mars 19, 2024, 03:50:33 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 110 111 [112] 113 114 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 959185 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3330 på: juni 12, 2019, 17:14:23 pm »

Hmmmm


* 20190612_180425.jpg (59.82 KB, 800x600 - vist 234 ganger.)

* 20190612_180442.jpg (49.47 KB, 800x600 - vist 236 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3331 på: juni 12, 2019, 17:15:20 pm »

Usikker på om det er lurt å ha negativ vendehøyde...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3332 på: juni 12, 2019, 20:24:32 pm »



Fant feilen i alle fall
Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3333 på: juni 12, 2019, 20:49:46 pm »

Kjipt!  Flau Hvordan kan det skje?
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1650
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #3334 på: juni 12, 2019, 20:53:17 pm »

Se der ja.. Det var over spec slarkete lager:(

Hvordan ser oljen ut? Må være store mengder med spon i oljen?
Her må jo nesten halve rådelageret være slitt bort
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3335 på: juni 12, 2019, 20:59:51 pm »

Stemmer. Mesteparten av lageret manglet. Jeg åpnet filteret og tømte ut fra den møkkete siden av filteret.

Har antakelig manglet olje men har ikke kommet så langt i feilsøking enda. Oljepumpa så ok ut i alle fall.


* 20190612_192941.jpg (92.17 KB, 800x600 - vist 192 ganger.)
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3336 på: juni 12, 2019, 21:25:47 pm »

Hmmmm
Er det avtrykk av stempelet i toppen?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3337 på: juni 12, 2019, 21:35:06 pm »

Jepp Blunker
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1650
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #3338 på: juni 12, 2019, 21:36:53 pm »

Ser ut som du har matching mumber på stempel og topp Gråter
Hvordan ser resten av lagrene ut?
Utrolig hvis 1 lager skal bli så dårlig alene?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3339 på: juni 12, 2019, 21:42:42 pm »

Har ikke kommet så langt. Men råden går tregt på den sylinderen jeg har demontert. 
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4049
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3340 på: juni 13, 2019, 11:20:32 am »

Hmmm, mistenker du har hatt for kort slaglengde på den veiven der  Øyerulling  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3341 på: juni 13, 2019, 11:44:25 am »

Hmmm, mistenker du har hatt for kort slaglengde på den veiven der  Øyerulling  Osteaktig

yeah, right Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3342 på: juni 14, 2019, 09:14:27 am »

såååå....

Fikk noen minutter i garasjen i går kveld igjen, og har grublet fælt på hva som kan ha skjedd....

Det er ikke noen tvil om at råden på syl nr 2 har fått mest "juling". Som man ser fra videoen er det minst en mm slark, og når jeg tok den av så bekreftet jeg bare det. Lageret var ikke helt vekk, men bare veldig tynt, så det kan hende at både råden og veieva kan reddes; men da må jeg ha veiva ut for å måle alle journalene.

Har hatt et par besøk i garasjen de siste dagene; både av VW-folk og generelt motorinteresserte, og vi har alle klødd oss i hue for å finne ut hva kan være årsaken.

Jeg kan jo bare bytte lager og hive motoren sammen igjen, men dette er andre gangen noen lignende skjer, så jeg vil vite hvorfor.

I 2016 skjedde altså omtrent det samme, men da gikk det skikkelig galt så både råde og veiv og det bakre bærelageret ble ødelagt. Den gangen kom jeg til at det var heftig svingkjøring på Varna-banen som gjorde at all olja forsvant ut i toppen, og dermed sugde luft, men siden det samme nå skjedde igjen så tror jeg det må være noe annet. Denne gangen skjedde det på motorveien; altså ikke mye svinger, men ved fullt pådrag ( i en tunnell selvsagt...). Jeg dro den helt til turtall-sperra på 6500 rpm.

Jeg har også hele tiden med denne motoren hatt trøbbel med at jeg synes trykket blir lavt ved varm motor; kommer tilbake til det litt lenger ned Blunker

Har lest og studert litt på hvordan oljesystemet funker, og oljen kommer inn bakerst i motoren og beveger seg fremover, slik at hvis det mangler olje, er det det bakre #4 bærelageret og råden på nr 2 som får juling først. Det tyder på at det ikke kommer nok olje dit det skal, tenker jeg da...

Har laget en liten tegning av slik oljesystemet mitt er i dag:

* oil.jpg (38.8 KB. 778x549 - vist 209 ganger.)


