mars 29, 2024, 10:27:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 49 50 [51] 52 53 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964716 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1500 på: april 02, 2011, 22:20:18 pm »

Har jobbet litt videre med småting som må på plass før jeg tar bilen ut, og nå var det fuel-systemet sin tur.

Begynte med å legge opp en ny slange fra retur-røret:
¨

Slangen går over åpningen i innerskjermen og frem til en "bulkhead fitting"


Så langs fremkant av tanken


Og rundt hjørnet og frem til denne som jeg sveiset inn i  tanken:


Da mangler det bare en dusj med lakk, så kan tanken settes inn igjen, og bare jeg får maskinert reimhjulet for å få på plass den nye VR-sensoren, så er jeg klar for å rulle ut på landeveien Glad
« Siste redigering: april 02, 2011, 22:22:39 pm av grelland » Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1501 på: april 03, 2011, 12:27:21 pm »

Klar til tirsdag da mon tro? Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1502 på: april 06, 2011, 21:52:40 pm »

nope Glad

Fikk et lite setback ved at han som skulle maskinere reimhjulet ikke får det til før påske, så da har jeg gått over til plan B, og det er og montere det triggerhjulet jeg brukte i fjor, så får jeg i alle fall kjørt litt.

Så i dag har jeg montert lyddempeskumplateopplegget på brannveggen og lakkert tanken.

Så får vi se om innenriksminesteriet lar meg jobbe litt i morgen også Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1503 på: april 07, 2011, 20:17:14 pm »

Fikk en liten time i garasjen i dag, og først monterte jeg tanken, og dette ser jo ryddig ut:

Så jo kjapt at jeg måtte fikse klammera også, så de er ikke montert enda...

Og så fikk jeg koplet ferdig alt på motoren (tror jeg) men tiden strakk ikke til til å få testet så mye, men den startet ikke, klarte jeg i alle fall å konstantere...

Først viste det seg at jeg hadde koplet litt feil, så dysene fikk kun 12V så lenge bensinpumpa gikk... men en liten justering i sikringsboksen fikset det.

Da så alt bedre ut, og jeg fikk konstantert at bensinpumpa gikk, og jeg har bensintrykk. Jeg hører også at dysene klikker. Det betyr at sprutet får signal om at motoren går rundt i alle fall. Eneste som mangler nå er gnist, men da var tiden ute, så da får jeg se om jeg får tid i helga, innimellom dugnader og innsats på skolekorpsets loppemarked...

Sånn ser motoren ut per i kveld:


Mangler litt opprydning av kabler... Tenningskablene skal jeg kutte når jeg er sikker på at jeg har riktig lengde...
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #1504 på: april 07, 2011, 21:35:54 pm »

Pent!!
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1505 på: april 07, 2011, 22:03:14 pm »

Pent!!

Veldig!
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #1506 på: april 07, 2011, 22:32:54 pm »

meget
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1507 på: april 08, 2011, 09:22:36 am »

Så i går på en miniubåt som kjørte propellen sin inn i et fiskegarn... vet ikke helt hvorfor jeg kom på det nå...  Blunker

Spøk til side, ser bra ut Roy, nå må vi se den på veien igjen snart!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1508 på: april 08, 2011, 09:35:26 am »

Kjenner det frister med ny tank og AN koblinger nå ja. Ser veldig bra ut.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1509 på: april 08, 2011, 10:06:25 am »

hehe regner med det er motorrommet og ikke tanken du refererer til.

roy
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1510 på: april 10, 2011, 20:17:58 pm »

da har jeg jammen vært ute og cruiset litt jeg også Glad

Når jeg endelig fikk pcen til å kommunisere med sprutet, så jeg fort at det ikke var noe turtall-signal inn til ecuen, og da var det bare å starte feilsøkningen... Det gikk kjappere en ventet, og problemet var at polariteten på vr-sensoren var snudd. Når det var fikset, smalt det litt i potta, og jeg skjønte fort at tenninga var ca 180° feil, og det stemte godt... bare å bytte over pluggledningene på coil-packen, så var alt på stell Glad

