mars 28, 2024, 21:19:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 88 89 [90] 91 92 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964466 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2670 på: juni 07, 2017, 20:43:15 pm »

Frøktelig mye jobbing og andre ting på gang, så lite skruing om dagen.... fortsettelse følger Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2671 på: juni 08, 2017, 19:26:15 pm »

Endelig et par timer i garasjen...

prøvde først å montere 10" universalvifte fra Biltema, men den er for stor... antakelig ikke helt feil ift størrelsen på kjøleren, men er ikke snakk om å få tredd den opp mellom drivaksler, bensinslanger og bærearmer...

Så plan B ble å grave i pc-deler-hylla til guttungen, så da fant vi 3 like 80mm server-vifter. De er antakelig ikke ideelle, siden jeg ser for meg at det er mer mottrykk gjennom en radiator enn gjennom et pc-kabinett, men det var verdt et forsøk.

Ut på prøvetur, og alt tyder på at temperaturen stabilserer seg i alle fall, men litt høyt synes jeg. Den la seg på 230 graderF som tilsvarer 110 graderC.

Det positive er at temperaturen sluttet å stige, men siden en termostat normalt åpner på 80-90 grader, synes jeg det virker som jeg fortsatt har for liten kjøle-effekt.

Prøver å se om det finnes vifter på ca 10 cm i diameter, så kan jeg plassere 3 ved siden av hverandre, som er mer egnet, så jeg får mer gjennomstrømming.

Alternativet er å enten finne en større kjøler, eller en bedre plassering. Er litt fan av å plassere kjøler i front av bilen, men det betyr en del pes med slanger/rør og evt modding av front.

Oppdaget også at slangene til kjøleren lå innat eksosen på et punkt, og det drar ikke akkurat ned temperaturen. Tok et par ekstra runder med eksosbandasje, og så spente jeg fast et 20x20mm firkantrør som sikrer en viss avstand i alle fall, men det er fortsatt ikke ideellt.

Jaja, går fremover i alle fall Glad

Ja, og så har guttungen fått oppkjøring på bil-lappen 8/8, så da ligger alt til rette for at vi kan ha med oss følgebil på SCC Glad Kanskje jeg blir degradert til mekaniker...
« Siste redigering: juni 08, 2017, 19:50:49 pm av grelland » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2672 på: juni 09, 2017, 11:05:32 am »

Tenk litt på hvordan turbulensen går ved siden av girkassen. Det ser ut til at din kjøler ligger 90° på retningen turbulensen har. Min kjøler sitter ca samme sted, men den har turbulensgjennomstrømming og kjøler motoren plenty uten vifte. Husk at tykk olje skaper mye varme. Hvordan har du blokket av oljepumpen din?   
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2673 på: juni 09, 2017, 11:58:41 am »

Min står på tvers av kjøreretningen, ganske høyt oppe- er ikke sikker på hvordan din er plassert.

Har ikke blokket av oljepumpe; dette er wbx blokk; uttaket til kjøler er via sandwichplate mellom filter og blokk
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #2674 på: juni 09, 2017, 15:28:19 pm »

Kan dele litt erfaringer fra min Oxy som står i en 69 Westfalia. (92 tykkvegget sylinder, Engle 2280 kam)

Jeg har benyttet et "remote filter" sett, da jeg syns det ble så trangt mellom filter og eksos når sandwich platen skulle på plass i tillegg til filter.
Tror det er identisk med dette: https://www.jhpusa.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=5258
Oljekjøler (type 4) står nå i doghouse, men jeg har tidligere kjørt med oljekjøler med temperaturstyrt vifte plassert under camperen.
Termostat er av denne typen: https://vwparts.aircooled.net/Engine-Oil-Thermostat-p/oil-thermostat.htm
Oljetemp sensor er plassert i sump (lokket der WBX olje påfylling er orignalt)
Alu oljepumpe (tror det er en 26mm) har jeg dreid spor i og montert med o-ring

Temperaturen stiger noe i lange oppover bakker med lass i camperen så planen er å benytte begge kjølere slik at det er litt mer kjølekapasitet for de varme dagene på campingtur
Tidligere, med kjøler montert under bilen trodde jeg temp steg når jeg kjørte fortere en ca 90.....Det viste seg at det ikke var farten, men turtallet som fikk tempen til å stige..
Eller rettere sagt..... nåla på instrumentet til å stige :-) Det er nok ikke verdens beste regulering av ladespenning her...
(Og Standard 002 kasse har ikke optimal utveksling når det er såpass mye mer moment en det var i 1600 motoren)

Ellers er erfaringen at temperatur i luften har mye å si for oljetemperaturen...

