september 16, 2019, 22:16:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 107 108 [109] 110 111 ... 117
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 491705 ganger)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4127
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3240 på: februar 08, 2019, 17:13:54 pm »

De hadde tilogmed et tv innslag fra Tønsberg på værmeldingen i går, myyye snø til å være på Solkysten ja  Gliser
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3241 på: februar 08, 2019, 23:03:49 pm »

Dukka opp noen silikonslanger til åndeprosjektet og dingsen junior lagde passer perfekt Glad


* 20190208_215937.jpg (58.71 KB, 800x600 - vist 82 ganger.)

* 20190208_215940.jpg (31.35 KB, 800x600 - vist 83 ganger.)
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3856
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #3242 på: februar 11, 2019, 09:46:56 am »

Spændende det der Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3243 på: februar 11, 2019, 20:58:32 pm »

hvis bare denne snøen kunne gå bort nå, så jeg kan få bilen hjem snart så hadde jeg fått gjort litt mer Glad
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3244 på: februar 12, 2019, 11:04:13 am »

Neste skritt i olje-åndeprosjektet er å lage en åndeboks på torpedoen. Har fått laget en adapter som gjør at jeg får en 40mm slange rett ut fra oljepåfyllinga i blokka, og planen er at den skal opp i en boks på torpedoen hvor målet er at evt oljedamp skal samles opp så olja renner ned i blokka igjen, og at det er "god nok" lufting.

Litt usikker på om jeg bare skal ha filter ut i friluft, eller lage en slange til innsuget slik at jeg får vacuum som suger lufta/resten av dampen inn motoren og ut eksosen.

Noen gode innspill før jeg tar fram sveiseapparatet? (tenkte jeg skulle driste meg til å sveise selv denne gangen, så får jeg heller ha junior som backup.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3856
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #3245 på: februar 12, 2019, 11:26:18 am »

Interessant at fælge med på den der, der er tydeligvis en god forskel i mening fra de gutter herude bak der bare driver med nye biler og os der driver i gammel bil verden..  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3246 på: februar 12, 2019, 11:28:35 am »

og hva sier de gutta som driver med nye biler da?
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3247 på: februar 12, 2019, 23:05:52 pm »

Tilbake etter en snartur til Frankrike, så i kveld sveiset guttungen inn oljepåfylling i tanken

* tanklokk.jpg (36.99 KB. 450x600 - vist 80 ganger.)

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4127
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3248 på: februar 13, 2019, 15:37:11 pm »

Friluft.
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3249 på: februar 13, 2019, 15:42:37 pm »

Friluft.

Regner med det var på spørsmålet mitt litt lenger opp?

Har kommet til det etterhvert jeg også. Har prøvd å lese meg opp litt, og det kan tyde på at det er en del (spesielt amerikanske) biler som har en slange fra catch-tanken og inn i innsuget (altså etter spjell/forgasser), men med en regulator i ventilen som sikrer at motoren ikke suger "falsk luft" gjennom blokka, sånn med tanke på tuning og tomgang etc.

Er vel også en del (kanskje mest i drag-race/racing sammenheng) som har et scavenge rør fra eksosen som suger uten å påvirke luft/besin-blandingen, men det er også litt "over the top" slik jeg ser det.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3856
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #3250 på: februar 13, 2019, 19:44:06 pm »

Alt skal åndes ind og forbrændes.

og hva sier de gutta som driver med nye biler da?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 697
Bosted:


Vis profil

« Svar #3251 på: februar 14, 2019, 07:59:23 am »

Alt skal åndes ind og forbrændes.

og hva sier de gutta som driver med nye biler da?
Det er grunnet emissions, ikke ytelse. Senker oktan-nivået i bensinen
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4127
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3252 på: februar 15, 2019, 00:00:57 am »

Friluft.

Regner med det var på spørsmålet mitt litt lenger opp?

 


Ja det var det.

og med mindre du får den åndingsluften helt fri for oljedamp, så blir det avleiringer på ventilene og saus i innsug over tid, og tar plassen til frisk luft i sylindrene.
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3253 på: februar 15, 2019, 01:24:23 am »

Takker for innspill Glad

I kveld fikk vi litt ånden over oss, og junior laget en 3d-modell av ny clutch-pedal. Det oppsettet jeg har nå med hydraulisk master er alt for hard-trampet, så vi må lage noe som er litt mer justerbart, så jeg kan få den rette feelingen.

Sånn ser modellen ut akkurat nå:

* pedal1.jpg (11.13 KB. 644x600 - vist 67 ganger.)


* pedal2.jpg (19.51 KB. 800x577 - vist 54 ganger.)

Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3254 på: februar 15, 2019, 01:26:40 am »

Planen er at minstemann på 13 skal maskinere ut den biten som skrus i gulvet på den manuelle fresen, mens eldstemann fikk denne i gang denne uken:

* cnc.jpg (58.15 KB. 450x600 - vist 86 ganger.)


Så planen er å frese ut selve pedalen på den.

Gjenstår et par ting; en justerbar anordning som sikrer at pedalen ikke detter bakover og ned i gulvet, og selve plata som gummien skal festes på.


Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5738
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3255 på: februar 15, 2019, 09:51:03 am »

BMW har vel droppet ånding i innsug tror jeg. Har et ganske intrikat filtersystem som gikk ut i friluft såvidt jeg kunne se.


