mars 29, 2024, 11:29:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 111 112 [113] 114 115 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964742 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3360 på: juni 20, 2019, 10:49:24 am »

Jeg la ut link til denne tråden fra FB-gruppa, og det har kommet en del innspill.

Jeg er generelt motstander av FB, spesielt pga fantastisk dårlige søkemuligheter, så jeg skal forsøke å oppsummere innspillene her slik at det kanskje er mulig for andre å få noe nyttig ut av dette i ettertid.

Lager en liten liste over innspill, og hva status er på de forskjellige:

For stor klaring mellom pumpe og lokk
Status er at når jeg byttet pumpe etter forrige havari, så slipte jeg ned slik at det i praksis er 0 klaring, og så bruker jeg kun den tynneste pakningen mellom lokk og pumpe. Det kom også et oppfølgingsspørsmål om jeg hadde god nok tetning  og der er svaret at jeg har laget o-ring spor både på innsiden og utsiden. Kanskje jeg skal vurdere å gjøre et lite triks for å skille suge- og trykke- delen bedre med et o-ring spor på tvers eller pakningsstoff.

Her er bilde av lokket:

* lokk.jpg (42.9 KB. 446x600 - vist 213 ganger.)

Det jeg stusser på her er at det kan se ut som lokket ikke står vinkelrett på drevene. Kanskje vi må spenne opp pumpehuset i fresen og rette av?

Og O-ring sporene i pumpehuset:

* orin.jpg (30.2 KB. 450x600 - vist 180 ganger.)





Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3361 på: juni 20, 2019, 10:54:07 am »

Neste innspill gikk på hvorvidt noen av oljekanalene i blokka er tette og det får jeg ikke sjekket 100% før jeg har demontert alt. Jeg prøver å ta ting steg for steg og dokumentere underveis, og på det tidspunktet jeg fikk dette innspillet hadde jeg enda ikke hadde demontert så mye.

Ting som kan påvirke dette:
-Stempelet i regulatorventilen sitter fast
-Fylt noen kanaler med spon/drit
-Blokkert kanaler når jeg borret opp til nye pinnebolter i blokka

Dette skal sjekkes grundig så fort kam og veiv er ute.

Eneste felles fra denne versjonen av motoren og den som rasa på Varna i 2016 er blokka, så tror jeg skal sjekke ekstra nøye.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3362 på: juni 20, 2019, 10:54:54 am »

Alle lokkene jeg har sett med slik slitasje har hatt skjev slitasje som du har?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3363 på: juni 20, 2019, 10:57:20 am »

Neste innspill gikk på hvordan kan det ha seg at oljelampa ikke lyser når jeg åpenbart hadde voldsomt stort gap mellom lager og veiv på den råden som var værst.

HAr grublet litt, og slik jeg tror det henger sammen; nå sitter trykk-giveren i den kanalen som kommer rett fra pumpa, så hvis det er noe som blokkerer oljetilførselen lenger ut i oljesystemet (termostat, kjøler, kanaler, veiv, whatever), så ser føleren fortsatt et visst trykk, selv om ikke lagerne gjør det.

Det sitter en ekstra trykkbryter mellom sylinder 3 og 4, så en muligeht er å montere en giver der også, slik at jeg kan se forskjellen i trykk rett fra pumpa og inni galleriet.
« Siste redigering: juni 20, 2019, 13:31:49 pm av grelland » Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3364 på: juni 20, 2019, 13:17:20 pm »

Det er vel og slik at veivlagrene blir matet pulserende fra rammelagerne så selv om du hadde tatt av hele råden så hadde det nok fortsatt vert endel trykk inn på rammelageret.
Oljepumpedrevene blir nok skubbet skeiv av belastningen når de pumper olje og gir derfor skeiv slitasje på lokket.
Hvis du sliper på glassflate er den støreste faren at du sliper lokket konvekst og får for liten klaring mot drevene.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3365 på: juni 20, 2019, 13:20:47 pm »

Har også fått innspill på at vendehøyden er for lav, og at det kan forårsake tenningsbank som kan skade rådelager.

Det er jo ikke utenkelig, men når jeg bygde motoren mener jeg det var en ganske universell tilbakemelding at 1.2mm er nok. Nå har det seg sånn at jeg har satt opp 0mm i vendehøyde og bruker kopperpakninger i toppene som skal gi 1.2mm. Disse er gjenbrukt et par ganger, så jeg skal måle de for å være sikker på at de ikke er blitt komprimert for mye.

