mars 29, 2024, 09:47:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 102 103 [104] 105 106 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964700 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3090 på: august 29, 2018, 07:36:45 am »

Det er vel samme stolene som jeg har tror jeg?
I så fall er de veldig gode å sitte i men selv jeg som er smal som en strek synes at jeg sitter litt trangt i de. Øyerulling
Håper du har sjekket at alt av plast detaljer er i bra stand da de er som alt annet veldig overpriset.

Er et kompromiss mellom å være gode å sitte i; og å passe i bilen... Ghian er så lav at jeg må skru de rett i gulvet for å få plass til den lange ryggen min, så da må de være smale nok til å passe nedi "dumpa" i gulvet. Hadde sånne stoler i den når jeg kjøpte den (i 1998...) men av en eller annen grunn byttet jeg de bort for maaange år siden.

Har et sett skinn recaroer fra golf II som er veldig gode å sitte i, men de ble for brede for "dumpa" i gulvet.

Jeg byttet selv fra golf gti stoler til disse og sidestøtten er absolutt godkjent.
Jeg er usikker på om det er bein eller rygg som er langt på meg, men er nå 188 høy og for min del er ryggen på stolene alt for kort så nakkestøtten blir som navnet tilsier en nakke støtte og ikke en hodestøtte som den burde ha vert...

Har du bestilt allerede?

Bestilt og bestilt... Vi er enige om pris men selger var på reise så de er ikke sendt enda nei.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3091 på: august 29, 2018, 07:39:45 am »

Kalle det ville vært interessant å høre om dette ga noen positive effekter også (økt bensinforbruk er jo negativt). Det må jo være en grunn til at den ikke skal gå så magert? Varme? Eller skyter/nøler den ved så mager blanding?

Det har vært interessant å lese dine poster om bensinforbruk og alle forslag du har fått på FB. I den sammenhengen kan jeg jo nevne at jeg justerte CO på min 911SC fra 0.91-0.95 til 2.2-2.5 som Porsche selv anbefaler. Dette førte til et økt forbruk fra 0.89 liter pr mil (blandet kjøring) til ganske nøyaktig 1.00 liter pr mil.

Mvh
-BB-

Takk som spør og grunnen for at jeg unnlot å skrive noe særlig mer utdypende er fordi jeg har ikke noen konkrete fakta å komme. På SCC i fjor bremset 191.6hk på hjulene og på samme rulle i år så bremset den 201hk på hjulene men det var også etter en ventiljustering. Dermed kan jeg ikke si at det var endring i blanding som førte til effektøkningen. Oljetempen føler jeg er lavere i år til tross for het sommer men så har jeg også byttet olje fra Agip 10-60 til Valvoline VR1 20-50. At den bruker mer bensin er jo forsåvidt negativt når man fyller Shell 98 men bryr man seg om slikt så burde man heller finne en annen hobby.

-BB-

Bra info. Noe indikerer altså at ved å gå til en litt rikere blanding så går den noe kaldere; det henger jo også på greip i mitt hode.
Har også hørt at noen legger på mer fortenning når de kjører magrere blanding på cruise. Stilte du noe på tenninga?

R.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3092 på: august 29, 2018, 19:10:42 pm »

Kalle det ville vært interessant å høre om dette ga noen positive effekter også (økt bensinforbruk er jo negativt). Det må jo være en grunn til at den ikke skal gå så magert? Varme? Eller skyter/nøler den ved så mager blanding?

Det har vært interessant å lese dine poster om bensinforbruk og alle forslag du har fått på FB. I den sammenhengen kan jeg jo nevne at jeg justerte CO på min 911SC fra 0.91-0.95 til 2.2-2.5 som Porsche selv anbefaler. Dette førte til et økt forbruk fra 0.89 liter pr mil (blandet kjøring) til ganske nøyaktig 1.00 liter pr mil.

