april 20, 2024, 12:18:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 99 100 [101] 102 103 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 974628 ganger)
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1257
Bosted:


Vis profil

« Svar #3000 på: mai 24, 2018, 05:44:23 am »

Hvordan går d m bilen etter brannen?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3001 på: mai 24, 2018, 08:46:17 am »

Hvordan går d m bilen etter brannen?

Nå foregriper vi begivenhetenes gang en smule, men det går vel sjelden særlig bra når biler tar fyr... Mer detaljert info kommer plutselig
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3002 på: mai 24, 2018, 08:58:56 am »

Så gårsdagens prøvetur gikk altså ikke helt som planlagt.

Det begynte bra med en tur i solen. Jeg hadde glemt å lade batteriet, så i et veikryss stoppet den (tomgangen var litt dårlig justert...) og hjelpemannskapet i følgebilen fikk ikke dyttet i gang. Da parkerte jeg i en busslomme og ventet på at guttungen skulle hente startkabler:

* stopp.jpg (43.07 KB. 446x600 - vist 223 ganger.)


Men jeg satt der i solsteken, tenkte jeg at jeg kunne jo prøve en gang til, og den dro så vidt rundt på starteren, og puffet litt i spjellhusa, men så fikk jeg se røyk opp av luftegitteret og fikk hivd meg rundt. Litt febrilsk bruk av skjorter, hender og pust så sluknet det.

Hadde med brannslukker, men det lå i fanget på kopiloten som var i den andre bilen for å hente startkabler....

Så ved første øyekast så det ikke så ille ut, litt sot på utsiden av bakluka:

* sot.jpg (17.42 KB. 291x600 - vist 221 ganger.)


Men da dukka følgebilen opp, og jeg fikk ned hvilepulsen og fikk taua skiten hjem. Henta en kald cola og satt meg på terassen før videre analyse...

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3003 på: mai 24, 2018, 11:08:10 am »

Når jeg kom hjem, begynte jobben med å finne ut hva som hadde skjedd, og det første jeg kan se er at den fine nye bakplata og lakken på viftehuset er ødelagt. Det er jo bare kosmetisk, så det lar seg ordne:

* 33232574_10216669188352297_7177470855100760064_n.jpg (27.48 KB. 291x600 - vist 239 ganger.)


Begynte med å ta av viftehuset, og det kan se ut som brannen oppsto i området rundt dysa for sylinder nr 4:

* innsug-tb.jpg (38.36 KB. 291x600 - vist 241 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3004 på: mai 24, 2018, 11:09:35 am »

Kabel/konnektor til begge dysene er i alle fall gone:

* kabelklyse.jpg (29.19 KB. 291x600 - vist 236 ganger.)


Men det kan hende selve dysa overlever:

* dyse.jpg (21.3 KB. 291x600 - vist 232 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3005 på: mai 24, 2018, 11:12:29 am »

Kikket litt nøyere på dyse nr 4, og det er mye som tyder på at oringen på fuel-rail siden er skadet:

* o-ring.jpg (17.08 KB. 291x600 - vist 227 ganger.)


Så jeg antar at det har lekket bensin herfra, og så har det antent av uviss grunn. Litt usikker på om tilbakeslag gjennom spjellhusa faktisk kan antenne bensin på dette stedet, men på den annen side kan det ha vært bensindamp pluss at bensinen jo er under trykk, så en liten lekkasje kan forårsake relativt lang stråle og mye forstøving.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3006 på: mai 24, 2018, 11:14:39 am »

Kikket litt nærmere på både fuel rails og innsug, og spesielt overflaten på innsugene (CB sine) er veldig grove, så det er jo en viss mulighet for at dette tetter litt dårlig, men lekkasjer på den siden vil først og fremst forårsake falsk luft og ikke bensinlekkasje, så jeg heller mot teorien om skadet oring på fuel-rail siden:

* cb-innsug.jpg (25.47 KB. 291x600 - vist 224 ganger.)


* tds rails.jpg (19.51 KB. 291x600 - vist 210 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3007 på: mai 24, 2018, 11:18:30 am »

Så da er det bare å sette i gang å gjøre rent og bytte alle brente ledninger, og så skal dysene får seg en sjekk.

Guttungen og en kamerat tok tak i viftehuset med en gang:

* viftehus.jpg (29.79 KB. 291x600 - vist 239 ganger.)


Og Mor må frem med symaskinen igjen:

* panel.jpg (44.72 KB. 291x600 - vist 257 ganger.)

Loggført
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #3008 på: mai 24, 2018, 12:08:48 pm »

Føler med deg , å lykke til!
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3009 på: mai 24, 2018, 19:17:11 pm »

Vasket og klar til montering igjen

* 20180524_193845.jpg (107.9 KB. 800x600 - vist 252 ganger.)