Jeg er ikke så god på å tegne, men skal prøve å forklare hvordan oljen flyter (eller slik jeg TROR den flyter Blunker )

-Fra pumpa og opp til den ytre ringen i filter-holderen
-gjennom sandwich-plata (som ikke har termostat) og ut til ekstern termostat
-Legg merke til at pilene på termostathuset går motsatt vei av olje-flyten min...
-hvis olja er varm, åpner termostaten og sender den i en sløyfe ut til oljekjøler ved siden av girkassa (etter planen i alle fall)
-tilbake fra termostaten og opp i doghouse kjøler
-fra doghouse og inn i sandwich-plata
-inn i filteret gjennom de ytre hullene rundt kanten
-fra filteret gjennom senter av sandwich-plata og inn i main gallery i blokka, hvor den fordeles videre

En observasjon er at når motor er kald, så ser jeg bra trykk (3-4 bar på tomgang) men så fort temperaturen øker detter trykket. Når jeg monterte motoren var alle lagerklaringer innenfor spec, så jeg er ganske sikker på at det ikke er fordi oljen ikke får nok motstand gjennom lager etc.

En teori er at jeg har montert termostaten feil vei, slik at når olja blir varm, åpner den, men avhengig av hvordan denne funger når man prøver å sende olje feil vei, så blir det en kraftig begrensning i flow, slik at lager og annet som trenger smøring ikke får dekket sine behov.

Alternativt er det en tilsvarende restriksjon i blokka et eller annet sted etter at olja kommer tilbake, som gir samme effekt. Det er rapporter om at det sitter en restriksjons-ventil nede ved kanalen som fordeler olje til kam/løftere som gjør at det kan lett sette seg "grums" der som stenger for flødet.

Planen er å splitte blokka og måle alle journaler/råder, så jeg kan få bestilt lager slik at jeg kan få den sammen igjen, men i tillegg sjekke alle kanaler nøye, og ikke minst sprette opp termostaten for å sjekke om det har noen betydning at den tilsynelatende står feil vei.

Er det noen som har noe å komme med her, så tar jeg gjerne i mot tips Glad

Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3343 på: juni 14, 2019, 11:28:55 am »

Har wbx blokka samme system som type1? Med reduksjonsventil lengst mot svinghjulet?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3344 på: juni 14, 2019, 11:35:59 am »


* FE57EC68-1BA0-497F-B0A9-03CE8E733227.jpg (37.68 KB. 731x346 - vist 219 ganger.)

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3345 på: juni 14, 2019, 11:38:00 am »

Tror "dessverre" problemet er ett annet sted enn i termostaten
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3346 på: juni 14, 2019, 12:08:51 pm »

Veldig synd å høre at det skulle bli slik kortvarig glede.
To raske tips jeg selv har oppdaget under bygging (godt mulig det ikke er slik hos deg).

1.
rettforskruningen som stod i 90 graders vinkelen jeg har inn på blokka igjen for vanlig fullflow blokkerte halve oljekanalen, slik har det vert på min motor i alle år og gått fint men ble fikset nå nylig.

2.
Oljesporene på rammelagrene treffer ofte dårlig med oljekanalene i blokka, pleier derfor å måtte slipe et spor for å få full kanal areal inn til veiva.

bonus tips.
Det finnes to vanlige måter å bore oljekanaler i veiva på, den ene løsningingen medfører oftere til veivlager havari, husker ikke hvilken som var god og dårlig så du får gjøre litt research selv. Blunker

Lykke til på jakten videre, ikke gi deg før du føler deg helt sikker.
Legg gjerne ut gode detaljebilder av lagerflatene på råde og veiv. Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3347 på: juni 14, 2019, 13:06:26 pm »

Har wbx blokka samme system som type1? Med reduksjonsventil lengst mot svinghjulet?

Ja det er jeg ganske sikker på
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3348 på: juni 14, 2019, 13:07:09 pm »

[ Vedlegg ]

Se der ja: Hvis min termostat er bygget opp på den måten; hvorfor er det da en pil på utsiden? Dette må undersøkes Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3349 på: juni 14, 2019, 13:08:58 pm »

Veldig synd å høre at det skulle bli slik kortvarig glede.
To raske tips jeg selv har oppdaget under bygging (godt mulig det ikke er slik hos deg).

1.
rettforskruningen som stod i 90 graders vinkelen jeg har inn på blokka igjen for vanlig fullflow blokkerte halve oljekanalen, slik har det vert på min motor i alle år og gått fint men ble fikset nå nylig.

2.
Oljesporene på rammelagrene treffer ofte dårlig med oljekanalene i blokka, pleier derfor å måtte slipe et spor for å få full kanal areal inn til veiva.

bonus tips.
Det finnes to vanlige måter å bore oljekanaler i veiva på, den ene løsningingen medfører oftere til veivlager havari, husker ikke hvilken som var god og dårlig så du får gjøre litt research selv. Blunker

Lykke til på jakten videre, ikke gi deg før du føler deg helt sikker.
Legg gjerne ut gode detaljebilder av lagerflatene på råde og veiv. Glad


det med spor til rammelagrene var jeg obs på så jeg mener jeg tok hensyn til det ved montering, men skal sjekke nøyere når jeg tar de ut igjen.
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #3350 på: juni 14, 2019, 19:28:16 pm »

Har wbx blokka samme system som type1? Med reduksjonsventil lengst mot svinghjulet?

