juli 20, 2024, 20:17:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 146 147 [148]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1051994 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4410 på: juni 10, 2024, 09:51:15 am »

Trivelig parkering på campingen i Lysebotn:

* 20240531_202309.jpg (104.33 KB. 800x459 - vist 94 ganger.)

("Noen" ble ikke ferdig i tide med Ghian sin og kjøpte seg en 911 og dro på tur istedet...)

Klar for ny dag med litt skyer:

* 20240601_090018 (1).jpg (72.91 KB. 484x600 - vist 87 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4411 på: juni 10, 2024, 09:53:58 am »

Jeg ser jeg ikke har så mye bilder fra lørdagen men skal se om jeg kan lage en liten videosnutt.

Ellers er det bare å henge seg på "eiko", dette er bare kos, og fantastiske kjøreopplevelser og folk å dra sammen med.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4412 på: juni 10, 2024, 10:02:57 am »

Tilbake i hverdagen er Ghian tilbake som bruksbil, og en kjapp titt på logginga mi viser at det ble 1500 km på telleren den helga, men jeg har litt små fordekk (165/65) så det er nok noen prosent for mye Blunker

På fredag skulle Atle og kjæresten en tur på butikken, og da hender det han låner ghian, men denne gange ringte han og sa jeg kanskje burde komme med en bil og slepetau... Bilen gikk som en dass (virket som kanskje 2-3 sylindre) og lagde mange lyder fra toppen(e). Vi dro den hjem (var bare et par km), og satt den i garasjen (det begynte å bli sent)

Vi startet den så vidt opp, og det kom bensin ut av eksosen...

Jeg og Mor var en tur på hytta i helga, så Atle tok en kjapp titt under toppdekslene på lørdag, men kunne ikke se noe knekte vipper eller bøyde støtstenger, så jeg mistenkte at de gamle toppene mine hadde sluppet tak i enda en styring eller to. Så vi lot den bare stå.

Søndag kveld var jeg tilbake fra hytta og måtte ta en tur ut for å se om jeg kunne finne noe mer:

* 20240609_202242.jpg (109.83 KB. 800x600 - vist 91 ganger.)


Jeg gjorde klar plan B mens jeg var i gang, da jeg mistenkte at dette blir nok en litt større jobb:

* 20240609_202416.jpg (96.64 KB. 800x539 - vist 93 ganger.)



Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4413 på: juni 10, 2024, 10:05:39 am »

Som vanlig tar det bare et kvarters tid å strippe alle løse deler:

* 20240609_204546.jpg (92.68 KB. 800x600 - vist 50 ganger.)


Og en titt ned i innsuget på nr 4 bekreftet mistanken:

* 20240609_205043.jpg (52.02 KB. 573x600 - vist 59 ganger.)


Styringa er helt løs, og heldigvis hadde den ikke kilt seg fast i ventilen, men den er god og rom i "presspasningen" så ikke rart det både slamret godt og lakk bensin gjennom.


« Siste redigering: juni 10, 2024, 10:09:23 am av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4414 på: juni 10, 2024, 10:08:57 am »

Da var det blitt sent, så jeg gikk inn i sofaen og vi hadde et lite "familieråd" i grellandgarasjen, og kom til at det enkleste for å komme på veien litt kjapt er å ta 1600n som står klar og montere spjellhus og EFI fra oxyen på den, og tut og kjør resten av sommeren.

Denne 1600'n har jeg bygget opp i vinter for å kjøre i den røde 67n, og er samme motor som jeg har hatt i ghian før, med kompressor, men den har nå fått ny kam (w100) og vipper (1:1.25) og skal være frisk og fin ellers (bytte alle lager etc i fjor).

Så da blir det en kveld eller to med motorbytte så er vi i gang igjen.

Sånn går no dagan i grellandgarasjen Glad
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6162
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4415 på: juni 10, 2024, 10:28:00 am »

Aldri stillstand i Grellandgarasjen...  Glad
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4416 på: juni 11, 2024, 08:47:19 am »

Veldig trivelig kveld i grellandgarasjen i går; mange besøk, og eldstemann måtte gjøre en hastejobb på bremsene på skodaen sin, så da var det mye aktivitet Glad

oxyen er klar for å tas ut, så da ble det jobbet litt på 1600n.

Først måtte crank position sensor monteres, siden det ble EFI på denne allikevel, så da måtte det preppes litt i kjøleblikket. Jeg måtte også lage litt klaring til full-flow oljeslangene:

* 20240610_213121.jpg (100.36 KB. 800x600 - vist 62 ganger.)


Bare pynte litt opp og en ny dusj med lakk så er vi good to go i den enden

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4417 på: juni 11, 2024, 08:49:31 am »

I andre enden måtte jeg shimse opp endeslakken, og landet til slutt på 0.08mm og det bør være bra. Takk til Martin som hadde shims i litt flere varianter enn meg...

Jeg hadde visst også ny clutch og trykkplate liggende:

* 20240610_220828.jpg (101.16 KB. 800x600 - vist 48 ganger.)


Så når vi tok kvelden så motoren sånn ut, og i morgen tror jeg vi er klare for å vippen den på plass og få på kjøleblikk og innsug igjen :

* 20240610_220845.jpg (99.52 KB. 800x600 - vist 66 ganger.)