Mvh
-BB-

Takk som spør og grunnen for at jeg unnlot å skrive noe særlig mer utdypende er fordi jeg har ikke noen konkrete fakta å komme. På SCC i fjor bremset 191.6hk på hjulene og på samme rulle i år så bremset den 201hk på hjulene men det var også etter en ventiljustering. Dermed kan jeg ikke si at det var endring i blanding som førte til effektøkningen. Oljetempen føler jeg er lavere i år til tross for het sommer men så har jeg også byttet olje fra Agip 10-60 til Valvoline VR1 20-50. At den bruker mer bensin er jo forsåvidt negativt når man fyller Shell 98 men bryr man seg om slikt så burde man heller finne en annen hobby.

-BB-

Bra info. Noe indikerer altså at ved å gå til en litt rikere blanding så går den noe kaldere; det henger jo også på greip i mitt hode.
Har også hørt at noen legger på mer fortenning når de kjører magrere blanding på cruise. Stilte du noe på tenninga?

R.

Jeg har lekt meg mye med tenningen i år. Instruksjonsboka sier at min europamotor skal ha 0 grader ved tomgang uten vakuum og maks 25 grader ved 4000 omdr, igjen uten vakuum. Det er også der merkene på reimhjulet er. USA utgavene har lavere komp, lavere effekt og andre tenningspunkt. Jeg endte opp med å gi min 3 grader ved tomgang og 28 ved 4000 kun basert på ryggfølelsen. Med vakuum tilkoblet ligger den helt stabilt på 3 grader på tomgang men når jeg hurtig-gasser så flytter vakuumet tenningen lynraskt forbi 28 gradersmerket jeg har laget. Skal jeg tippe vil jeg si 35 grader før den går ned igjen og roer seg på 28. Fyller som nevnt tidligere kun Shell 98 oktan og jeg har ikke oppdaget noen tegn på tenningsbank.

Mvh
-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3093 på: august 29, 2018, 23:26:33 pm »

Takk for bra svar.

Akkurat dette med å tune inn tenningsmapet er fortsatt en litt ullen materie for min del, men alle innspill av denne typen hjelper Blunker

Ellers hadde jeg en fin tur med den lokale sportsvognklubben i dag, og etter å ha fylt tanken igjen, noterte jeg 1.04 l/mil. Så det krabber nedover og motoren føles bedre og bedre.

Har fått bekreftet time på ruller kommende uke, så det blir spennende å se hva den yter.

Forresten noen som vet om SVV regner på veiv eller hjul når de sier maks 160hk/200nm?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3094 på: august 30, 2018, 07:27:44 am »

Takk for bra svar.

Akkurat dette med å tune inn tenningsmapet er fortsatt en litt ullen materie for min del, men alle innspill av denne typen hjelper Blunker

Ellers hadde jeg en fin tur med den lokale sportsvognklubben i dag, og etter å ha fylt tanken igjen, noterte jeg 1.04 l/mil. Så det krabber nedover og motoren føles bedre og bedre.

Har fått bekreftet time på ruller kommende uke, så det blir spennende å se hva den yter.

Forresten noen som vet om SVV regner på veiv eller hjul når de sier maks 160hk/200nm?

Dropp benevning bare Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3095 på: august 30, 2018, 07:59:02 am »

Takk for bra svar.

Akkurat dette med å tune inn tenningsmapet er fortsatt en litt ullen materie for min del, men alle innspill av denne typen hjelper Blunker

Ellers hadde jeg en fin tur med den lokale sportsvognklubben i dag, og etter å ha fylt tanken igjen, noterte jeg 1.04 l/mil. Så det krabber nedover og motoren føles bedre og bedre.

Har fått bekreftet time på ruller kommende uke, så det blir spennende å se hva den yter.

Forresten noen som vet om SVV regner på veiv eller hjul når de sier maks 160hk/200nm?

Dropp benevning bare Glad

Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3096 på: august 30, 2018, 08:02:09 am »

Oppdatert forbruks-tall:

* forbruk.jpg (27.05 KB. 800x417 - vist 183 ganger.)


