mars 28, 2024, 17:01:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 140 141 [142] 143 144 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964372 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4230 på: juni 29, 2021, 14:04:25 pm »

Jeg har prøvd å følge med litt på forbruket de siste månedene, og i snitt ligger jeg nå på 0.76 l per mil, og det er jeg ganske fornøyd med, tatt i betraktning at jeg har en relativt tung høyrefot og liker å bruke de kraftreservene jeg har tilgjengelig Blunker. Beste notering så langt er turen fra beitostølen og hjem hvor jeg målte forbruket til 0.58 på mila. På hele super scenic-runden målte jeg 0.70.

Loggen min viser at jeg har kjørt 9226 km siden helgen med super scenic i august i høst, så det er ikke noe tvil om at bilen brukes i alle fall Glad Brorparten av disse km er kjørt med 2110cc oxyboxeren, og den fungerer helt fint.

« Siste redigering: juni 29, 2021, 14:32:56 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4231 på: juni 29, 2021, 14:09:33 pm »

De siste par ukene har jeg vært litt opptatt med å hjelpe Atle med sin '68 pluss et par andre som har fått litt bistand, så ghian blir bare brukt som daglig transport, uten å få så mye omsorg, men planen er nå å sette inn 1600 kompressor-motoren så jeg får testet den litt nå i sommer. Litt kjedelig å ta ut en motor som funker så bra, men man må jo forsøke noe nytt innimellom også.

1600'n er stort sett klar, med unntak av å kople til vann-kjølesløyfa, og etter litt grubling har jeg kommet til at jeg prøver å bruke den kjøleren som henger under bilen allerede og kopler kjølevannet på den i stedet for å lage opplegg til en til. Da kan jeg bruke tørr-sump tanken som reservoar for kjølevannet også. 1600'n har ikke tørrsump-smøring; kun standard doghouse, så satser på det skal fungere bra. Den kjøleren som henger under bilen nå har jo vist seg å være mer enn god nok for å holde oljetempen på oxyen i sjakk, så regner med det funker bra for kjølevann til intercooleren også.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4232 på: juni 30, 2021, 12:26:50 pm »

Man kommer jo i snakk med mange hyggelige mennesker når man er på tur, og over en øl oppi Hemsedal fikk jeg nevnt at jeg liker Talbot-speil, og da treffer man jo selvsagt en som har et par slike til salgs, så da var det bare å slå til, og etter noen dages venting på posten, kom den en trivelig pakke her om dagen.

Litt skummelt å skulle borre hull i døra, men det er vel eneste utvei:

* 20210629_204004.jpg (30.89 KB. 800x389 - vist 203 ganger.)


Vi testet flere plasseringer, men denne ga en god kombinasjon av at det ser bra ut, og at jeg faktisk ser noe ut av speilet (noe som ikke er tilfelle med originale "swan neck" speil).

Tror dette skal bli bra Glad

* 20210629_204046.jpg (40.38 KB. 800x389 - vist 211 ganger.)


Jeg kjøpte to speil; det andre er litt mindre enn dette, og det kan godt hende det vil gjøre seg bra på podens '68

Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #4233 på: juni 30, 2021, 16:36:44 pm »

Litt skummelt å skulle borre hull i døra, men det er vel eneste utvei:
[ Vedlegg ]

Tror dette skal bli bra Glad
[ Vedlegg ]


Blir spennende og se de i morgen Kult Blunker
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4234 på: juni 30, 2021, 20:29:31 pm »

Du får passe på å se den forfra, da Svein Blunker

* 20210630_191247.jpg (52.2 KB. 800x516 - vist 226 ganger.)


* 20210630_190219.jpg (31.4 KB. 385x600 - vist 238 ganger.)

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4235 på: juli 01, 2021, 07:24:36 am »

ai ai, veldig kult med speil, ikke kult med ikke speil i speil  Tvilende
Finnes det nye løse eller må du lage hull i baderoms speilet?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4236 på: juli 01, 2021, 07:50:02 am »

ai ai, veldig kult med speil, ikke kult med ikke speil i speil  Tvilende
Finnes det nye løse eller må du lage hull i baderoms speilet?

