juli 25, 2024, 05:01:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 83 84 [85] 86 87 ... 148
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1055580 ganger)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4062
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2520 på: mars 07, 2017, 20:06:38 pm »

Min gamle 2109 motor byggede jeg forresten på langslagsstempler og 5,5" råder. Det gav lidt shims under cylindrene i stedet for at dreje ned  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2521 på: mars 07, 2017, 22:46:51 pm »

8.8:1statisk (tror kanskje jeg skrev dynamisk i en tidligere post) 


Og ja kjører 98 shell

Ok, ja ble litt forvirret der.

Jeg hadde 9.5 statisk komp med fk8 og 95 blyfri, det gikk fint så lenge det ikke var over 35 grader ute.
Du kan sikkert gå opp til 10 i komp på 98 blyfri om du vil og kjøre 1.1mm i vendehøyde, tar du deg råd til flott bensin så er dette bare kanon for motoren. Blunker
Forbruket vil også gå litt ned, men om det er så mye at det kompanserer for liter prisen vil jeg ikke påstå... Gliser
Jo lavere vendehøyde og høyere komp desto mer turbulens og homogen blanding får man, og det fører igjen til lavere sjanse for tenningsbank.
Det finnes uansett mange veier til mål her, så du får velge din løsning.  Blunker
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2522 på: mars 08, 2017, 04:54:43 am »

Med 1.1 i vendehøyde og 59cc kammer, blir det fortsatt ikke mer enn 8,9:1 i statisk komp. Må nok frese litt i toppene også er jeg redd. Har sett noen kommentarer på at det er en litt uheldig kant i disse toppene, noe som gjør at "squish"-arealet blir lang fra optimalt hvis de forblir urørte, så tror kanskje det er den beste løsningen uansett.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2523 på: mars 08, 2017, 04:56:25 am »

Spennende å følge oppdateringene dine, her får man en helhet i det man legger ut. Har flere ganger bladd meg tilbake i tråden og lest på nytt - keep up the good work!

Takk, jeg er langt fra noen ekspert; det er derfor jeg stille alle rare spørsmål, men upsiden er jo at alle kanskje lærer litt av disse tingene. Og så er det jeg som betaler når det raser, så det er vel positivt for de som lurte på de samme tingene men ikke testet Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2524 på: mars 08, 2017, 04:57:56 am »

Spennende å følge med Roy, husk å sjekke klaring mellom stempel og ventiler nå når du bygger om Glad
Blir bra dette!

Takk for tilbakemelding, og ikke minst for tips. Det har jeg ikke sjekket, men jeg ser jo at det har gått bra hittil, men hvis jeg skal redusere vendehøyde og kanskje også ta av litt i toppene, bør jeg nok frem  med modellkittet og sjekke litt i forkant ja Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2525 på: mars 08, 2017, 04:59:01 am »

Og hvis det er noen som lurer på hvorfor jeg sitter oppe midt på natta og skriver innlegg, så gjør jeg ikke det; er på en svipptur til USA så her er det ikke så sent ennå Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2526 på: mars 08, 2017, 09:21:18 am »

Med 1.1 i vendehøyde og 59cc kammer, blir det fortsatt ikke mer enn 8,9:1 i statisk komp. Må nok frese litt i toppene også er jeg redd. Har sett noen kommentarer på at det er en litt uheldig kant i disse toppene, noe som gjør at "squish"-arealet blir lang fra optimalt hvis de forblir urørte, så tror kanskje det er den beste løsningen uansett.


Har du bilde av toppene?
Er det det sporet som er på org topper du snakker om?
I så fall er den fandens verk! Glad
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2527 på: mars 08, 2017, 10:12:40 am »

Spennende å følge med Roy, husk å sjekke klaring mellom stempel og ventiler nå når du bygger om Glad
Blir bra dette!

Takk for tilbakemelding, og ikke minst for tips. Det har jeg ikke sjekket, men jeg ser jo at det har gått bra hittil, men hvis jeg skal redusere vendehøyde og kanskje også ta av litt i toppene, bør jeg nok frem  med modellkittet og sjekke litt i forkant ja Glad

Ikke minst skal du ha ny kam, og åpne/lukketid er sikkert endret da Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2528 på: mars 08, 2017, 13:38:40 pm »

Med 1.1 i vendehøyde og 59cc kammer, blir det fortsatt ikke mer enn 8,9:1 i statisk komp. Må nok frese litt i toppene også er jeg redd. Har sett noen kommentarer på at det er en litt uheldig kant i disse toppene, noe som gjør at "squish"-arealet blir lang fra optimalt hvis de forblir urørte, så tror kanskje det er den beste løsningen uansett.


