Mats Torbergsen
Nybegynner
Innlegg: 48
Bosted: Bodø
|
|
« på: september 29, 2009, 23:02:04 pm » |
|
Jeg er helt noob på sveising, og skulle prøve meg i dag med et biltema aparat (med flusstråd). Hadde ei 1mm stålplate stående som jeg skulle teste på. Men sleit som faen, fikk ikke noen smeltebad i det hele tatt, bare missfarga stål. prøvde å stille på styrke og mating, men fant liksom ikke noen ting som funka. Jeg skjønner jo at sveising er noe man må lære, men at man ikke skal få til å legge en eneste sveis... Finnes det noe "regler" for hvordan aparatet skal stilles inn eller er det prøv og feil metoden som funker her? Aparatet har instillinger som så: Av og på selvfølgelig En knapp for "min/max" En ved siden av som det står 1 og 2 på Trådmatingsinstillingshjul De små sveisene jeg fikk til så mest ut som tilfeldige sveiseperler som la seg slik at de kom til skade for å holde de to platene sammen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #1 på: september 29, 2009, 23:37:15 pm » |
|
Jaha, det er flott at du våger deg på sveising, med Mig er du på rett vei;) Flusstråd er dårlig egnet for karosseriarbeid, det blir for varmt. Men er eneste løsning om du må stå utendørs/ i trekk, såvidt jeg husker blåser det minst like mye som det regner i Bergen;) Derfor bør du bruke dekkgass som er ulike blandinger av CO2 og Argon++ når du sveiser inne. Dekkgass får du på små beholdere hos Biltema, men disse holder normalt ikke lenge. Ikke forvent at du er utlært etter en flaske;) Større flasker kan leies, da må en også ha regulator så du kan justere blandingen. Når Biltema er nevnt så anbefaler jeg deg å stikke innom der igjen og kjøpe boken "Hur svetsar man MiG" eller noe sånt. Der får du vite mye grunnleggende. Bruk også søkefunksjonen her på forumet, på youtube finnes det masse nyttige klipp også, søk på MIG+welding så får du se! Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
woofer
Medlem
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen
|
|
« Svar #2 på: september 30, 2009, 00:19:46 am » |
|
et tips, start å sveise på en liggende plate, lag rette larver pene larver, når du begynner å mestre det kan du gå over til å pendle litt når du sveiser for å få en breiere og kraftigere sveis. skaff deg en flaske med dekk gass så blir dette bra:) å når du har stilt inn apperatet så skal jeg love deg at det går raskt å lære seg mig sveising:) eller mag, vet ikke helt hva du skal sveise. husk at det er ikke samme gass og tråd på aluminiums sveising (mig) og sveising på jern (mag) du kan dra på nermeste bokhandel å kjøpe boken sveising eller produksjon som videregående skoler bruker, er veldig lærerikt og der lærer du tekninker, hva apperatet skal stå på, vinkel på pistolen når du sveiser, forskjellen på gassene osv;) når du har begynt å fått til det kan du begynne å sveise "fast" ting. f.eks V sveis her er en dårlig tegning med noen sveise øvinger, øvingene var de vi brukte på skolen, når du mestrer de der så kan du begynne å prøve å sveise oppover og over under. men det er bra mye verre, og må trenes mere på lykke til:)
|
|
|
Loggført
|
Boble 71mod automatic ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
|
|
|
woofer
Medlem
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen
|
|
« Svar #3 på: september 30, 2009, 00:23:14 am » |
|
Glemte å nevne at når man sveiser med mig/mag så skal det høres ut som en bie eller at man steiker flesk, skal være en jevn fresse lyd:P da vet man at man holder rettavstand og strømmen er rett:)
|
|
|
Loggført
|
Boble 71mod automatic ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner
Innlegg: 48
Bosted: Bodø
|
|
« Svar #4 på: september 30, 2009, 07:08:29 am » |
|
Tusen takk for svar! Det står ei flaske dekkgass på aparatet, men kan man bruke den sammen med flusstråd? Mats
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
øystein
Medlem
Innlegg: 211
Bosted: vinje
Hvor gammel kan ei folkevogn bli?