« Siste redigering: juni 11, 2024, 12:47:19 pm av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4418 på: juni 12, 2024, 08:29:22 am »

Det hender grellandgarasjen blir brukt til annet enn luftkjølt, og de siste par dagene har skodaen til eldstemann hatt behov for litt nødhjelp, men litt får jeg gjort innimellom, så nå er 1600n klar for å settes på plass:

* 20240611_190558.jpg (63.1 KB. 436x600 - vist 54 ganger.)



« Siste redigering: juni 12, 2024, 11:54:06 am av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4419 på: juni 14, 2024, 11:35:07 am »

Mest skoda i går også, men en liten time fikk jeg på ghian, så nå er det meste på plass:

* 20240613_181324.jpg (97.5 KB. 800x600 - vist 63 ganger.)


Jeg fikk testet de fleste sensorer og jeg har gnist på alle 4, men kun 2 av dysene som reagerer så der må jeg kikke litt nærmere. Oxyen har crank trigger maskinert inn i svinghjulet, mens denne på 1600n bruker jeg et triggerhjul på baksiden av reimhjulet, så det måtte også testes, og alt ser bra ut der også.

Gjenstår å lage et par oljeslanger til full-flow-filteret, og litt wire management og opprydning/vask baki der, så er den snart på veien igjen Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4420 på: juni 18, 2024, 22:03:29 pm »

Har blitt et par runder med feilsøking, og har konkludert med at det er en av driverkretsene til injektorene som har røket på ECUen. Jeg prøver meg med å bytte den, men har fått en lead på en ny MicroSquirt ECU også, så da løser det seg.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4421 på: juli 05, 2024, 08:51:08 am »

Her har det gått et par uker uten oppdateringer, ser jeg.

Den ene uka var jeg en tur på ferie, så da skjedde det lite, og siden det har programmet vært fullt med jobb og familie-ting, så har bare blitt en liten halvtime her og der.

Kort fortalt begynte jeg med å bytte injektor-driverne, og det funket sånn nesten som det skulle. Jeg er ingeniør, og jeg lærte en gang at ingeniører skal holdes langt unna loddebolter, og det burde jeg har hørt på for denne ECUen er laget med "moderne" overflatemonterte komponenter så jeg både ser for dårlig og skjelver for mye til å holde på med sånt... Men uansett; det funket til slutt, så da burde jo alt være glede Glad

Men sånn ble det ikke. Jeg testet alle utganger; både dyser og plugger gjør det de skal, men ikke tegn til liv når jeg prøver å starte. Litt analyse av loggedata viste at jeg ikke fikk signal fra crank-trigger sensoren, og da tror jo ECUen at motoren står stille og da kommer det verken gnist eller sprut...

Jeg hadde en ekstra sensor liggende, men samme resultat, så da var det bare to muligheter igjen; ledningsbrudd eller ECU. Jeg begynte med ledningene, og det var brudd i den ene lederen som går fra sensor til ECU. Da laget jeg et nytt tvinnet par som går hele veien fra ECUen frem til konnektoren på sensoren, og da fyra den på første slaget.

Dette høres jo ikke ut som så mye jobb, men når man bare har en halvtime her og der, går dagene fort, så først sent i går kveld fikk jeg testet det siste, og tatt en liten prøverunde. Jeg har aldri kjørt denne 1600-motoren med doble spjellhus og denne kammen før, så den trenger litt justering, men alt så ut til å fungere, så da kan jeg få justert inn det siste, og ta i bruk ghian som daily driver igjen.

Snart SCC Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4422 på: juli 09, 2024, 10:06:56 am »

Ghian er endelig tilbake som daily driver og 1600n går fint. Har fått tunet inn en del, men fortsatt noen små justeringer som må til.

MEEEEN jeg savner allerede trøkket i oxyen, så jeg får ta en titt på den en dag og se om det er mulig å få den tilbake der den hører hjemme. (i rompa på ghian Blunker )

1600n har kanskje 60-70 hk eller deromkring, og med w100-kammen har den brukbar respons på lave turtall, men merker fort at det mangler en del på toppen Glad. Merkelig hvordan hele bilen endrer karakter med en annen motor.
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1298
Bosted:


Vis profil

« Svar #4423 på: juli 09, 2024, 19:08:03 pm »

Ghian er endelig tilbake som daily driver og 1600n går fint. Har fått tunet inn en del, men fortsatt noen små justeringer som må til.

MEEEEN jeg savner allerede trøkket i oxyen, så jeg får ta en titt på den en dag og se om det er mulig å få den tilbake der den hører hjemme. (i rompa på ghian Blunker )

1600n har kanskje 60-70 hk eller deromkring, og med w100-kammen har den brukbar respons på lave turtall, men merker fort at det mangler en del på toppen Glad. Merkelig hvordan hele bilen endrer karakter med en annen motor.
Fett og ser den! Hva estimerer du oxyen ha? Evt på pm:) ble selv gira i belgia på mer trøkk når jeg så drag battle, mulig det blir nye topper ila vinteren
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4424 på: juli 10, 2024, 08:25:42 am »

Jeg hadde den på ruller for mange år siden, og da var det ca 130 hk men jeg har gjort noen endringer siden, så jeg kan tenke meg 140-150 på en god dag Glad

Nye topper står på ønskelista her også....
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 743
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #4425 på: juli 10, 2024, 10:04:47 am »

Da er det ikke rart det er mer trøkk enn de 60-70 du har i dag nei😏.
Loggført
Sider: 1 ... 146 147 [148]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!