Har du bilde av toppene?
Er det det sporet som er på org topper du snakker om?
I så fall er den fandens verk! Glad


* IMG_20170221_222123.jpg (115.89 KB, 800x600 - vist 315 ganger.)
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2529 på: mars 08, 2017, 13:55:40 pm »

Ja den kanten der er bare søppel og øker sjansen for tenningsbank betraktelig!!
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2530 på: mars 08, 2017, 14:06:07 pm »

Bra.  Da har jeg en plan.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2531 på: mars 14, 2017, 08:46:14 am »

Da er jeg tilbake i gamlelandet og kan begynne å få litt fremdrift her igjen.

Unneberg stiller som vanlig opp og skal maskinere ned ca 1 mm av toppene. Etter mine noe begrensede beregninger, skal de gi en cc på ca 53 i toppene, og med 1.2 mm vendehøyde skulle det bli ca 1:9.6 i statisk komp.

Tror jeg skal la guttungen få prøve seg på dreibenken på sylindrene, så får vi se om det er noe tak i det norske skoleverket Glad

Siden jeg har byttet kam så må jeg sjekke klaring mellom ventiler og stempel også.

Har vel også kommet til at det ikke var selve vippestellet som var problemet her, så jeg tar sikte på å montere mine gode gamle pauter vipper igjen. Disse er 1:1.3, og FK-8 kammen er vel strengt tatt oppgitt til å brukes med 1.4 til 1.5 men er det noen som har erfaringer med om det er et stort problem?

Har også konkludert med at jeg skal få montert tørrsump-pumpa, så planen er lage en tank som monteres inne i innerskjermen bak høyre bakhjul.

Godt det fortsatt er snø på bakken Glad
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2532 på: mars 14, 2017, 09:55:46 am »

Med 1.3 vippere og fk8 tror jeg du kan sove godt uten å være redd for ventil krasj, men mål gjerne for interessens skyld. Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2533 på: mars 14, 2017, 10:34:35 am »

Med 1.3 vippere og fk8 tror jeg du kan sove godt uten å være redd for ventil krasj, men mål gjerne for interessens skyld. Glad

Tror jeg sjekker ja Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2534 på: mars 14, 2017, 21:12:41 pm »

Tenkte jeg skulle begynne med å sjekke vendehøyde, så jeg kunne få satt i gang dreiing av sylindre, så da monterte jeg veiva og et av de nye stemplene og satte opp denne vendehøydemålejiggen:

* IMG_20170314_174753.jpg (47.26 KB. 450x600 - vist 283 ganger.)


Da viste det seg at jeg hadde tilnærmet 0 i vendehøyde... Jeg kontrollmålte stemplene, og de var like som de jeg hadde. Så mye tyder på at det var et type B (langslag) kit jeg hadde fra før også.

Jaja, mindre jobb.

Når jeg sier tilnærmet 0 så er det faktisk litt mindre enn 0... Jeg turde ikke ta i noe særlig men det butter i mot når jeg har tatt ut måleskruen. Uten å ha målt nøye så jeg vil anslå kanskje 0.1-0.2mm negativ vendehøyde. Får bla tilbake og se om det stemmer med det jeg siktet på når jeg bygde motoren, men det kan tyde på at det er riktig for jeg målte kobberpakningene i toppene, og de var 1.2mm tykke, så jeg har nok satt opp med 0. Får måle en gang til med kopperpakningene montert, så får jeg ta det derfra. Har fått med meg at man mener det er bedre å shimse i andre enden av sylindrene...

Neste på programmet var å forberede maskinering av toppene, men tenkte jeg skulle sjekke hvor langt unna coil bind jeg er. Men jeg har en meget dodgy ventilfjørsammenpreesejigg, så jeg tror jeg må forsterke den litt før jeg tør å knote mer med fingrene borti der... Jeg klarte å miste et låseklips, så hvis noen har et klips til CB sine ventiler/topper liggende hadde jeg blitt glad. det er sånt med ett spor.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2535 på: mars 16, 2017, 01:16:16 am »

Sitter og grubler på dette med hvordan jeg skal kople opp oljekjøler og tørrsump...

