februar 18, 2019, 02:15:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 107 108 [109]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 445265 ganger)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 3682
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3240 på: februar 08, 2019, 17:13:54 pm »

De hadde tilogmed et tv innslag fra Tønsberg på værmeldingen i går, myyye snø til å være på Solkysten ja  Gliser
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 5783
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3241 på: februar 08, 2019, 23:03:49 pm »

Dukka opp noen silikonslanger til åndeprosjektet og dingsen junior lagde passer perfekt Glad


* 20190208_215937.jpg (58.71 KB, 800x600 - vist 48 ganger.)

* 20190208_215940.jpg (31.35 KB, 800x600 - vist 44 ganger.)
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3775
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #3242 på: februar 11, 2019, 09:46:56 am »

Spændende det der Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 5783
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3243 på: februar 11, 2019, 20:58:32 pm »

hvis bare denne snøen kunne gå bort nå, så jeg kan få bilen hjem snart så hadde jeg fått gjort litt mer Glad
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 5783
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3244 på: februar 12, 2019, 11:04:13 am »

Neste skritt i olje-åndeprosjektet er å lage en åndeboks på torpedoen. Har fått laget en adapter som gjør at jeg får en 40mm slange rett ut fra oljepåfyllinga i blokka, og planen er at den skal opp i en boks på torpedoen hvor målet er at evt oljedamp skal samles opp så olja renner ned i blokka igjen, og at det er "god nok" lufting.

Litt usikker på om jeg bare skal ha filter ut i friluft, eller lage en slange til innsuget slik at jeg får vacuum som suger lufta/resten av dampen inn motoren og ut eksosen.

Noen gode innspill før jeg tar fram sveiseapparatet? (tenkte jeg skulle driste meg til å sveise selv denne gangen, så får jeg heller ha junior som backup.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3775
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #3245 på: februar 12, 2019, 11:26:18 am »

Interessant at fælge med på den der, der er tydeligvis en god forskel i mening fra de gutter herude bak der bare driver med nye biler og os der driver i gammel bil verden..  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 5783
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3246 på: februar 12, 2019, 11:28:35 am »

og hva sier de gutta som driver med nye biler da?
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 5783
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3247 på: februar 12, 2019, 23:05:52 pm »

Tilbake etter en snartur til Frankrike, så i kveld sveiset guttungen inn oljepåfylling i tanken

* tanklokk.jpg (36.99 KB. 450x600 - vist 32 ganger.)

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 3682
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3248 på: februar 13, 2019, 15:37:11 pm »

Friluft.
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 5783
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3249 på: februar 13, 2019, 15:42:37 pm »

Friluft.

Regner med det var på spørsmålet mitt litt lenger opp?

Har kommet til det etterhvert jeg også. Har prøvd å lese meg opp litt, og det kan tyde på at det er en del (spesielt amerikanske) biler som har en slange fra catch-tanken og inn i innsuget (altså etter spjell/forgasser), men med en regulator i ventilen som sikrer at motoren ikke suger "falsk luft" gjennom blokka, sånn med tanke på tuning og tomgang etc.

Er vel også en del (kanskje mest i drag-race/racing sammenheng) som har et scavenge rør fra eksosen som suger uten å påvirke luft/besin-blandingen, men det er også litt "over the top" slik jeg ser det.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3775
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #3250 på: februar 13, 2019, 19:44:06 pm »

Alt skal åndes ind og forbrændes.

og hva sier de gutta som driver med nye biler da?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 518
Bosted:


Vis profil

« Svar #3251 på: februar 14, 2019, 07:59:23 am »

Alt skal åndes ind og forbrændes.

og hva sier de gutta som driver med nye biler da?
Det er grunnet emissions, ikke ytelse. Senker oktan-nivået i bensinen
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 3682
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3252 på: februar 15, 2019, 00:00:57 am »

Friluft.

Regner med det var på spørsmålet mitt litt lenger opp?

 


Ja det var det.

og med mindre du får den åndingsluften helt fri for oljedamp, så blir det avleiringer på ventilene og saus i innsug over tid, og tar plassen til frisk luft i sylindrene.
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 5783
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3253 på: februar 15, 2019, 01:24:23 am »

Takker for innspill Glad

I kveld fikk vi litt ånden over oss, og junior laget en 3d-modell av ny clutch-pedal. Det oppsettet jeg har nå med hydraulisk master er alt for hard-trampet, så vi må lage noe som er litt mer justerbart, så jeg kan få den rette feelingen.

Sånn ser modellen ut akkurat nå:

* pedal1.jpg (11.13 KB. 644x600 - vist 19 ganger.)


* pedal2.jpg (19.51 KB. 800x577 - vist 8 ganger.)

Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 5783
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3254 på: februar 15, 2019, 01:26:40 am »

Planen er at minstemann på 13 skal maskinere ut den biten som skrus i gulvet på den manuelle fresen, mens eldstemann fikk denne i gang denne uken:

* cnc.jpg (58.15 KB. 450x600 - vist 23 ganger.)


Så planen er å frese ut selve pedalen på den.

Gjenstår et par ting; en justerbar anordning som sikrer at pedalen ikke detter bakover og ned i gulvet, og selve plata som gummien skal festes på.


Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5672
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3255 på: februar 15, 2019, 09:51:03 am »

BMW har vel droppet ånding i innsug tror jeg. Har et ganske intrikat filtersystem som gikk ut i friluft såvidt jeg kunne se.


De største gutta i klassen har begynt med litt overtrykk i blokka for å forsikre seg at stempelringene klemmer mot sylindrene. De måler overtrykk i blokka, og om de ser at trykket fluktuerer, så vet de at stempelringene bouncer inne i sylindrene.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Savanna67
Seniormedlem
****
Innlegg: 479
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #3256 på: februar 15, 2019, 15:44:15 pm »

Takker for innspill Glad

I kveld fikk vi litt ånden over oss, og junior laget en 3d-modell av ny clutch-pedal. Det oppsettet jeg har nå med hydraulisk master er alt for hard-trampet, så vi må lage noe som er litt mer justerbart, så jeg kan få den rette feelingen.

Sånn ser modellen ut akkurat nå:
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]

Tror jeg ville sett på en litt mer stabil plattform.  se hvordan Tilton har laget sine.  de binder sammen master og pedalstell. Gulvet er ganske tynt i en VW...
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 5783
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3257 på: februar 15, 2019, 16:09:29 pm »

Jupp kikket litt på det samme; men litt begrensinger i hva vi får maskinert i hobbyverkstedet vårt, så jeg tenkte evt å sveise den nederste delen på en større platform som skrus i gulvet.
Loggført
Sider: 1 ... 107 108 [109]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!