Neste innspill gikk på at man kan øke sideklaringen på rådelagerne for å sikre nok flow. Er som vanlig delte meninger om dette, men jeg forstår i utgangspunktet poenget. Jeg demonterte de tre andre rådene i går, og det er ikke lagerne som er bredest, men selve råden, så det ville ikke hjulpet å slipe/frese selve lageret i alle fall; måtte i så fall ha tatt av selve råden:

*  (41.05 KB. 800x600 - vist 169 ganger.)


Evt lage ett eller flere spor jevnt fordelt rundt råden for å evakuere mer olje.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3366 på: juni 20, 2019, 13:22:50 pm »

I går kveld fikke jeg litt tid til å grave litt dypere, og det viser seg at de to midterste rådelagerne også har fått litt "bank". Ikke på langt nær så mye som #2, men det er klare tegn på at lagerne er skadet, og rådene går mye tregere enn når de ble montert:

*  (32.5 KB. 450x600 - vist 170 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3367 på: juni 20, 2019, 13:27:00 pm »

Så vidt jeg har forstått så får det bakre (altså #2) sitt rådelager olje fra det nest bakerste bærelageret, de to midterste rådene (syl #4 og 1) fra det midterste og den fremre råden (#3) fra lageret nærmest svinghjulet. Rådelageret til #3 så best ut.

Derfor sjekket jeg om oljekanalen i blokka stemmer med hullene i lageret, og det gjør de ikke på det midtre (som er delt) i alle fall:

* oljekanal vs hull i lager.jpg (16.44 KB. 450x600 - vist 166 ganger.)


Men i blokka er det dype kanaler som fordeler olje rundt nesten halve omkretsen av lagerflaten, så jeg tviler på at det har så mye å si at ikke hullene ligger rett overfor hverandre:

*  (43.12 KB. 450x600 - vist 164 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3368 på: juni 20, 2019, 13:30:34 pm »

Videre kikket jeg litt på pick-upen som skal suge olje fra sumpen (har fortsatt ikke fått montert tørrsump...), og den ligger jo et stykke fra bunnen av sumpen, men jeg dette havariet skjedde på høyt turtall når jeg kjørte rett frem, så jeg tror ikke det har forårsaket oljemangel:

*  (39.94 KB. 450x600 - vist 156 ganger.)


Men når jeg kikker inn i hullet i bunn, er det mye grums i sila:

* sil.jpg (28.76 KB. 450x600 - vist 192 ganger.)


Og det er IKKE bra... sponet kommer nok fra rådelageret som havererte på #2, men det ligger både silikon-rester og annet grums der, så det kan jo støtte oppunder teorien om at det er noe som har helt eller delvis blokkert noen oljekanaler.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3369 på: juni 20, 2019, 13:35:17 pm »

Begynte så vidt å sjekke litt mål på veivtapper og den værste råden, og ved første øyekast ser det ut til at de fortsatt er innenfor toleransene sine, men skal få litt eksperthjelp av guttungen (som fikk bestått fagbrev som CNC-operatør denne uken forresten Glad ) til å måle litt mer nøyaktig.

Alle råder er nå demontert og veiv og kam er ute av blokka, så i kveld skal jeg fortsette med å inspisere selve blokka for å sjekke om det er noe som kan ha forårsaket begrensning i oljetilførselen.

Kommer plutselig flere oppdateringer Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3370 på: juni 20, 2019, 13:36:48 pm »

Hva med å eliminere sandwichplate og termostat fremover.

Jeg stoler ikke spesielt mye på eksterne duppeditter  Øyerulling

Så du mener jeg bør kjøre uten oljekjøling overhodet? Hmmm tror ikke det nei.


Nei.. må ikke ha sandwichplate, må ikke ha termostat.

Finnes AN fitting som passer i oljefilterstedet. Ut av lokket (som på T1), inn i filter og kjøler, og så inn i blokka det filteret vanligvis sitter

Så det du mener Erlend er å kjøre uten termostat? Full flow over kjøleren hele tiden?

