oktober 04, 2024, 17:14:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 130 131 [132] 133 134 ... 150
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1101410 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3930 på: oktober 19, 2020, 10:59:16 am »

Trist dag i dag... Ghian skal på vinterlagring...

Men fortvil ikke, garasjen fylles opp med deler og ideer til vinterens prosjekter, så denne prosjekttråden skal holdes "varm" Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3931 på: oktober 20, 2020, 10:18:04 am »

her står den trygt og godt frem til neste år. Tepper på gulvet til og med Glad


* 20201019_181620.jpg (30.06 KB. 800x389 - vist 366 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3932 på: oktober 27, 2020, 14:41:41 pm »

Abstinensfølelsen er stor, og i løpet av en dag eller to settes vinterens første prosjekt i gang.

Det er 1600 kompressormotoren som skal under kniven, og målet er at minstemann på 14 og et par av hans kamerater skal få ta denne motoren helt ned, måle og sjekke alle toleranser, og så skal vi gjøre noen modifiseringer for å tilpasse den bedre til kompressor, før den skal monteres sammen igjen.

De viktigste punktene på blokka er:
-Ny kam fra joeblow, tilpasset kompressor
-1:1.25 vipper
-porting av topper
-øke komp ved å ta ut litt av toppene
-nye lager overalt
-"blueprinting" (dvs sikre at alle lagertoleranser etc er innenfor fabrikk-toleranser)

I tillegg er planen å få til en intercooler-løsning av et eller annet slag for å holde innsugstempen i sjakk.

Skal ta mye bilder og dokumentere underveis som vanlig, så det både er litt moro for gutta å se hva de får til, og ikke minst kanskje noen der ute får litt inspirasjon.

Målet er en kjørbar daily-driver basert på en 1600-motor med mer enn 100 hk.

Stay tuned

« Siste redigering: oktober 27, 2020, 15:26:17 pm av grelland » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1907
Bosted:


Vis profil

« Svar #3933 på: november 03, 2020, 19:40:07 pm »

Morsomt med alt du håller på med Roy .."Blueprinting " vil jeg påstå er å gå lenger/forbedre fabrikkens toleranser da Glad

Mvh/E
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3934 på: november 06, 2020, 09:18:35 am »

Morsomt med alt du håller på med Roy .."Blueprinting " vil jeg påstå er å gå lenger/forbedre fabrikkens toleranser da Glad

Mvh/E

Det er nok mange som passer på å gjøre det i samme slengen ja Glad Begrepet brukes ofte for å beskrive prosessen med å forbedre alle detaljer for å øke ytelsen Glad Målet her er først og fremst å sikre at slitasje etc ikke har medført at kritiske mål er utenfor toleranser, så tar vi det derfra underveis.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3935 på: november 06, 2020, 09:45:01 am »

Vi fikk en liten utsettelse på motorprosjektene, da det plutselig kom flygende et nytt tilskudd til verktøyparken:

* image0000001.jpg (34.82 KB. 445x559 - vist 237 ganger.)


Det er eldstemann som har investert i en CNC-fres, og det skal bli spennende å se hva han kan trylle ut av den maskinen.

I tillegg er min "stor-skala" 3d-printer klar, så det skal være mulig å printe litt større deler i litt mer "eksotiske" materialer:

* 20201029_194418.jpg (53.36 KB. 407x600 - vist 230 ganger.)


Den har et byggevolum på 300x300x400mm, så innsug og andre morsomme ting bør kunne gå fint.

« Siste redigering: november 06, 2020, 09:49:21 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3936 på: november 06, 2020, 09:47:07 am »

Første prosjektet på 3d-printeren er air-boxer som skal i en 914. De er printet i et nylonmateriale som tåler 190°C så dette bør funke fint i motorrommet:

* 20201104_112357.jpg (50.55 KB. 442x600 - vist 247 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3937 på: november 06, 2020, 09:52:29 am »

Endelig fikk den yngre garde kommet i gang med det første av vinterens motorprosjekt, og det er den 1600'n som jeg har kjørt med i hele sommer, både med og uten kompressor.

Første jobb var å få den opp på arbeidsbenken:

* 20201105_191148.jpg (52.96 KB. 524x600 - vist 213 ganger.)


Så var det i gang med demontering:

* 20201105_205845.jpg (61.51 KB. 586x600 - vist 220 ganger.)


Det er ynsgtemann på 14 og en kamerat som jobber på denne, og målet er at de (under en viss veiledning) skal gjøre mye av denne jobben selv. Både demontering, rengjøring, måling/sjekking og en viss grad av maskinering (da må nok storebror inn på banen). skal de stå for før sluttmontering.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3938 på: november 06, 2020, 09:57:29 am »

Og etter kveldens økt ser arbeidsbenken slik ut:

* 20201105_213841.jpg (52.76 KB. 617x600 - vist 231 ganger.)


