april 16, 2024, 06:19:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 85 86 [87] 88 89 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 972676 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2580 på: mars 30, 2017, 09:18:58 am »

sett inn tørr sump med en gang. du får jo ikke montert oljepumpe med o-ring nå da blokka er satt sammen
og det siste du vil ha nå er vel lavt oljetrykk
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2581 på: mars 30, 2017, 09:21:37 am »

både tørrsump- og den vanlige oljepumpa har jeg dreid spor til o-ring. Og jo jeg klarer å montere de nå (testet jo det forrige dagen når det viste seg at kamboltene butta...

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2582 på: mars 30, 2017, 09:36:16 am »

OK
hvor mye "utstikk" har du på o-ringene da?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2583 på: mars 30, 2017, 12:01:14 pm »

oj, nå spør du vanskelig. Mener å huske jeg siktet på 20% kompresjon. Men det er jo i forhold til ytterdiameter på pumpa. Problemet er jo normalt at det er for stor klaring mellom pumpe og blokk, så det er nok ikke så mye kompresjon ift innerdiameter i blokka, er jeg redd.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2584 på: mars 30, 2017, 13:26:13 pm »

oj, nå spør du vanskelig. Mener å huske jeg siktet på 20% kompresjon. Men det er jo i forhold til ytterdiameter på pumpa. Problemet er jo normalt at det er for stor klaring mellom pumpe og blokk, så det er nok ikke så mye kompresjon ift innerdiameter i blokka, er jeg redd.


Høres bra ut det. Blunker
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2585 på: mars 30, 2017, 14:18:17 pm »

OK, må bare legge ut en gladmelding som beskriver både miljøet og ikke mist Jens Ole på Unneberg.

For et par uker siden, under demontering av toppene, mistet jeg et sånt klips som holder ventilfjærene på plass. Jeg la ut en melding her og på fb, og ikke lenge etterpå hadde TMBryhn tatt med seg et par fra verkstedet sitt, så jeg fikk hentet de her på Nøtterøy. Det var første oppturen Glad Dessverre passet ikke disse, så jeg tok med meg en ventil og en retainer til Jens Ole, for å se om de kunne finne på noe lurt. Normalt har de ikke så mye deler fra CB hos Unneberg så jeg visste dette ikke ble lett, men man vil jo gjerne bruke de lokale når man kan.

Han kom da på at for to år siden (!!!) solgte han et sett med sånne klips til en kar i Stavanger, så kanskje han kunne hjelpe meg.

Og ganske riktig, kontakten ble etablert, og mannen hadde fortsatt klips, så dette ser ut til å løse seg.

Sånn service opplever man ikke på ebay eller cip1....
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2586 på: mars 30, 2017, 14:31:31 pm »

 Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2587 på: mars 30, 2017, 19:22:21 pm »

Retainer-clipsene er i posten, så i mellomtiden begynte jeg å montere den siden som jeg har deler til:

* IMG_20170330_200917.jpg (72.52 KB. 800x531 - vist 269 ganger.)


Endte også opp med å slipe av både bolthodene og pumpa, så nå er det grei klaring der også.

Sakte men sikkert i riktig retning


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2588 på: mars 30, 2017, 22:26:47 pm »

Basert på en modell jeg fikk av ghia69 og noen målinger, har guttungen modellert en tank til tørrsump-systemet. Tenkte å lage en papp-mal før han tar den med på skolen og får skåret ut i rustfritt. Kjekt når neste generasjon kan bidra Glad


* tank.jpg (41.58 KB. 741x600 - vist 217 ganger.)


Volumet er ca 10 liter, så det blir dyre oljeskift heretter Glad

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2589 på: mars 31, 2017, 06:41:24 am »

OK, må bare legge ut en gladmelding som beskriver både miljøet og ikke mist Jens Ole på Unneberg.

For et par uker siden, under demontering av toppene, mistet jeg et sånt klips som holder ventilfjærene på plass. Jeg la ut en melding her og på fb, og ikke lenge etterpå hadde TMBryhn tatt med seg et par fra verkstedet sitt, så jeg fikk hentet de her på Nøtterøy. Det var første oppturen Glad Dessverre passet ikke disse, så jeg tok med meg en ventil og en retainer til Jens Ole, for å se om de kunne finne på noe lurt. Normalt har de ikke så mye deler fra CB hos Unneberg så jeg visste dette ikke ble lett, men man vil jo gjerne bruke de lokale når man kan.