Har en glassmester på saken Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4237 på: juli 01, 2021, 12:27:38 pm »

Så glassmesteren får hull i sitt baderomsspeil  Osteaktig Osteaktig DET er service det  Rekker tunge
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4238 på: september 15, 2021, 07:37:16 am »

'68n til junior har fått mest omtanke de siste ukene, men i går var det endelig på tide å skru litt på Ghian igjen. Jeg har brukt den daglig i lang tid, og har kjørt ca 13.000 km siden august i fjor med få eller ingen problemer. Men de siste par ukene har clutchen begynt å slure, og oljedrypp fra området mellom girkassa og motoren tyder på at det er en simmersing som har takket for seg, så da var det ikke noen tvil om at jeg måtte prioritere denne litt.

Jeg har lenge ønsket å få testet kompressormotoren etter at den fikk en skikkelig gjennomgang i vinter, så selv om det er litt sent på sesongen, er det fortsatt noen uker igjen, så da hiver jeg meg rundt og bytter motor så får vi se hvordan det går.

Begynte med å ta et "før"-bilde:

* 20210914_190203.jpg (34.23 KB. 800x465 - vist 197 ganger.)


Filteropplegget har funket fint, men som forventet hadde plasten gitt seg litt under skruehodene, så det er tydelig at denne plasten ikke er optimal for dette bruket. Jeg har et par ruller med karbonforsterket nylon, så neste utgave vil bruke den plasten i stedet.

Så et bilde uten filter"bokser":

* 20210914_191446.jpg (38.23 KB. 800x469 - vist 196 ganger.)



« Siste redigering: september 15, 2021, 14:26:51 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4239 på: september 15, 2021, 07:42:41 am »

Jeg har for vane å ta av viftehus mens motoren står i bilen, og det er mest fordi denne 2110cc er litt bredere enn en 1200, og at jeg ikke har en jekk som løfter høyt nok, i tillegg til at innsugene må av uansett, så da er det mye enklere å manøvrere jekken alene når blokka står igjen uten blekk og viftehus.

Så her er viftehus, dynamo og innsug/TB tatt av:

* 20210914_194652.jpg (51.12 KB. 800x433 - vist 169 ganger.)


Og vips så er det mye bedre plass:

* 20210914_200658.jpg (56.33 KB. 800x468 - vist 167 ganger.)


Har gjort dette noen ganger, så det tok ikke mer enn en drøy time å komme hit.

Det som tar lenger tid, er å koble fra oljesystemet og ikke minst tømme alle slanger og kjølere; spesielt når jeg har koplet fra batteriet, så jeg får ikke åpnet ventilen som skal forhindre oljen fra å renne fra tanken og ned i motoren (jeg kjører tørrsump-smøring på denne motoren)

« Siste redigering: september 15, 2021, 07:55:38 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4240 på: september 15, 2021, 07:45:35 am »

Så her renner "den siste olje" ut av tanken:

* 20210914_210609.jpg (31.46 KB. 472x600 - vist 170 ganger.)


Og etter litt knoting var motoren ute:

* 20210914_213143.jpg (37.79 KB. 387x600 - vist 175 ganger.)


Jeg klarte å skli motoren av jekken og ned på oljeoppsamleren, så den ble helt sammentrykt på den ene siden, og en 3-4 liter olje rant utover det nyvaska gulvet, men sårt må man regne med når man holder på alene Glad

« Siste redigering: september 15, 2021, 07:56:18 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4241 på: september 15, 2021, 07:52:14 am »

Det var ikke så vanskelig å se at her var det olje på clutchen i alle fall:

* 20210914_213201.jpg (53.84 KB. 800x389 - vist 183 ganger.)


Det lukter ikke girolje, så jeg antar det er simmeringen på veiva som har gitt seg.