(Legg merke til at benken er ryddet Glad )

Og de største delene ligger på hylla i påvente av rengjøring og inspeksjon:

* 20201105_213846.jpg (47.51 KB. 800x596 - vist 227 ganger.)


Målet er å gjenbruke både topper, stempler og sylindre, så vi får håpe det ser bra ut når alt er grundig rengjort.

Det var ikke lett å få avsluttet i går kveld, men nå er det helg, så da kan vi forhåpentligvis få litt flere sammenhengende timer i garasjen.

Eldstemann holdt samtidig på med å kjøre i gang den nye cnc-fresen, så mye trivelig aktivitet i garasjen denne kvelden Glad

Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #3939 på: november 06, 2020, 12:33:57 pm »

Kjekt at du holder liv i forumet Roy. Det var her de gode diskusjonene var:) Spent på luftboksene til 914:)
Loggført

Mvh

Marius
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3940 på: november 06, 2020, 12:36:45 pm »

Kjekt at du holder liv i forumet Roy. Det var her de gode diskusjonene var:) Spent på luftboksene til 914:)

Det er her det skjer, vet du Marius.

Printeren er i gang med box nr 2, så får vi håpe det blir brukbart. Seig som bikkjeskinn den plasten i alle fall Glad
Loggført
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #3941 på: november 06, 2020, 13:07:25 pm »

Og etter kveldens økt ser arbeidsbenken slik ut:
[ Vedlegg ]

(Legg merke til at benken er ryddet Glad )

Og de største delene ligger på hylla i påvente av rengjøring og inspeksjon:
[ Vedlegg ]

Målet er å gjenbruke både topper, stempler og sylindre, så vi får håpe det ser bra ut når alt er grundig rengjort.

Det var ikke lett å få avsluttet i går kveld, men nå er det helg, så da kan vi forhåpentligvis få litt flere sammenhengende timer i garasjen.

Eldstemann holdt samtidig på med å kjøre i gang den nye cnc-fresen, så mye trivelig aktivitet i garasjen denne kvelden Glad

Blir gøy å følge med på. Skal vel ikke se bort i fra at jeg svinger bortom en vakker dag :-)
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3942 på: november 06, 2020, 15:54:08 pm »

Og etter kveldens økt ser arbeidsbenken slik ut:
[ Vedlegg ]

(Legg merke til at benken er ryddet Glad )

Og de største delene ligger på hylla i påvente av rengjøring og inspeksjon:
[ Vedlegg ]

Målet er å gjenbruke både topper, stempler og sylindre, så vi får håpe det ser bra ut når alt er grundig rengjort.

Det var ikke lett å få avsluttet i går kveld, men nå er det helg, så da kan vi forhåpentligvis få litt flere sammenhengende timer i garasjen.

Eldstemann holdt samtidig på med å kjøre i gang den nye cnc-fresen, så mye trivelig aktivitet i garasjen denne kvelden Glad

Blir gøy å følge med på. Skal vel ikke se bort i fra at jeg svinger bortom en vakker dag :-)

Bare å komme; du vet hvor jeg bor.

Si fra hvis du trenger mer power i den grønne Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3943 på: november 06, 2020, 16:58:05 pm »

Det virke som dette har blitt så mye mer enn bare en vw hobby for dere og det er utrolig kjekt å se! Så kjekt når man får banka slike fornuftige interesser inn i barna sine!  Gliser er det plan om flere carbon fiber prosjekter?
Loggført

KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #3944 på: november 06, 2020, 17:24:41 pm »

Et kjapt spørsmål.
Du skriver litt lenger opp at du skal øke kompresjoner ved å ta ut litt i toppene. Det vil vel senke kompresjonen...
Spørsmålet er da.....skal du ha høyere komp enn standard?🤔

Anders.
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3945 på: november 06, 2020, 21:01:40 pm »

Det virke som dette har blitt så mye mer enn bare en vw hobby for dere og det er utrolig kjekt å se! Så kjekt når man får banka slike fornuftige interesser inn i barna sine!  Gliser er det plan om flere carbon fiber prosjekter?

