oktober 08, 2024, 21:51:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 144 145 [146] 147 148 ... 150
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1102979 ganger)
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1314
Bosted:


Vis profil

« Svar #4350 på: januar 25, 2024, 18:36:59 pm »

Blir ikke lik klakking på skråe drev. Fant ikke bildet men om jeg husker rett, og tror jeg gjør, er det over 0.15mm (0.006) klaring på rettskårne så blir det klakking, spesielt med mye fjertrykk. Tror jeg målte mine nye cb drev til 0.11. Er alltid en prosess det der og se ace performance engines sitte og mikse og matche 20 drev for å få klaringene trange nok og dermed stille motor Øyerulling
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4351 på: januar 25, 2024, 22:32:27 pm »

Målte mine rettskårne nå, og kom til 5 hundredeler, så det er nok ikke der lyden kommer fra. Takk for innspill.

Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1314
Bosted:


Vis profil

« Svar #4352 på: januar 25, 2024, 22:54:20 pm »

Målte mine rettskårne nå, og kom til 5 hundredeler, så det er nok ikke der lyden kommer fra. Takk for innspill.



Ekke så god på den der terminologien😂 men det er 0.05? Det er i såfall meget tight og fint! Har du noe video av lyden når du vrir motor for hånd?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4353 på: januar 25, 2024, 23:23:31 pm »

0.05 ja Glad

https://youtube.com/shorts/nmrrooAC3QQ?si=lRchQ7QEmOcLmsDD
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1314
Bosted:


Vis profil

« Svar #4354 på: januar 25, 2024, 23:29:43 pm »


Woah. Skjønner godt den der er irriterende ja🤨
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4355 på: januar 26, 2024, 14:33:37 pm »

Jupp.

Kan hende det bare er jeg som lot meg irritere, men når jeg først har alt ute vil jeg jo prøve å redusere mest mulig.

Så kanskje omtrent like irriterende at jeg egentlig ikke har funnet noe konkret....
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4356 på: januar 27, 2024, 19:52:54 pm »

Ble noe timer i garasjen i dag, og siden jeg fikk tak i et sett med nye bærelager så ble det ghiamotoren som fikk mest omsorg i dag.

Toppene har ligget og mørnet i delevaskeren noen dager og fikk besøk av stempler/sylindre:

* 20240127_125256.jpg (83.33 KB. 800x600 - vist 195 ganger.)


Vannet ser litt uggent ut men jeg skyller/vasker godt etterpå så det er i første rekke for å løse opp olje og karbon-avleiringer.

Resten av delene samler jeg på et rent bord:

* 20240127_125252.jpg (73.31 KB. 800x547 - vist 185 ganger.)


Jeg har jo ikke maskinert noe i blokka denne gangen, så det eneste jeg passer på er å få ut alle gamle oljerester og også rester av pakningsstoff. Jeg har brukt permatex på blokkhalvdelene så det er alltid litt som har samlet seg opp i kriker og kroker.

Eneste jeg så som ikke var helt på stell, var at det ene stempelet bar preg av å ha slått borti sylinderveggen på ene siden. Så sporet til den nederste ringen (den med sikksakk-fjær i) var litt skadet. Det fikset jeg med en liten fil, så nå går ringen fritt.

Eneste forklaringen på det er at jeg kanskje har montert det stempelet feil vei. På vanlige Cima/Mahle er det en pil som peker mot svinghjulet men det er det ikke på disse wiseco-stemplene, så kan hende jeg ikke har fulgt med helt i timen. Jeg ser på støpen inni stemplene at det er lagt til materiale bak der man normalt freser lommer i toppen, så det er ganske åpenbart at de skal monteres en spesifikk vei Glad

« Siste redigering: januar 27, 2024, 22:29:32 pm av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4357 på: januar 27, 2024, 19:58:07 pm »

Når alt var vasket og klart måtte jeg sjekke at det var riktige lager jeg hadde fått, så da la jeg i veiva og strammet de 6 hovedboltene til riktig moment og alt snurrer lett og fint:

* 20240127_175939.jpg (69.74 KB. 596x600 - vist 123 ganger.)