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3010 på: mai 24, 2018, 20:38:13 pm »

Positive tanker er vejen frem  Glad godt at se den snart er på vejen igen!
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3011 på: mai 25, 2018, 19:19:24 pm »

Takker.

Dysekonnektorer er i hus takket være en hjelpsom mann fra Drammen og guttungen har sparklet og grunnet viftehus så det nærmer seg Blunker


* 20180525_191655.jpg (37.15 KB, 292x600 - vist 221 ganger.)
« Siste redigering: mai 28, 2018, 10:59:41 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3012 på: mai 28, 2018, 07:46:25 am »

Ikke mye skruing i helga, siden jeg var en tur på hytta, men guttungen leverte:

* shroud.jpg (76.94 KB. 728x600 - vist 229 ganger.)


Selv slappet jeg av her:

* slappe av.jpg (63.65 KB. 446x600 - vist 229 ganger.)


Så nå er batteriene ladet og jeg er klar for å få ghian på veien igjen Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3013 på: mai 29, 2018, 21:12:41 pm »

Ble litt garasjetid i det nydelige været i kveld og har fått loddet inn nye konnektorer til dysene og så ble det en kjedelig løsning på brannveggen siden jeg mangla padding og mor hadde ikke tid til å sy uansett. Får bli Diamond stitch igjen neste år Blunker

Har montert innsug og dyser/rails igjen så nå står en grundig lekkasjetest for tur før viftehuset kommer på plass.

* 20180529_215715.jpg (56.69 KB. 517x600 - vist 220 ganger.)

« Siste redigering: mai 30, 2018, 21:34:17 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3014 på: mai 30, 2018, 21:39:12 pm »

I kveld fikke jeg montert og sjekket alle bensinslanger og koplinger, og fant en tvilsom o-ring på en av de andre dysene også. Fikk byttet den, men fikk det ikke tett i den ene fuel-railen. Jeg har laget egne klips som holder railsene nede, så jeg mistenker at jeg har fått laget dem med litt skjev belastning på o-ring/dyse, så jeg endte opp med å montere de gamle fuel railsene på utsiden av spjellhuset igjen:

* gamle rails.jpg (52.96 KB. 446x600 - vist 242 ganger.)


Da ryker foreløpig planen med airboxer og luftfilter på tvers, men nå vil jeg ha den på veien, så får evt modifiseringer komme utover sommeren...

Ellers fungerte det meste av sensorer med unntak av MAP-sensoren, så der må jeg feilsøke litt mer. Kan være at ledningene fikk det litt for varmt en periode... Må finne multimeteret og tan en sjekk. HAr en ekstra sensor hvis det skulle knipe Blunker

Så mye tyder på at det blir oppstart igjen i morgen, så da får vi bare krysse fingrene for at alt går bra.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3015 på: juni 01, 2018, 13:11:43 pm »

MAP-sensoren var død men jeg hadde en i reserve, så etter litt elektronikk-arbeid, var alle sensorer på plass i displayet Blunker

Dobbeltsjekket en gang til at det ikke var bensin-lekkasjer, og etter noen timer med motasje av de siste detajene (i nyyydelig sommervær) var det klart for oppstart.

Ved første forsøk smalt det i innsuga igjen, og jeg hadde selvsagt bytta to pluggledninger på #3 og 4, så et kjapt kryssbyte senere så fyrte den opp med det samme.

Den gikk veldig ujavnt og tydeligvis på 3 (eller 2) sylindre, og så smalt det en del i potta, noe som jeg har fått tips om tyder på alt for mager blanding, så da tenker jeg at jeg kikker litt nærmere på dysene og får verifisert at de både får signal og at det kommer bensin før jeg prøver igjen. Kjørte ikke lenge nok til å få meningsfulle dataer i loggen heller, da jeg tenkte det var best å sjekke litt ekstra før jeg tar livet av noe annet Blunker

Det er meldt 30 grader og sol hele helgen så jeg satser på at det er for varmt til å bygge bod og legge belegningsstein, så håper det blir noen timer i garasjen i stedet Blunker

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3016 på: juni 04, 2018, 08:51:06 am »

Søndag ble garasjedag denne helgen, og jeg fikk gjort en hel del.

Først fikk jeg ryddet opp i litt kabling, og etter litt fikling med en coil som ikke fungerte, så fant jeg en bøyd pinne i en konnektor, og da funket alle coilene og alle injektorene.

Så da ble det gjort klart for prøvetur:

* klar igjen.jpg (51.05 KB. 446x600 - vist 215 ganger.)