Hehe ja det er bare å gi de sunne interesser før idretten tar de Blunker

Eldstemann og en kamerat har stadig noen carbonprosjekter på gang, men de har nok tatt litt for mange steg på læringskurven i ett jafs, så de sliter litt med å få til det de ønsker. Men øvelse gjør mester, så snart vil det komme noen carbonprosjekter her igjen også Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3946 på: november 06, 2020, 21:07:30 pm »

Et kjapt spørsmål.
Du skriver litt lenger opp at du skal øke kompresjoner ved å ta ut litt i toppene. Det vil vel senke kompresjonen...
Spørsmålet er da.....skal du ha høyere komp enn standard?🤔

Anders.


Når jeg skriver ta ut så mener jeg å frese litt dypere i forhold til original anleggsflate slik at forbrenningskammeret blir mindre. Men jeg har ennå ikke helt kommet til bunns i hjva som er ideell kompresjonsforhold når jeg kjøre med kompressor, så det får vi se.

Loggført
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #3947 på: november 06, 2020, 21:51:30 pm »

👍 Da skjønner jeg hva du mener. Men jeg trodde det var en fordel å ha lav komp med kompressor, akkurat som med turbo. Men mulig at boblemotorene har så lav komp i utgangspunktet at det er en fordel å øke den litt.🤔
Blir spennende å følge prosjektet sånn at jeg kan stjele ideene dine når jeg skal i gang med det samme. 😎

Et kjapt spørsmål.
Du skriver litt lenger opp at du skal øke kompresjoner ved å ta ut litt i toppene. Det vil vel senke kompresjonen...
Spørsmålet er da.....skal du ha høyere komp enn standard?🤔

Anders.


Når jeg skriver ta ut så mener jeg å frese litt dypere i forhold til original anleggsflate slik at forbrenningskammeret blir mindre. Men jeg har ennå ikke helt kommet til bunns i hjva som er ideell kompresjonsforhold når jeg kjøre med kompressor, så det får vi se.


Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3948 på: november 06, 2020, 22:41:22 pm »

Og vips så var blokka splittet:


* 20201106_214209.jpg (59.11 KB. 800x389 - vist 230 ganger.)


Ser veldig bra ut ved første øyekast, så nå er det rengjøring som gjelder


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3949 på: november 06, 2020, 22:46:38 pm »

og ikke helt uventet sitter bunnen av bakelittforingen igjen i blokka Glad


* 20201106_214721.jpg (28.17 KB, 340x600 - vist 256 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3950 på: november 07, 2020, 23:02:47 pm »

Ble en tur på biltema for å kjøpe et murertrau og en kanne med kaldavfetting, så da blir det forhåpentligvis rent Blunker

* 20201107_174926.jpg (49.47 KB. 800x389 - vist 226 ganger.)


Og så trengte jeg en jigg for å lagre ventilløfterne, sånn at de kommer tilbake på samme plass i blokka. Så da ble det en liten konkurranse med eldstemann; Han skulle kjøre ut på jobben sin og skjære ut i laserkutter og knekke i stål, mens jeg skulle 3d-printe. Han vant...

* 20201107_174836.jpg (30.21 KB. 423x600 - vist 228 ganger.)


Så må alle smådeler vaskes og inspiseres.

Kosejobb

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3951 på: november 09, 2020, 09:30:02 am »

Søndagen gikk stort sett med til å reise på hytta for å telle mus, men på vei hjem, var jeg innom en hyggelig kar i Fredrikstadog plukket med meg et lite lass med DP topper; begynner å få et lite lass med topper her nå. Noen er ikke så bra, og skal brukes for å teste litt på både å ta opp til større sylindre, og endre komp. Planen er at junior skal lage noen enkle programmer på CNC-maskinen sin sånn at det blir relativt enkelt å maskinere for oss dødelige.

De toppene som er bra kan man jo se for seg etter hvert at man kan fikse opp og selge til andre trengende Glad

* topper.jpg (81.6 KB. 502x600 - vist 234 ganger.)


Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4096
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3952 på: november 09, 2020, 11:03:12 am »

Har mulig et sett med "ræsermotor" toppe i 1192 dimensjon som kan lekes med også :p
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3953 på: november 09, 2020, 11:25:13 am »

Har mulig et sett med "ræsermotor" toppe i 1192 dimensjon som kan lekes med også :p

Nice Glad Ræser er gøy
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3954 på: november 10, 2020, 22:02:20 pm »

Sjefsmekanikeren på 14 har vært litt uheldig i gymmen og knekt en finger, så det ble mest jobb på undertegnede i kveld. Selvfølgelig betød det mye rengjøring, så etter et par timer med kaldavfetting, plastbørste og scotchbrite, ser de løse delene slik ut:

* 20201110_193903.jpg (57.85 KB. 800x389 - vist 225 ganger.)


Har ikke målt noe enda, men det er veldig lite slitekanter og andre tegn på slitasje å se, så det blir spennende å begynne å sjekke målene.