Planen er å se over oxyboxeren i løpet av vinteren så da ser jeg vel hva som er årsaken da enker jeg. Har egentlig ingen planer om å gjøre noe med den i seg selv, men greit å åpne den og sjekke innmaten etter en lang og god sesong. Jeg har fortsatt litt mer ventilstøy enn jeg liker, så kanskje jeg gjør noen endringer i den avdelingen.

Og så er det bare å plukke riktig motor for montering:

* 20210914_213915.jpg (64.13 KB. 800x425 - vist 190 ganger.)


Det ser litt voldsomt ut, men er ikke så ille, de som er på bildet er fra venstre: 1600-kompressoren som skal inn i Ghian nå, en chevy 350 som skal inn i båten til våren, oxyen som jeg tok ut av ghian, innat veggen står en wbx blokk, som skal bli en oxy til, foran den står en 1600 jeg har bygd for en kompis; den skal inn i en '61 boble, og innerst i kroken står Atle sin 1600 som han skal overhale i vinter.

Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #4242 på: september 15, 2021, 16:43:09 pm »

Jeg har prøvd å følge med litt på forbruket de siste månedene, og i snitt ligger jeg nå på 0.76 l per mil, og det er jeg ganske fornøyd med, tatt i betraktning at jeg har en relativt tung høyrefot og liker å bruke de kraftreservene jeg har tilgjengelig Blunker. Beste notering så langt er turen fra beitostølen og hjem hvor jeg målte forbruket til 0.58 på mila. På hele super scenic-runden målte jeg 0.70.

Loggen min viser at jeg har kjørt 9226 km siden helgen med super scenic i august i høst, så det er ikke noe tvil om at bilen brukes i alle fall Glad Brorparten av disse km er kjørt med 2110cc oxyboxeren, og den fungerer helt fint.


9226 km på en måned Sjokkert
Går den som TAXI?  Gliser
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4243 på: september 15, 2021, 21:00:04 pm »

Jeg har prøvd å følge med litt på forbruket de siste månedene, og i snitt ligger jeg nå på 0.76 l per mil, og det er jeg ganske fornøyd med, tatt i betraktning at jeg har en relativt tung høyrefot og liker å bruke de kraftreservene jeg har tilgjengelig Blunker. Beste notering så langt er turen fra beitostølen og hjem hvor jeg målte forbruket til 0.58 på mila. På hele super scenic-runden målte jeg 0.70.

Loggen min viser at jeg har kjørt 9226 km siden helgen med super scenic i august i høst, så det er ikke noe tvil om at bilen brukes i alle fall Glad Brorparten av disse km er kjørt med 2110cc oxyboxeren, og den fungerer helt fint.


9226 km på en måned Sjokkert
Går den som TAXI?  Gliser

Super scenic i august i fjor Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4244 på: september 16, 2021, 07:58:18 am »

Kvelden begynte med å "avduke" 1600'n. Den har fått litt lagrings-støv men ellers ser det ut til å ha hatt det fint de månedene den har ventet utålmodig:

* 20210915_190454.jpg (51.79 KB. 800x492 - vist 186 ganger.)


Siden sjefsassistenen var "out of commision" i går pga vaksine-ettervirkninger, så måtte jeg lempe motoren rundt på egenhånd, og noen ganger er det greit å være stor og litt sterk. Tradisjonen tro fjernet jeg viftehuset først:

* 20210915_195331.jpg (35.08 KB. 478x600 - vist 182 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4245 på: september 16, 2021, 08:41:16 am »

Og etter litt banning og sverting, tilkalte jeg assistenten som klarte å styre jekken med den ene armen som fortsatt funka, mens jeg fikk løftet motoren opp på jekken, og da fikk vi den på plass i alle fall Glad


* 20210915_200429.jpg (39.04 KB. 512x600 - vist 187 ganger.)


Det meste av sensorer etc er bare å plugge inn, da jeg kjørte med denne motoren i fjor sommer, men litt tilpasning av slanger etc må jeg gjøre, så det ble litt knoting på brannveggen før jeg kunne få på viftehuset.

