april 20, 2024, 15:41:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 84 85 [86] 87 88 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 974768 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2550 på: mars 24, 2017, 14:05:15 pm »

Setter pris på innspill som kommer etter at maskinering er utført Blunker Etterpåklokskap er en ganske presis vitenskap Blunker
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2551 på: mars 24, 2017, 14:09:38 pm »

Æsj... Kjipt...
Er jo så sjelden innom her må vite Blunker

Pytt-pytt! Du skal sikkert bygge flere slike i fremtiden. Den kammen er en fantastisk allround-er! Blunker

Lykke til med videre assembly! Håper ventillåsingene passet Glad

Åja, ang. etterpåklokskap; motoren er ikke assemblet og bremset ennå, så den må du nok lenger ut på landet med. Min "vitenskap" er basert på erfaring  Osteaktig
Du er jo fortsatt i den fasen at du lett kan gjøre om på dette hvis ønskelig. Må seff. legge til at jeg sitter med en liten bismak i munnen pga. at jeg var litt sløv og sent ute, så hvis du vil kan du stikke oppom så tar vi en dugnad i verkstedet for å ta ned en smule til  Kysser
Alltid koselig med besøk!  Glad
« Siste redigering: mars 24, 2017, 14:35:31 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2552 på: mars 24, 2017, 18:11:17 pm »

9.6 er rikelig med den kamakselen, det kan være at man kan klare litt høyere kompresjon hvis man har stålkontroll på tenning og A/F men det er så lite å henter på dette at det er ikke verdt å tenke på.
Med 9.6 er det større sjanse for at 95 blyfri går fint under alle forhold og du har laget deg et mye bedre forbrenningskammer når du fjernet den kanten, du kan si det godt fornøyd. Glad
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2553 på: mars 24, 2017, 18:27:14 pm »

Interessant ordvalg når du skriver ting som "rikelig" og "kan være" når jeg konstaterer svart på hvitt at det har blitt gjort uten problemer - og da med et helt std. kjølesystem på toppen av det hele.

At det vil fungere er det ingen tvil om, men min mening er at dynamisk komp. blir altfor pysete for et Fk8-gateoppsett som skal mappes for 95. Jeg kjører til sammenlikning 9.0:1 på dailyn' min med en 222-graders kam Osteaktig

At den kanten er borte er riktignok bare velstand og var godt at ble gjort.

I rest my case. Motor blir det av dette okkes om!
God helg, peeps 😊
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2554 på: mars 26, 2017, 11:44:05 am »

Blir nok bra Blunker

I går kveld begynte jeg med å prøvemontere de nyfriserte toppene, og tanken var at jeg skulle sjekke vippearmsgeometrien og få målt riktig lengde på støtstengene.


* vipper.jpg (67.83 KB. 720x540 - vist 221 ganger.)


For en gangs skyld la jeg ut bildet på facebook før jeg postet her, og da var det jo selvsagt noen observante karer som bemerket at jeg hadde glemt lash-caps...

Så heldigvis hadde jeg ikke kuttet støtstengene ennå, så da må jeg nare gjøre det en gang til.

Men jeg synes dette er en litt upresis vitenskap. Jeg satte opp et måleur, og målte løft på ventilen, og prøvde å justere/shimse slik at justeringsskruen og støtstanga danner en rett linje ved halvt løft.

Ang løft, så målte jeg ca 13.1 mm løft på ventilene, og med 1:1.3 vipper, skulle det bli ca 10.1 mm løft på kammen.
På kortet som følger med kammen står det 0.534" som skulle bli 13,6mm. Og jeg mener det er med 1.4 vipper. 10.1 x 1.4 skulle bli ca 14.1mm, så det er noe som ikke helt er som det skal være... Mulig disse utvekslingene ikke er helt nøyaktige. Har ikke målt løftet på kammen.

 

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2555 på: mars 26, 2017, 19:24:03 pm »

går fremover her .bra
mange kam'er er oppført med løft inkl utvekslingsvipper
engle spesifisere vel dette i katalogen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2556 på: mars 26, 2017, 19:47:17 pm »

Takker.

Sjekket katalogen og det står 0.534" @1:1.4.

Jaja. Ikke noe stort problem med litt høyere løft enn planlagt.

Ellers fikk jeg satt opp geometrien igjen; denne gangen med lash caps. Så da trengte jeg å shimse opp en smule, og da ser alt bra ut.

Fikk noen tips om å bestille støtstenger fra Skinne, så jeg får ta en telefon i morgen å sjekke hva de har på lager.

Demonterte så alt sammen igjen, og tok med topper og blokk ned på den lokale cirkleK selvvasken of fikk forhåpentligvis blåst vekk alt av rester fra spon og drit i motoren.

Neste nå er sluttmontering, så da håper jeg det meste er på stell.