I utgangspunktet ser oljesystemet på en wbx slik ut, uten noen egen oljekjøler:

* wbx oil system.jpg (44.74 KB. 791x600 - vist 263 ganger.)


Slik jeg har kjørt det i Ghian nå, så har jeg montert en sandwich-plate med termostat på filterholderen, og da ser det omtrent slik ut:

* wbx oil system current.jpg (33.87 KB. 800x435 - vist 261 ganger.)


Men så skal jeg ha inn tørr-sump, og da kan jeg velge å beholde sandwich-plata, så da blir det noe sånt:

* wbx oil system dry sump.jpg (38.1 KB. 800x435 - vist 266 ganger.)


Men andre jeg har sett (inkl instruksjonene som kom med CB pumpa) har gjort det enklere, med kun en tur innom kjøleren:

* wbx oil system dry sump II.jpg (37.01 KB. 800x435 - vist 244 ganger.)


Den siste varianten er enklest, men jeg er litt skeptisk til å ikke ha noen form for termostat i systemet. Eller tar oil relief valven seg av dette, ved at trykk og temperatur jo henger sammen, så den tar seg av nødvendig regulering?

Tips mottas med takk Glad

« Siste redigering: mars 16, 2017, 01:21:27 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2536 på: mars 16, 2017, 01:22:06 am »

ved nærmere ettertanke ser den siste varianten slik ut:

* wbx oil system dry sump III.jpg (37.28 KB. 800x435 - vist 231 ganger.)

Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2537 på: mars 16, 2017, 06:59:49 am »

Vil tro du får mest stabil driftstemp ved å beholde sanwichplata med termostat. Kan ikke skjønne annent enn at det blir enklest i praksis for deg også, siden du da kan la den delen av systemet være som det er og bare koble opp kretsen til tørrsumptanken i tillegg? Intern oil relif hjelper deg ikke noe med temperaturen, den er bare åpen så lenge olja er kald nok og slipper trykket forbi.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2538 på: mars 16, 2017, 07:40:56 am »

Behold oljetermostaten
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #2539 på: mars 16, 2017, 07:49:39 am »

Det er ikke lurt og kjøre oljen fra pumpen og rett i tank, da blir det masse luftbobler i oljen som går i tank.
Hvis du har en kjøler eller filter mellon pumpen og tanken reduserer du det.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2540 på: mars 16, 2017, 08:55:21 am »

ville bare koplet tørrumpen rett på eksiterende system .
som geir sier ett grovt filter på retur og lag innvendig plater i tørrsumptank så blir ikke luft i olja noen problem
google drysump tank DIY
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #2541 på: mars 16, 2017, 15:54:33 pm »

Superinteressant.

Holder på med det samme til min ghia med type 4 motor.

Bruker CB-pumpa, hvor de ytre girene i oljepumpa suger olje fra tank og sender direkte til oljegalleriene. Den indre pumpedelen suger fra bunnplate, og gjennom oljefilter og kjøler før olja havner i tanken.

Hvor skal du ha tanken, og hvordan ser den ut?

ghia69
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2542 på: mars 16, 2017, 21:22:07 pm »

Veldig hyggelig med mange svar Glad Ser ut som det er en slags konsensus om at jeg beholder termostaten Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2543 på: mars 16, 2017, 21:23:40 pm »

Superinteressant.

Holder på med det samme til min ghia med type 4 motor.

Bruker CB-pumpa, hvor de ytre girene i oljepumpa suger olje fra tank og sender direkte til oljegalleriene. Den indre pumpedelen suger fra bunnplate, og gjennom oljefilter og kjøler før olja havner i tanken.

Hvor skal du ha tanken, og hvordan ser den ut?

ghia69

Lager en ståltank som passer i hullet på høyre side bak bakhjulet. Hvis det blir brukbart kan jeg få laget to (?)



Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2544 på: mars 17, 2017, 21:07:10 pm »

Kvelden startet med å renske toppene for ventiler og alle andre løse deler, så nå er de klare for en tur i fresen til Karl Fredrik.