I tillegg har denne motoren doghouse-kjøling (noe oxyen ikke har) så det er ekstra trangt bak der.

Men etter litt knoting og dobbeltsjekking av at alle ledninger lå på rett plass, så var viftehuset på plass også:

* 20210915_212121.jpg (58.22 KB. 800x562 - vist 168 ganger.)


Så da gjenstår det ikke så mye før oppstart, men jeg kom på mens jeg satt og grublet litt, at jeg har jo lagt opp til full-flow, og tenkte å bare ha eksternt filter (ikke ekstern kjøler), men jeg har glemt å kjøpe filterholder, så da får jeg lete litt i en av delekassene, for å se om jeg finner noe. Er jo ikke så dumt å ha på et filter ved første oppstar, så evt pakningsstoffrester etc samles opp der og ikke i oljekanalene...


« Siste redigering: september 16, 2021, 09:02:13 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4246 på: september 16, 2021, 08:59:17 am »

Og så når jeg satt meg ned for å beundre dagens jobb, kom jeg på at jeg har lagt opp til 2 IAT-sensorer for å måle temperaturen både inn og ut av intercooleren, og hovedklysa med ledninger fra sprutet ligger selvsagt bak viftehuset... Jeg får prøve å fjerne litt tape der jeg fortsatt kommer til, og fiske ut ledningen som går til en av de ekstra inngangene, så jeg får koplet på begge sensorene. Litt av poenget her var jo å sjekke hvor effektiv intercooleren er, så blir litt dumt å ikke fikse det med det samme.

Jeg må kjøre inn kammen og løfterne så jeg kommer til å starte den og kjøre noen mil uten kompressor først, men lurte på om jeg kanskje skal ta jobben med å kople på intercooleren med det samme uansett. Den vil jo ikke gjøre noe nytte, men det skader jo heller ikke; og så får jeg jo sjekket at alt funker før jeg stresser systemet for mye Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4247 på: september 17, 2021, 07:29:28 am »

Noen dager er mer effektive enn andre, og resultatet av gårsdagens jobb er nesten ikke synlig:

* 20210916_212127.jpg (66.6 KB. 800x556 - vist 176 ganger.)


Men jeg fikk da gjort en del småting som tilsammen tar en del tid
-fisket frem riktig ledning fra "reserveklysa" til å kople på en ekstra IAT sensor (den rosa til venstre for viftehuset)
-lage ny bensinslange som går mellom fuel railsene på hver sin side. På oxyen sitter dysene mellom innsuga og viftehuset, mens på denne sitter de på utsiden, så slangen ble for kort
-tilpasse og montere innsugsrør til å bypasse kompressoren
-finne riktig reimhjul (v-reim og triggerhjul på baksiden) og riktig brakett til å feste VR-sensoren i blokka bak reimhjulet
-justere VR sensoren
-lete frem riktig prosjekt i TunerStudio (måtte hente opp en backup fra dropbox da den forrige tune-pcen daua i fjor...)

Det som (jeg tror) gjenstår før oppstart er:
-sette inn tempføler i oljelokket i bunnpanna
-kople på ekstern oljefilter (bestilte fra hotshop i går, men som vanlig viste det seg at jeg hadde jo allerede kjøpt ekstern filterholder, så nå har jeg to...)
-fylle olje
-montere eksos
-montere gasswire (håper pakka fra hotshop kommer i dag...)

Så dukker det sikkert opp mer jeg har glemt. Håper på fint vær i helga så jeg får kjørt inn motoren før "pressa" går inn Glad


« Siste redigering: september 17, 2021, 07:32:45 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4248 på: september 21, 2021, 08:08:16 am »

Det dukket opp en liten helgejobb på en nydelig '69 boble i helga som tok litt mer tid enn planlagt, men regner med den er ute av garasjen i kveld, så da kan ghian få litt stell igjen. Rakk å montere eksos sent i går, så ett av punktene på lista kan strykes i alle fall Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4249 på: september 23, 2021, 11:48:58 am »

Gårsdagens økt er et eksempel på en dag det meste gikk galt Glad

Her følger en kort oppsummering.