Jeg kjører med Biltema 10/60 syntetisk olje, og er da fornøyd med stabilitet på oljetrykket.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2675 på: juni 09, 2017, 21:11:57 pm »

hvordan er den mappet med hensyn til blanding/tenning
dette kan jo fort påvirke temperatur en del
og tilpasning kjøledeksler?
100-110 grader er jo ikke noe farlig temperatur på en luftkjølt motor, så lenge oljetrykket holder seg oppe.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2676 på: juni 11, 2017, 00:16:45 am »

I følge PLXen så ligger jeg på ca 12.5 afr ved pådrag og opp mot 15-16 i lett cruising. Kjøleblikk er ok, med unntak av at motoren antakelig sitter litt høyt i bakkant, så det oppstår noen ganger en glippe mellom pakningen og blikket. Kan være noe å hente der.

Tempen på toippene (føler under nr 3 sin tennplugg) ligger på ca 130 grader, så det bør tyde på at den ikke går for magert/varmt i alle fall.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2677 på: juni 15, 2017, 20:13:40 pm »

fikset de siste småtinga for EU i dag, så da får jeg vel få den godkjent også Glad

R.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2678 på: juni 16, 2017, 10:29:01 am »

OK, må jo bare dele en illustrasjon fra Jon Hroar. Jeg spurte hva han mente med innlegget sitt lenger opp her, og for en mann med litt bedre skills på illustrasjoner enn de fleste av oss dødlige, kom han opp med denne:

* 19243896_10154522438242301_1550627951_o.jpg (27.17 KB. 800x397 - vist 258 ganger.)


Hvis denne illustrasjonen stemmer, og siden min kjøler er ganske "lav", og ligger helt oppunder gulvet på bagasjerommet, kan det hende viftene mine faktisk jobber mot luftstrømmen.

Interessant. Jeg kan jo prøve å kjøre viftene andre vei for å teste

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2679 på: juni 16, 2017, 10:59:01 am »

Tok meg frihet til å modde for å vise min.. Skal sies at jeg ikke byttet ghiaen i en boble..

Liggende kjøler med scoop ned. Kanskje jeg burde laget et deksel noen cm over vifta..



* 19243896_10154522438242301_1550627951_o.jpg (10.6 KB. 800x291 - vist 255 ganger.)


Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2680 på: juni 16, 2017, 11:07:47 am »

Tenkte på noe sånt jeg og, men med irs, så er det mye bærearmer og greier i det området...
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2681 på: juni 16, 2017, 11:07:58 am »

Tok meg frihet til å modde for å vise min.. Skal sies at jeg ikke byttet ghiaen i en boble..

Liggende kjøler med scoop ned. Kanskje jeg burde laget et deksel noen cm over vifta..


[ Vedlegg ]


Hvis det stemmer at luftstrømmen går slik, jobber vel viftene dine og scoopet motstrøms?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2682 på: juni 16, 2017, 11:25:20 am »

Skal denne turbulensen virke så må kjølerens kanaler ligge så turbulensen går rett gjennom.
Det ser ut som din står nitti grader feil siden den står så langt fremme Roy. Skal den stå der så må den ligge radielt med turbulensens sentrum.

* girbox.jpg (80.44 KB. 800x450 - vist 306 ganger.)

Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2683 på: juni 16, 2017, 11:30:39 am »

Tok meg frihet til å modde for å vise min.. Skal sies at jeg ikke byttet ghiaen i en boble..

Liggende kjøler med scoop ned. Kanskje jeg burde laget et deksel noen cm over vifta..


[ Vedlegg ]


Hvis det stemmer at luftstrømmen går slik, jobber vel viftene dine og scoopet motstrøms?