Nå skal jeg kose meg på treff på Unneberg i helga, og fikse noen småting før jeg skal på rullene, så det er ikke mye fokus på akkurat dette med forbruk, men det er jo interessant å se at når motoren responderer positivt i form av at den går bedre/penere, så ser det stort sett ut til at forbruket går ned; noe som indikerer at effektiviteten går riktig vei.

Og jeg kjører fortsatt IKKE pent Blunker

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3097 på: august 30, 2018, 08:16:03 am »

Har endelig fått på plass oljetemp-føler også. Jeg hadde jo en del trøbbel i fjor med oljetemperaturen/trykket, og kjører nå med et oppsett med full-flow gjennom vanlig T1 kjøler i doghouse, og en ekstern kjøler plassert under bilen, ved siden av girkassa, som er koplet via en ekstern termostat. Oljetrykket er "ok"; kunne tenkte meg høyere på varm motor, men problemene jeg hadde i fjor med at det så og si forsvant og lampa lyste, er nå borte.

Det viste seg at mitt gode gamle moon-eyes instrument ikke var helt pålitelig, så satt inn et VDO-instrument og da så det mer fornuftig ut.

På min daglige pendlertur til jobb (ca 30 min blandet bykjøring og landevei) krabber tempen sakte men sikkert opp til ca 80-90°C.

Men i går tok vi en litt lengre tur med sportsvognklubben, og det ble vel en halvannen times tur tenker jeg; stort sett på små svingete veier i ca 60 km/h. Det er veldig behagelig sånn støymessig å pusle rundt i ca 60-70 på 4. gir, men da går motoren på litt under 2000 rpm så vifta kjøler ikke så godt. Ved et par anledninger krabbet tempen opp over 100-110°C, men så fort jeg enten fikk opp fartsvind eller turtall, droppet den ned mot 90 igjen.

Så alt i alt synes jeg det er ok, men tenker jeg skal få til en form for trakt eller scoop under bilen som leder mer luft gjennom kjøleren på landeveien. Det havner på lista over ting som skal fikses i vinter Glad
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3098 på: august 30, 2018, 10:46:23 am »

Gikk tilbake noen sider og så på tenningskurven din og da var det to ting jeg bet meg merke i.
Fortenninga kan trekkes tidligere opp på lavt turtall, prøv feks å kopier en 010 fordeler (finner tabell på nettet).
Fortenning på cruise med lite last/lite åpning på spjeldet kan nok trekkes opp endel allerede fra 1500 rpm, gjerne 10 grader mer enn ved flat pedal.
Kombinert med mager blanding på cruise vil det medføre en kaldere motor med lavere forbruk.
Ekstra mye fortenning trengs når det er lite belastning og mager blanding da begge deler gir en tregere flammehastighet.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3099 på: august 30, 2018, 10:49:38 am »

Gikk tilbake noen sider og så på tenningskurven din og da var det to ting jeg bet meg merke i.
Fortenninga kan trekkes tidligere opp på lavt turtall, prøv feks å kopier en 010 fordeler (finner tabell på nettet).
Fortenning på cruise med lite last/lite åpning på spjeldet kan nok trekkes opp endel allerede fra 1500 rpm, gjerne 10 grader mer enn ved flat pedal.
Kombinert med mager blanding på cruise vil det medføre en kaldere motor med lavere forbruk.
Ekstra mye fortenning trengs når det er lite belastning og mager blanding da begge deler gir en tregere flammehastighet.

Det tenningsmapet har nok endret seg en del ganger siden jeg postet det, men skal se på hva du sier, og sammenlikne med dagens tenningsmap, så kan jeg poste opp et forslag når jeg har grublet litt. Takk for innspill Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3100 på: august 30, 2018, 11:49:51 am »

Da har jeg brukt lunchpausen på å se litt på hvordan tenningsmapet mitt ser ut, og her er det som antakelig Dalland refererer til som jeg kjørte på før jeg fikk fikset dette med ventiler etc:

* tenning gammel.jpg (73.66 KB. 800x283 - vist 190 ganger.)