Målet var å gjøre ferdig de siste detaljene for å kunne starte motoren og kjøre inn kammen.

Først skulle jeg sjekke at triggerhjulet var konfigurert riktig. Det er et såkalt 36-1 hjul, hvor det er 36 tenner spredd rundt omkretsen av reimhjulet, med en tann som mangler. ECUen oppdager hvor den tanna er, og jeg må fortelle ECUen hvor den tanna er i forhold til TDC. Jeg hadde hentet opp tuning-fila fra sist jeg kjørte denne motoren, men allikevel var dette satt opp 180 grader feil. Så da var det frem med teningslampa (trodde jeg) og det var dagens første lille hinder; den lå ikke i hylla si. Jeg har hjulpet en del forskjellige folk i høst med å justere motorer, så jeg mistenkte at jeg hadde lagt den igjen i en garasje et sted, og ganske riktig, etter et par telefoner var den lokalisert. Problemet var at jeg har ikke bil siden el-bilen nekter å ta i mot lading og Mor hadde tatt Audien på et møte, så da måtte vi hoppe videre til neste punkt på lista. (På dette tidspunktet hadde Atle kommet ut i garasjen for å hjelpe meg; han vil nok ha garasjen tilbake til sitt eget prosjekt Blunker ). Etter en liten stund dukket Martin opp med lampa (tusen takk) og vi kunne få stilt riktig tenning igjen.

Etter å ha laget nye oljeslanger som kopler en filter-holder inn i full-flow systemet, sjekket vi en gang til at alt var på plass, og tenkte det var på tide å sjekke at det ikke var noen lekkasjer og at pumpa bygde oljetrykk, så vi nappa ut sikringene til både fuel og spark på sprutet og dro noen sekunder på starteren. Lampa slukket ikke og trykkmåleren reagerte ikke. Men det var ikke så rart for vi hadde glemt å sette på oljefilteret... Overrakende mye olje som pumpa leverer på noen sekunder på starteren...

Så da var det på med filter, og vi prøvde igjen. Fortsatt lys i lampa, og ikke noe trykk på måleren... Poff sa det, og et par liter olje utover gulvet. Filteret hadde sprukket. Så da klødde vi oss litt i hodet helt til guttungen spurte om det er det samme hvilken vei olja går gjennom filteret... Det er det ikke... De har en enveisventil innebygget, og den funka... Så da måtte vi lage en ny slange som var 2 cm lengre enn den forrige, og bytte om inn og ut på filterholderen, og endelig fikk vi både utslag på måleren og lampa slukket.

Da var det på tide å kople inn fuel og spark, og da fyra den med det samme, men et voldsomt leven.... Etter litt feilsøking frem og tilbake viste det seg at det var det lille kjøleblekket bak reimhjulet som tok borti tenna på triggerhjulet, pluss vifta som tok i viftehuset..... Så frem med blikksaks og kulehammer for å massere litt blekk, og til slutt hadde vi "nok" klaring til at det ikke bråkte så voldsomt i alle fall.

Så da kunne vi endelig kjøre inn kammen, og etter de foreskrevne 20 min på ca 2000 rpm, var det blitt såpass sent at det var på tide å ta kvelden.

Oljetrykket lå pent på ca 4 bar, selv etter at den var varm så dette ser lovende ut.

Forstatt subber vifta litt, så der må det masseres litt mer før jeg prøver en litt lengre tur.

