mars 29, 2024, 09:39:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 127 128 [129] 130 131 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964697 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3840 på: august 05, 2020, 08:44:33 am »

Hehe. ja det har den absolutt Glad

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg måtte inn med mer fuel.

Som en forberedelse til SCC-turen neste helg, tok jeg av kompressoren i går og lastet inn MAPet fra sist jeg kjørte uten kompressor. og akkurat det samme skjedde. Alt for mager blanding, og jeg måtte legge på 20-25% fuel for å komme til riktig AFR... MErkelig.

Får undersøke litt mer i kveld, men det hadde ikke noe med vann/metanol å gjøre i alle fall, siden den ikke legger inn noe når jeg kjører NA...

Merkbart mindre effekt, men tuslet og gikk som den skulle til jobb i dag også Glad
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3841 på: august 05, 2020, 11:36:24 am »

Hehe. ja det har den absolutt Glad

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg måtte inn med mer fuel.

Som en forberedelse til SCC-turen neste helg, tok jeg av kompressoren i går og lastet inn MAPet fra sist jeg kjørte uten kompressor. og akkurat det samme skjedde. Alt for mager blanding, og jeg måtte legge på 20-25% fuel for å komme til riktig AFR... MErkelig.

Får undersøke litt mer i kveld, men det hadde ikke noe med vann/metanol å gjøre i alle fall, siden den ikke legger inn noe når jeg kjører NA...

Merkbart mindre effekt, men tuslet og gikk som den skulle til jobb i dag også Glad

Er bensintrykket ditt uendret?
Jeg gjetter at du refererer til duty cycle når du sier at du må fete opp for å opprettholde samme lambda verdi som før?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3842 på: august 05, 2020, 11:50:08 am »

Hehe. ja det har den absolutt Glad

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg måtte inn med mer fuel.

Som en forberedelse til SCC-turen neste helg, tok jeg av kompressoren i går og lastet inn MAPet fra sist jeg kjørte uten kompressor. og akkurat det samme skjedde. Alt for mager blanding, og jeg måtte legge på 20-25% fuel for å komme til riktig AFR... MErkelig.

Får undersøke litt mer i kveld, men det hadde ikke noe med vann/metanol å gjøre i alle fall, siden den ikke legger inn noe når jeg kjører NA...

Merkbart mindre effekt, men tuslet og gikk som den skulle til jobb i dag også Glad

Er bensintrykket ditt uendret?
Jeg gjetter at du refererer til duty cycle når du sier at du må fete opp for å opprettholde samme lambda verdi som før?

Jeg har også tenkt på bensintrykk, men jeg har ikke noe måler på det, så det er umulig å si om det er endret... Jeg kan huke på en måler for å se hva det er nå, men vet som sagt ikke hva det var for 2 dager siden...

Ja det er duty-cycle som måtte økes; dvs jeg la på ca 20% på VE-mapet. Jeg kjører colsed-loop, så sprutet jobber hele tiden med å justere for å oppnå ønsket AFR, men når VE er for langt "ute" klarer den ikke å kompensere nok.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3843 på: august 06, 2020, 07:35:14 am »

Etter å ha feilsøkt litt finner jeg ikke noe mer åpenbart feil, men mens jeg prøvekjørte i går kveld, hadde jeg flere tilfeller av "lost count" på crank-triggeren, så i dag skal jeg justere sensoren litt så kanskje det er den som har gitt meg trøbbel. Hvis ECUen ikke får noe turtall-signal, eller ikke finner igjen 36-1 mønsteret, så kutter det fuelen, og det kan jo forklare noe av dette i alle fall.

Så i dag blir det litt tidlig hjem fra jobben for å justere sensoren og teste litt, før det blir burger i Lier Glad

I går kveld fikk jeg også ryddet unna alt skrotet på arbeidsbenken, og er så smått klar for å begynne monteringa av toppene til oxyen. Det blir trivelig Glad

* 20200805_221254.jpg (40.14 KB. 800x346 - vist 289 ganger.)