Når jeg bygde denne motoren for 12-13 år siden lakket jeg blokka, men etter så mange år og mye skruing så ikke det veldig pent ut, så jeg fjerner lakken med litt tynner og en stålbørste så da blir den blank og fin. Dette er jo alu-blokk så den holder seg gjerne litt penere enn en T1 blokk som blir sort etter en liten stund i friluft.

Så i morgen tar jeg alt fra hverandre igjen, og gjør grundig rent en siste gang før alt sluttmonteres.

Moro å skru når alt har vært sammen før; da er det ikke like mye tilpasning og styr. Jeg bare sjekker klaringer og at alt er som det skal, så går den nok 50.000 km til Glad

« Siste redigering: januar 27, 2024, 22:30:29 pm av Roy Grelland » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 785
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #4358 på: januar 27, 2024, 20:17:58 pm »

Ser bra ut. Har ikke så mye å si, annet enn at jeg følger med her  Blunker
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1314
Bosted:


Vis profil

« Svar #4359 på: januar 27, 2024, 21:48:32 pm »

Kryssmåler du ikke bærelagre innvendig uten veiv med målestav og mikrometer?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4360 på: januar 27, 2024, 22:12:56 pm »

Kryssmåler du ikke bærelagre innvendig uten veiv med målestav og mikrometer?

jo noen ganger gjør jeg det ja Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4361 på: januar 27, 2024, 22:13:20 pm »

Ser bra ut. Har ikke så mye å si, annet enn at jeg følger med her  Blunker

Hyggelig at noen følger med Glad
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2431
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #4362 på: januar 27, 2024, 22:37:42 pm »

Ser bra ut. Har ikke så mye å si, annet enn at jeg følger med her  Blunker

Hyggelig at noen følger med Glad
Det er det nok mange som gjør Roy Osteaktig
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4363 på: januar 28, 2024, 20:28:02 pm »

Så bra, Svein; jeg ser jo av statistikken at mange er innom her i alle fall Glad

I dag var det fortsatt vaske-dag og planen var å i alle fall få sammen short-blokk.

Så da var det bare å plukke alt fra hverandre og gjøre rent så godt som mulig.

Så etter en stund kommer man til et passende punkt hvor det kan være lurt å tenke gjennom om man har husket alt:

* 20240128_120149.jpg (92.65 KB. 800x600 - vist 116 ganger.)


Etter et par tips fra våre venner på fb, konkluderte jeg med at alt er klart, så da satte jeg halvdelene sammen og dro til alt med moment. Heldigvis sviver alt lett og ledig fortsatt.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4364 på: januar 28, 2024, 20:37:09 pm »

Når jeg først var i siget, fortsatte jeg med stempler og sylindre, og etter litt fomling med disse spiro-locksene så gikk det ganske smertefritt.


* 20240128_131917.jpg (92.14 KB. 800x600 - vist 126 ganger.)


For de som ikke kjenner detaljene til en oxyboxer, så ligger det en rustfri foring innerst ved blokka, siden hullene i blokka er for store for 94mm sylindre; de kan så vidt skimtes innerst.

Så dro jeg i gang med å rengjøre toppene, og etter å ha holdt på en stund, konkluderte jeg med at de er rene nok, så da begynte jeg på den ene siden. Jeg monterte ikke støtstangrøra enda siden de er fjæbelastet og kan monteres senere, og jeg skal lage meg nye støstenger så da er det enklere når ikke røra er montert:

* 20240128_140122.jpg (92.02 KB. 800x600 - vist 122 ganger.)