Viften suger nedenifra og oppover. scoopet plukker med seg luften under bilen. Jeg tipper det er en oppgradering å ha tak over viften.. så ikke luften fra viften presser imot luftstrømmen
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2684 på: juni 16, 2017, 11:42:19 am »

Skal denne turbulensen virke så må kjølerens kanaler ligge så turbulensen går rett gjennom.
Det ser ut som din står nitti grader feil siden den står så langt fremme Roy. Skal den stå der så må den ligge radielt med turbulensens sentrum.
[ Vedlegg ]

Så hvis jeg forstår deg riktig ville du flyttet den nederste delen av kjøleren bakover ?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2685 på: juni 16, 2017, 11:54:49 am »

Jepp det ville jeg
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2686 på: juni 16, 2017, 11:57:31 am »

Da er jeg med.

Får krabbe innunder og se om jeg har noe å gå på med tanke på slanger etc.

Men du er helt sikker på dette med retningen på luftstrømmen? Er det noen som har målt det? Tenkte på retningen på viftene mine Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2687 på: juni 16, 2017, 13:36:23 pm »

Placeringen af køleren her (udover den 90graders justering) er da ellers ganske optimal?
Eller hellere den måde Erlend har monteret sin?  Hæ

Skal denne turbulensen virke så må kjølerens kanaler ligge så turbulensen går rett gjennom.
Det ser ut som din står nitti grader feil siden den står så langt fremme Roy. Skal den stå der så må den ligge radielt med turbulensens sentrum.
[ Vedlegg ]
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2688 på: juni 22, 2017, 19:46:05 pm »

Jepp det ville jeg


Lettere sagt enn gjort... Er veldig trangt innunder der, så det er liten eller ingen sjangs for å flytte på kjøleren.

Har testet litt mer, med noen vifter som etter sigende skulle levere mer luft, men ikke noen endring.

Tok en tur på Unneberg for å se om de hadde sandwichplate uten termostat, men det hadde de ikke. Men de hadde maken til min i hylla, så når vi kikket litt nærmere på den, så kan det se ut som nå den er lukket, er det fortsatt en liten åpning for olja å slippe gjennom, så kanskje det er slik at termostaten min har satt seg fast; det kan forklare at slangene til kjøleren er varme, men kanskje ventilen i termostaten struper flowet.

Vel hjemme i garasjen plukket jeg ut fjøra og stempelet i sandwichplata. så nå er det full flow gjennom kjøleren hele tiden, men en prøvetur avdekket at det ikke er noen endring på temperaturen. Den stiger og stiger, og ser ut til kanskje å stabilisere seg, men alt for høyt etter min smak.

Så nå vet jeg ikke hva jeg gjør. Kanskje jeg retter fokuset mot tørrsump, men jeg har en ide om at det vil jo bli like store problemer der, siden planen er å bruke samme kjøler. Kan hende det faktum at jeg får mye mer olje, og at den ikke ligger i den varme sumpa og godgjør seg gjør at det blir noe bedre, men jeg tenker sånn at dersom jeg ikke har nok kjøleeffekt vil jeg bare endre tidskonstanten ved å flytte olja ut i tanken/øke volumet. På et eller annet tidspunkt blir det like varmt....

Så neste på planen nå er et scoop som skal tvinge luft gjennom radiatoren. Evt legge opp kjøler i front, under fangeren, evt inni reservehjulsbrønn.

Fikk EU-godkjent den da, så noen gode nyheter er det jo Glad
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2689 på: juni 22, 2017, 20:02:25 pm »

Har fulgt med på denne, og lurer litt på om du har sjekket oljetemperatur med andre målinger..... jeg fikk selv høyere oljetemp enn ønsket på ett tidligere bygge, og prøvde flere kjølere, skoop og vifter. Kjøpte så inn en slik http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Utstyr/Steketermometer-tradlost-2000037729/    og rettet ut sensor slik at jeg kunne sette den i peilepinnehullet.
Temperaturen var slik som Matre skrev litt annerledes enn instrumentet i bilen viste ved høyere turtall, målte forskjell på nesten 20 grader ved belastning.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2690 på: juni 22, 2017, 20:37:34 pm »

hmmm, god ide; jeg har en tilsvarende til grillen, men hvordan vet du hvor nøyaktig den er da? Kan jo kalibrere den i kokende vann; det er ganske nær 100 grader når jeg tenker meg om Blunker