|
|
« Svar #5 på: september 30, 2009, 07:38:19 am » |
|
Nei ikje på tynnplate det blir for varmt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #6 på: september 30, 2009, 09:34:51 am » |
|
Når jeg hører hvordan du beskriver strøm-innstillingene for ditt apparat får jeg en kjent følelse. Du må ha muligheten til å bytte om jording og pluss for å sveise med rørtråd,noe mitt gamle apparat ikke hadde. Hvis det her er et av de billigere Biltema apparatene har du ikke den muligheten. Om du setter korte punkter ,er det ikke umulig å bruke flussfylt(rørtråd) til tynnplate, men helsveising er ikke tingen da det blir varmt. Håper dette kan være til hjelp for deg,apparatet ditt er sikkert brukelig ,men du må kanskje regne med å skaffe deg gass og homogen tråd.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
øystein
Medlem
Innlegg: 211
Bosted: vinje
Hvor gammel kan ei folkevogn bli?
|
|
« Svar #7 på: september 30, 2009, 09:45:39 am » |
|
Når jeg hører hvordan du beskriver strøm-innstillingene for ditt apparat får jeg en kjent følelse. Du må ha muligheten til å bytte om jording og pluss for å sveise med rørtråd,noe mitt gamle apparat ikke hadde. Hvis det her er et av de billigere Biltema apparatene har du ikke den muligheten. Om du setter korte punkter ,er det ikke umulig å bruke flussfylt(rørtråd) til tynnplate, men helsveising er ikke tingen da det blir varmt. Håper dette kan være til hjelp for deg,apparatet ditt er sikkert brukelig ,men du må kanskje regne med å skaffe deg gass og homogen tråd.
Hvorfor må du bytte om på jording og + for å sveise med rør tråd?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner
Innlegg: 48
Bosted: Bodø
|
|
« Svar #8 på: september 30, 2009, 11:39:35 am » |
|
aparatet er et 135b, eller noe slikt. Dette må jeg finne ut, er det noen synlige kjennetegn på en slik rørtråd da? Kan jo hende at han jeg låner aparatet av husker feil hva det gjelder type tråd i maskinen. Men hva mente du med jording og + ? Skjønte ikke helt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
|
« Svar #9 på: september 30, 2009, 11:52:00 am » |
|
Hei,Skaffe deg Bruksanvisning Vanskelig kan det være da Mags
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner
Innlegg: 48
Bosted: Bodø
|
|
« Svar #10 på: september 30, 2009, 12:43:55 pm » |
|
Så så, jeg har bruksanvisning, jeg har sett i den og overaskende nok fikk jeg ikke bedre til å sveise etter det Men den gir pekepinner på hva som kan være galt, slik som at mating eller temp er for høy/lav, noe jeg egentlig viste, men den ber deg bare prøve deg fram. Noe jeg gjorde, men det er noe som ikke stemmer fordet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovejohan
Supermedlem
Innlegg: 557
Bosted: breim
|
|
« Svar #11 på: september 30, 2009, 13:22:46 pm » |
|
her er en link som jeg lærte å sveise av når jeg startet for 1 år siden. Den er veldig god å bruke til læring. http://www.mig-welding.co.uk/Der kan man også finne ut litt i forhold til problmstillingen sin.
|
|
|
Loggført
|
1961 T-1 boble (Edna) 1969 T-1 boble (Turid) (oppussing pågår) 2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #12 på: september 30, 2009, 13:27:06 pm » |
|
Etter hva jeg kan se på apparatet ditt har du kanskje ikke muligheten til å vende polaritet .Det skal gå frem av informasjon på trådrullens embalasje hvilken polaritet som skal brukes på tråden. I de fleste tilfeller skal flussfyllt gassfri tråd ha minuspol til sveisemunnstykke, og da må en bytte om polariteten. Hvis det ikke fremgår av bruksanvisning for sveiseapparatet at polvending er mulig, så bør en forhøre seg med leverandør før polariteten byttes.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
ovejohan
Supermedlem
Innlegg: 557
Bosted: breim
|
|
« Svar #13 på: september 30, 2009, 13:42:51 pm » |
|
hvis han har 180E så er det mulig. Jeg har 180E apparatet, og fikk sveise med flusstråd samt med gass etter.