Ut fra det jeg ser, og det Dalland sier så burde jeg trekke opp tenninga tildligere som funksjon av turtall, da 010 legger inn full fortenning (12°) allerede ved ca 1300 rpm:

* bosch.jpg (91.32 KB. 800x568 - vist 174 ganger.)


Jeg har på det gamle mapet 12° ved tomgang, men fullt opptrekk på 34° men ikke før ca 4000 rpm.
I tillegg har jeg trukket ut noen grader til ved cruise. (jeg cruiser rundt 2000 rpm og opp til 30% TPS sånn ca, har ikke fått byttet over til speed-density ennå)

Så sammenliknet med hva Dalland foreslår, så var opptrekket ved cruising sånn ganske ok, men for mye ved fullt pådrag.

Hvis jeg kikker på det Kalle sa, så er han på ca 28°, men forsto jeg det rett når du sa enda 7-8 grader til fra vacuumet, slik at den er oppom 35 grader ved høy belastning? I så fall likner det på mitt gamle map.

Alex hadde også et innspill her  tidligere hvor han er på 32° ved pådrag, og ytterliger 16° ved cruise; altså oppe i 48° ved cruise, men igjen fullt opptrekk allerede ved rett under 2000 rpm



« Siste redigering: august 30, 2018, 12:09:40 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3101 på: august 30, 2018, 12:07:05 pm »

Hvis jeg da tar opp mitt eksisterende map, ser jeg at jeg har noe å hente...

* tenning 30 aug.jpg (84.02 KB. 800x376 - vist 197 ganger.)


Jeg reduserte mye fortenning mens jeg holdt på med problemene med ventiler som ikke lukket skikkelig, og jeg har tydeligvis ikke rørt det etterpå...

Uten å ha testet mye, tror jeg at jeg skal legge inn opptrekket mye tidligere, og så prøve å legge inn mye mer fortenning ved cruise, og ikke mindre slik som i dag Blunker

Takker for alle innspill så langt, og når jeg får testet litt i kveld, kommer jeg med en liten oppdatering.

« Siste redigering: august 30, 2018, 12:10:53 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3102 på: august 30, 2018, 12:19:41 pm »

Strakk lunchen ørlite grann i dag, så da prøver jeg meg på dette mapet på vei hjem fra jobb i ettermiddag så får vi se Glad

* ny tenning.jpg (70.93 KB. 800x306 - vist 178 ganger.)

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3103 på: august 30, 2018, 12:33:40 pm »

Spennende lesning!

Det med vakuumtrekk er kritisk på min SC. Uten så føler jeg helt klart at bilen er latere og da spesielt ved girskift, feks opp en bakke hvor jeg gir full gass i 2 giret og girer til 3. Uten vakuum må jeg "vente" på den. Det er enkelt å se hvordan vakuumtrekket fungerer med tenningspistolen.

Mvh
-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3104 på: august 30, 2018, 12:57:06 pm »

Kan være det var måten det ble skrevet på men uansett så kommenterer jeg litt for "sikkerhets skyld"

1. Vakuum opptrekk faller fort vekk når man åpner gassen, det vil si at jeg tror du for å ikke risikere banking bør avslutte den ekstra "vakuum" opptrekket du har ved ca 25% tps.
Tidligere oppsett på cruise så for meg alt for retardert ut, men nye ser lovende ut.

3. Jeg tror ikke kalle mente du kunne legge på 7-8 grader fra vakuum under høy belastning da høy belastning forekommer med mer åpning på spjeldet og da er vakuumet borte.

4. Cruise på 3500 rpm ++  er vel lite relevant uansett da man holder seg skjeldent der. (ref. kommentaren om Alex sitt oppsett)

5. Jeg lurer også på hvorfor du har 25 grader fortenning på 701 rpm? er dette fordi du vil bruke det som tomgangsregulering? I så fall, om du ikke har eget cranking timing så vil 25 grader gjøre den unødvendig tungstartet (høy belastning på startmotor).