Ellers så kom minstemann inn i går og sa at en av foreldrene til en av kameratene hans hadde sagt at det er et sikkert vårtegn på Vestskogen når bilen til Roy står med rompa i været og motoren i tusen deler Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2557 på: mars 26, 2017, 20:07:18 pm »

Æsj... Kjipt...
Er jo så sjelden innom her må vite Blunker

Pytt-pytt! Du skal sikkert bygge flere slike i fremtiden. Den kammen er en fantastisk allround-er! Blunker

Lykke til med videre assembly! Håper ventillåsingene passet Glad

Åja, ang. etterpåklokskap; motoren er ikke assemblet og bremset ennå, så den må du nok lenger ut på landet med. Min "vitenskap" er basert på erfaring  Osteaktig
Du er jo fortsatt i den fasen at du lett kan gjøre om på dette hvis ønskelig. Må seff. legge til at jeg sitter med en liten bismak i munnen pga. at jeg var litt sløv og sent ute, så hvis du vil kan du stikke oppom så tar vi en dugnad i verkstedet for å ta ned en smule til  Kysser
Alltid koselig med besøk!  Glad

Det går nok fint. Som du sier skal den sikkert åpnes snart allikevel. Har en følelse av at det er disse toppene som er begrensningen i denne motoren slik den blir nå, så hvis alt funker fint i sommer, kan det hende det blir nye topper neste år. Tiden får vise.

Ellers så passet desverre ikke ventillåsingene. De var større enn de jeg hadde fra før, så de passer ikke i hullet på tallerkene...  Får se hva jeg gjør med det.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2558 på: mars 26, 2017, 21:24:26 pm »

Er lash caps noe man absolutt må ha, og er det overhode nødvendig når du har rullevipper ?? Bare lurer??
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2559 på: mars 27, 2017, 08:49:03 am »

Er lash caps noe man absolutt må ha, og er det overhode nødvendig når du har rullevipper ?? Bare lurer??

Tja si det...

I følge Pauter sine sider, så høres det ikke ut som et krav, men kan være lurt, spesielt med høye løft/høy utveksling da rullene på løfterne beveger seg ganske mye frem og tilbake. Da er det ok med litt ekstra areale å bevege seg på.

Nå har jeg satt opp for å bruke de i alle fall, og det er vel ikke noe som tyder på at det er ulurt, så da lar jeg de være på. Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2560 på: mars 27, 2017, 09:06:17 am »

Satt og tenkte litt på mitt eget utsagn om at det antakelig er toppene som er begrensningen i oppsettet mitt nå, og etter litt leting fant jeg noen cfm tall på TheSamba.

Og når jeg plotter mot ventilløft ser det sånn ut:

* cfm.jpg (17.05 KB. 482x293 - vist 204 ganger.)


Jeg målte 13.1mm så det burde bli oppunder 170 cfm, og da er antakelig målet på 160 hk innen rekkevidde.

Til sammenlikning ble Tims stage II målt til omtrent identiske cfm tall.

Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2561 på: mars 27, 2017, 10:06:51 am »

Ellers så passet desverre ikke ventillåsingene. De var større enn de jeg hadde fra før, så de passer ikke i hullet på tallerkene...  Får se hva jeg gjør med det.

Kjedelig...
Stemmer når du sier det - CB har faktisk forskjellige utgaver av denne låsingen.

Si ifra en kveld du er forbi Gunnestadveien, så kan de heller havne tilbake der de hører hjemme Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1257
Bosted:


Vis profil

« Svar #2562 på: mars 27, 2017, 16:00:18 pm »

Hvorfor vil du gå med så lav komp? Kjenner en som kjører med 10,6 og har 44 idf samt org vac fordeler. Med så presis tenning er det null stress og høyne kompresjonen, mere low-end drag får du også
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2563 på: mars 28, 2017, 07:36:59 am »

jeg kjenner også mange som kjører med både 10 og 11 og kompressorer og turboer og...  Blunker

Se kommentarene lenger opp i tråden, så ser du hva som kommenteres av andre. Dette er en motor i min daily driver, og har ingen planer om å skvise ut det siste lille ift effekt. Målet er 160 brukbare hk. Har ikke bankesensor så dersom man skulle komme i skade for å fylle 95, eller oktanratingen faktisk ikke er så god som man averterer, så er det greit med litt margin.

Nok om det.

En ting jeg skulle sjekke etter siste ras, var dette med coil bind, og etter å ha målt både indre og ytre fjær, sammenliknet med installed height, kommer jeg til 2.5 og 2.8 mm klaring før jeg evt får coil bind med 13.1mm løft. Det burde vel være rikelig med klaring tenker jeg.