|
|
|
Loggført
|
1961 T-1 boble (Edna) 1969 T-1 boble (Turid) (oppussing pågår) 2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #14 på: september 30, 2009, 14:05:25 pm » |
|
Han har lillebroren til 180 som du og jeg har(135)
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
ovejohan
Supermedlem
Innlegg: 557
Bosted: breim
|
|
« Svar #15 på: september 30, 2009, 14:07:02 pm » |
|
ikke 150E? det er lillebroren. Men hvis han har 135, så vet jeg ikke om det er mulig og vende polaritet.
|
|
|
Loggført
|
1961 T-1 boble (Edna) 1969 T-1 boble (Turid) (oppussing pågår) 2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner
Innlegg: 48
Bosted: Bodø
|
|
« Svar #16 på: september 30, 2009, 15:07:45 pm » |
|
Hei. Sjekka nettopp bruksanvisninga, der står det illustrert hvordan polariteten skal være ved de forskjellige innstillingene. Skal ta den med meg i garasjen i dag å få sjekka at alt står slik det skal stå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #17 på: september 30, 2009, 15:26:39 pm » |
|
0,6 - 0,8mm kompakttråd med dekkgass. Bagge deler fås på biltema /jula. Øv deg på 0,7mm plater med fuge tilsvarende streng tykkelse frem til du får god gjennombrenning og at stålet ikke trekker seg, når du får til dette kan du gå over på bilen. rullen du har med flusstråden tar du med deg ut i hagen, gravert et dypt hull og hiver rullen nedi og aldrig tar opp igjen Jeg har et esab C141 som kan anbefales til karosseri sveising hvis du skal skaffe deg et bedre aperat
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner
Innlegg: 48
Bosted: Bodø
|
|
« Svar #18 på: september 30, 2009, 15:31:24 pm » |
|
Må bare vente til Biltema kommer til Bodø (i januar) wuhu!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #19 på: september 30, 2009, 15:34:25 pm » |
|
Må bare vente til Biltema kommer til Bodø (i januar) wuhu! E ikkje akoratt noge å gleda seg til hehe seller mye greie ting men utrolig mye dårlige produkter.
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner
Innlegg: 48
Bosted: Bodø
|
|
« Svar #20 på: september 30, 2009, 15:45:19 pm » |
|
Amen til det, men de har mye greit "skru verktøy" Fattern kjøpte verktøyet sitt der for mange herrens år siden, fastnøkler og lignende, han har brukt det nesten hver dag og mye av det holder enda. Men i disse dager så får man det man betaler for, enkelt og greit. Men skal vel få tak i sveisetråd i byen selv om ikke biltema er her Takker så mye for svar, det oppklarte en god del!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
|
« Svar #21 på: september 30, 2009, 17:21:49 pm » |
|
Når jeg hører hvordan du beskriver strøm-innstillingene for ditt apparat får jeg en kjent følelse. Du må ha muligheten til å bytte om jording og pluss for å sveise med rørtråd,noe mitt gamle apparat ikke hadde. Hvis det her er et av de billigere Biltema apparatene har du ikke den muligheten. Om du setter korte punkter ,er det ikke umulig å bruke flussfylt(rørtråd) til tynnplate, men helsveising er ikke tingen da det blir varmt. Håper dette kan være til hjelp for deg,apparatet ditt er sikkert brukelig ,men du må kanskje regne med å skaffe deg gass og homogen tråd.