Sett bortifra setningen over tror jeg du fint kunne dratt opp fortenningen litt tidligere over 70% tps.
    Loggført

    Dalland
    Supermedlem
    *****
    Innlegg: 3032
    Bosted: Bergen



    Vis profil
    « Svar #3105 på: august 30, 2018, 13:04:31 pm »

    Husk at jeg kun synser så ta det med en klype salt, og samme må du med grafene for 010, 009, 019 fordelerne da det finnes mange forskjellige grafer for samme fordelerne..
    Tenkte å handle 123 tuned fordeleren selv snart og da får jeg endel av de samme mulighetene så har leste endel om temaet de siste dagene. Glad
    Loggført

    Roy Grelland
    Supermedlem
    *****
    Innlegg: 7105
    Bosted: Nøtterøy



    Vis profil
    « Svar #3106 på: august 30, 2018, 14:06:54 pm »

    Kan være det var måten det ble skrevet på men uansett så kommenterer jeg litt for "sikkerhets skyld"

    1. Vakuum opptrekk faller fort vekk når man åpner gassen, det vil si at jeg tror du for å ikke risikere banking bør avslutte den ekstra "vakuum" opptrekket du har ved ca 25% tps.
    Tidligere oppsett på cruise så for meg alt for retardert ut, men nye ser lovende ut.

    3. Jeg tror ikke kalle mente du kunne legge på 7-8 grader fra vakuum under høy belastning da høy belastning forekommer med mer åpning på spjeldet og da er vakuumet borte.

    4. Cruise på 3500 rpm ++  er vel lite relevant uansett da man holder seg skjeldent der. (ref. kommentaren om Alex sitt oppsett)

    5. Jeg lurer også på hvorfor du har 25 grader fortenning på 701 rpm? er dette fordi du vil bruke det som tomgangsregulering? I så fall, om du ikke har eget cranking timing så vil 25 grader gjøre den unødvendig tungstartet (høy belastning på startmotor).

    Sett bortifra setningen over tror jeg du fint kunne dratt opp fortenningen litt tidligere over 70% tps.

      1-ok, tror jeg forstår, reduserer litt som du sier

      2-ble borte Blunker

      3-skjønner

      4-enig, siden jeg sjelden eller aldri er der, så er det heller ikke kritisk, hender jo jeg er "innom" området ved motorbrems

      5-har egen innstilling på cranking, så ja tanken er å gi et lite "bump" hvis tomgangen detter og kjører 7 grader fortenning ved cranking.

      Skal justere litt før jeg fyrer opp og kjører hjem for dagen Blunker
      Loggført
      Roy Grelland
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 7105
      Bosted: Nøtterøy



      Vis profil
      « Svar #3107 på: august 30, 2018, 14:08:04 pm »

      Husk at jeg kun synser så ta det med en klype salt, og samme må du med grafene for 010, 009, 019 fordelerne da det finnes mange forskjellige grafer for samme fordelerne..
      Tenkte å handle 123 tuned fordeleren selv snart og da får jeg endel av de samme mulighetene så har leste endel om temaet de siste dagene. Glad

      Synser vi ikke litt alle sammen da?

      Det er jo litt derfor jeg spør mye dumme spørsmål, og så legger ut mine erfaringer; så kanskje litt flere enn meg blir litt klokere
      Loggført
      Roy Grelland
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 7105
      Bosted: Nøtterøy



      Vis profil
      « Svar #3108 på: august 30, 2018, 15:28:20 pm »

      Dette gikk sånn passe Blunker måtte stoppe 2-3 ganger og justere litt. Spesielt overgangen mellom cruise og akselerasjon. Men jeg tror jeg kom inn med før mye fortenning for tidlig siden  jeg hørte antydning til tenningsbank når jeg ga på i mellomregisteret. Må studere loggene litt før jeg konkluderer.

