mars 28, 2024, 23:21:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 95 96 [97] 98 99 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964499 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2880 på: januar 11, 2018, 20:47:05 pm »

Ser ut som Karl Fredrik har kommet seg etter en runde med man-flu i jula. Så nå skjer det litt mer her snart Glad


* FB_IMG_1515699955515.jpg (92.32 KB, 600x600 - vist 268 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2881 på: januar 13, 2018, 17:55:23 pm »

Ikke helt fornøyd med finishen ennå


* 20180111_203213.jpg (57.61 KB, 800x600 - vist 314 ganger.)
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #2882 på: januar 13, 2018, 20:15:48 pm »

Strukturrulle? Vet ikke hvordan det vil oppføre seg, men kanskje verdt et forsøk....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2883 på: januar 13, 2018, 21:40:21 pm »

Strukturrulle? Vet ikke hvordan det vil oppføre seg, men kanskje verdt et forsøk....

Kanskje det ja
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2884 på: januar 14, 2018, 20:11:58 pm »

her det går fremover. Blokka ble kul lakkert, og de luftboks-basene og traktene blir knall.
Forsinket gratulasjon til Junior, skal si gutta er flinke...
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2885 på: januar 14, 2018, 21:59:44 pm »

Ikke helt fornøyd med finishen ennå

Lakkert med nok varme i lakken/delene? Fløyt fint utover dengang jeg lakkerte min CB100 med hammerslaglakk...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2886 på: januar 15, 2018, 08:44:00 am »

Ikke helt fornøyd med finishen ennå

Lakkert med nok varme i lakken/delene? Fløyt fint utover dengang jeg lakkerte min CB100 med hammerslaglakk...

Er oppunder 20 °C i garasjen så det burde være nok
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2887 på: januar 15, 2018, 22:33:46 pm »

Fikk tilbake toppene fra feriekoloni hos Karl Fredrik i helgen, og han meldte om at disse var maskinert til litt forkjellig dybde av forrige maskinist som hadde hatt henda på de, så han anbefalte at jeg sjekket cc i de etter at han tok de ned en smule for å få de like.

Etter litt måling kom jeg til at alle kamrene ligger mellom 42 og 43cc og det er innenfor målenøyaktigheten på mitt oppsett i alle fall:

* cc.jpg (51.32 KB. 450x600 - vist 253 ganger.)


Foreløpig har jeg ikke tenkt på å endre vendehøyde/kopperpakning fra det oppsettet jeg hadde i fjor, og slik den er nå så har jeg 0 i vendehøyde og 1.5mm kopperpakning. Et kjapt regnestykke viser at det blir 9.88:1 i statisk komp. Dette er noe høyere enn jeg kjørte i fjor, men siden det ikke blir noe turbo denne sesongen kan det hende jeg lar det være slik. Alternativet er  "grave" ut litt i stemplene, da jeg ønsker å beholde "squish area"

Fikk prøvemontert toppene, og etter at de ble maskinert 2 tideler passet sylindrene og nå ser det i alle fall ut som en longblock selv om innmaten ikke er montert ennå:

* longblock.jpg (81.01 KB. 800x600 - vist 264 ganger.)


Og så måtte jeg teste kjøleblikkene for å få på plass disse gasswire-sakene, men ikke overraskende er innsugene litt mer "beefy" inn mot toppene, så jeg må frisere blekka litt til. Synes kanskje også gråfargen på blekka ble litt lik sortfargen på blokka, så jeg tror jeg må komme opp med et bedre alternativ til disse kjøleblekka. Innspill mottas med takk Glad

* viftehus.jpg (74.84 KB. 800x600 - vist 264 ganger.)


Til slutt et lite detaljbilde av en av toppene; etter at de ble tatt litt på dybden er det en ganske skarp kant inn mot forbrenningskammeret og her er det vel en god ide å ta frem dremelen og runde av denne kanten?

* maskinert.jpg (36.91 KB. 450x600 - vist 245 ganger.)


« Siste redigering: januar 16, 2018, 10:05:56 am av grelland » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2888 på: januar 15, 2018, 23:00:28 pm »

Er vel en egen vitenskap å forme forbrenningsrommet riktig, men skarp kant bør det ikke være, såvidt jeg skjønner.
Og du kan forme litt, og få senket kompresjonen samtidig.
« Siste redigering: januar 15, 2018, 23:03:43 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2889 på: januar 15, 2018, 23:08:31 pm »

Er vel en egen vitenskap å forme forbrenningsrommet riktig, men skarp kant bør det ikke være, såvidt jeg skjønner.
Og du kan forme litt, og få senket kompresjonen samtidig.

Helt klart en egen vitenskap og langt utenfor min komfortsone...
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2890 på: januar 15, 2018, 23:51:49 pm »

Her er en eller 2 av teoriene:
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=567773&highlight=increase+head+combustion
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2891 på: januar 16, 2018, 08:56:54 am »

Takker Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2892 på: januar 16, 2018, 09:12:03 am »

Du får mer igjen for å leke deg med Dremelen rundt de skarpe kantene der hvor lufthastigheten høyest. Alle "hindringer" der får relativt store konsekvenser. Hastigheten alltid er størst rundt ventilsetene og ved lave løft er den på sitt høyeste. Sjekk derfor kantene rundt ventilene (setene) og sørg for at det er "pusterom" der.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2893 på: januar 16, 2018, 09:24:38 am »

Skarpe kanter utgjør vel også en viss fare for "hot spots". Vil gjerne ha tennpluggen til å antenne blandingen Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2894 på: januar 16, 2018, 09:26:16 am »

Skarpe kanter utgjør vel også en viss fare for "hot spots". Vil gjerne ha tennpluggen til å antenne blandingen Glad

Var det jeg først og fremst tenkte på ja.