Ja det er jeg ganske sikker på
Det er ikke jeg sikker på. Mener den bare har en.
Loggført

Har laaang VW-pause.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3351 på: juni 14, 2019, 22:09:10 pm »

Hva med å eliminere sandwichplate og termostat fremover.

Jeg stoler ikke spesielt mye på eksterne duppeditter  Øyerulling
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3352 på: juni 14, 2019, 23:52:39 pm »

Hva med å eliminere sandwichplate og termostat fremover.

Jeg stoler ikke spesielt mye på eksterne duppeditter  Øyerulling

Så du mener jeg bør kjøre uten oljekjøling overhodet? Hmmm tror ikke det nei.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3353 på: juni 15, 2019, 09:13:13 am »

da er blokka splittet, og her er noen bilder.

Først av oljepumpa inn og ut-kanaler er åpne her i alle fall


* pumpe in.jpg (34.22 KB, 450x600 - vist 202 ganger.)

* pumpe ut.jpg (47.93 KB, 800x600 - vist 217 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3354 på: juni 15, 2019, 09:16:07 am »

Hmmmm her kan det se ut som bakre lager ikke står helt etter boka... Tror ikke jeg greide å snu på det når jeg løftet av blokkhalvdelen, så antakelig har styrepinnen (som sitter i den halvdelen som er tatt av) gått inni det "doble" hullet, og da blir vel tilførselen ikke helt optimal...

* bakre lager.jpg (39.83 KB. 450x600 - vist 221 ganger.)


Neste lager ser ut til å ligge riktig:

* nest bakerste lager.jpg (41.76 KB. 450x600 - vist 195 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3355 på: juni 15, 2019, 09:17:14 am »

Og de siste to


*  (36.7 KB, 450x600 - vist 202 ganger.)

* fremre lager.jpg (42.83 KB, 450x600 - vist 200 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3356 på: juni 15, 2019, 09:18:59 am »

Så eneste unormale jeg har observert så langt er det bakre lageret. Får grave litt mer senere i dag.

Målte også ovaliteten på den råden som fikk ødelagt lager, og var innenfor en hundredel, så det tror jeg jammen har gått bra. Må ha hjelp av ungdommen til å måle journalen.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3357 på: juni 15, 2019, 12:35:30 pm »

Hva med å eliminere sandwichplate og termostat fremover.

Jeg stoler ikke spesielt mye på eksterne duppeditter  Øyerulling

Så du mener jeg bør kjøre uten oljekjøling overhodet? Hmmm tror ikke det nei.

Nei.. må ikke ha sandwichplate, må ikke ha termostat.

Finnes AN fitting som passer i oljefilterstedet. Ut av lokket (som på T1), inn i filter og kjøler, og så inn i blokka det filteret vanligvis sitter
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3358 på: juni 15, 2019, 14:39:27 pm »

Hva med å eliminere sandwichplate og termostat fremover.

Jeg stoler ikke spesielt mye på eksterne duppeditter  Øyerulling

Så du mener jeg bør kjøre uten oljekjøling overhodet? Hmmm tror ikke det nei.

Nei.. må ikke ha sandwichplate, må ikke ha termostat.

Finnes AN fitting som passer i oljefilterstedet. Ut av lokket (som på T1), inn i filter og kjøler, og så inn i blokka det filteret vanligvis sitter

Så det du mener Erlend er å kjøre uten termostat? Full flow over kjøleren hele tiden?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3359 på: juni 15, 2019, 19:46:29 pm »

Hva med å eliminere sandwichplate og termostat fremover.

Jeg stoler ikke spesielt mye på eksterne duppeditter  Øyerulling

Så du mener jeg bør kjøre uten oljekjøling overhodet? Hmmm tror ikke det nei.


Nei.. må ikke ha sandwichplate, må ikke ha termostat.

Finnes AN fitting som passer i oljefilterstedet. Ut av lokket (som på T1), inn i filter og kjøler, og så inn i blokka det filteret vanligvis sitter

Så det du mener Erlend er å kjøre uten termostat? Full flow over kjøleren hele tiden?

Gjort det i 10 år. Ikke noe problem
« Siste redigering: juni 20, 2019, 10:54:09 am av Erlend / bug66 » Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 ... 110 111 [112] 113 114 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!