      Tempen så ut til å gå med noe ved cruise i 70 da Blunker
      Loggført
      Dalland
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 3032
      Bosted: Bergen



      Vis profil
      « Svar #3109 på: august 31, 2018, 07:53:49 am »

      Du får slenge ut en oppdatert tabell så kan vi synse litt mer Glad
      Gjerne lambda A/F tabell også, tenning og blanding henger jo sammen.

      ang punkt 4. så er motorbrems noe som fungere mye bedre om du trekker ned tenninga, hadde vert kjekt om du testa å trekke tenninga til 0 grader ved tps under 5% fra 2000 rpm og opp.
      Hvis du retarderer den mer så får du kanskje litt stikkflammer ved girskift og motorbrems og hvem liker vel ikke det? Gliser
      Loggført

      Roy Grelland
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 7105
      Bosted: Nøtterøy



      Vis profil
      « Svar #3110 på: august 31, 2018, 08:03:09 am »

      Synsing er bra Glad

      Justerte enda mer på tabellen i går kveld, og slik ser tenningstabellen ut nå:

      * tenning.jpg (67.04 KB. 800x315 - vist 192 ganger.)


      Jeg måtte slakke kurven en del mer så nå er jeg oppe i over 4500 rpm før den har lagt inn all fortenning, og da hører jeg ingen tegn til tenningsbank i alle fall. KAn hende jeg kunne vært enda litt mer aggresiv, men det siste får vi se om vi kan ta på dynoen til uka.

      Kjørbarheten er helt konge Glad

      Justerte litt på AFR-tabellen når jeg var i gang. Prøvde meg på å legge meg helt på 16:1 ved cruise, og på vei til jobb i dag så var tempen faktisk lavere enn tidligere, med 42 grader fortenning og 16:1 i AFR. Det som er litt moro nå, er at jeg bare endrer AFR-target tabellen, så tar sprutet seg av resten Glad Kan tyde på at jeg begynner å få taket på dette her Glad Har jo ikke tatt så mange år...

      * afr.jpg (63.62 KB. 800x288 - vist 191 ganger.)


      Loggført
      Roy Grelland
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 7105
      Bosted: Nøtterøy



      Vis profil
      « Svar #3111 på: august 31, 2018, 08:08:29 am »

      Og så ble jeg inspirert av de lange traktene på ovalen til Supern, så da måtte jeg herme:

      * print.jpg (40.71 KB. 446x600 - vist 200 ganger.)


      * trakter.jpg (50.16 KB. 446x600 - vist 198 ganger.)


      Jeg hadde planer om å lage nye uansett, side de korte jeg har hatt på nå, er designet for å brukes sammen med bunnplata i eirboxene mine, så de skranglet litt. De lange er printet omtrent så lange jeg klarer med min printer (165mm) og da tar trakten på nr 4 nesten i bakluka.

      Er antakelig ikke noen ulempe med lengre trakter heller; det vil jo flytte momentkurven litt ned i registeret og det er jo bra for kjørbarheten

      Loggført
      Roy Grelland
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 7105
      Bosted: Nøtterøy



      Vis profil
      « Svar #3112 på: august 31, 2018, 08:11:27 am »


      ang punkt 4. så er motorbrems noe som fungere mye bedre om du trekker ned tenninga, hadde vert kjekt om du testa å trekke tenninga til 0 grader ved tps under 5% fra 2000 rpm og opp.
      Hvis du retarderer den mer så får du kanskje litt stikkflammer ved girskift og motorbrems og hvem liker vel ikke det? Gliser

      Gutta hjemme er opptatt av å få til stikkflammer ved motorbrems, så det står på lista Blunker
      Loggført
      BeetleBug
      Global moderator
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 5355
      Bosted: Fornebo


      Hvilken makalös manick


      Vis profil
      « Svar #3113 på: august 31, 2018, 12:48:49 pm »

      Og så ble jeg inspirert av de lange traktene på ovalen til Supern, så da måtte jeg herme:

      I like a lot!! (hvorfor har ikke dette forumet tommel opp funksjon)  Glad

      -BB-
      Loggført

      10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

      - Det er lettere å ape enn å skape -
      Roy Grelland
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 7105
      Bosted: Nøtterøy