For å få riktig vendehøyde, har jeg 1,25mm tykke kobbershims i toppen, men av en eller annen grunn har jeg somlet bort det ene, så da stoppet det litt opp....

det viste seg at en av de lokale helter her i byen hadde et sett med 1.6mm liggende, så da kommer jeg videre. Kanskje det blir en runde senere i kveld Glad

Så ikke så spennede oppdateringer siden dette stort sett er å montere sammen en motor hvor det meste har vært sammen før, så det er ikke så mye spennede som skjer. Men da har jeg i alle fall dokumentert hva som skjer, og så kan de som er interessert følge med underveis.

Neste på programmet er å måle opp alu støtstenger og få kuttet de til riktig lengde.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4365 på: januar 29, 2024, 22:05:19 pm »

Klarte jammen å klemme inn et par timer garasjetid i kveld også, og begynte med å montere toppene med 1.6mm shims.

Og så viste det seg at det er en grunn til at det kalles glemmeblikk:.....

* glemmeblikk.jpg (71.15 KB. 800x536 - vist 114 ganger.)


Men det ble fikset og størtsangrør montert, og så sjekket jeg vippearmsgeometrien igjen, og lagde meg et sett med nye støtstenger. De ble noen tideler lenger enn de jeg hadde pga litt tykkere shims:

*  (40.51 KB. 483x600 - vist 245 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4366 på: januar 29, 2024, 22:11:07 pm »

Når stengene var kuttet til riktig lengde, banket jeg de sammen med endene ved å bruke et par avdankede løftere:


* banke.jpg (63.04 KB. 517x600 - vist 112 ganger.)


Og da begynner det å ligne longblock igjen:

* 20240129_201948.jpg (90.8 KB. 800x600 - vist 115 ganger.)


Og da var det jo på tide å justere ventiler til loose-0 og teste om den berømte lyden var borte:


Så da var jeg like langt.....

Som man kan se kommer lyden på samme sted på annenhver runde på veiva, så det er helt klart knyttet til kam/vippestell. Jeg får gruble litt på det og se videre på det en annen kveld; nå ble det sofakroken resten av kvelden Glad

Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1907
Bosted:


Vis profil

« Svar #4367 på: januar 30, 2024, 09:05:11 am »

Hatt mye bruk for denne kameraten oppigjenom , ikke bare for å lokalisere ulyd!!   En enkel slange kan og brukes til å finsynke gassere .. Mekanisk lyd som dette er den super på . (en dreier motor og en med stetoskopet i örevoksen .... )

Mvh

* 0.jpg (63.63 KB. 640x480 - vist 123 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4368 på: januar 30, 2024, 09:19:15 am »

Høres ut som en god ide Glad Eneste jeg er ganske sikker på er at lyden kommer fra et sted nede i blokka, og ikke en av toppene. Men det hadde helt klart vært nyttig å lokalisere den nærmere enn som så ja Glad
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1314
Bosted:


Vis profil

« Svar #4369 på: januar 30, 2024, 11:11:41 am »

Har tro på at det er rettskårnedrev ulyd jeg. Da selvfølgelig med forbehold om at du har kryssmålt med målestav og mikrometer både lille-enden på rådene, i stempelet og utvendig kryssmåling på kryssboltene og at disse var in spec.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4370 på: januar 30, 2024, 13:15:32 pm »

Har tro på at det er rettskårnedrev ulyd jeg. Da selvfølgelig med forbehold om at du har kryssmålt med målestav og mikrometer både lille-enden på rådene, i stempelet og utvendig kryssmåling på kryssboltene og at disse var in spec.

Jeg har også trua på rettskårne drev. Jeg kan selvsagt åpne motoren og bytte til vanlige drev for å verifisere, men det blir litt sånn kost/nytte vurdering. Lyden har vært der "bestandig" og ikke blitt værre, så etter å ha sjekket så mye som jeg har, tenker jeg at det ikke er noe alvorlig (famous last words Glad )

Siden lyden kommer bare på annenhver omdreining på veiva ser jeg ikke helt at kryssbolter kan være årsaken?
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1314
Bosted:


Vis profil

« Svar #4371 på: januar 30, 2024, 19:56:50 pm »

Har tro på at det er rettskårnedrev ulyd jeg. Da selvfølgelig med forbehold om at du har kryssmålt med målestav og mikrometer både lille-enden på rådene, i stempelet og utvendig kryssmåling på kryssboltene og at disse var in spec.