Minstemann på 12 ble plassert i passasjersetet med laptop i fanget, og Mor kom etter med følgebil (brannslukningsapparatet i Ghian denne gangen Blunker )

Tydelig at nye topper og andre forbedringer gjorde at det gamle fuel-mapet funket dårlig, så vi måtte justere en hel del, og etter noen runder rundt på sommerøya, gikk den ganske bra.

Men jeg sliter fortsatt med å få startet den, og mye peker nå på batteriet, så jeg skal se om jeg får tak i et nytt i dag før jeg tester noe mer.

Etter noen mil ser alt fortsatt like helt ut:

* etter tur.jpg (33.79 KB. 291x600 - vist 224 ganger.)


Oppe i venstre hjørne kan man se at lakken er litt skadet på innsiden av motorlokket etter brannen. Får la det stå som en påminnelse om å sjekke og dobbeltsjekke for bensinlekkasjer senere.

På kvelden satt jeg meg ned for å kikke nærmere på dataloggene, og det er et og annet å ta tak i... Jeg ser det er mye støy på MAP-signalet. Samtidig ser jeg at jeg kjører en blanding av alpha-N og speed density. Kort forklaring: Alpha-N er en modus hvor TPS (throttle position sensor) og turtall angir hvor mye fuel som skal leveres, mens speed density bruker vacumm i innsuget (MAP) som uttrykk for pådrag. Jeg kjører altså en blanding hvor det er speed density på lav last og alpha-N på høy. Dette er unøding komplisert, og spesielt siden jeg har endret mye på motoren siden jeg lekte med dette sist, tror jeg at jeg skal forenkle litt før jeg fortsetter med tuningen.



Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3017 på: juni 05, 2018, 21:13:54 pm »

Har fått kjørt en god del med tuning, og etter å ha forhørt meg litt hos div eksperter, prøvde jeg meg på alpha-n, hvor det kun er gass-spjeldet og turtallet som styrer bensinmengden, og det gikk ganske greit å få et fullt kjørbart map, og det meste begynner å funke nå. Jeg hadde alt for feit blanding på tomgang, så det har blitt et par omganger hvor jeg må skru ned stoppeskruene på spjellet ettersom computeren tar ut mer og mer bensin, så det var tydelig at den gikk alt for rikt før.

Men jeg plundrer fortsatt med å starte når den er var,m så det blir en tur på unneberg og skaffe ny starter. Har byttet det meste annet inklusiv batteriet, og det er jo en fare for at starteren er 40-50 år gammel, så det er vel ikke så rart om den sliter litt.

Kan også melde om at motoren er MYE friskere enn i fjor, og det skal bli moro å få testet den på ruller.

Temperatur og oljetrykk ser også ut til å holde seg der det bør være Glad  

Er det noen som har peiling på tenningskurver? Jeg har egentlig aldri brukt så mye tid på det, og har hentet et map fra shoptalkforums tror jeg. Kan noen si noe om dette map'et?

* tenning.jpg (74.88 KB. 800x283 - vist 230 ganger.)

« Siste redigering: juni 05, 2018, 21:19:17 pm av grelland » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3018 på: juni 05, 2018, 21:56:58 pm »

Si fra hvis jeg skal teste din gamle starter Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3019 på: juni 06, 2018, 20:56:40 pm »

Ny starter gjorde susen  Gliser
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3020 på: juni 07, 2018, 08:43:05 am »

Som sagt var det starteren som kødda, så nå kan jeg ut og kjøre uten å være så redd for å stoppe.

Fikk en kort tur i går kveld også, men litt begrenset med tid pga andre forpliktelser, så kom ikke så mye lenger, men det som gjør en stor forskjell i kjøreopplevelsen er å få synket spjellhusene skikkelig. Jeg har klart å ødelegge sneglehuset jeg lånte av Jens-Ole ( Flau ), så jeg må en tur til Unneberg igjen, så jeg kan få justert skikkelig før han får tilbake apparaturen.

På første turen var spjellhusene justert ganske synkront, men jeg justerte litt på tomgangen, og da mista jeg synken, og da går den veldig hakkete og ujevnt på lavt pådrag, og sånn i daglig puslekjøring er det jo der motoren befinner seg mest. Logmech wireoppsettet er veldig lett å justere, men det gjenstår å se hvor godt det holder seg over tid.

Har et par små oljelekkasjer under, men må kikke litt nøyere for å se hvor det kommer fra; ser ut som en klassisk toppdekselpakning og et par dråper under termostaten.

Og for å si det sånn; følgebilen har ikke sjangs på å holde følge når jeg tråkker til litt.