Så dette er et eksempel på at når man bygger om alt på en sånn motor, må man forvente noen hiccups ved oppstart. Jeg hadde oppe en 1300cc originalmotor i helga, og det er jo bare en fryd å skru på originalmotorer til sammenlikning; alt passer og alt virker når du har satt det sammen Glad

Men dette er tros alt mer moro når det først er i gang da Glad

Så i kveld blir det antakelig en liten økt igjen, og da skal jeg forhåpentligvis få fikset de siste småsakene før jeg får meg en litt lengre prøvetur for å få tunet inn sprutet osv. Skal også bytte filter og olje før den startes igjen.
« Siste redigering: september 23, 2021, 11:59:45 am av grelland » Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #4250 på: september 23, 2021, 13:03:29 pm »

Artig å lese, er jo i samma båten sjæl! Prøving og feiling, gjør samma ting flere ganger, blir forhåpentligvis godt nok til sist. Sånn er det med hjemmemekk. :-) Lærer jo masse! Lykke til videre, det kommer til å funke til slutt! Er noe av sjarmen, dette!  Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4251 på: september 24, 2021, 11:00:23 am »

Prøving og feiling er en del av hverdagen ja Glad

men i går ble det vei i vellinga Glad

begynte med å fikse noen småsaker; en nippel som sitter i hullet til fordeleren hadde jeg glemt å tette, så det hadde sprutet litt olje. og så gikk jeg over alle slangeklemmer på innsuget siden jeg mistenkte en liten vacuumlekkasje da jeg ikke fikk tomgangen helt ned til der jeg ønsket.

En liten titt på loggfilene og noen justeringer på MAP'et, så ble det en rask prøvetur igjen, og da så det bedre ut. Fortsatt ikke lav nok tomgang, så da dro jeg til mutterene som holder innsuga ned mot toppene, og da ble det bra. Pakningen trengte antakelig å bli presset en del hardere sammen.

Så da ble det en litt lengre prøvetur, og oljetrykket holder seg over 2 bar på tomgang, og temperaturen under 85-90 grader. Etter et par runder til med justering av map, så går den veldig fint. Er en del snillere enn oxyen, og med ett sentermontert spjellhus er det mye enklere å få pen gange. Blir nok et nytt innsug på oxyen i løpet av vinteren.

Merker godt at det er omtrent halvparten av effekten i denne motoren sammenliknet med oxyen, men den går helt greit, og en god del bedre enn original 1200 Glad

Tomgangen var nede på 700 rpm på siste tur, så den må justeres litt opp. Virker som en ganske snill kam i alle fall

Så over helgen, får jeg prøve å montere kompressoren, så jeg får noen mil på den før jeg prøver meg på en tur over fjorden til trøgstad neste helg. Hadde vært trivelig med et treff før vinteren kommer.

Her er et lite bilde fra hvordan motoren ser ut nå før kompressoren monteres:

* 20210923_195423.jpg (47.78 KB. 800x442 - vist 137 ganger.)

Loggført
Pål.H
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Nord for Oslo


(o\ /o) og (o= =o) og [o*o]


Vis profil
« Svar #4252 på: september 24, 2021, 11:21:00 am »

Hei
Er imponert over det du gjør, og at du har baller som legger ut alle utfordingene(for ordet problemer har du vel ikke i ditt ordforråd) som du støter på😎.
Inspirasjon til mange som møter problemer og ikke prater så høyt om det.
Spennende å følge både den ene og den andre motoren som produseres etter prøve å feile metoden.
Morsomt er det når slutt resultatet blir bra👍🏻
Gi gass og fortsett å fore på med oppdateringer.

Pål
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4253 på: september 24, 2021, 11:23:04 am »

Hei
Er imponert over det du gjør, og at du har baller som legger ut alle utfordingene(for ordet problemer har du vel ikke i ditt ordforråd) som du støter på😎.
Inspirasjon til mange som møter problemer og ikke prater så høyt om det.
Spennende å følge både den ene og den andre motoren som produseres etter prøve å feile metoden.
Morsomt er det når slutt resultatet blir bra👍🏻
Gi gass og fortsett å fore på med oppdateringer.

Pål

Takk, hyggelig å høre Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4254 på: september 27, 2021, 08:57:13 am »

Helgen ble tilbrakt på hytta, så lite skruing, men jeg snek meg ut et par timer i går kveld, og fikk med meg Atle med lovnad om at hvis han hjelper meg skal vi få ryddet så han får inn sin bil i garasjen igjen.