Så da er det bare en del småplukk igjen før jeg kan kjøre standsmessig på jobb igjen. seter, bl.a... Glad
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1511 på: april 10, 2011, 21:03:26 pm »

Lekkert mannen, fine løsninger Osteaktig
Loggført

Seaside VW Klubb
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1512 på: april 10, 2011, 22:10:39 pm »

takker Glad

Nå som jeg har identifisert de riktige pluggledningene kan de kappes til rett lengde, og da ser ting brått litt mer ryddig ut Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1513 på: april 11, 2011, 08:30:46 am »

Har du stadig custom seter i tankerne eller er der nyt på gang?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1514 på: april 11, 2011, 09:00:26 am »

vet ikke... har ikke tenkt så mye p ådet, så foreløpig sitter jeg på puta til minstemann på 5....

Men jeg har planer om å bygge bomber seats, ja. Antakelig setter jeg inn recaro-stolen på førersiden nå, så jeg får kjørt litt før høsten kommer Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1515 på: april 11, 2011, 09:13:07 am »

Lyder absolut fornuftigt  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1516 på: april 11, 2011, 09:35:50 am »

Roy, passer ikke sånne bomber stoler litt dårlig i stilen til bilen din?
Hva med å bygge om noen orginale Ghia stoler? Tenker at hvis du hadde erstattet fjørene med et tynt lag med litt kompakt skumplast(+ sitteputen), kortet ned festebøylene til ryggen, og forlenget skinnene i gulvet bakover, så får du noe som ser mer riktig ut og som passer til deg.  Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1517 på: april 11, 2011, 11:09:09 am »

er ikke uenig, Øyvind, men på den annen side har jeg ikke lyst til å kannibalisere de originale Ghia-stolene mine heller, så jeg får de hva jeg gjør.

Kanskje noen har noen sletne Ghia-stoler til salgs?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1518 på: april 11, 2011, 21:39:04 pm »

Satt inn originalsetet i dag, og fikk kuttet av de verste sløyfene på tenningskablene, så da måtte jeg ta en liten runde, og alt funket finfint Blunker

med unntak av at jeg sitter med knærne oppunder haka da... Blunker

kanskje det blir en liten tur på jobb i morgen Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1519 på: april 12, 2011, 21:53:09 pm »

rakk aldri jugetreffet i dag, men en liten runde på kvelden fikk jeg til, og alt funka fint helt til jeg skulle inn til byen og hente meg litt sushi til kveldskos...  da gikk jeg tom for bensin:


Men heldigvis var vår danske venn ikke langt unna, så da kom han men en kanne, så jeg kom meg hjem igjen, uten sushi...

Det er meldt finvær resten av uka, så nå blir det ghia på jobb hver dag Glad
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1520 på: april 12, 2011, 21:54:08 pm »

Hjalp han deg og?!  Gliser  Osteaktig
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1521 på: april 12, 2011, 23:33:31 pm »

 Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1522 på: april 13, 2011, 10:19:54 am »

hehe

grei utsikt fra kontoret i dag:
Loggført
Kenth
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: horten



Vis profil
« Svar #1523 på: april 13, 2011, 10:38:13 am »

hehe

grei utsikt fra kontoret i dag:



Du kan jo ikke få bedre utsikt på jobb....Men får du konsa om det du skal gjøre når du er på jobb Øyerulling
Loggført

68 T2 early bay
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1524 på: april 13, 2011, 10:59:46 am »

Flott utsikt fra kontoret der ja. Har rød oval på utsiden her Osteaktig
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1525 på: april 13, 2011, 11:06:40 am »

hehe

grei utsikt fra kontoret i dag:



Du kan jo ikke få bedre utsikt på jobb....Men får du konsa om det du skal gjøre når du er på jobb Øyerulling

nei Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1526 på: april 14, 2011, 11:23:24 am »

Lite konkret å rapportere, men en liten oppdatering på hvordan dette funker nå:

I går kjørte jeg på jobb, og jeg har i vinter fått montert AFR-meter i dashen, slik at jeg kan følge med litt lettere på hva som skjer når jeg kjører. En ting er å sitte å se på dataskjermen etter en tur, men det å kunne følge med på blandingsforholdet i samme øyeblikk som du merker noe mens du kjører er veldig greit.

