mars 28, 2024, 18:23:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 114 115 [116] 117 118 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964391 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3450 på: august 22, 2019, 21:20:16 pm »

Dristet meg til å begynne å finne ut hva som har skjedd, og begynte med å ta ut pluggene. Det ser ut som #3 er litt mer fuktig enn de andre:

* 69353608_10220365564399388_5393339477542305792_o.jpg (12.58 KB. 264x412 - vist 154 ganger.)


De andre så omtrent sånn ut:

* 69055281_10220365566959452_5750510671569616896_o.jpg (24.35 KB. 503x550 - vist 151 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3451 på: august 22, 2019, 21:27:39 pm »

Så krabbet jeg innunder for å se om jeg kunne se noe mer, og når jeg vippet av ventildekslene ser alt normalt ut. Nesten ikke olje i toppen, så det også indikerer at ikke blokka er full i alle fall:

* 69088547_10220365567639469_6820147400187838464_o.jpg (66.96 KB. 800x347 - vist 191 ganger.)


Så kikket jeg litt nærmere og rundt eksosrøret på #3 er det klare tegn på olje... Ser også dråpe i skjøten til j-tuben, så VELDIG mye tyder på at det er noe mygel med 3ern.

* 68747781_10220365571759572_3690957549718208512_o.jpg (56.75 KB. 464x600 - vist 194 ganger.)


Så da er det bare å sette i gang å få skiten ut igjen da.

Satser en femmer på at det er en stempelring eller to som har tatt kvelden.

Sånn går no dagan...

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3452 på: august 28, 2019, 07:00:35 am »

Ingen garasjetid de siste dagene. Det skal visst være et lite 50-årslag i heimen til helga, og så er det en svipptur til USA på programmet, så det går i ett...

Men planen er å vippe ut motoren for å se hva som er galt, og dersom det ikke er en enkel bagatell, tror jeg at jeg setter inn 1300cc-motoren som skal danne basis for kompressor-prosjektet mitt bare for å få litt mer tid bak rattet før den skal vinterlagres, så jeg samler litt deler slik at jeg kan få montert EFI-oppsettet på den motoren. Det viste seg at det antakelig er en 1600cc og ikke en 1300 dp, men det gjør jo ikke noe.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3453 på: august 28, 2019, 13:27:41 pm »

Hvad er planen med indsugsmanifolde? jeg har et ekstra sæt liggende hvis de skal modificeres til dyser (og jeg har så også et sæt liggende der skal modificeres til dyser)  Øyerulling Osteaktig Osteaktig Osteaktig Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3454 på: august 28, 2019, 13:56:58 pm »

på 1600'n tenker du? Planen nå er å flytte over de jeg har på oxyen. De er portet til toppene på oxyen, men tenker det funker. Dysene sitter i TB på mine, så hvis du har et sett uten hull til dyser, kan vi jo se på en mulig byttehandel? Nå har jeg bledet hullene i innsugene med plugger.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3455 på: august 28, 2019, 21:17:40 pm »

Alltid moro med pakker i posten, og i dag kom det noen braketter og litt smått og godt til kompressor-prosjektet

* 69425519_10220414090092500_3755471785319989248_o.jpg (52.85 KB. 618x600 - vist 196 ganger.)


* 69313207_10220414090532511_1332821746012651520_o.jpg (42.64 KB. 480x600 - vist 177 ganger.)

Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #3456 på: august 29, 2019, 08:39:09 am »

Vil ikke det bli mega restriksjon og turbulens om du har mye større innsugshull på innsuget enn toppene?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3457 på: august 29, 2019, 08:54:02 am »

blir vel ikke optimalt, men er ikke såååå stor forskjell da... poenget er å få inn en motor som går så jeg får kjørt litt før vinteren. spjellhusa er 38mm diameter forresten. og ventildiameter er vel 35.5 på std 1600-topper.
« Siste redigering: august 29, 2019, 12:00:47 pm av grelland » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3458 på: august 30, 2019, 06:44:46 am »

Er vel bare å porte toppene lidt da Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3459 på: august 30, 2019, 07:19:36 am »

 Gliser
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #3460 på: august 31, 2019, 19:46:18 pm »

Hvor mye ladetrykk planlegger du med AMR500 ?
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3461 på: september 02, 2019, 07:39:05 am »

Opprinnelig plan var 17-19 psi på 1300cc, men så viser det seg at motoren jeg skal bygge på er en 1600, og da blir det 12-14psi.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3462 på: september 02, 2019, 07:45:00 am »

Ellers ble den en kort tur i garasjen i går kveld, etter at mesteparten av dagene ble brukt til å ligge på sofaen etter en hyggelig 50-års feiring på lørdag...