Hvorfor må du bytte om på jording og + for å sveise med rør tråd? [/quote En av grunnene er iallefall at med plussen til jording så får du en mere forsiktig varme, som er bra på "tynnere gods"
|
|
« Siste redigering: september 30, 2009, 17:23:59 pm av ovalt »
|
Loggført
|
|
|
|
øystein
Medlem
Innlegg: 211
Bosted: vinje
Hvor gammel kan ei folkevogn bli?
|
|
« Svar #22 på: september 30, 2009, 20:17:53 pm » |
|
Når jeg hører hvordan du beskriver strøm-innstillingene for ditt apparat får jeg en kjent følelse. Du må ha muligheten til å bytte om jording og pluss for å sveise med rørtråd,noe mitt gamle apparat ikke hadde. Hvis det her er et av de billigere Biltema apparatene har du ikke den muligheten. Om du setter korte punkter ,er det ikke umulig å bruke flussfylt(rørtråd) til tynnplate, men helsveising er ikke tingen da det blir varmt. Håper dette kan være til hjelp for deg,apparatet ditt er sikkert brukelig ,men du må kanskje regne med å skaffe deg gass og homogen tråd.
Hvorfor må du bytte om på jording og + for å sveise med rør tråd? [/quote En av grunnene er iallefall at med plussen til jording så får du en mere forsiktig varme, som er bra på "tynnere gods" Ja du får forsikig varme men litt av vitsen med å sveise er vell å få brent igjennom stålet eg brukar eit kempi 250 med 1m/m massiv tråd til tynnplater syns det fungerer greit.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner
Innlegg: 48
Bosted: Bodø
|
|
« Svar #23 på: september 30, 2009, 20:50:02 pm » |
|
Kom akkurat tilbake fra garasjen, sjekka aparatet og alt var rett inni. Men i mårra stikker jeg å får tak i no orntlig tråd og gass. Hva bruker dette å koste ca? vet ikke hvor mye gass jeg trenger..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #24 på: september 30, 2009, 20:53:16 pm » |
|
En av grunnene er iallefall at med plussen til jording så får du en mere forsiktig varme, som er bra på "tynnere gods"
jeg trudde MIG apparater var vekselstrøm jeg ;a ltså AC. og da har vel ikke det noe å si
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #25 på: september 30, 2009, 21:03:54 pm » |
|
men litt googling viser att jeg tok feil gitt hmm trudde det var AC siden man (relativt) lett kunne sveise Alu med mig..... men siden det er DC så hva brukes til å fjerne oxyd belegget? må man ha AC/DC velger på mig'en. stemmer ... man har en strømkilde med AC/DC og separat trådmater i de fleste tilfeller. var sånn det var ja. it's all coming back to me now
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #26 på: september 30, 2009, 21:07:56 pm » |
|
På avanserte apparater kan en vel også justere AC/DC tiden for å optimalisere oksydfjerningstid mot oppvarmingstid.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #27 på: september 30, 2009, 21:19:40 pm » |
|
ja man kan vel justere på AC'en slik att den delen av AC'en som trengs for å fjærne oxyden blir mindre (siden det kreves lite energi bare for å fjærne oxydbelleget) og bruke det til selve sveise økten i stedet
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #28 på: september 30, 2009, 22:05:20 pm » |
|
Kom akkurat tilbake fra garasjen, sjekka aparatet og alt var rett inni. Men i mårra stikker jeg å får tak i no orntlig tråd og gass. Hva bruker dette å koste ca? vet ikke hvor mye gass jeg trenger..
du får bare fullt på den flasken du hadde på aperatet ditt eller bytte den inn i en ny! Er sikkert en 250 bars flaske og har du en full slik uten lekasjer kan du sveise MYE med det!1 år eller 2 med en del hobby sveising. Pris på tråd kommer an på hvilen spole og tykkelse og tråd du trenger. Jeg betalte vell 300kr for den jeg bruker nå! det er 8mm kompakttråd mellom stor spole.
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
Mats Torbergsen
Nybegynner
Innlegg: 48
Bosted: Bodø
|
|
« Svar #29 på: september 30, 2009, 22:08:37 pm » |
|
ok. åssn gass skal jeg ha da? argon eller co2? argon er vel for alu sveis? Den flaska som er på apparatet nå er ei lita ei, på størrelse med ei 1,5l cola flaske. Har jo bare lånt sveiseapparatet og vil vel egentlig levere det tilbake slik jeg fikk det, er det ikke mulig å kjøpe (leie) ei ny ei?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|