Han kom da på at for to år siden (!!!) solgte han et sett med sånne klips til en kar i Stavanger, så kanskje han kunne hjelpe meg.

Og ganske riktig, kontakten ble etablert, og mannen hadde fortsatt klips, så dette ser ut til å løse seg.

Sånn service opplever man ikke på ebay eller cip1....
Gliser Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2590 på: april 04, 2017, 09:48:05 am »

dukket opp to klips i en konvolutt i går, så nå må jeg bare finne tid til å skru litt mer Glad
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2591 på: april 04, 2017, 10:48:57 am »

Hei, står støtstang rørene dine riktig vei?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2592 på: april 04, 2017, 11:06:14 am »

Hei, står støtstang rørene dine riktig vei?

Det er den veien de passer best ift størrelsen på hulla og diameteren på røra i alle fall. Snur jeg de, virker det som hulla i blokka er for store ift pakningene på røra
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2593 på: april 04, 2017, 13:40:13 pm »

Hei, står støtstang rørene dine riktig vei?

Det er den veien de passer best ift størrelsen på hulla og diameteren på røra i alle fall. Snur jeg de, virker det som hulla i blokka er for store ift pakningene på røra

Sikkert riktig, jeg har ikke tatt så mye i denne type motor. Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2594 på: april 04, 2017, 19:18:30 pm »

Det har ærlig talt ikke jeg heller, så jeg skal sjekke litt nøyere.

Fikk med minstemann på 11 ut i garasjen en liten time i dag, og da fikk vi montert stempel/sylindre på andre siden også, og han var sjefen for momentnøkkelen  når vi dro til toppene. FIkk montert alle ventilene også, så som jeg hadde nok klips Glad

En ting jeg ville sjekke var klaringen mellom oljeslanger og eksos, og det ser ut som det skal går fint med 120graders bend:

* IMG_20170404_184855.jpg (71.96 KB. 611x600 - vist 236 ganger.)

* IMG_20170404_184901.jpg (57.37 KB. 542x600 - vist 227 ganger.)


Får plass til oljetrykkgiver og bryter også.

Så nå har jeg nesten komplett longblokk:

* IMG_20170404_190732.jpg (103.58 KB. 800x600 - vist 298 ganger.)


Skal en tur til Frankrike med jobben et par dager, så da blir det ikke noe skruing på en liten stund, men håper å få de siste detaljene på plass, så jeg kan få den inn i løpet av påska.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2595 på: april 05, 2017, 23:03:12 pm »

Unneberg leverer, og de hadde både shims til vippearmsbrygge, wbx støtstangrørpakninger og gaskacinch på lager Glad

Lørdag satser jeg på montering i bil Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2596 på: april 08, 2017, 19:49:41 pm »

Etter noen timer i solen med to gode hjelpere har vi fått motoren på plass igjen, og alt ser ok ut så langt:

* motor1.jpg (101.67 KB. 800x600 - vist 214 ganger.)


Så en liten stund senere er blikk, TB'er og sensorer på plass:

* motor.jpg (90.08 KB. 800x600 - vist 255 ganger.)


Rakk så vidt å teste å dra rundt før det ble kvelden, men da tente den ikke, pluss det drypper litt olje fra det ene støtstangrøret, så da får vi undersøke litt nærmere før vi er helt i mål Glad


Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2597 på: april 08, 2017, 22:58:44 pm »

Grættis med motor tilbake i bil. God følelse.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2598 på: april 10, 2017, 15:21:36 pm »

Grunnen til at den ikke startet er at det var ikke bensin på tanken...   Jaja. prøver igjen Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2599 på: april 10, 2017, 18:15:56 pm »

hjalp det Glad


Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2600 på: april 12, 2017, 07:13:45 am »

hjalp det Glad



Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2601 på: april 18, 2017, 20:47:56 pm »

Fikk sjekket litt på dette med lekkasjen, og det var en støtstangpakning som hadde fått seg en kilevink, så den var det et stort rift i. Hadde heldigvis en til overs, og da ble det nesten tett. Ser ut som det er en liten lekkasje til, men nå ble det mørkt, så da får jeg se nærmere i morgen, men det kan tyde på at det er ute ved toppen, siden det dryppet såvidt på eksosen og da ryker det "litt" fra bandasjen....