Begynte å demontere innsug etc igjen, og minstemann på 13 begynner å bli dreven på dette nå:

* engine1.jpg (50.15 KB. 800x389 - vist 163 ganger.)


Jeg krabbet under for å kople fra alle oljeslanger og tømme motoren for olje.

Et par observasjoner:
-Det hadde dryppet litt opå gulvet og det ser ut som det kom fra skjøten i eksosanlegget rett etter kollektoren...
-Når jeg skrudde ut tappepluggen i bunn av motoren forventet jeg litt olje, men det kom ca 3 liter, noe som er nesten "normal" mengde i en wbx.
-Skal sjekke mye det er igjen i tanken; jeg fylte på 6 liter.

Så nå ser den slik ut, og forhåpentligvis får jeg tatt den ut i kveld:

* engine2.jpg (59.95 KB. 800x389 - vist 192 ganger.)



Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #3463 på: september 02, 2019, 12:24:24 pm »

Opprinnelig plan var 17-19 psi på 1300cc, men så viser det seg at motoren jeg skal bygge på er en 1600, og da blir det 12-14psi.

Hva slags turtall skal du dra motoren til og hvilke utveksling skal du ha?

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3464 på: september 03, 2019, 07:13:29 am »

Siden jeg stort sett skal ha originalt innhold i 1600'n, så begrenses det vel til 5500 rpm eller noe sånt, og med rundt 3:1 i drive ratio havner jeg på ca 13 psi. (teoretisk)


* 1600.jpg (19.99 KB. 555x369 - vist 140 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3465 på: september 03, 2019, 07:16:33 am »

I går tok vi mot til oss og fikk demontert det siste av oljeslanger o.l og fikk motoren opp i arbeidsbenken.

Begynte med å ta av toppen på #3 og 4, men alt så normalt ut med unntak av litt olje i #3:

* #3.jpg (27.36 KB. 291x600 - vist 169 ganger.)


I toppen ser man at det er mye "oljegugg" på #3, men ikke noe tegn til løse deler som har slengt rundt inni der eller noe annet "unormalt":

* topp #3.jpg (28.07 KB. 291x600 - vist 177 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3466 på: september 03, 2019, 07:20:31 am »

Så dro jeg av sylinderen for å sjekke ringene, og der så også alt pent og pyntelig ut. Eneste observasjon var at gapene i de to øverste ringene så ut til å ligge veldig nærme hverandre, enda jeg passet på å montere de slik at de pekte til hver sin side. Mulig de roterer nor motoren går?

Neste trinn var å finne frem ventilfjørpressa, og eksosventilen så helt fin ut, men innsugsventilen var ikke helt bra:
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3467 på: september 03, 2019, 07:25:02 am »

Ventilstammen sitter fast i styringa, og styringa har da jobbet seg ut av godset i toppen.

Jeg har vel nevnt at jeg har hatt en "ventilklikkelyd" som ikke har gått helt bort ved justering, og dette kan jo ha en sammenheng.

Så da får vi se om det er mulig å fikse (har både tig og fres) eller om jeg må lete litt dypere på kistebunnen og se meg om etter nye topper Trist

Men for å få kjørt noen mil før vinteren, settes nå fokuset på å få denne inn, så får jeg jo testet om den er nogenlunde i orden før vi kjører på med overladning på den:


* 1600-motor.jpg (48.23 KB. 568x600 - vist 169 ganger.)


Den ser jo litt trist ut, men med litt vask, lakk og ny eksos og EFI, så tar det seg vel opp tenker jeg Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3468 på: september 04, 2019, 07:05:48 am »

Da ble 2110'n satt i skammekroken inntil videre, så får jeg se om det blir forsøk på å reparere toppen, eller om jeg må se meg om etter noen andre. Men det blir vinterprosjekt Blunker

* skammekrok.jpg (51.4 KB. 800x389 - vist 166 ganger.)