Gjort det i 10 år. Ikke noe problem

Er litt tilhenger av færrest mulig komponenter som kan ryke; spesielt shady amerikanske ettermarkedsdeler, så får se hva jeg gjør Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3371 på: juni 20, 2019, 13:38:12 pm »

Det er vel og slik at veivlagrene blir matet pulserende fra rammelagerne så selv om du hadde tatt av hele råden så hadde det nok fortsatt vert endel trykk inn på rammelageret.
Oljepumpedrevene blir nok skubbet skeiv av belastningen når de pumper olje og gir derfor skeiv slitasje på lokket.
Hvis du sliper på glassflate er den støreste faren at du sliper lokket konvekst og får for liten klaring mot drevene.

godt poeng
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3372 på: juni 20, 2019, 22:11:33 pm »

Fikk demontert det meste på blokkhalvdelene, og finner ikke noe antydning til blokkerte oljekanaler noe sted. Har også prøvd å følge oljen slik den flower gjennom de forskjellige delene av blokka, og alt ser riktig ut.

Stempelet i trykkregulatoren gikk lett og satt riktig vei i forhold til Haynes-manualen.

Jeg skrev lenger opp at oljetrykk-giveren sitter før olja går ut i kjøler/filter, men det stemmer ikke; den sitter i kanalen som kommer tilbake fra kjøler/filter ogder hvr den fordeles videre inn i blokka.

Er et par av aluminiums-pluggene som jeg ikke får ut, så jeg må nok frem med noen grisepikker for å få alle ut, så jeg får inspisert alle krinker og kroker. Håper å få sett på det i morgen kveld.

Kam og løftere/foringer ser bra ut da, og det er jo positivt

På den ene siden er det jo bra at det tilsynelatende ikke er noe alvorlig galt, men på den annen side er det kjedelig å montere sammen alt sammen uten å ha funnet noen spesiefikt; det betyr jo i så fall bare at det kun er et tids-spørsmål før det går galt igjen....


« Siste redigering: juni 20, 2019, 22:15:49 pm av grelland » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3373 på: juni 20, 2019, 22:23:23 pm »

Og du hadde nok olje?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3374 på: juni 20, 2019, 22:26:56 pm »

Og du hadde nok olje?

kjører noen mm over max-merket for å sikre at pickupen alltid har noe å jobbe med.

Kom på en sak jeg glemte å oppdatere. Jeg løsnet bolten som holder pickupen røret som går inn i oljekanalen er løst. Ser ut som det er limt med noe epoxy-greier fra fabrikk, men er altså litt løst, så der kan det være mulig den kan suge litt luft.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3375 på: juni 20, 2019, 22:29:53 pm »



litt løs
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3376 på: juni 21, 2019, 13:58:12 pm »

Har dette skjedd med tørrsump eller uten?
Uten tørsump, dypsump, litt tett rist og suge falskluft mellom pickup og blokka så blir det pisket bra mye luft inn i olja og kavitering så bare det.
Alle lagrene dine bærer jo kraftig preg av tørrkjøring (gjerne bare en kort periode) og det er nok bare tilfeldig at det ene lageret gikk mer skeist enn de andre, ser ut som du bare er sekunder fra at alle hadde blitt slik.
Banekjøring og lange akselerasjoner bidrar begge til at olja legger seg et stykke vekk fra pickup og med endel turtall kan de bli vanskelig for olja å returnere fortere en den blir pumpet vekk igjen.

Det er nå den hypotesen jeg plasserer femtiøringen min på... Øyerulling
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3377 på: juni 21, 2019, 15:42:45 pm »

Uten tørrsump
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3378 på: juni 24, 2019, 08:10:07 am »

Som vanlig på denne tiden av året er det mye båt og hytteaktiviteter, men fikk kikket litt mer på motoren fredag kveld, og da jeg tok av svinghjulet for å sjekke det fremre lageret, oppdager jeg at nålelageret ser sånn ut:

* lager.jpg (38.38 KB. 450x600 - vist 174 ganger.)


Det er jo ikke bra... Har hatt noen vibrasjoner ved igangkjøring så dette kan kanskje være årsaken (?)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3379 på: juni 24, 2019, 08:24:11 am »

Etter en del banning og sverting er alle plugger ute av blokka, og vi finner ikke noe antydning til blokkering noe sted.

Har også målt veiva, og det ser ut til at alle veivtappene er innenfor sine toleranser (denne veiva er omslipt så den er 0.25mm mindre en std)

Gjenstår å sjekke alle oljekanalene inni veiva.