Jeg har også trua på rettskårne drev. Jeg kan selvsagt åpne motoren og bytte til vanlige drev for å verifisere, men det blir litt sånn kost/nytte vurdering. Lyden har vært der "bestandig" og ikke blitt værre, så etter å ha sjekket så mye som jeg har, tenker jeg at det ikke er noe alvorlig (famous last words Glad )

Siden lyden kommer bare på annenhver omdreining på veiva ser jeg ikke helt at kryssbolter kan være årsaken?
Jeg tviler og litt på kryssbolter, men er jo stort sett derfor man måler alt dor å utelukke:) så lenge det ikke er på øvre og nedre dødpunkt og skifte her. Hvis du holder hånda på kamdrevet og vrir den rundt, kjenner du noe da?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4372 på: januar 31, 2024, 09:21:58 am »

Oppdatering på status på oxyboxeren:

Jeg innser jo at man fortsatt når flere på fb, så jeg har lagt ut litt video og fått mange bra innspill der. Jeg ser også at mange er innom denne tråden selv om det ikke er noen "liker"-knapp her. Noen legger også inn kommentarer og det er hyggelig. Keep 'em coming Glad

Jeg hadde ikke mye tid i garasjen i dag, men i tråd med flere innspill fra fb så testet jeg å demontere alle vipper/støtstenger, og monterte på en og en sylinder for å se om det var knyttet til løftere/vipper/ventiler på en eller flere spesifikke sylindre.

Resultatet er at når jeg tar av alle støtstenger så er det ingen lyder. Så det burde fjerne råder/krysspinner/skjørtebank fra lista.
Så monterte jeg ett og ett par med støtstenger og uansett hvilken sylinder jeg "kobler inn" så kommer lyden. På annenhver runde på veiva. Så det betyr at det er ikke knyttet til en spesifikk sylinder.

Da ender jeg opp med å stole på Erik Dahlberg sin teori om at dette er knyttet til de rettskårne kamdrevene, siden uansett hvilken av sylindrene som legger press på kammen, så oppstår klakkingen. Eneste fellesnevner da er jo kamdrevet.

Så med mindre jeg (eller noen andre) kommer opp med en ny lur teori så fortsetter jeg med prosjektet som går ut på å pynte opp alle kjøleblikk og lage meg nytt innsug med ett sentermontert elektronisk styrt spjellhus og plenumkammer over hver sylinderbank.


* 421906127_10233917312584623_3749031031198094758_n.jpg (89.79 KB. 800x600 - vist 118 ganger.)

Loggført
Smokken
Medlem
***
Innlegg: 172
Bosted: Tomter



Vis profil
« Svar #4373 på: januar 31, 2024, 13:36:55 pm »

Kommer lyden på samme plass også uavhengig av hvilke støtstenger som monteres? Kan det i så fall skyldes slitasje / feil på f.eks. 2 tenner ?
Loggført

Ikke alltid
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4374 på: februar 01, 2024, 23:15:31 pm »

Kommer lyden på samme plass også uavhengig av hvilke støtstenger som monteres? Kan det i så fall skyldes slitasje / feil på f.eks. 2 tenner ?

Muligens, men nå har jeg slått meg til ro med at det ikke er noe alvorlig så da går prosjektet videre inn i neste fase
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4375 på: februar 01, 2024, 23:25:36 pm »

Blokka er tett (nesten; mangker oljepumpa men jeg har somla bort pinneboltene så jeg må finne de først...), så da kan neste fase begynne.