Og så måtte eldstemann ut og prøve en tur, og han syntes IKKE denne var noe god å kjøre Glad Han er på min størrelse, og det er nok en litt mere apekatt-stilling enn han er vant med fra Audin... Og ikke verken bremse- eller styreservo.


Første han sa når vi svinget ut på veien og vi skjønte at dette funket som det skulle sa han med et stort glis: Da blir det SCC i år da Glad



« Siste redigering: april 18, 2017, 22:43:33 pm av grelland » Loggført
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #2602 på: april 19, 2017, 12:00:27 pm »

 Gliser Gliser Osteaktig
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2603 på: april 19, 2017, 12:57:47 pm »

Gratulerer, synes dette gikk fort å bygge motor! Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2604 på: april 19, 2017, 20:20:01 pm »

Gratulerer, synes dette gikk fort å bygge motor! Glad

Hehe. Antall timer er ikke så veldig avskrekkende, men problemet er mer at de blir så veldig spredd ut i tid Blunker

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2605 på: april 23, 2017, 20:38:40 pm »

Fikk fikset en lekkasje til, så da var det på tide å få bort litt lagringsstøv:


* vasket.jpg (95.31 KB. 800x600 - vist 244 ganger.)


Da er det bare å få tatt EU-kontroll, så kan sommeren nytes Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2606 på: april 24, 2017, 22:55:59 pm »

EU kontroll er bestilt, så da prøvde vi å fikse et par småfeil som må på plass før den tid, men stusser litt på en sak ang tenning/lading : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,71003.0.html

Ellers fikk jeg synket spjellhus-stag, og testet litt mer. Går veldig fint så langt Glad

Glemte å putte i peilepinnen, så nå trengs en motorvask allerede...

Nå snør det på solkysten.... Håper det blir bedre på fredag, da er EU-kontroll på programmet.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2607 på: april 29, 2017, 09:58:50 am »

Skulle vært på EU-kontroll i går, men vi våknet til 3 cm snø på bakken så da utsatte jeg det til en dag neste uke.

Har fått tatt et par litt lengre turer for å sjekke at alt er ok, og ting ser stort sett ok ut. Jeg har en temperaturføler under #3 pluggen, og den lå i området 130-150° stort sett hele tiden. Det er noe lavere enn før.

En ting som plager meg ørlite granne er at når motoren ble god og varm, gikk oljetrykket ganske mye ned. Ved kald motor, hadde jeg 3-4 bar når jeg ruset litt, men med varm motor, var det under 1 bar på tomgang, og rundt 1.5 bar i cruise-fart. Ved ett tilfelle så jeg oljelampa blinket så vidt på tomgang. Slukket med en gang jeg ga den et lite blipp på gassen. Kanskje jeg skulle prøve litt tykker olje? Mener jeg har 5w-40 nå.

Nå er været topp, men uten EU-kontroll i orden og siden jeg er på hytta i Strømstad, så får den stå i garasjen et par dager til Glad
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1254
Bosted:


Vis profil

« Svar #2608 på: april 29, 2017, 10:27:30 am »

Kan ikke så mye om dette men kjenner flere som har det samme problemet. Når du full flowet, skrudde du også i blokken eller bare pumpa? Da kan man få slike problemer.

Mine 2 cents, er ny og kan ikke så mye så hvos det er feil vær så snill ikke hate bare rett meg Tvilende
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7117
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2609 på: april 29, 2017, 11:52:23 am »

dette er en wbx-blokk, så jeg har ikke "full-flowet" den. Helt original oljesystem med unntak av en sandwichplate mellom blokk og folter med termostat i som sender olja ut i kjøleren når den er varm
Loggført
Sider: 1 ... 85 86 [87] 88 89 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!