Så sjekket jeg vendehøyden med kobberpakningen montert, og kommer til 1.1 eller 1.3mm litt avhengig av hvordan jeg måler. Så da tenker jeg at jeg lar det være som det er, men skal sjekke klaring til ventiler når toppene er tilbake.

Neste på programmet var å forberede tørrsump-systemet, og i tråd med anbefalingene, satser jeg på å beholde sandwich-plata, så da måtte jeg sjekke litt klaringer.

Først testet jeg at reimhjulet går klar av pumpelokket og det ser fint ut:

* pumpeklaring I.jpg (67.77 KB. 665x600 - vist 261 ganger.)


Sett fra siden er det også klaring, men ikke så mye. Pumpelokket er maskinert sånn at det skal være mulig å bytte reim:

* pumpeklaring II.jpg (34.27 KB. 517x600 - vist 249 ganger.)

Kan tyde på at jeg må frisere kjøleblikket litt, men det er en smal sak.

Så en titt på området rundt sandwich-plata, og her blir det trangt med tre tykke og ganske stive slanger som skal på plass:

* busy.jpg (64.5 KB. 618x600 - vist 294 ganger.)

Tror jeg må sette på toppene og eksosen for å se hvor mye plass jeg har å leke med, men det blir trangt. Er heller ikke noe å fan å legge oljeslanger langs eksosrør pga varmen, så kanskje jeg må lage meg et par varmeskjold.

Utrolig deilig å komme i gang i garasjen igjen Glad



« Siste redigering: mars 17, 2017, 21:10:46 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2545 på: mars 20, 2017, 08:54:39 am »

Ble lite skruing i helgen, men fikk sjekket litt ang plassering av oljeslanger i forhold til eksosen, og det blir trangt rundt sandwichplata. Ser ut som eneste mulighet er at jeg snur sandwichplata slik at nipplene peker oppover (det hørtes ikke helt bra ut...) og så bruke 120° bend på slangene.

Fikk også levert toppene til Karl Fredrik på Unneberg, og en kjapp kontrollmåling viste at den kanten i toppen er på ca 1.1mm. Så da ble vi enige om at han maskinerer til det blir flatt og så hvis vendehøyden er for lav, får jeg kompensere med shims.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2546 på: mars 24, 2017, 09:05:16 am »

I går fikk jeg satt av 24 minutter til kvalitetstid i garasjen, og det passet perfekt med at løfterne fra Thorsten Pieper dukket opp i posten.

Så da fikk jeg sjekket klaring til kammen, og det ble ca 2mm (litt vanskelig å måle nøyaktig), så det burde bli bra.

Jeg rakk akkurat å montere foringene, og dette kjentes mye bedre ut en de gamle "hjemmebrotchede" foringene jeg hadde sist.

Må berømme TP for god service og bra respons på mail når jeg hadde et par spm Glad viktig å støtte entusiaster som bidrar til å løfte hobbyen vår Glad

Mens jeg stod i garasjen og monterte løfterforinger ringte Karl Fredrik og kunne melde om at toppene var ferdig maskinert, så nå begynner det å dra seg sammen. Håper å få prøvemontert alt i helgen så både vendehøyde, kompresjon og ikke minst vippearmsgeometri kommer på plass.

Meldt 15°C og sol her på solkysten neste uke, så det hadde passet bra å få skiten på veien nå Glad
« Siste redigering: mars 24, 2017, 09:13:15 am av grelland » Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2547 på: mars 24, 2017, 13:45:48 pm »

Hva er grunnen til at du sikter på såpass lav statisk komp.-forhold når du planlegger å kjøre med Fk-8?
Du kommer tross alt til å ha stålkontroll på både fuel og tenning over hele registeret  Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2548 på: mars 24, 2017, 13:58:59 pm »

Er 9.6:1 lavt?
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2549 på: mars 24, 2017, 14:03:30 pm »

Med en ca. 260/300 på 95-oktan vil jeg påstå det ja.

Siste 2110cc jeg bygget til Servicevogna m. Web86B la jeg på 1.0 mm vh. (0.0mm + 0.04" kopperring) og 10:4 i komp.
Kjøres konsekvent på 95-oktan. Ikke antydning til bank, men det kan jo også skyldes brennkammerdesign. Dine kammer er annerledes fra mine...


* FK8 vs. 86B.jpg (74.31 KB, 800x531 - vist 250 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: 1 ... 83 84 [85] 86 87 ... 148
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!