Så da ble et par småting fikset:
-eksoslekkasje; muttere trukket til. Kan tyde på at kopperpakningene gir seg litt etter å ha vært varmet opp et par ganger, for flere av mutterene var litt løse
-feste fremre girkassefeste; jeg har merket noe vibrasjoner i det siste, og det viste seg at de to boltene som fester girkassa i gummifestet på det fremre festet var helt løse.
-Justere clutch
-justere tomgang

En litt lengre prøvetur avslørte at dette ble mye bedre, vibrasjonene ved igangkjøring er borte og tomgangen er ca 900 rpm.

Et oljeskift og en runde med ventiljusteringer nå som alt har satt seg litt, så blir det bra.

Og vi fikk ryddet så begge bilene er i garasjen. Hyundaien til Mor er på verksted, så da blir det ikke mas om å få den inn denne uka i det minste Blunker

* 20210926_211553.jpg (53.89 KB. 800x325 - vist 137 ganger.)


Jeg ser at jeg må ta en grundigere runde i garasjen før vinteren, da det er mye som ikke trenger å være der; jeg har plass både på loftet og i kjelleren, så det blir nok litt mer rydding utover.

« Siste redigering: september 27, 2021, 09:20:25 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4255 på: september 28, 2021, 09:41:40 am »

Lite bilder fra i går, men jeg hadde nesten tom tank, så det passet bra å bytte bensinpumpe for å se om jeg kan få bort den vanvittige hylinga. Jeg har et utvalg pumper men alle har forskjellige gjenger og patenter for tilkopling, så jeg fant til slutt en som jeg fikk montert, men den bråker en del den også... Langt mindre enn hyling til den forrige, men den høres godt på tomgang og bykjøring. Men heldigvis mye mer lavfrekvent lyd så ikke så gnagende....

Ellers ble det litt tuning, og som vanlig fikser jeg litt for hver tur; den blir stadig mer smooth og bedre kjørbarhet.

Så i dag kjørte jeg på jobb, og samlet en masse data, så da får jeg analysere litt i lunchen og se om jeg kan få enda litt bedre kjørbarhet. Jeg droppet motorveien, og kjørte vanlig landevei med 70-80 fartsgrense da det er greit å få kontroll på blandinga før jeg legger meg i 120 på motorveien Blunker

En ting jeg stusset litt på var at innsugstempen la seg rundt 45-50°C ved landeveiskjøring, og jeg skal sjekke et par logger fra tidligere i sommer, men jeg er ganske sikker på det er 10-15 grader høyere enn det jeg vanligvis så på 2110'n. Jeg er litt usikker på hvorfor men det kan ha noe med at oxyen hadde ekstern oljekjøler og ikke noe kjøling i viftehuset, så det rett og slett er kaldere i motorrommet enn med doghouse-kjølinga på 1600'n.

Oljetempen la seg pent rett rundt 80°C så ingenting som tyder på at selve motoren går for varmt.

Planen er å ta en tur til trøgstad på lørdag, så det store spørsmålet er om jeg rekker å montere kompressor før det, eller om jeg skal feige ut og heller kjøre 1600 i NA form for å sikre at jeg ikke tar livet av den før jeg har testet overladning.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4256 på: september 29, 2021, 10:30:53 am »

Junior fikset opp et eksosanlegg som han skal ha på sin '68 i går, og siden han sveiset inn en lambda-bung, og jeg allikevel måtte ta av lyddemperen på mitt anlegg for å justere ventiler, så ble vi enige om å montere hans eksos på ghian for å sjekke lydnivået i det anlegget.

Jeg har også mistenkt at jeg har hatt en eksoslekkasje eller to i ghian, så det passet bra å sjekke det med det samme.

Og hanske riktig viste kopperpakningene tegn på at det var lekket eksos på et par av sylindrene.

Atle krabbet innunder for å justere ventiler, og på den ene vippa var kontramutteren løs, og jeg hadde ca 2mm gap... Ikke rart det var litt ventilrasling...