      Vis profil
      « Svar #3114 på: august 31, 2018, 14:31:45 pm »

       Gliser
      Loggført
      Sveinf
      Seniormedlem
      ****
      Innlegg: 400
      Bosted: Drammen


      Vis profil

      « Svar #3115 på: august 31, 2018, 15:02:17 pm »

      Super lesning detta! Har putta TMBryhns ecu i bobla, og gleder meg til å se hvordan dine erfaringer virker i mitt oppsett. Helt sikkert litt forskjell da jeg har turbo. Øyerulling
      Loggført
      Roy Grelland
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 7105
      Bosted: Nøtterøy



      Vis profil
      « Svar #3116 på: august 31, 2018, 15:42:14 pm »

      Litt forskjell blir det jo med turbo men mye av det grunnleggende er jo det samme.
      Loggført
      Roy Grelland
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 7105
      Bosted: Nøtterøy



      Vis profil
      « Svar #3117 på: september 03, 2018, 08:24:45 am »

      Kort oppdatering her. Har ikke skjedd så voldsomt mye annet enn litt vask og puss for å gjøre seg klar til Unneberg sitt 30-årsjubileum, som ble en veldig trivelig dag og kveld, med mange gamle kjente. Fikk også tatt et par bilder utpå natta:

      * ghia unneberg.jpg (36.35 KB. 796x421 - vist 165 ganger.)


      Har kjørt en del både på jobb og i andre sammenhenger de siste dagene, og jeg kjører fortsatt langt fra pent, men på siste tanking var forbruket nede på 0.9, så det kan jo tyde på at jeg begynner å få både tennigs- og fuel-map som passer motoren bra. Kjørbarheten er veldig bra, men skal jeg være pirkete kan jeg kanskje merke et litt "flat spot" mellom 2-3000 rpm ved pådrag. Skal bli interessant å se om dette også vises når jeg skal en tur på rullene i morgen Glad

      Og for de graf-avhengige kommer dagens forbruks-oppdatering:

      * Capture.jpg (28.42 KB. 800x419 - vist 156 ganger.)


      Loggført
      SveinT
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 1952
      Bosted: Vennesla


      Agder VW Klubb


      Vis profil
      « Svar #3118 på: september 03, 2018, 09:23:25 am »


      Ut fra det jeg ser, og det Dalland sier så burde jeg trekke opp tenninga tildligere som funksjon av turtall, da 010 legger inn full fortenning (12°) allerede ved ca 1300 rpm:
      [ Vedlegg ]

      Jeg har på det gamle mapet 12° ved tomgang, men fullt opptrekk på 34° men ikke før ca 4000 rpm.


      12° er jo kamgrader, og på andre siden står 24° som er veivgrader. Tabellen begynner også på null, så viss man har 5° på tomgang må man jo plusse på det på hele kurven også.
      Dalland skriver jo også at det finnes flere kurver for de samme fordelerne, og det har jeg også sett at 009 normalt har et flatspot og full advance på 2500-3000.
      Men uansett hørte jeg i helga hvor fint den sviver, så veldig mye må være riktig allerede  Gliser
      Loggført

      Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
      Hilsen Svein Terje 91647950
      Roy Grelland
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 7105
      Bosted: Nøtterøy



      Vis profil
      « Svar #3119 på: september 03, 2018, 10:44:29 am »



      Men uansett hørte jeg i helga hvor fint den sviver, så veldig mye må være riktig allerede  Gliser

      Takk skal du ha; hyggelig å høre. Jeg synes selv det fortsatt er litt mye ventilrasling, men er ganske sikker på at det er sideveis slark i Pauter-vippene, så jeg har bestilt et sett med shims fra Pauter så da skal forhåpentligvis det bli bedre også Blunker
      Loggført
      Sider: 1 ... 102 103 [104] 105 106 ... 147
        Skriv ut  
       
      Gå til:  

      Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!