Passe på så ikke kona ser at jeg låner den bare. Olje er olje...
« Siste redigering: juni 22, 2017, 20:50:56 pm av grelland » Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2691 på: juni 22, 2017, 21:17:41 pm »

Testet min i kokende vann :-)

Kjøpte en egen, så er det ingen som klager på bruken, har fått bruke den flere ganger på andre sine biler for å kalibrere gamle instrumenter.
Da denne er trådløs, kan du bare tape fast senderen i motorrom og sjekke temp inne i bilen under bruk.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2692 på: juni 26, 2017, 21:53:30 pm »

Var ute på tur i helga, og svingte innom Torshov bilrekvisita og de hadde en oljekjøler som var dobbelt så stor som den jeg har, så da tok jeg med en sånn for å se om jeg kunne finne en bedre plassering. Den ble for stor, men kanskje jeg kan få det til ved å flytte på en bensinslange.

Mens jeg hadde den andre kjøleren ute, prøvde jeg å flytte den slik at den står omtrent som på bildet her (den røde streken):

* ghia.jpg (26.83 KB. 800x397 - vist 230 ganger.)


Det hjalp antakelig litt, siden det tok lenger tid før den ble varm, men fortsatte å stige som sist....

begynner å miste litt motet her, men skal prøve om et scoop kanskje kan hjelpe. Nå har jeg jo to kjølere, så det er mulig å plassere en på hver side av girkassa også. men da må jeg som sagt flytte på noen bensinrør/slanger først.

Moro å prøvekjøre da Glad Går godt så lenge jeg tør å tråkke til Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2693 på: juni 28, 2017, 20:13:36 pm »

Vasket den da Glad

* ghia3.jpg (99.57 KB. 800x600 - vist 241 ganger.)

Loggført
Ørjan Evensen
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2694 på: juli 04, 2017, 21:10:47 pm »

Ein utrolig nydelig bil, den kan du være stolt av!  Sjokkert Gliser
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2695 på: juli 05, 2017, 07:36:37 am »

Men havde du ikke det omvendte problem med den gamle 1835 motor? At du ikke fik olien varm nok?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2696 på: juli 05, 2017, 08:19:09 am »

Ein utrolig nydelig bil, den kan du være stolt av!  Sjokkert Gliser

Takker Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2697 på: juli 05, 2017, 08:20:00 am »

Men havde du ikke det omvendte problem med den gamle 1835 motor? At du ikke fik olien varm nok?

Oi, det er lenge siden, men det kan stemme, Kanskje det var når jeg hadde Porsche-vifte på den?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2698 på: juli 05, 2017, 09:07:40 am »

Stemmer det ja, jeg synes at huske der var noget med at du koblede køleren fra på det opsæt?

Det jeg vil frem til er vel at hvis køleren sidder monteret på samme måde som da, er det ikke der du skal se vil jeg tro. Men hellere finde hvad det er der giver den højere olietemp?
Er det mulig og prøve at måle olie temperaturen et andet sted end der du har det nu?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2699 på: juli 05, 2017, 10:00:47 am »

Har vært inne på tanken, nå måler jeg den i sumpen, men jeg kan som om jeg har andre muligheter.

Men så må vi huske på at årsaken til at jeg fokuserer på tempen, er at oljetrykket på tomgang blir veldig lavt etter en stund kjøring, så poenget var å få kontroll på tempen først så trykket.

Har grublet litt på hvorfor evt denne motoren genererer mer varme enn en std, og eneste jeg kan tenke meg er at jeg har stivere ventilfjører (oteva 90) så det bør generere mer friksjon på både kam/løftere og vipper. Men vippene er pauter sine med kulelager mot ventilen, så det skal ikke generere mer friksjon enn std oppsett i alle fall.

Måler tempen under pluggen på sylinder nr 3, og den roer seg rundt 130°C på landeveien, så det skulle ikke tyde på at selve toppen er så varm at den varmer opp olja i særlig stor grad. heller.

Kan selvfølgellig være noe muff med noen oljekanaler inni motoren; som er delvis eller helt tette...
Loggført
Sider: 1 ... 88 89 [90] 91 92 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!