Men, men alt ble justert og funnet i orden, og junior's CSP High-flow eksos ble montert, og nå ser den jo nesten ut som en originalbil bakfra Glad


* 20210928_210623.jpg (68.98 KB. 800x514 - vist 119 ganger.)


Jeg er usikker på om jeg liker original-looken, men Atle er fornøyd, og det er jo han som skal ha det på bobla, så da er jo alle fornøyd.

Det bråker merkbart mindre enn Python-anlegget jeg vanligvis bruker, og det hjalp sikkert at vi fikk tettet lekkasjene også...

Fuel-mapet som jeg hadde tunet inn de siste par dagene trengte en god del justeringer, så den er ikke like smooth som med den andre eksosen enda, men det kommer seg nok med noen runder med tuning.

Så nok en kveld gikk med på å gjøre andre ting enn å montere kompressor, så mest sannsynlig blir det NA-modus til østfold på lørdag. Litt for mange ting som må på plass og litt liten tid Blunker

Ikke noe snø i sikte enda så jeg fortsetter å kjøre denne på jobb Glad

« Siste redigering: september 29, 2021, 10:36:07 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4257 på: oktober 01, 2021, 12:25:07 pm »

Svært lite spennende å fortelle; har kjørt ca 30 mil med denne motoren, og den kommer seg litt for hver gang jeg finjusterer litt på fuel-map'et.

Merker jo at den er mye snillere og mindre "nervøs" en 2110'n, men også merkbart mindre kraft. Den eksosen vi satt på hjelper kanskje ikke akkurat på, så planen er å sette på et extractor-anlegg som jeg har liggende med litt mindre rørdiameter enn det jeg har brukt på 2110'n.

Blir spennende å få på kompressoren nå, men det får bli over helga, siden det blir tur til Trøgstad i morgen, og jobbing på loppemarked i kveld og hele søndagen. Tydelig at verden er på vei tilbake til normalen igjen Glad
« Siste redigering: oktober 04, 2021, 08:40:15 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4258 på: oktober 04, 2021, 11:49:01 am »

Tett oppunder 20 mil ble tilbakelagt på lørdag på en liten utflukt til Trøgstad. Mye hyggelige folk, og litt handel ble det også.

1600'n gikk som ei klokke, og vi fikk samlet inn en hel masse data, men det var svært lite å si på det fuel-mapet som vi hadde så det ble bare noe små justeringer. Det regna øl og bananer på deler av turen, så motoren var like mye vannavkjølt som luftkjølt, men uansett krøp aldri oljetempen over 80-85 grader, verken på motorvei eller landevei, så det ser ut som kjølinga funker som den skal (er jo ikke så rart så lenge alt er originalt bortsett fra en liten sløyfe utom oljefilteret bak venstre bakhjul.

Så da er det vel ikke noen grunn til å utsette tvangsforinga noe lenger, så da satser jeg på å finne noen timer denne uken for å få inn kompressoren og få på plass vann-kjølesystemet. Selve kompressoren og innsuga er bolt-on siden jeg tilpasset at i vinter, men det må litt tilpassing til for å få koplet opp vann-kjølinga.

Tanken er å bruke kjøleren og tanken som jeg brukte til olje i 2110'n. På den motoren kjører jeg tørrsump, så jeg har en 8-liters tank i den ene innerskjermen bak. Den tanker jeg kan funke fint som ekspansjonstank for kjølevannet. Og så har jeg fått tak i en kjølevannspumpe fra en Mercedes E-klasse tror jeg det var, som skal sørge for sirkulasjon gjennom kjøleren som henger under girkassa. Blir spennende å se hvordan dette funker Glad
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #4259 på: oktober 04, 2021, 18:11:35 pm »

Pass på så Mercedes-pumpa ikke stopper. Det gjorde den for meg(var en brukt jeg kjøpte...), blei dårlig kjøling av slikt.  Øyerulling Jeg bruker den til å sirkulere kjølevæske gjennom radiator i en egen sløyfe.
Loggført
Sider: 1 ... 140 141 [142] 143 144 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!