Først ble det en runde i delevaskeren på alle kjøleblikkene for å få bort alle rester av de siste milene på veien. Jeg har en ganske trang garasje, så her ser man "samlebåndet" med en 1600 i motorbukken til venstre, oxyboxeren på den hvite benken, og delevaskeren rett bak:

* 20240201_203412.jpg (59.72 KB. 800x424 - vist 129 ganger.)


Så det går en del tid på å flytte ting og omorganisere hver gang jeg skal i gang med en ny jobb men man kan vel ikke klage; jeg har mer plass enn mange andre som produserer mye bedre biler enn det vi klarer herfra...

Etter en runde i delevaskeren, monterte jeg på de øvre kjøleblikkene:

* 20240201_205333.jpg (69.16 KB. 787x600 - vist 132 ganger.)


Målet er å sjekke at alt er i orden og ser bra ut, og så gi alt en runde med lakk. Det blir ikke pulverlakk på denne, siden disse blikkene er modda og sparklet så mye for å få de til å passe på oxyboxeren, at det ville blitt alt for mye jobb å gjøre det pent nok til at pulverlakk er aktuelt. Kunne prøvd meg med sparkel som tåler varmen, men jeg ser på kalenderen at det har jeg ikke tid til Glad

Så kommer vi til en litt mer morsom del av dette prosjektet, og den egentlige grunnen til at jeg plukket motoren ut av Ghian, og det er at jeg skal 3d-printe nytt innsug med plenumkammer og DBW spjellhus. Derfor må jeg nesten ha motoren her for å prøvemontere og sikre at alt passer til slutt.

Som man ser av bildet så skal jeg bruke de nedre innsugene fra CB som har dyseholderne innebygget, så slipper jeg å måtte lage det i plast. Tror det forenkler litt.

Har også endelig fått i gang en litt mer oppegående 3d-printer, så da skal det meste være på plass for å kunne komme i gang med dette. Det skal bli moro.

« Siste redigering: februar 02, 2024, 09:25:18 am av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4376 på: mars 08, 2024, 21:47:15 pm »

Det går smått med Ghian, men i dag snek jeg meg inn i verkstedet til eldstemann, hvor Ghian er på vinterlagring, og prøvemonterte det nye rattet. Tror det blir fint jeg Glad


* 20240308_185000.jpg.jpg (80.42 KB, 800x547 - vist 81 ganger.)
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2431
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #4377 på: mars 08, 2024, 22:23:25 pm »

Det går smått med Ghian, men i dag snek jeg meg inn i verkstedet til eldstemann, hvor Ghian er på vinterlagring, og prøvemonterte det nye rattet. Tror det blir fint jeg Glad

Lekkert Roy.
Prøvemonterte selv et nytt ratt i dag fra Porsche 964.

* IMG_1350.jpg (30.44 KB. 339x600 - vist 94 ganger.)

Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2102
Bosted: Egersund


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil
« Svar #4378 på: mars 09, 2024, 00:02:09 am »

Det går smått med Ghian, men i dag snek jeg meg inn i verkstedet til eldstemann, hvor Ghian er på vinterlagring, og prøvemonterte det nye rattet. Tror det blir fint jeg Glad

Lekkert Roy.
Prøvemonterte selv et nytt ratt i dag fra Porsche 964.
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]

Dette likte eg. Det vil eg og ha i 03 en 😎
Loggført

1974 13GT03
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4379 på: mars 09, 2024, 10:53:07 am »

Det går smått med Ghian, men i dag snek jeg meg inn i verkstedet til eldstemann, hvor Ghian er på vinterlagring, og prøvemonterte det nye rattet. Tror det blir fint jeg Glad

Lekkert Roy.
Prøvemonterte selv et nytt ratt i dag fra Porsche 964.
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]

Tøft Glad Det passa jo veldig bra i en '03 Glad
Loggført
Sider: 1 ... 144 145 [146] 147 148 ... 150
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!