg hadde kamakselhavari. Da ble kammen slitt ned, og støtstengene datt ut av koppene sine og noen av de ble bøyd. Jeg laget da noen nye (ikke dual tapered) støtstenger som det viser seg er 1-2mm lengre enn de andre ( Øyerulling ), så vippearmsgeometrien er da forskjellig på de forskjellige ventilene. Jeg merker også at på den ventilen med kortere dual tapered støtstang så kan jeg legge justeringsskruen inntil, slik at jeg akkurat får snurret stanga, men når jeg tar tak i vippearmen så klarer jeg å bevege den litt til. Akkurat som støtstanga er for kort og vinkelen er for skarp.

Så siste forsøk før sesongens kanskje første engine-pull er å lage opp et sett nye støtstenger (hadde et sett med CB sine som ikke er kuttet enda liggende i "to-do esken" i hylla) og se om det hjelper. Disse er ikke dual tapered, så de er tynnere på midten, og jeg lager de litt lengre enn de som satt der (litt vanskelig å måle og sette opp vippeargeometri med motoren i bilen men gjorde et tappert forsøk), og se om de da ikke tar borti noe.

Guttungen tok de med på jobben sin i dag så de er ferdig dreid i ettermiddag Blunker

Ellers så gikk junior og en kamerat over hele bilen med clay-bar og litt voks så de stedene det ikke er begynt å komme rust, ser bra ut i alle fall Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4049
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3311 på: mai 13, 2019, 08:04:05 am »

Godt at du har et par hjælpere på adressen Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3312 på: mai 14, 2019, 11:08:04 am »

Veldig bra med ivrige hjelpere ja Glad

Så til dagens oppdatering...

Poden hadde dreid ned nye støtstenger, så jeg begynte med å bytte på høyre siden, da det er der jeg mener ulydene kommer fra. Da oppdager jeg at del ligger en skive (slik som sitter under mutterne som holder toppene på plass) løst i ventildekselet. Jippi, tenkte jeg; da har jeg funnet ut hva som skranglet så ille.

Så jeg monterte nye støtstenger, justerte ventiler, og fyra opp med samme resultat; skramler som bare det.

Så da lukket jeg garasjeporten pent, og gikk inn og så på "sommerhytta" i stedet...

Når motivasjonen er tilbake får jeg ta en titt til, men jeg synes lyden er så skarp og klar at jeg kan ikke helt skjønne at den kommer fra innsiden av blokka.... Skal se om jeg får tatt opp en lydsnutt.

Sånn går no dagan Glad
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #3313 på: mai 15, 2019, 06:58:47 am »

Har du prøvd å starte uten reim? Om lyden er fra viftehull så burde den være borte da. Og omvendt...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3314 på: mai 15, 2019, 08:07:39 am »

Har du prøvd å starte uten reim? Om lyden er fra viftehull så burde den være borte da. Og omvendt...

Fra innlegget 8/5:
"Så da starter jeg motoren uten viftereim, og jaggu er ikke lyden der fortsatt  Flau"

Så ja, det har jeg prøvd Blunker

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4049
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3315 på: mai 16, 2019, 22:01:21 pm »

Si fra når du har tænkt dig en tur ud og se på det igen, jeg skal se om ikke jeg kan kigge en tur forbi..
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3316 på: mai 16, 2019, 23:10:24 pm »

Hadde vært supert. Har planer om å jobbe i hage/garasje hele helgen så bare å komme innom Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3317 på: mai 19, 2019, 19:53:03 pm »

Ble liggende rett ut på sofaen med vondt i ryggen i helga, men fikk tatt en liten prøvetur i kveld, og tok opp lyden som kommer og går:


Tok av viftereima når vi kom hjem, og her er lyden mer eller mindre konstant:


Noen gode ideer før jeg napper den ut av bilen og opp i motorstativet?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3318 på: mai 19, 2019, 22:04:06 pm »

Jeg hadde nesten sånn lyd i bussmotoren, da hadde aksrøret i forgasseren løsnet og falt ned i en sylinder og fløy frem og tilbake. Tikket som faen i takt med turtallet.
Det mangler ikke noe i spjeldhuset ditt  Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3319 på: mai 19, 2019, 22:06:30 pm »

Jeg hadde nesten sånn lyd i bussmotoren, da hadde aksrøret i forgasseren løsnet og falt ned i en sylinder og fløy frem og tilbake. Tikket som faen i takt med turtallet.
Det mangler ikke noe i spjeldhuset ditt  Blunker