Junior hjalp meg å strippe 1600'n, så nå er vi snart klare til å begynne å bygge den opp igjen. Det meste av løse deler var enkle å få av, men varmepottene satt godt, så jeg må finne en lur måte å få de løs på. Var også et par skruer på kjøleblekka som satt godt, men nå ser den sånn ut:

*  (64.98 KB. 800x389 - vist 168 ganger.)


Trenger en real vask før jeg inspiserer litt nøyere, men første sjekken var å høre om det er noe endeslakk, og det var fint lite, så jeg skal få satt på måleutstyret og tatt en sjekk, men det virker lovende Glad

Bakelitt-dingsen til bensinpumpa knakk selvfølgelig når jeg skulle ta den av, så jeg får se om jeg bare lar biten sitte igjen, eller om jeg lager meg et lite spesialverktøy for å få den ut. Skal ha EFI på denne, så pumpe og fordeler blir overflødig Blunker


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3469 på: september 04, 2019, 15:51:47 pm »

Da har det blitt litt prøvemontering, og det begynner å ligne på motor igjen

* 69728376_10220468108482926_6247934353360289792_o.jpg (70.48 KB. 800x490 - vist 193 ganger.)


Må få montert VR sensor til ECUen og litt annet småtteri før den går inn i bilen

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3470 på: september 04, 2019, 15:53:51 pm »

Spjellhusene går klar av original-viftehuset, men gass-wiren tar i uttaket til varmen, så da må jeg fram med vinkelsliper og sveiseapparat:)

* 69541152_10220468148963938_1155030621311991808_o.jpg (46.35 KB. 601x600 - vist 189 ganger.)


* 69866826_10220468147723907_6377337435906375680_o.jpg (27.97 KB. 485x600 - vist 145 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3471 på: september 05, 2019, 07:28:38 am »

Ble to økter i garasjen i går, og etter en del frem og tilbake, ble jeg enig med meg selv at jeg lar den bakelitt-biten bli stående her:

* bakelitt.jpg (62.74 KB. 467x600 - vist 143 ganger.)


Den sitter så godt at det er ikke fare for at noe skal løsne.

Denne motoren har stått i møkkakjelleren til Olav i mange år, men det var olje på den, og det var nesten opp til max-merket og ikke noe tegn til lekkasjer i form av dråper, så det er jo et godt tegn. Brukte en del tid på å skrape av mye grus og annen moro, men alt i alt ser det meste veldig bra ut. Deilig med original-kjøleblekk som passer Glad

For å forberede EFI-installasjonen, monterte jeg en VR sensor til crank-trigger, og med dette kitet fra thedubshop, er det veldig enkelt:

* crank trigger.jpg (40.78 KB. 292x600 - vist 181 ganger.)


Må ta ut et hull i det blekket som er bak reinhjulet, men det fulgte med en mal i instruksjonene så det skal gå greit.

Det som ikke er så greit, er at jeg har en hel bunke med reimhjul i forskjellige varianter, men alle er modifisert for å brukes i wbx-blokka, så jeg trenger et alu-reimhjul med std T1 olje-"spiral" hvis noen har liggende.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3472 på: september 05, 2019, 07:32:06 am »

Så etter litt tid med å rengjøre blokka sånn passe nøye, var det på tide å få den inn i bilen, og når jeg tok kvelden i går, så det slik ut Glad

*  (54.69 KB. 800x389 - vist 196 ganger.)


Neste på programmet er å montere kjøleblekk og så må viftehuset moddes litt for å få på gass-wire-opplegget, og så skal jeg kanskje koste på meg et lag med hammerite for å matche resten av kjøleblekkene Glad

Hvis jeg får tak i riktig reimhjul tar jeg sikte på å komme på veien i løpet av helga, men Zita i kveld går nok ikke Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3473 på: september 06, 2019, 07:09:06 am »

Hmm ble liggende syk i går, men klarte å få klemt inn en liten time på kvelden. Planen var å tette igjen hull på viftehuset, men det kunne jeg ha spart meg, for makan til stygge sveiser skal man lete lenge etter... jaja, litt sliping og bondo så blir det bra "nok".