De største gutta i klassen har begynt med litt overtrykk i blokka for å forsikre seg at stempelringene klemmer mot sylindrene. De måler overtrykk i blokka, og om de ser at trykket fluktuerer, så vet de at stempelringene bouncer inne i sylindrene.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Savanna67
Seniormedlem
****
Innlegg: 480
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #3256 på: februar 15, 2019, 15:44:15 pm »

Takker for innspill Glad

I kveld fikk vi litt ånden over oss, og junior laget en 3d-modell av ny clutch-pedal. Det oppsettet jeg har nå med hydraulisk master er alt for hard-trampet, så vi må lage noe som er litt mer justerbart, så jeg kan få den rette feelingen.

Sånn ser modellen ut akkurat nå:
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]

Tror jeg ville sett på en litt mer stabil plattform.  se hvordan Tilton har laget sine.  de binder sammen master og pedalstell. Gulvet er ganske tynt i en VW...
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3257 på: februar 15, 2019, 16:09:29 pm »

Jupp kikket litt på det samme; men litt begrensinger i hva vi får maskinert i hobbyverkstedet vårt, så jeg tenkte evt å sveise den nederste delen på en større platform som skrus i gulvet.
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3258 på: februar 19, 2019, 20:40:59 pm »

Dørpaneler under ferdigstillelse


* 20190219_193513.jpg (68.24 KB. 800x600 - vist 50 ganger.)


* 20190219_193521.jpg (63.96 KB. 800x600 - vist 40 ganger.)

« Siste redigering: februar 19, 2019, 20:49:55 pm av grelland » Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3259 på: februar 19, 2019, 21:04:05 pm »

Første versjon av clutchpedal. Tok ca 3 min i cnc-routeren. Dette er mdf for å teste geometrien


* 20190219_200055.jpg (63.34 KB. 800x600 - vist 44 ganger.)

Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3260 på: februar 19, 2019, 21:32:19 pm »

Geometrien stemte med simulering så da overføres designet til aluminium. Siden cnc-maskinen ikke helt er satt opp for aluminium ennå grovskjærer vi med rotterumpe og bruker kontur-bit på en overfres for å duplisere designet.

Her er alubiten grovskjært

* 20190219_202305.jpg (52.18 KB. 800x600 - vist 62 ganger.)

Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3261 på: februar 21, 2019, 22:54:23 pm »

Nærmer seg

* 20190221_185759.jpg (121.98 KB. 800x600 - vist 54 ganger.)



* 20190221_200107.jpg (58.67 KB, 800x600 - vist 53 ganger.)
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3262 på: februar 21, 2019, 22:56:46 pm »

Ventil til tørrsump-systemet for å unngå at olja renner ned i blokka.



* 20190221_183417.jpg (55.95 KB, 800x600 - vist 75 ganger.)
« Siste redigering: februar 22, 2019, 00:01:40 am av grelland » Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3263 på: februar 26, 2019, 23:50:14 pm »

To av mine håpefulle har kjørt lynkurs på meg i 3d-modellering, så her er første produktet. Skal 3d-printes og testes for passform før det skal legges karbonfiber på Glad


* airbox.jpg (34.47 KB. 641x600 - vist 66 ganger.)

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3856
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #3264 på: februar 27, 2019, 13:21:18 pm »

Dette bliver helt rått! Kan de modificeres til at gå direkte på innsug og tåle trykk?  Øyerulling Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
JknVW
Medlem
***
Innlegg: 145
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3265 på: februar 27, 2019, 13:27:07 pm »

Tøft! Må ha vært et bra lynkurs!  Gliser
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3266 på: februar 27, 2019, 15:44:34 pm »

Dette bliver helt rått! Kan de modificeres til at gå direkte på innsug og tåle trykk?  Øyerulling Blunker

ikke uten videre, men i teorien så er det bare å lage det tykt/sterkt nok Blunker

Liker tanken Glad
« Siste redigering: februar 27, 2019, 16:46:55 pm av grelland » Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3267 på: mars 01, 2019, 00:44:52 am »

Printeren er ikke stor nok til å ta hele biten i en runde så jeg måtte dele den opp. Moro å se det vokser frem Glad

* 20190228_234240.jpg (39.11 KB. 600x600 - vist 40 ganger.)


* 20190228_234211.jpg (31.38 KB. 746x600 - vist 33 ganger.)

Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3268 på: mars 02, 2019, 17:38:02 pm »

var en tur på vinterlagringsplassen og fikk prøvemontert, og det var lurt for jeg måtte justere litt på plasseringen av de innsvingene for dysene. Etter en runde til i printeren pattet det fint, men som man kan se av nildet hadde jeg ikke helt tatt høyde for at sylindrene på venstre side sår nærmere brannveggen enn på høyre, så her blir det trangt:

* trangt vs.jpg (40.55 KB. 450x600 - vist 39 ganger.)



Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6032
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3269 på: mars 02, 2019, 17:40:46 pm »

men på høyre side ser det bedre ut så da har jeg limt sammen alle de 3d-printa delene, så er neste trinn å pusse og glatte ut litt før jeg skal gjøre et forsøk med å legge på karbonfiber.

* hs.jpg (24.78 KB. 635x600 - vist 50 ganger.)


Er ikke helt sikker på designet, sånn rent utseendemessig; spesielt den flate toppen, men det har med mine begrensede kunnskaper i 3d-design å gjøre Glad

Form follow function er det noe som heter

Loggført
Sider: 1 ... 107 108 [109] 110 111 ... 117
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!