Det jeg merket meg var at stort sett ligger AFR pent rundt 14-14.5, men ved lavt turtall var jeg helt nede i 12 (Altså mye fetere blanding) og når jeg da dro på, slo "acceleration enrichment" inn, og forholdet droppet helt ned i 10-10,5 et øyeblikk før den leanet ut på høyere turtall. Merket godt at den nølte en del når dette skjedde.

Så i går kveld, tjuvlånte jeg laptopen til guttungen igjen, og tok meg en lang tur med en funksjon som heter AutoTune innkoplet. Det pc-en da gjør, er at den basert på innsamlede data for AFR, sammenliknet med en "target" AFR tabell, går inn og korrigere blandingsforholdet løpende. Etter noen km med en blanding av cruising og noen harde drag, kjente jeg rett og slett at motoren begynte å løsne, og jeg så på nåla på dashen at den jobbet seg inn mot ca 14.5 også i det lave turtallsområdet. Helt rått !

Det finnes en funskjon som gjør dette hele tiden uten laptopen koplet inn, men den tar mere de siste småjusteringene, mens denne autotune saken lager et grunnmap som er veldig nær det optimale.

Så nå funker dette knallbra. Rolig tomgang på ca 900rpm, og nydelig respons i hele registeret (er bare en 1835cc så noe villdyr er den ikke...)

Helt sikkert noe mer effekt å hente ut for å ta de siste detaljene, men inntil videre er jeg superfornøyd med kjørbarheten.

På vei til jobben har jeg en påkjøringsrampe i motbakke ut på en motorvei, og med bruksgolfen klarer jeg såvidt 80 på toppen av den bakken, mens med ghiaen bånner jeg lett speedometeret... Golfen har visstnok 102hk. så litt mer enn de originale 34hk har jeg fått ut av denne i alle fall Glad

Merker det er noen små gremlins som fortsatt må fikses, bl.a en irriterende "klonkelyd" et eller annet sted baki der, som må fikses, pluss at det er noen "huller" i lyddempinga mi som fortsatt trenger litt jobb.

Men nå kan jeg i alle fall nyte våren i finbilen, og ta disse småjobbene utover som det passer seg Glad
« Siste redigering: april 14, 2011, 11:33:44 am av grelland » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1527 på: april 14, 2011, 12:59:49 pm »

Det hørtes grymt ut. Kul funksjon på sprutet.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #1528 på: april 14, 2011, 15:47:10 pm »

Hei Roy
Her er en tråd om AFR. Virker som om Johnatttaircooled.net har ganske mye fornuftig å fare med.
Har prøvd å justere etter hans råd og det funket for meg.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=293837&postdays=0&postorder=asc&highlight=wideband&start=0&sid=4593ffb0fb792998119efa5093ca506d
« Siste redigering: april 14, 2011, 21:03:17 pm av K.H » Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1529 på: april 14, 2011, 18:01:15 pm »

Ja den tråden der er veldig spennende å lese.
Sykt kort oppsumering blir:
Hold deg unna 14.5-15.5 i A/F du ender bare opp med en varm motor.
Prøv å juster til ca 16 i blanding under lett gass/cruising og ca 12.7 under pådrag, og aks systemet skal justeres sånn at a/f nivået forandrer seg minst mulig fra det ideelle.

Men stor sjangs for at du allerede har lest tråden opp og ned. Gliser
Loggført

Sider: 1 ... 49 50 [51] 52 53 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!