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3844 på: august 06, 2020, 07:59:32 am »

Har du fået monteret styringerne i toppene?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3845 på: august 06, 2020, 08:07:13 am »

Har du fået monteret styringerne i toppene?

Jupp Glad

Og fått frest ventilsetene. Mitt spesialverktøy ble ikke bra nok, så en vennlig sjel lånte meg en mira-fres Glad

Så neste nå er å montere ventiler og fjører, og så sette opp geometrien igjen (mistenker at den ikke var helt 100 sist).

Og så kom jeg over et 94mm sylindersett, så jeg vurderer å bytte ut de jeg har, siden de har fått fjernet et par-tre kjøleribber i den enden som toppene sitter... Ikke spesielt smart.

« Siste redigering: august 07, 2020, 07:29:22 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3846 på: august 07, 2020, 07:48:01 am »

Flott tur til Zita i går. Anders telte 24 biler og det var veldig trivelig.

Men før vi dro innover prøvde vi å finne ut hvorfor det var så mange "lost sync count" på siste prøvetur, og vi begynte med å justere VR-sensoren. Den så egentlig helt ok ut, men gjorde det igjen for sikkerhets skyld. Setter den opp med 0.5mm klaring til tennen på triggerhjulet.

Så tenkte jeg å sjekke at det ikke var dårlig kontakt i  konnektoren til VR-sensoren. Den er montert slik at den ligger innat det ene innugsrøret og mer eller mindre rett under åndeboksen.

* conn.jpg (32.1 KB. 800x452 - vist 293 ganger.)

Åndeboksen lekker litt olje i pakningen, så det drypper litt olje ned på konnektoren, så jeg tenkte det ville være smart å sjekke at det ikke skaper noe krøll. Da oppdaget jeg at isolasjonen på en pullup-motstand som jeg har loddet mellom ledningene inn i den ene konnektoren hadde løsnet, og når jeg har stripset konnektoren innat innsugsrøret har den uisolerte biten tidvis kommet innat gods på innsugsrøret.... Vi renset for olje og dro på med noen runder med isolasjonstape, og fyret opp. Ikke et feilslag Glad Da nærmet det seg tid for avreise til Lier, så vi fikk tatt en hasterunde for å sjekke at AFR så fornuftig ut, og det gjorde det.

Så som vanlig er det små detaljer som kan avgjøre om ting funker eller ikke.

Turen til Lier gikk fint, og junior satt med PC på fanget og fintunet noen områder av MAPet som ikke var helt 100, men etter en halvtimes tid på motorvei i litt høyere tempo enn jeg pleier, og svak oppoverbakke, begynte det å bli varmere baki der enn det jeg synes er behagelig. Jeg har ikke fått montert oljetempmåler, men IAT (Intake air temp) målte 70° og tempen i motorrommet nærmet seg 60, så vi trakk av noen grader på tenninga (kjekt med datasprut) og slo av farten litt, og da stabiliserte det seg. På hjemturen testet vi å legge en colaflaske i nedkant av motorromluka, og når vi kjørte hjem på gamle E18 i kosefart på 70-80 gikk det helt fint.

Så det har dukket opp et par ekstra jobber før avreise til SCC neste helg:
-Fikse oljelekkasje i åndeboksen (det drypper ned på eksosen, og det ryker og lukter vondt...)
-Sjekke at kjøleblekka er tette (jeg vet at det bakerste blekket ikke er helt riktig type, så det er et par åpninger som må tettes
-lage en patent for å kunne  åpne motorlokket i nedkant ved behov (tennisball?)