Skal ta en titt Blunker Mistenker noe lignende ja...
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3320 på: mai 19, 2019, 22:29:42 pm »

Hvis du har eller får lånt et lite inspeksjons kamera, så kan du jo skru ut tennpluggene og putte det inn i sylindrene å se.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3321 på: mai 20, 2019, 00:25:11 am »

Har et du kan koble til pc og mobil hvis du vil låne.  Glad
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3322 på: mai 20, 2019, 07:03:58 am »

Har et du kan koble til pc og mobil hvis du vil låne.  Glad

Flott. Svogeren min har et også. Skal sjekke med ham først Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3323 på: mai 23, 2019, 19:23:06 pm »

Sliter fortsatt med en rygg som ikke er god så har ikke tort å legge meg under bilen for å se på ventilstellet på andre siden enda. Jeg er redd jeg ikke kommer opp igjen...


Men jeg kan jobbe litt stående oppreist så da har jeg kommet et godt stykke videre på clutch-prosjektet. Har maskinert ut festebrakett og "back-stop", så nå må guttungen dreie en aksling og et par spacere så kan vi teste dette i bilen.


* 20190523_195957.jpg (59.42 KB, 800x600 - vist 178 ganger.)
« Siste redigering: mai 23, 2019, 19:59:21 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3324 på: mai 23, 2019, 19:26:00 pm »

Og så har jeg begynt å fundere på om jeg skal bygge meg en 1600cc backup-motor mens 2110en får seg en grundig gjennomgang, og da må man jo ha en slik:)

* 20190522_180902.jpg (58.06 KB. 800x600 - vist 194 ganger.)

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4049
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3325 på: mai 23, 2019, 21:19:32 pm »

Eller skal du være med på 1200 challenge?  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3326 på: mai 23, 2019, 21:22:09 pm »

Og så har jeg begynt å fundere på om jeg skal bygge meg en 1600cc backup-motor mens 2110en får seg en grundig gjennomgang, og da må man jo ha en slik:)
[ Vedlegg ]
Sjokkert Sjokkert Kult Kult
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3327 på: juni 06, 2019, 21:00:56 pm »

Ryggen fungerer sånn nogenlunde igjen, så da måtte jeg under for å sjekke om jeg kunne finne noe på den andre toppen, og byttet støtstenger i samme slengen, men lyden er der like forbannet så nå er motoren på vei ut igjen Blunker


* engine out.jpg (58.57 KB. 447x600 - vist 150 ganger.)


Så da blir det spennende å se hva problemet kan være.

Setter en tier på noe løst inni en sylinder; håper det ikke er en del av en stempelring...

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3328 på: juni 11, 2019, 20:39:41 pm »

Motoren henger på motorstativet, og først undersøkelser avslørte ikke noe spesielt...

Eneste er at jeg har tatt av og på vippestellet et par ganger med motoren i bilen, og da er det veldig trangt og kronglete, så i det ene toppdekselet lå disse løse:

* skiver.jpg (33.4 KB. 450x600 - vist 183 ganger.)


Så ingen merker inne i dekselet, men det betyr jo ikke nødvendigvis at de ikke har vært innat en vippearm nå og da.

Jeg fortsatte innover, og tok av vippestell og topper, og ingen tegn til noe som kan skrangle så langt i alle fall.

Eneste jeg merket meg var at på syl 1 og 2 så er det litt forskjell i mønsteret oppå stemplene og i toppen; kan se ut som det er forskjellig "squish area" på to sylindre ved siden av hverandre:

* syl #1.jpg (51.48 KB. 450x600 - vist 173 ganger.)


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3329 på: juni 11, 2019, 20:43:05 pm »

Her er den andre:

* syl #2.jpg (46.33 KB. 450x600 - vist 168 ganger.)


og toppen:

* topp1.jpg (44.44 KB. 450x600 - vist 151 ganger.)


Det sorte belegget er veldig lett å tørke bort.

Tror ikke dette er årsaken til skranglinga, men en interessant observasjon uansett.

I morgen får jeg prøve å ta av ventilfjørene for å sjekke at det ikke er noe muff der, og sjekke alle stempelringer.

Så får jeg se om jeg å splitte blokka for å lete videre.

Greit å få en inspeksjon, da Blunker (selv om jeg heller ville ha kjørt...)

Loggført
Sider: 1 ... 109 110 [111] 112 113 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!