Håper å få satt av litt tid til montering denne uken Glad
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2564 på: mars 28, 2017, 08:31:14 am »

Ser ikke pointet av å diskutere om det går an å gå opp 0,5 i statisk komp, det tilsvarer ca 3-5 hk.
Hvorfor bry seg om slikt på en gatemotor, synes grelland er fornuftig som skaper en litt større sikkerhetsmargin mot banking. Blunker
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1257
Bosted:


Vis profil

« Svar #2565 på: mars 28, 2017, 09:45:54 am »

Som sagt vet jeg det funker, men er ikke min motor så nok om det.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2566 på: mars 28, 2017, 09:49:45 am »

Som sagt vet jeg det funker, men er ikke min motor så nok om det.

regner med du har rikelig med erfaring som underbygger den påstanden Blunker

Men du har helt rett, det er min motor Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2567 på: mars 28, 2017, 09:57:57 am »

Ser ikke pointet av å diskutere om det går an å gå opp 0,5 i statisk komp, det tilsvarer ca 3-5 hk.
Hvorfor bry seg om slikt på en gatemotor, synes grelland er fornuftig som skaper en litt større sikkerhetsmargin mot banking. Blunker

jøss, Grelland og Dalland er enige Glad

Gliser
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1257
Bosted:


Vis profil

« Svar #2568 på: mars 28, 2017, 12:11:34 pm »

10,6 i komp, weber 44 idf, org svda, null tenningsbank. You tell me,
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2569 på: mars 28, 2017, 13:29:07 pm »

Som sagt vet jeg det funker, men er ikke min motor så nok om det.

La meg minne deg på hva du skrev nettopp... Gliser
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2570 på: mars 28, 2017, 13:43:29 pm »

Som sagt vet jeg det funker, men er ikke min motor så nok om det.

La meg minne deg på hva du skrev nettopp... Gliser

 Gliser
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1257
Bosted:


Vis profil

« Svar #2571 på: mars 28, 2017, 18:11:24 pm »

La meg minne DERE på at grelland også sa nok om det Blunker) hah ser man det ikke holdt han det heller, og man ser jo opp til de eldre i miljøet Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2572 på: mars 28, 2017, 19:25:58 pm »

Og på det foreløpige høydepunktet avslutter vi den diskusjonen Øyerulling

I kveld gjorde guttungen og jeg en innsats med å rydde og vaske arbeidsbenken så alt var klart til sluttmontering. Trivelig å jobbe når det er rent og pent Glad

Så begynte vi monteringen og alt gikk fint en god stund Glad (Husket kampluggen)

Men når jeg satt inn oljepumpa, så buttet det i mot når jeg snurret på veiva. det viste seg at hodet på de nye boltene i kamdrevet tar i huset på oljepumpa, så enten må jeg slipe litt av boltene eller pumpa.... Får ta en telefon til Unneberg i morgen og høre hva de kan bidra med Glad Heldigvis kan jeg skru ut en og en bolt uten å splitte blokka igjen.

Usikker på om jeg får ferdig tørrsump-tanken før jeg skal sette den i bilen, så jeg starter med det gode gamle oppsettet, og da satt vi inn en oljetemp-føler i sumpa med det samme. Denne vil gjøre liten nytte når jeg får tørrsump, men skader jo ikke at den sitter der heller.

Sakte men sikkert i riktig retning.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2573 på: mars 28, 2017, 20:27:33 pm »

La meg minne DERE på at grelland også sa nok om det Blunker) hah ser man det ikke holdt han det heller, og man ser jo opp til de eldre i miljøet Blunker
Liker engasjementet til ungdommen.  Glad Gir seg ikke før siste ord er sagt.. Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2574 på: mars 28, 2017, 20:29:19 pm »

Og på det foreløpige høydepunktet avslutter vi den diskusjonen Øyerulling


Sorry. Kunne ikke dy meg.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2575 på: mars 28, 2017, 23:07:00 pm »

Puss ned boltehodet, finnes noen knappehode bolten man kan bruke men å slipe ned går fint det også. Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2576 på: mars 29, 2017, 06:47:46 am »

Var det jeg tenkte også.  De boltene som satt der før var såkalte button heads.
« Siste redigering: mars 30, 2017, 07:28:22 am av grelland » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2577 på: mars 29, 2017, 20:20:27 pm »

Var det jeg tenkte også.  De bildene som satt der før var såkalte button heads.

Jeg pleier å gjøre begge deler, litt på bolthodene og litt på pumpa. Må nesten alltid fikse denne klaringen, så viktig å sjekke før blokka settes sammen Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2578 på: mars 30, 2017, 07:29:51 am »

Var det jeg tenkte også.  De bildene som satt der før var såkalte button heads.

Jeg pleier å gjøre begge deler, litt på bolthodene og litt på pumpa. Må nesten alltid fikse denne klaringen, så viktig å sjekke før blokka settes sammen Blunker

jada, gni det inn  Blunker

Men siden blokka er satt sammen, og det faktisk er mulig å ta av en og en bolt med blokka montert, prøver jeg meg på den løsningen, og litt modellkitt for å sjekke klaringen til slutt.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2579 på: mars 30, 2017, 07:47:56 am »

Var det jeg tenkte også.  De bildene som satt der før var såkalte button heads.

Jeg pleier å gjøre begge deler, litt på bolthodene og litt på pumpa. Må nesten alltid fikse denne klaringen, så viktig å sjekke før blokka settes sammen Blunker

jada, gni det inn  Blunker

Men siden blokka er satt sammen, og det faktisk er mulig å ta av en og en bolt med blokka montert, prøver jeg meg på den løsningen, og litt modellkitt for å sjekke klaringen til slutt.

Det funker fint å gjøre det sånn også Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: 1 ... 84 85 [86] 87 88 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!