Har også startet dialogen med dyno-mannen, så håper å få den på rullene før sankthans Glad
Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3021 på: juni 07, 2018, 09:13:43 am »

Du kan låne "sneglehus" av meg hvis det er behov. Bor på Arås.   Glad
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3022 på: juni 07, 2018, 10:31:29 am »

Du kan låne "sneglehus" av meg hvis det er behov. Bor på Arås.   Glad

Takk for tilbudet, men jeg må først levere tilbake det jeg allerede har lånt (og ødelagt) men greit å vite det er flere i området Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3023 på: juni 07, 2018, 11:12:46 am »

 Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3024 på: juni 07, 2018, 12:49:37 pm »

Unneberg hadde på lager, så da har jeg i kveld i alle fall Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3025 på: juni 07, 2018, 22:01:33 pm »

ble en runde med tuning av tomgang, men det var ikke så enkelt. Det viser seg at veldig små endringer på stoppeskruen endrer turtallet med noen hundre rpm, så jeg må nok fomle litt til for å få blanding, tenning og luft bra.

Så skulle jeg ta med junior på en prøvetur. Han har vært med i følgebil de siste gangene, men nå dristet vi oss til å kjøre samme bil, og da endte vi opp sånn:

* TOM TANK.jpg (56.08 KB. 689x600 - vist 200 ganger.)


* venter.jpg (55.33 KB. 450x600 - vist 206 ganger.)


Soppatorsk som de sier i Sverige..

Så vi måtte ringe en kompis av junior som kom med en kanne super fra Shell. Så var vi igang igjen Blunker

Sitter nå og analyserer logfiler og justerer litt på map, og det blir litt bedre for hver gang. Kan snart driste meg til å kjøre på jobben igjen nå Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3026 på: juni 12, 2018, 21:55:34 pm »

Ikke så mye spennende som skjer. Justerer litt nå og da og den går bedre for hver gang. Skal kjøre Ghia på jobb i morgen Glad

Har plundret litt med å få synket spjellhusene skikkelig men det nærmer seg. Endret også på litt innstillinger fra 2 til 4 sprut per engine cykle, og da gikk den mye penere. Fortsatt litt igjen før den er heelt smooth fra tomgang, men det kommer seg Glad

Temperaturen er bedre enn før (ligger på mellom 80 og 90 grader under plugg nr 3) og oljetrykket oppfører seg mye bedre. Kjører Castrol Edge 5-30, så den er en del tynnere enn den jeg kjørte i fjor, men jeg har trua på at oljeflow er like viktig som trykket i seg selv ift kjøling og beskyttelse så jeg fortsetter med den tenker jeg.

Har plundra med litt lekkasjer inni motorrommet, og jeg antar det er åndinga som ikke er god nok. Har montert Berg oljetårnet, og det skal ha ganske stort areal (mange ca 8mm hull rundt kanten av "hatten") men jeg er fortsatt ikke overbevist. Har en plan om en litt bedre løsning, men vi får se om tiden strekker til.
« Siste redigering: juni 13, 2018, 10:39:34 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3027 på: juni 13, 2018, 10:37:35 am »

Kom meg på jobb i alle fall Glad Alt funker fint så langt

* jobb juni.jpg (27.1 KB. 484x322 - vist 196 ganger.)

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3028 på: juni 14, 2018, 07:50:34 am »

Ikke så mye spennende som skjer. Justerer litt nå og da og den går bedre for hver gang. Skal kjøre Ghia på jobb i morgen Glad

Har plundret litt med å få synket spjellhusene skikkelig men det nærmer seg. Endret også på litt innstillinger fra 2 til 4 sprut per engine cykle, og da gikk den mye penere. Fortsatt litt igjen før den er heelt smooth fra tomgang, men det kommer seg Glad

Temperaturen er bedre enn før (ligger på mellom 80 og 90 grader under plugg nr 3) og oljetrykket oppfører seg mye bedre. Kjører Castrol Edge 5-30, så den er en del tynnere enn den jeg kjørte i fjor, men jeg har trua på at oljeflow er like viktig som trykket i seg selv ift kjøling og beskyttelse så jeg fortsetter med den tenker jeg.

Har plundra med litt lekkasjer inni motorrommet, og jeg antar det er åndinga som ikke er god nok. Har montert Berg oljetårnet, og det skal ha ganske stort areal (mange ca 8mm hull rundt kanten av "hatten") men jeg er fortsatt ikke overbevist. Har en plan om en litt bedre løsning, men vi får se om tiden strekker til.

Hvis det er slik de andre jeg har sett er de ubrukelige. de ut er fint og flott, men "inn" i hatten er det kun 2 halvmåner. De er ikke spesielt store.. Tenk deg hvordan luften går når du presser nedpå hatten.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3029 på: juni 15, 2018, 17:15:18 pm »

Godt poeng; skal ta en titt på det nå i kveld når jeg skal ut i garasjen.

Kan jo rett og slett erstatte hele "hatten" med et universalfilter fra biltema el.l.
Loggført
Sider: 1 ... 99 100 [101] 102 103 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!