Begynte også å splitte opp ledningsnettet litt for å kople på den nye VR-sensoren. Må skjøte inn en bit, men det ble så knotete å se på koplingsskjema på telefon, så da ga jeg opp og gikk og la meg på sofaen igjen.

Ellers så ordnet Steinar på Dalhems biffen, og nytt reimhjul er meldt inn i ettermiddag. Savner selvsagt å svinge innom Unneberg i lunchen, men både HotShop og Dalhems er utrolig gode på service og rask ekspedering, så igjen oppfordrer jeg til å støtte de lokale forhandlerne og ikke falle for fristelsen å kjøpe alt på eBay for å spare en hundrings...
« Siste redigering: september 06, 2019, 07:31:00 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3474 på: september 06, 2019, 20:54:45 pm »

Jeg har ikke dreiebenk, men junior kjøpte Karl Fredrik sin gamle fres i fjor høst, så da prøvde jeg meg som maskinarbeider... Hadde junior på videotelefon, siden han har flyttet for å studere maskinteknisk konstruksjon, så etter litt knoting med oppspenning og måling, fikk jeg da maskinert et spor så jeg kan få montert triggerhjulet til VR-sensoren:

* 69511383_10220485836766122_3951867291007713280_o.jpg (38.06 KB. 292x600 - vist 163 ganger.)


* 69956920_10220485837166132_8286114124513935360_o.jpg (27.74 KB. 292x600 - vist 156 ganger.)


Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3475 på: september 06, 2019, 23:23:12 pm »

Blir bra det her.
Kult du kjører på med håp om å rekke slutten av sesongen.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3476 på: september 07, 2019, 21:46:50 pm »

Er ikke håp, men en plan Blunker

Ble mye annet i dag med kjøring av avkom til musikk-seminar, dugnad på speiderhytta og diverse annet, men litt skruing ble det jo tid til.

Først gjorde jeg ferdig reimhjulet, med å gjenge opp og feste triggerhjulet på baksiden:

* 69631568_10220493933128526_6108699046996606976_o.jpg (24.52 KB. 292x600 - vist 135 ganger.)


Så fortsatte jeg med "sveising" av viftehuset. Ble bedre enn i går, men måtte bake på en del bondo for å få det sånn nogenlunde:

* 70266119_10220493930008448_1111673901416448000_o.jpg (50.14 KB. 800x389 - vist 148 ganger.)



« Siste redigering: september 07, 2019, 22:04:57 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3477 på: september 07, 2019, 21:52:14 pm »

Crank trigger sensoren er en litt annen type enn jeg brukte på oxyen, og ikke minst plassert på et annet sted, så jeg måtte grave litt i ledningsnettet for å kople om og skjøte på litt. Tok av tekstiltapen jeg har brukt for å samle alle kablene,og da ser det litt kaotisk ut:

* 69605978_10220493929048424_2159311201954168832_o.jpg (33.26 KB. 292x600 - vist 152 ganger.)


Så etter at jeg hadde loddet og fikset litt, tapet jeg sammen ledningsnettet igjen:

* 70882930_10220493930888470_5964030899061260288_o.jpg (61.18 KB. 800x389 - vist 178 ganger.)


Jeg la på tekstiltape igjen utenpå elektrotapen, så blir det litt mindre synlig og ser generelt bedre ut. Beskytter litt ekstra også

« Siste redigering: september 07, 2019, 21:59:04 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3478 på: september 07, 2019, 22:03:24 pm »

Så monterte jeg reimhjulet, og justerte sensoren så vi forhåpentligvis får et bra rpm-signal til ecuen.

* 69815931_10220493931768492_5427285851077869568_o.jpg (27.82 KB. 292x600 - vist 173 ganger.)


Og etter litt sliping så la jeg på en runde hammerite på viftehuset, men den var blitt litt tyktflytende, så det ble litt ujavnt:

* 69999087_10220493932568512_5972880627635060736_o.jpg (55.43 KB. 800x389 - vist 183 ganger.)


Blir ikke veldig pent, men det får være bra nok for nå, så kanskje jeg får sluttmontert og prøvekjørt i morgen Glad

Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #3479 på: september 08, 2019, 06:53:23 am »

Kjempe bra innsats😎
Loggført
Sider: 1 ... 114 115 [116] 117 118 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!