Jeg vet ikke hvem som har portet/frisert disse toppene i utgangspunktet, men jeg har på en måte antatt at de har mer peil enn meg, så jeg tenkte jeg skulle la de være sånn utforminsmessig, så jeg ikke ødelegger mer enn jeg forbedrer.
Loggført
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #2895 på: januar 17, 2018, 21:32:24 pm »

Tja kan ikke si eg likte den grå fargen , men den svarte på blokka mot det børsta/ blanke var nyyydeligt eller rettere sagt lekkert.Men nå er det heldigvis eieren som skal være fornøyd  Gliser
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2896 på: januar 18, 2018, 10:48:28 am »

Tja kan ikke si eg likte den grå fargen , men den svarte på blokka mot det børsta/ blanke var nyyydeligt eller rettere sagt lekkert.Men nå er det heldigvis eieren som skal være fornøyd  Gliser

Hehe det har du rett i, og eieren er heller ikke fornøyd med det grå på blekket Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2897 på: januar 18, 2018, 21:44:36 pm »

Nesten komplett men jeg er fortsatt usikker på fargen og finishen. Må demontere alt igjen uansett så jeg har fortsatt mulighet til å bytte farge.

Wireopplegget blir veldig bra synes jeg. Måtte modde litt for å få det til å passe men hadde god hjelp i garasjen i dag så det var prosjektet til eldstemann og en kompis.


* 20180118_202720.jpg (73.15 KB. 800x600 - vist 303 ganger.)

Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2898 på: januar 18, 2018, 22:49:05 pm »

Greit når neste generasjon deler interessene :-)

Blir spennende å se hvordan wire trekk blir, hadde selv ett hjemmesnekret wiretrekk den gang slikt ikke var hyllevare.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2899 på: januar 19, 2018, 20:49:50 pm »

Greit når neste generasjon deler interessene :-)

Blir spennende å se hvordan wire trekk blir, hadde selv ett hjemmesnekret wiretrekk den gang slikt ikke var hyllevare.

Ser bra ut så langt. Hadde et hjemmelaget opplegg for noen år siden jeg også, men dette virker noe  mer gjennomtenkt Glad
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2900 på: januar 19, 2018, 22:26:29 pm »

Er dette bare beregnet for montering slik som du har det, eller kan det også brukes på baksiden av viftehuset ? Jeg vil prøve å få mitt sjult på den nye moteren, alt kommer på baksiden hvis jeg snur spjeldhusa.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2901 på: januar 19, 2018, 23:53:28 pm »

Er dette bare beregnet for montering slik som du har det, eller kan det også brukes på baksiden av viftehuset ? Jeg vil prøve å få mitt sjult på den nye moteren, alt kommer på baksiden hvis jeg snur spjeldhusa.

Det burde gå. Blir kanskje litt plunder hvis du har doghouset kjøling. Og justering blir knotete men det kan bli veldig kult med skjult opplegg.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2902 på: januar 21, 2018, 00:43:19 am »

Doghousen er nok veldig i veien, ellers burde det gå fint. Hjulet og fjær vris 180 grader, så burde gasswire trekket bli riktig. Strømpene og wierene ut til gasserne er mer en lange nok til å klippe til riktig lengde.
Et tips hvis du er å dra innom tråsykkelbutikken å kjøpe hetter til å tre over enden på wire`n. Og skulle du trenge nye wiere så passer gir-wire til tråsykler. 
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2903 på: januar 21, 2018, 00:55:10 am »

Hetter fulgte med i kitet
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2904 på: januar 21, 2018, 20:06:27 pm »

Da hadde de glemt det i mitt.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2905 på: januar 25, 2018, 10:29:53 am »

Ble en liten runde i garasjen i går da jeg fikk brotsjet opp ventilstyringene så når glir ventilene perfekt i styringene.

Planen for kveldens økt er:
-dremle av skarpe kanter i toppene
-gjøre toppene grundig rent
-montere ventiler/fjører
-sjekke vippearmsgeometri
-file til ring gap på stempelfjærene
-sveise igjen flere hull i kjøleblekk

Så får tiden vise om jeg fikk krysset av alle punktene.

Jeg klarte å knekke en stempelfjær under demontering, så hvis noen har en 1.2mm "nr 2" fjær til 94mm wiseco stempel, så hyl ut før jeg må ut på den store interwebben å shoppe litt igjen Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2906 på: januar 26, 2018, 00:32:39 am »

Fikk gjort alt bortsett fra å file ring gap og sveise. Men det går tross alt fremover.

Et lite stemningsbilde fra prøvemontering av vippetøy:

* 20180125_203005.jpg (81.99 KB. 800x600 - vist 242 ganger.)

Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2907 på: januar 26, 2018, 01:40:03 am »

Når nesten alt er strøket av "to do" lista, så må det vel betegnes som en fin kveld :-)
Jeg har vel samme vipper, bruker du original toppdeksel eller alu ? Har CB sine i alu, men fikk beskjed om at de kanskje måtte trimmes litt for å passe sammen med Pauter 1:4
 
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2908 på: januar 26, 2018, 09:04:58 am »

Når nesten alt er strøket av "to do" lista, så må det vel betegnes som en fin kveld :-)
Jeg har vel samme vipper, bruker du original toppdeksel eller alu ? Har CB sine i alu, men fikk beskjed om at de kanskje måtte trimmes litt for å passe sammen med Pauter 1:4
 

Jeg hadde CB sine i alu, men de passet ikke i bilen, så nå bruker jeg originale som har blitt moddet litt med kulehammer på et par steder Blunker
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2909 på: januar 26, 2018, 14:11:12 pm »

Scat stainless går lett klar av pauter 1,4 vipper som er shimset 5mm opp!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 ... 95 96 [97] 98 99 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!