Litt frustrerende å ikke finne noe konkret feil, men på den annen side er det jo bra at jeg ikke har drete meg helt ut når jeg bygde denne da...

Men det jeg da legger opp til er som følger:

-Montere tørrsump for å sikre at det alltid er nok olje til pumpa
-Lime fast "sugerøret" i sumpa så den ikke suger luft
-Renske sila for å sikre at den suger nok olje
-Bytte alle lager (ikke på kammen)
-Droppe ekstern termostat for å eliminere mulige feilkilder

Så får vi satse på at den holder ut sesongen i alle fall Glad

Hadde vært moro å fått den i bilen nå, så jeg både kan få kjørt litt, men også så jeg kan få "1300 K" kompressorprosjektet i benken Glad

Siden jeg ikke får kjørt godbil på jobb om dagen, måtte jeg kompensere med et annet leketøy så da slipper jeg å kjøre bil med air-condition og støydemping fortsatt, heldigvis:


* 62476449_10219817757544559_7120414400711753728_o (1).jpg (77.38 KB, 447x600 - vist 157 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3380 på: juni 24, 2019, 20:43:42 pm »

Da er delehaugen sortert i "toss" og "keep", og "keep"- haugen er grovrengjort. Blokka har fått seg en real omgang med høytrykkspyleren så da venter man bare på en forundringspakke fra gæli sida av fjorden Glad


* 20190624_210944.jpg (58.37 KB, 800x600 - vist 146 ganger.)

* 20190624_210948.jpg (72.6 KB, 800x600 - vist 147 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3381 på: juni 24, 2019, 20:46:03 pm »

Sjekket veiva og alle oljekanaler er pip åpne. Polerte også litt over de journalene som hadde små riper og en kjapp runde med 800 papir og de ble slette og fine igjen. Usikker på om jeg skal gå over med enda finere korning evt slipepasta for å få de helt blanke.


* 20190624_210952.jpg (64.49 KB, 800x600 - vist 135 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3382 på: juli 01, 2019, 07:55:11 am »

Klarte å skvise inn en liten time i går kveld etter jeg kom hjem fra hytta, og foreløpig har jeg prøvemontert veiva i lager/blokk og montert alle rådene. Måtte kjingse litt med å bytte lagerskåler mellom de forskjellige rådene før jeg fikk de slik jeg synes var ok.

Målte sideveis klaring, og kom til mellom 0.2 og 0.5mm på alle. "Den store kloke boken" sier maks 0.7 så da er jeg innafor der også.

Det kom jo noen innspill på å lage et spor i rådene for å få mer flow men det har jeg latt ligge denne gangen.

« Siste redigering: juli 03, 2019, 12:34:20 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3383 på: juli 03, 2019, 12:35:56 pm »

Museskritt...

I går monterte jeg veiv og kam, og satte sammen blokka med moment for å sjekke at alt roterer smooth. Og det gjør det Glad

Så da limte jeg inn pick-up tuben med de ultradyre dråpene fra loctite, så får vi se i kveld om ikke det blir ferdig short-block Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3384 på: juli 03, 2019, 20:34:54 pm »

Go go go go!!! Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3385 på: juli 03, 2019, 22:53:58 pm »

Da har jeg shortblock:)

Endeslakk målt til 0.13mm så det skal også være innafor:)



* short.jpg (49.47 KB, 475x600 - vist 136 ganger.)
« Siste redigering: juli 04, 2019, 10:19:53 am av grelland » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3386 på: juli 03, 2019, 23:29:32 pm »

Godt jobba.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3387 på: juli 04, 2019, 20:12:47 pm »

Da har man en halv longblokk



* 20190704_211228.jpg (87.22 KB, 694x600 - vist 145 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3388 på: juli 05, 2019, 21:22:03 pm »

Og en hel longblock


Har også planlagt tørrsump-installasjonen, og må bare tette et par pin-holes i sveisen så ser det ut til at tanken blir tett også Glad


* 20190705_221922.jpg (87.13 KB, 800x600 - vist 150 ganger.)
Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3389 på: juli 05, 2019, 21:42:34 pm »

Dette blir bra! Hyggelig å hilse på deg på Kiwi istad. Blir gøy å se bilen på veien også snart.  Osteaktig
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Sider: 1 ... 111 112 [113] 114 115 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!