Så alt i alt en meget hyggelig VW-ettermiddag Glad

Loggført
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #3847 på: august 07, 2020, 11:49:47 am »

Fortere en du pleier ja...Lå du i 80 på motorvæægen da Roy Gliser Gliser Gliser Blunker
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3848 på: august 07, 2020, 21:27:18 pm »

Fortere en du pleier ja...Lå du i 80 på motorvæægen da Roy Gliser Gliser Gliser Blunker

Jeg kan bekrefte at han kjørte fortere enn 80, men vi med 1200 kunne kjøre flat-out....   Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3849 på: august 10, 2020, 07:51:26 am »

Fortere en du pleier ja...Lå du i 80 på motorvæægen da Roy Gliser Gliser Gliser Blunker

Jeg kan bekrefte at han kjørte fortere enn 80, men vi med 1200 kunne kjøre flat-out....   Blunker

Hehe. Må innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor den skal bli varm; det er jo en helt standard 1600...

Men vi har begynt å fikse små saker en etter en, så da får vi se.

Tok en prøvetur i 110 til Kopstad på lørdag kveld, og oljetempen endte på ca 100°C så det virker jo ganske normalt. Spørsmålet er om den roer seg der, eller fortsetter å stige sakte men sikkert.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3850 på: august 10, 2020, 07:57:51 am »

Ble en helg preget av maling og hagearbeid, men litt ble det gjort. Det var minstemann på 14 som sto for det meste av skruinga, og først ble den et oljebytte og montering av CSP bunn-lokk med tempsensor, så jeg kan følge med på oljetempen på langtur:

* 20200808_204138.jpg (72.5 KB. 800x389 - vist 207 ganger.)


Så på søndag var det bremsene sin tur, og da ble all bremsevæske byttet ut. I samme slengen fikk han huket på speedometerwiren, men den bråker fortsatt så jeg håper det kommer en ny i posten før vi skal på tur:

* 20200809_144241.jpg (68.52 KB. 800x389 - vist 168 ganger.)


Vi fikk også montert en o-ring på åndeboksen, så da får vi håpe den blir tett så vi slipper oljelekkasje der i alle fall

Så de fleste punktene på lista før avreise er utført. Gjenstår en liten jobb med å tette noen gliper i kjøleblekka, så det håper vi at vi får til i løpet av de neste 2-3 dagene.

« Siste redigering: august 10, 2020, 08:02:54 am av grelland » Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3851 på: august 10, 2020, 08:08:03 am »

Du rekker fortsatt å 3D printe et scoop som du klipser innpå rillene på motorlokket.
Å åpne lokket i bakkant hjelper kanskje litt for gjennomtrekk i motorrommet da dette er undertrykk sone, men et scoop oppå med lukket luke vil gi et overstrykk av kald luft som vil medføre en mer effektiv kjølevifte.

Pluss at jeg har veldig lyst til å se en ghia kjøre rundt med et 3D printa scoop.  Gliser Gliser


* 2020-08-10 09_05_59-Grellands Ghia.jpg (4.83 KB. 732x353 - vist 171 ganger.)

Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3852 på: august 18, 2020, 10:46:15 am »

Da er vi tilbake etter litt tekniske problemer på forumet Glad

Ble som vanlig litt stressmekk før SCC-turen, men jeg fikk gått gjennom hele lista, og til og med laget noen blikkbiter om tettet de siste glipene i kjøleblikka, og så fikk jeg satt på litt mer ånding.

En prøveoppstart sent torsdag kveld resulterte i at det rant ut olje fra flere steder, men til slutt var det bare støtstangrør og oljetrykkbryter (selve bryteren...) som lakk så da var det ikke mer å gjøre, så da pakket jeg bilen full av sovepose, klær og en del verktøy og stæsj.

Fasit etter nesten 1200 km på vestlandske veier er at bilen fungerte uten noen problemer Glad Temperaturen på olja steg opp mot 110° et par ganger, men holdt seg stort sett alltid under 100. Det lakk olje fra et par støtstangrør, noe som drypper ned på eksosen, så fikk noen kommentarer på det underveis, men det tålte jeg.

Ikke at det er så viktig, men jeg målte forbruket, og det endte på 0.73, og det synes jeg var overraskene lavt; tatt i betrakning at den går litt rikt i de fleste område. Jeg har ikke tunet for verken max-effek eller lavt forbruk; kun sånn at den går pent.