For å forberede meg på å sjekke bærelager og blokk, demonterte jeg råder, og prøvemonterte veiva. Alt sviver lett og fint, så det er et godt utgangspunkt.


* 20201110_203543.jpg (60.44 KB. 800x389 - vist 225 ganger.)


Jeg har nye lager liggende, men ser ikke grunn til å bytte hvis ting viser seg å være innenfor.


Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3955 på: november 11, 2020, 21:18:53 pm »

Er enig med det å beholde gode lagre, hvorfor bytte ut lagre som er perfekt innkjørt og i sin beste alder, mot nye som vil bli like "perfekte" om endel år.
Når jeg jobbet med MC, så jeg flere som absolutt skulle bytte gode lagre mot nye, siden de hadde motoren oppe, det var flere som angret.
Dessuten, man vil jo ha en motor som har lite indre motstand når man trimmer, da ønsker man ikke minimumsmål /trange lagre.
« Siste redigering: november 11, 2020, 21:22:45 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3956 på: november 12, 2020, 10:22:06 am »

Er enig med det å beholde gode lagre, hvorfor bytte ut lagre som er perfekt innkjørt og i sin beste alder, mot nye som vil bli like "perfekte" om endel år.
Når jeg jobbet med MC, så jeg flere som absolutt skulle bytte gode lagre mot nye, siden de hadde motoren oppe, det var flere som angret.
Dessuten, man vil jo ha en motor som har lite indre motstand når man trimmer, da ønsker man ikke minimumsmål /trange lagre.

Da er vi helt på linje der Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3957 på: november 13, 2020, 09:18:05 am »

Startet jobben med å preppe blokka i går.

for mange er nok dette litt "kjedelig" info og bare rutine, men for oss som ikke bygger motor så ofte, tenkte jeg at jeg kunne vise litt step-by-step hvordan vi gjør det; kanskje litt om hvorfor, og så håper jeg at vi plukker opp noen gode råd underveis. Kanskje noen andre setter pris på å få dette forklart også.

Og så må jeg understreke at jeg ikke er noen ekspert (noe alle mine veldokumenterte havarier skulle være et bevis på...) men man gjør så godt man kan med de verktøyene og kunnskapen man har tilgjengelig.

Så det første vi så på var denne "berømte" Hoover mod. Det går ut på å forlenge oljekanalen som går gjennom løfterboringene sånn at det kommer mer olje ut til toppene, også gjennom de bakerste lagerbukkene til kammen. Søk opp Hoover mod på google, så finner man mye bedre forklaringer og et par veldig illustrerende videoer om emnet. Det sies at oljetempen vil gå noe opp, men tempen i toppene går ned, siden dette fører til bedre oljeflow til toppene, og oljen fungerer som kjent som kjølemedium i disse motorene.

Første trinn var å ta en tur på biltema og kjøpe et 6x300mm bor. Deretter la jeg det oppi lagerbukkene for å sette er merke på hvor dypt man skal borre. Trenger bare å borre så langt at det går forbi senter på den bakerste lagerbukken til kammen. (Svinghjulet sitter foran på motoren når den sitter i bilen, så jeg bruker det som referanse)


* 20201112_181244.jpg (38.28 KB. 332x600 - vist 221 ganger.)


Så er det bare å borre i vei, men pass på å ha god kjøling. Du ønsker ikke at sponet skal ta fyr....


* 20201112_181403.jpg (28.3 KB. 324x600 - vist 226 ganger.)



« Siste redigering: november 13, 2020, 09:51:21 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7237
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3958 på: november 13, 2020, 09:23:13 am »

Så, etter å ha skrudd ut alle pinneboltene (junior syntes det var en i overkant kjedelig jobb...) kunne vi spenne opp blokkhalvdelen i søylebormaskinen og forberede borring av hull ned gjennom lagerbukken. Vi begynte med en fres, for å lage et flatt området borret kunne starte på:

* 20201112_182317.jpg (46.76 KB. 800x389 - vist 227 ganger.)


Og så borrer man rett og slett ned til man treffer det lange hullet på tvers som vi akkurat borret:

* 20201112_183257.jpg (33.37 KB. 376x600 - vist 230 ganger.)

« Siste redigering: november 13, 2020, 09:52:16 am av grelland » Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 591
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #3959 på: november 13, 2020, 09:26:11 am »

Jeg skal ikke gi deg/dere motorråd, men følger med!
Og er ikke fritidsproblemer heller Gliser
Flere har vel også sagt at de misunder deg en slik garasje - verksted
Loggført
Sider: 1 ... 130 131 [132] 133 134 ... 150
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!