Har lagt ut flere bilder på FB, men her er et par smakebiter fra turen:

* 118055762_10223945985187670_2600366324466589089_o.jpg (42.81 KB. 800x466 - vist 175 ganger.)


* 117818929_10223931120176054_1339147792289614711_o.jpg (26.42 KB. 291x600 - vist 174 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3853 på: august 18, 2020, 13:59:23 pm »

Fordelen med å treffe så mange hyggelige folk "face-to-face" er at man får anledning til å diskutere ting litt mer inngående enn det man klarer via FB eller her på forumet, så jeg hadde noen diskusjoner ang både innsprut, oxyboxere og ikke minst overladning. Jeg hadde også en lengre diskusjon på nettet med en erfaren herremann som ga meg en del bra erfaringsdata ift kjøling.

Planen min er å få inn oxyboxeren nå på ettersommeren, så jeg får litt erfaring med den før jeg tar neste skritt i løpet av vinteren; mer om det senere Blunker

Jeg har brukt et par timer på å bla gjennom denne prosjekttråden, og hensikten var å se om jeg klarte å se noen mønster når jeg har hatt trøbbel med denne motoren. Kort oppsummert har jeg hatt 3 havarier, hvor de to første var knyttet til skjæring av lager, og det siste var en ventil-styring som løsnet fra toppen. De to første har jeg hele tiden hatt mistanke til kom av trøbbel med oljetilførsel; det første havariet oppsto på banekjøring, hvor jeg mistenker oljemangel i skarpe svinger kombinert med høyt turtall, men det andre havariet (som "bare" gikk ut over et rådelager) er jeg mer usikker på årsaken til. Den sterkeste mistanken går til at røret som suger olje ut av sumpa var løst, så jeg mistenker den sugde mye luft sammen med olja.

Uansett har jeg for hver gang jeg har hatt trøbbel, modifisert oljesystemet, og nå er det ganske så komplisert.... Men siste gang jeg havarerte (på vei til SCC i fjor) så virket det som jeg hadde fått kontroll på smøring/kjøling, men jeg rakk aldri så langt at jeg fikk det 100% verifisert.

Jeg har grublet mye på dette i det siste, og for å prøve å forklare hvor komplisert dagens oljesystem er, så skal jeg forsøke å beskrive oljens veier gjennom de ulike komponentene:
- Sugepumpa fra sumpa
- Tørrsump-tank
- Trinn 2 i tørrsump-pumpa
- Sandwichplate under filteret
- Type1-kjøler i doghouse
- Ekstern mekanisk termostat
- Ekstern kjøler ved siden av girkassa (hvis over 90°C)
- Innom termostaten
- Inn i sandwichplate
- Filter
- Trykk-siden i motoren
- Ned i sumpa

Dette er mange komponenter og mange slanger...

Så planen er å gjøre det MYE enklere:

* pump.jpg (61.15 KB. 752x600 - vist 175 ganger.)


Og legge inn en elektrisk termostat som slår på en vifte på kjøleren over en viss temperatur (for køkjøring etc.)

Fordelen med wbx-blokka er jo at den har filterholder innebygget.

Planen er å legge kjøleren flatt under rammegaflene med et scoop som presser luft gjennom kjøleren i fart.

Dette er utprøvd og funker etter sigende veldig bra.

« Siste redigering: august 18, 2020, 14:16:28 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3854 på: august 18, 2020, 14:05:21 pm »

Så da var det bare å finne frem og tørke støv (bokstavelig talt) av oxyen:

* dust.jpg (37.09 KB. 292x600 - vist 177 ganger.)


Og så rakk jeg å montere ventiler i toppene forrige uke, så jeg fikk montert de med riktig moment etc, slik at jeg kan få verifisert vippearmsgeometrien:

* mont.jpg (67.12 KB. 800x547 - vist 191 ganger.)


Mer ble det ikke tid til i går (bortsett fra å vaske av en milliard mygg fra fronten på ghian...), men satser på noen timer i garasjen i de lyse sommerkveldene fremover, så jeg kan få noen mil med denne motoren før vinteren kommer.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3855 på: august 19, 2020, 11:48:44 am »

Etter litt mye frem og tilbake med shimsing og måling, fant jeg en kombinasjon som ser ut til å gi riktig geometri i følge Pauter sine instruksjoner, så da må jeg kutte et sett til med støtstenger. Jeg endte opp med 3-4mm lenger stenger og litt flere shims under bryggene enn jeg hadde i fjor, så det kan jo tyde på at det ikke var helt optimalt satt opp sist.

Nå vurderer jeg om jeg skal ta jobben med å splitte blokka igjen, eller om jeg skal la den være. Har jo bare kjørt 5-6 mil siden jeg hadde den oppe og byttet lager sist, så det skal i teorien ikke være behov for å ta den opp.

Uansett står en grundig rengjøring på programmet før jeg monterer alt sammen igjen.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3856 på: august 21, 2020, 09:02:21 am »

Hvad er det for stødstænger du kører med?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3857 på: august 21, 2020, 13:24:23 pm »

Hvad er det for stødstænger du kører med?

Akkurat nå kjører jeg ikke med noe i det hele tatt, men det er disse som skal monteres når jeg får kuttet de i riktig lengde:

http://vwparts.aircooled.net/ACN-Heavy-Duty-Aluminum-Pushrods-Set-of-8-p/acnhdalpr.htm?1=1&CartID=0
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3858 på: august 22, 2020, 06:55:24 am »

Interessant, jeg har et sæt Bugpack alu stænger liggende jeg havde tænkt at bruge på næste motor. Men jeg blev anbefalet at køre med dobbelte fjedre så mulig jeg må opgradere til feks. ACN sine også?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3859 på: august 23, 2020, 15:40:49 pm »

Interessant, jeg har et sæt Bugpack alu stænger liggende jeg havde tænkt at bruge på næste motor. Men jeg blev anbefalet at køre med dobbelte fjedre så mulig jeg må opgradere til feks. ACN sine også?

Hmm, jeg vet faktisk ikke hvor stive fjører man kan kjøre med de forskjellige støtstengene, eller hva som sitter i mine topper. så jeg åper de jeg har her funker Blunker
« Siste redigering: august 24, 2020, 07:32:46 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3860 på: august 23, 2020, 15:44:21 pm »

Da er støtstengene målt ut og kuttet:

* 20200822_164456.jpg (50.78 KB. 800x389 - vist 155 ganger.)


* 20200822_164600.jpg (60.13 KB. 800x389 - vist 165 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3861 på: august 23, 2020, 15:45:37 pm »

Og så fikk jeg vasket og rensket støtstangrørene for gammel tetningsmasse, så da håper jeg de blir tette Blunker


* 20200822_194737.jpg (46.61 KB. 800x389 - vist 162 ganger.)

Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #3862 på: august 23, 2020, 18:13:23 pm »

Bra Roy ,, du er klar for SCC -21  Gliser

Mvh/E
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3863 på: august 24, 2020, 07:32:24 am »

Bra Roy ,, du er klar for SCC -21  Gliser

Mvh/E

Å jadda. Om det er med 2110 NA, 2110 turbo eller kompressormatet 1600 får tiden vise Glad
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #3864 på: august 24, 2020, 11:39:30 am »

Interessant, jeg har et sæt Bugpack alu stænger liggende jeg havde tænkt at bruge på næste motor. Men jeg blev anbefalet at køre med dobbelte fjedre så mulig jeg må opgradere til feks. ACN sine også?
Har kjøpt inn slike til min 1915. Disse skal være top of the line.
http://www.tp-technologie.de/produkte%20HD%20Stoesselstangen%20Al%20en.htm
Jeg skal parre de med TP løftere Gliser
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3865 på: august 24, 2020, 12:05:22 pm »

Jeg kjører også med TP sine lettvekts "tool steel" løftere Blunker
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #3866 på: august 24, 2020, 18:15:00 pm »

Meget fine og lette ,, men dyre  .. kjører med GB løftere og JPM støtstenger ... I sleeva T-4..

Mvh/E
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3867 på: august 26, 2020, 11:24:50 am »

Ble en tur i garasjen i går også og da ble longblokka ferdig, inklusive vippestell. Ventiler er justert og alt ser bra ut.

Jeg har tatt en sjefsavgjørelse, og kommer til å kjøre et mye enklere oljesystem, så da trenger jeg ikke doghouse-leamikket mitt, og slipper også disse slangene som gikk gjennom motorrommet og inn  i viftehuset for å kople inn T1-kjøleren.

Så da kunne jeg finne frem et 34-hk viftehus som ikke er moddet noe særlig, og alt ser ut til å passe som det skal:

* 20200825_201857.jpg (78.25 KB. 800x556 - vist 166 ganger.)


Litt lakk på kjøleblekka nå så skal vi se om ikke det snart blir litt mer skyv i Ghian Glad


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3868 på: august 27, 2020, 07:34:20 am »

I går var det maling av hus og litt jobbing på et prosjekt for jobben som sto på programmet, mens minstemann skulle skru Ghia.

Han begynte med å bytte speedometerwire, og sjekke litt ulyder i drivakslene. jeg har lenge hatt problemer med at boltene i knutene løsner, men nå satt alle som de skulle, men det kan tyde på at gummibelgene har fått seg noen sprekker og da har de begynt å lage litt knaselyder... Jaja får sette det på lista for vinterens prosjekter.

Så skulle han sjekke litt for oljelekkasje, da jeg fikk noen kommentarer på SCC-turen, og jeg kjenner det i perioder lukter brent olje. For meg har det sett ut som støtstangrør-lekkasje, så han krabbet under og demonterte eksos og "akebrett" for å se skikkelig. Deretter vasket han bort gammel olje, og så var planen å starte opp for å se hvor det kom. Har også kjent bensinlukt i perioder.

Og her er en video som viser utfordringen Glad


Jeg fryktet at sylinderen var sprukket eller noe annet litt mer omfattende, spesielt siden jeg har drevet litt med overladning av denne gamle 1600'n, men et lite innlegg på FB ga meg et par tips, og ett av de var å sjekke at toppene var trukket til skikkelig, og det var de jo ikke... Et par av mutterene kunne jeg skru inn med fingrene.  Jeg dro til de 4 jeg kom til med riktig moment, og monterte sammen alt. Da så det tett ut Glad

En liten prøvetur avslørte at den bare går på 3 sylindre, men da var det så sent at jeg pakket sammen og satt meg i sofaen, så vi får ta en ny sjekk i kveld; jeg mistenker at jeg knota når jeg monterte vippearmsbrygga, sånn at kanskje en av støtstengene har hoppet ut av koppen sin.

Moro med gamle biler.

Så i dag ble det audi på jobb, og det er jo behagelig, men uff så kjedelig Glad
« Siste redigering: august 27, 2020, 08:44:22 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3869 på: august 28, 2020, 07:25:30 am »

Verdensorden er gjenopprettet og jeg kjører Ghia på jobb Glad

Den gikk ikke på 3 men på 2 sylindre, og årsaken var at når jeg dro inntill toppen, så ble støtstengene for lange og ventilene lukket ikke... En justering av ventilene senere, og den går på alle 4 Glad

Jeg har ikke justert ventiler på denne motoren, så det kan jo tyde på at toppen var løs når sistemann gjorde det før den oppholdt seg 15 år i kjelleren til Olav også.

Burde kanskje sjekke den andre siden også da Glad

På høy tid med en grundig sjekk av den motoren med andre ord, men det får bli i vinter. Nå gjør jeg en innsats for å få inn oxyen før vinteren, så jeg får testst at den er som den skal, så blir 1600 ett av mange vinterprosjekt.
Loggført
Sider: 1 ... 127 128 [129] 130 131 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!